Ouders moeten respect hebben voor hun kinderen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pauline
Berichten: 12189
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 00:28

Tja, als een kind die ik ken zijn eigen ouder slaat bij een ruzie....(12 jaar), of een vader die zijn kind misbruikt (5 jaar), ouders hun kind aanzetten tot pesten, of kinderen hun ouders tot liegen voor hun eigen hachje op school......
Wat is respect en wanneer sla je door? Ik ben vrij streng als leerkracht, en als oppas. Ik verwacht gewoon eerlijkheid, als je straf verdiend krijg je die, verdien je een beloning, idem dito.
Het tonen van affectie is heel belangrijk, je hebt een voorbeeldfunctie als volwassene, en in je liefdesrelatie kun je best wel eens wat eruit floepen, als je dat daarna kunt uitpraten. Sommige kids zijn stelselmatig klein gemaakt en zullen dat voorbeeld volgen, dat denk ik.

Bas232

Berichten: 1088
Geregistreerd: 18-11-03
Woonplaats: Heppen, Belgie, Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 00:30

Simpel, als een kind blauwe plekken heeft is het fout.....
Een tik is een tik.....

Shiloh

Berichten: 19785
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 01:06

ik ben het er zeker wel mee eens.. Ik heb echt het gevoel dat mijn ouders mij absoluut niet respecteren, zeker me moeder niet, soms vind ik haar echt zo superieur dictatortje, ik mag dat alles niet doen, maar in de omgekeerde situatie ben ik de dochter die alles voor haar moet doen.

Zelf keert ze der kont nog niet om, om even in het huishouden mee te helpen (ja het wassen) maar word wel meteen loeikwaad als ik 5 seconde te lang wacht om een glas op te ruimen wat ze met net gevraagd heeft... en als ik dan een keer geen koffie voor haar wil zetten, dan ben ik weer niet solidair, en doe ik weer niks uit mezelf.... Sorry hoor klinkt misschien allemaal wat simplistisch, maar op deze manier kan ik nou ook niet echt zeggen dat ik mijn respect voor haar behoud...

Pauline
Berichten: 12189
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 01:20

Nee dat kan ik me voorstellen....Ongeacht of je gelijk hebt, jij ervaart het zo en dat is al heel erg. Erover praten is zeker geen optie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 01:48

Pauline"]
Tja, als een kind die ik ken zijn eigen ouder slaat bij een ruzie....(12 jaar), of een vader die zijn kind misbruikt (5 jaar), ouders hun kind aanzetten tot pesten, of kinderen hun ouders tot liegen voor hun eigen hachje op school......
[/quote]
Als je als kind je ouder slaat, en ik heb het nu over kinderen die nog niet meerderjarig zijn. Dan zit het enorm fout, en ik vind niet dat een kind het recht heeft om terug te slaan, in principe... Als hij het ergens niet mee eens is, mag hij best boos worden, en brullen "Je bent oneerlijk enz." maar slaan, nee, je moet respect voor je ouders hebben.
Die twee laatste gevallen die jij opnoemt, dat vind ik dus kort door de bocht geen goede ouders. Je moet namelijk wel fatsoenlijk blijven, en rechtvaardig handelen. Als mijn ouders voor mij zouden moeten liegen op school.... nee, dat vind ik vreselijk, dat zou ik me echt voor schamen. Zowel als kind als ouderzijnde..... Dat, dat... pfff, nee dat druist compleet tegen m'n gevoelens en gedachtes in.

[quote="Pauline schreef:
Wat is respect en wanneer sla je door?

Respect moet je verdienen, in principe moet het kind zijn ouders respecteren, maar als die ouders altijd fair tegenover het kind zijn geweest, dan is dat normaal. En dan respecteren de ouders ook gelijk het kind, door het fair te behandelen. Ouders of kinderen die door slaan, daar is het toch ergens niet goed mee gegaan, eigen opvoeding, of het milieu, de vrienden enz. enz.

Shiloh

Berichten: 19785
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 01:28

Pauline schreef:
Nee dat kan ik me voorstellen....Ongeacht of je gelijk hebt, jij ervaart het zo en dat is al heel erg. Erover praten is zeker geen optie?


voor wie was dat bedoeld pauline?

Nique

Berichten: 601
Geregistreerd: 17-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 01:50

Als ouder heb je een voorbeeld functie voor je kind vind ik.

Nique

Berichten: 601
Geregistreerd: 17-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 01:50

Als ouder heb je een voorbeeld functie voor je kind vind ik.

Yavanna

Berichten: 2648
Geregistreerd: 11-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 08:57

Wij hebben respect voor onze kinderen ( 11 en 8 ), en zij voor ons. Ze moeten wel papa en mama zeggen, en ik zie dat ook als een eer, voor hen en voor ons. Er zijn er tenslotte maar 2 op de hele wereld die dat mogen zeggen Lovers
Tuurlijk maken we wel eens fouten, en zijn we fout, dan zullen we ons ook altijd verontschuldigen naar de kinderen, en andersom is dat ook zo. Nu is onze dochter niet altijd de makkelijkste, ze draaft vaak door, probeert altijd haar zin te krijgen, en luistert als het haar uitkomt. Nu lijkt het als of het een onopgevoed kreng is, maar dat is ze niet, meestentijds is ze wel heel lief. Maar het feit blijft dat ze heel goed weet hoe ze het bloed onder je nagels vandaan krijgt. Slaan doen we weinig, liever niet, ik ben n.l van mening dat je met praten meer oplost. Ze zijn perslot van rekening redelijk denkende wezens Rolleyes En ikmoet zeggen dat dat ook heel goed werkt. Ik vind het heel belangrijk dat ze allebei normen en waarden mee krijgen, en het is ook mijn mening dat dat het gene is wat veel kinderen in hun opvoeding missen. Nu scheer ik niet iedereen over een kam, maar als ik die gasten zie die nu een jaar of 20 zijn, en die heel stoer in hun auto racespelletjes in een woonwijk houden, dan denk ik wel eens "wat hebben jou ouders je bijgebracht?"
Een mooi voorbeeldje is een pestventje bij mijn kinderen op school. Het kind is van zijn vorige school afgestuurd, door onhandelbaar gedrag, bij ons op school terecht gekomen, en daar de boel op stelten probeerde te zetten. Zo heeft hij het vriendje van mijn zoon, serieus!!!, bijna zijn keel dichtgeknepen, de striemen stonden bij het kind in zijn nek. En dat rotzakje stond erbij te lachen, evenals de juf Boos! Het ventje gaat met zijn moeder bijna dagelijks naar de kroeg, gaat hier met criminele gasten om, krijgt dagelijks geld om maar een patatje te kopen, en zijn vader zit in de bak. Verdrietig Het is jammer voorhet ventje, en die heeft heel veel leiding nodig, en moet dus ook eigenlijk naar een internaat, waar ze hem nog wat bij kunnen brengen. Het kind heeft dus van zijn moeder niks geleerd, die vindt het allemaal wel prachtig. Dus heeft hij niks van normen en waarden geleerd.
Helaas is hij niet de enige, maar zit hij wel net bij ons in de buurt:(
Hoe denken jullie over het bijbrengen van normen en waarden?

Bergje75
Berichten: 392
Geregistreerd: 16-07-01
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 09:30

Ik vind dat kinderen tegenwoordig veel te 'los'worden gelaten. Ze mogen vaak alles zeggen en alles doen. Volkomen verkeerd vind ik dat! Van wederzijds respect merk ik maar weinig..

Nu is er weer dat gezeur over een corrigerende tik, dat wanneer je er mee begint, het einde zoek is. Onzin, ouders die gewoon bij hun volle verstand zijn kunnen heus wel hun grenzen beseffen. Ik denk zelf dat je een straf moet zoeken die bij je kind past. Mijn ouders waren best streng, maar daar ben ik zeker niet slechter uit gekomen!

Ik denk persoonlijk dat consequent zijn HET sleutelwoord is.

Flutterby

Berichten: 8126
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Etten-Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 09:51

Ouders moeten respect hebben voor hun kinderen..
Zij kiezen later hun tehuis uit Haha!

Nee, ik vindt dat het wel zo is. Anders krijg je minderwaardigheidscomplex of van die vervelende vaders zoals die van mij ( die als er bezoek is heel erg aardig doet, zijn ze weg dan kun je je maar beter verstoppen. Komt nog bij dat iedereen je vader heeft gezien en denkt dat het helemaal niet zo is.. Begin je nix tegen, ze denken dat ik me aanstel maar zij KENNEN hem niet eens ) Straffen is goed, maar niet te veel --> mishandelen. Complimentjes geven voor dingen die goed zijn hoort er ook bij..

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 10:01

SmithsGirl schreef:
Ben je het met de titel eens of niet? en waarom wel of niet?

Is het normaal dat een vader zijn kind uitmaakt voor "t*ringlijer", "k*nkerlijer", "bloedblaar", etc. ?
)

och, de ouders worden vanzelf afgerekend op dit gedrag, want zelf winnen ze er geen respect mee.

Het moet uiteraard een beetje van 2 kanten komen. Je kinderen gaan vaak handelen zoals je ze zelf behandelt, dus als ze hun kinderen voor rotte vis uitmaken, gaan die kinderen dat ook doen.

Maar ouders die te soft zijn met hun kinderen en ze te weinig "terugfluiten", krijgen vaak ook te weinig respect van hun kinderen.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 11:02

Bas... vind je slaan ongeacht hoe hard respectvol naar je kind toe dan? Je verwacht neem ik aan wel dat je kinderen je niet terugslaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 11:03

Desiree schreef:
Maar ouders die te soft zijn met hun kinderen en ze te weinig "terugfluiten", krijgen vaak ook te weinig respect van hun kinderen.

Een heel waar woord...

En Flair, misschien is het wel niet respectvol, maar als ouder sta je nog altijd boven het kind, en ik vind het wel rechtvaardig, dat als een kind echt te ver gaat, en niet meer naar woorden luistert. Hij even wakker geschudt mag worden, en als dat met een mep is, so be it Lachen

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 11:09

Je kunt dan ook kijken naar de manier waarop de woorden overgebracht worden.

En ik vind het ook krom dat een kind de ouder dan niet terug mag slaan, want dat zou respectloos zijn, maar dan mag het andersom dus ook niet... Hoe breng je een kind in de war...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 11:12

flair"]
Je kunt dan ook kijken naar de manier waarop de woorden overgebracht worden.
[/quote]
Je houdt altijd van die enorme etterbakken, die alleen maar bedacht zijn op dat moment om hun eigen zin te krijgen, en dan daar ook enkel oog voor hebben. En dan mogen ze best een mep krijgen.

[quote="flair schreef:
En ik vind het ook krom dat een kind de ouder dan niet terug mag slaan, want dat zou respectloos zijn, maar dan mag het andersom dus ook niet... Hoe breng je een kind in de war...

Nee, want een kind weet dat de ouder boven hem staat, en accepteert daar meer van, dan van een leeftijdsgenoot.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 11:17

flair schreef:
En ik vind het ook krom dat een kind de ouder dan niet terug mag slaan, want dat zou respectloos zijn, maar dan mag het andersom dus ook niet... Hoe breng je een kind in de war...

dit vind ik belachelijk. Meestal is het toch wel zo dat de ouders alle verantwoordelijkheid dragen en dat ook KUNNEN dragen. Zij werken om iedereen in het gezin te onderhouden, ze kunnen dat ook. DAarvoor hebben ze de leeftijd en de ervaring. Kinderen hebben dat niet, zijn vaak totaal zonder erg in bepaalde dingen. Hebben geen benul, zien geen consequenties etc. En dan vind jij dat een kind het recht heeft om terug te slaan?

Ik vind dat een kind best een flinke tik mag krijgen als dat nodig is. en als het kind terugslaat dan mag het gerust een 2x zo harde tik ontvangen! Kinderen moeten hun plaats kennen, heel simpel. het is al zo dat in de maatschappij weinig respect heerst voor anderen, nou, dat begint bij de opvoeding als de kinderen niet leren waar de grenzen liggen.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 11:53

Je begrijpt me verkeerd, ik vind helemaal niet dat het kind terug mag slaan, maar ik vind het krom dat een ouder een kind wel mag slaan en andersom niet. Ik vind slaan dus gewoon niet kunnen en bij goede opvoeding helemaal niet nodig.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 12:24

dan weet jij niet Flair, hoe sommige kinderen kunnen zijn. Je komt er niet altijd met rede hoor. Soms willen ze gewoon hun zin doordrijven, goedschiks of kwaadschiks. Moet je dat dan toch maar toelaten? want ze doen het hoor!

Pauline
Berichten: 12189
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 12:43

Shiloh"]
[quote="Pauline schreef:
Nee dat kan ik me voorstellen....Ongeacht of je gelijk hebt, jij ervaart het zo en dat is al heel erg. Erover praten is zeker geen optie?


voor wie was dat bedoeld pauline?
[/quote]
Voor jou Haha! Sorry had het er even bij moeten zetten.

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 12:43

Ik vind dat er respect voor beide kanten moet zijn.
Helaas zie ik tijdens mijn werk zowel dat ouders geen respect hebben voor hun kind, maar ik zie nog meer kinderen die geen respect hebben voor hun ouders of andere volwassenen.

Ik denk dat de "vrije opvoeding" een beetje door is geslagen en dat er zowel ouders als kinderen zijn die niet (meer) weten hoe je omgaat met elkaar.

Verder zijn er volgens mij ook in Nederland nog een hoop kinderen die het niet getroffen hebben met hun ouders. Ik vraag me bij sommige gezinnen wel eens af waarom zij ooit hebben besloten om kinderen te krijgen. Sommige kinderen waren beter af als ze of niet geboren waren of in ieder geval in een ander gezin.

Helaas zijn er nog steeds mensen die nooit geleerd hebben om liefdevol met de medemens om te gaan. Een enkeling weet dat het anders hoort en handelt ook anders dan uit het milieu waar hij/zij uitkomt. Maar het gros van de mensen die het nooit geleerd hebben, kunnen het ook niet geven.

Natuurlijk lijkt het alsof er nu steeds moeilijkere kinderen op de wereld worden gezet omdat je van zoveel gedragsstoornissen hoort. Maar ik denk ook niet dat het meer is geworden, alleen hebben ze nu namen voor de diverse gedragingen.
Sommige ouders hebben het niet getroffen en hebben echt een onhandelbaar kind, zonder dat zij daar zelf "schuld" aan hebben. Maar er zijn ook ouders die het toch heel handig vinden als hun kind de stempel onhandelbaar opgesteld krijgen. Dan kun je je kind namelijk over de schuld van geven en de zielige ouder uit hangen...

Maar nogmaals ik vind dat het respect van beide kanten moet komen.

Maar er zijn ouders die totaal geen respect meer verdienen. Die hebben hun kind zoveel leed aangedaan dat ik het terecht vind dat die kinderen geen respect meer hebben voor hun ouders.

Pauline
Berichten: 12189
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 12:48

Ik denk dat als je naar de natuur kijkt dan zie je dat ouderdieren hun kids af en toe behoorlijk lijfelijk op hun plaats zetten.
Je gaat imo te ver op het moment dat je geestelijk of lichamelijk schade aanbrengt, en een keer een tik is niet erg, soms noodzakelijk. Je kunt niet altijd redeneren, en al helemaal niet met hele jonge kinderen.

Aan de andere kant: als jij je kind een tik op de handjes geeft en zegt: "niet slaan!" tja.......
Kinderen horen hun ouders niet te slaan, ouders hun kinderen liever ook niet maar af en toe denk i dat het wel verhelderend werkt. As de band goed is kun je daar later op terugkomen met je kind en het uitpraten en knuffelen Lovers Ouders maken nu eenmaal fouten en dat snapt een kind echt wel.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 12:51

Er moet wederzijds respect zijn.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 12:56

Wederzijds respect is er imo niet als er van 1 kant geslagen mag worden. Maar dit is denk ik ieder voor zich.
Mijn ouders hebben mij en mijn zus nog nooit geslagen en wij hadden evengoed genoeg ontzag voor onze ouders.

Waarom zullen ze zich gedragen als ze een tik krijgen? Juist, omdat ze bang zijn en dat vind ik geen goede basis voor de ouder-kind relatie.

Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 12:58

Nou, het moet wel van beiden kanten komen hoor... Maar als die vader zijn kind voor dat soort dingen uitmaakt, is wel een beetje raar Verward