Fotograferen en cake bakken ;)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BartVB
Eigenaar

Berichten: 41660
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Fotograferen en cake bakken ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-03 16:20

Van een ander forum geplukt Haha!

jeveos schreef:
[knip]
Een "gevoelsfotograaf"... klinkt leuk. Helaas, zonder techniek kun je voelen wat je wilt, maar als je 't niet op papier krijgt, dan kun je dat gevoel niet overbrengen. Al die regeltjes, scherpte, kleur en dat soort geneuzel... okay, dat is niet per se nodig om je gevoel te kunnen communiceren. Maar vaak *helpt* 't wel.

Het is net leren koken en bakken. Als je net begint heb je moeite om de cake gaar te krijgen, droog maar niet té droog. Daarvoor lees je het recept, volg je heel nauwkeurig de aanwijzingen op de verpakking. Zelfs de suiker weeg je af op een weegschaaltje. Na 't een paar keer gedaan te hebben kun je daar van afwijken: rum en rozijnen in plaats van water (oops...Tong uitsteken). Die cakes mislukken dan ongetwijfeld wel eens en soms zul je zien dat jij, als kok, die cake heerlijk vindt maar dat de rest van de wereld 'm verafschuwd. Pas als je gevoel voor smaak hebt gekweekt kun je echt gaan afwijken van je recept. Je gooit er nou juist eens géén zout in. Als je dat stadium hebt bereikt zul je een hoop eters teleurstellen, want je cake smaakt niet meer naar cake. Hij is wel lekker, maar sluit niet meer aan op het verwachtingspatroon van de middenmoot. Als je 't echt goed doet, dan maakt ook dat niet meer uit. Dan eten je gasten er van en vinden ze 'm nog lekker ook.

In de fotografie is het net zo. Als je begint, dan schiet je maar wat raak. Je gooit als het ware dat hele pak zelfbakkend cakemeel in de oven en... presto, een cake! Zelf vindt je je beelden fantastisch, totdat je ze na een paar dagen nog eens oppakt en terugziet. Dan vraag je je af wat je er nou zo bijzonder aan vond en ga je je ergeren aan allerlei "fouten". Onscherpte, ruis, belichtings- en verlichtingsfouten. Kijk, dan begint pas het leertraject. Sommigen slaan dan door in techniek, volgen 't receptje. Velen komen nooit verder. Anderen doen dat helemaal niet maar bakken tóch een fantastische cake. Dat zijn de schaarse natuurtalenten.

Dat is wat maxfoto ook ziet (denk ik): plaatjes die geschikt zijn "voor de middenmoot". Dat is die herkenbare cake die smaakt naar... eh... cake dus. Soms fijngeslepen tot echte kunst, maar "veilig" volgens de regeltjes van wat de middenmoot mooi / lekker vindt.

Om een lang verhaal kort te maken: de echte "gevoels fotograaf" bestaat, maar is IMHO een uitzondering. De rest van ons zal moeten ploeteren, keihard werken en dan, misschien, ooit leren hoe niet te vallen in plaats van keer op keer weer op te staan met kapotte knieen. Leren wat de regeltjes zijn en wat ze doen. Pas als je die kent, kun je ze breken.

Krak. Dat was mijn zeepkistje... 8)


Komt uit:
http://www.dutchphotozone.com/viewtopic.php?t=3515
Best grappig leesvoer IMO Lachen

petraaken

Berichten: 44205
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 16:35

leuk om te lezen en eigenlijk is het waarschijnlijk de grote waarheid.

Yokie

Berichten: 1708
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Best behoorlijk noordelijk met een dressuurhoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 17:01

Ik herken mezelf er wel in, in elk geval. Hihi. Ben geen gevoelsfotograaf. Moet het ook hebben van trial and error...

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 20:04

Een waarheid als een koe. Maar ik kan toevallig wel lekkere cake bakken, dus kan ik dan ook foto's maken??????? Verward Tong uitsteken Haha!

Finnea

Berichten: 10071
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 20:08

Leuk stukje, en het is nog waar ook idd. Haha!
Kan mezelf er wel wat in vinden... eerst zijn gewone alledaagse paardenfoto's leuk om te maken, maar op een gegeven moment ben je daar op uit gekeken en kijk je verder Lachen.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 00:32

die's leuk! Ik kan wel cake bakken, maar met fotograferen blijf ik bij de eerste gevoelsfotograaf hangen Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 21:52

doet me even denken aan:

dichten
is net koken
je pleurt gewoon wat in de pan
als je tenminste koken kan

Haha!

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 13:43

Aha, daarom lukt dat koken niet bij mij. Ik moet het net doen als fotograferen ... Cool