wat doe je met filters?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Imre

Berichten: 14193
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

wat doe je met filters?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-03 23:15

Ik had bij mn eerste spiegelreflex een blauwe filter. Ik heb hem nooit gebruikt en heb hem inmiddels ook niet meer, maar wat had ik daarmee kunnen doen?


SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 23:16

kleur toevoegen in je foto. soms ook om meer contrast te krijgen of het object duidelijk te krijgen. zo heb je bv ook een zonnefilter (prijzig Haha! ).

Amor Vincit Omnia

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41632
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 23:20

Die kleurenfilters worden voornamelijk gebruikt voor zwart/wit fotografie schijnt Haha! Blauw filter verminderd de hoeveelheid rood, of hoe zit dat ook alweer?

Ik ben niet zo'n filtertyp. Denk dat ik een paar UV filters koop maar eigenlijk puur en alleen als bescherming voor het front element van m'n objectieven. Verder misschien een polarisatiefilter om luchten wat blauwer te krijgen en irritante schitteringen te verminderen (glas, water, etc).

De rest kan je allemaal veel beter en nauwkeuriger met Photoshop doen Knipoog

ƃuılıǝɔ ǝɥʇ uo ƃuıɔuɐp ǝɹ,ǝʍ uǝɥʍ 'ƃuılǝǝɟ ɐ ʇɐɥʍ ɥo
"Als je niets te verbergen hebt, ben je een Ozosnelle paashaas" - Loesje

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 23:35

Een blauwfilter?
Even verzinnen, voor een zwart wit film haalt de complementaire kleur (geel) uit de foto (geel word dan donkerder) Had je dus kunnen gebruiken om met een daglichtfilm in kunstlicht (van gloeilampen) kleur-neutrale fotos te maken.

Tegenwoordig doe je dat met fotshop!

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41632
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 23:50

En de whitebalance van je camera (die bijna nooit goed gokt wat voor een licht je hebt).

Oh ja, nog een tip meteen! Zorg dat je altijd een neutraal grijs of helemaal wit stukje papier ofzo bij je hebt. Bij een hele hoop camera's kan je handmatig de whitebalance goedzetten.

Wat je natuurlijk ook kan doen is alles in RAW opslaan (als je camera dat ondersteund) en het achteraf doen maar dat blijft nogal een ge(#(@#&#@ vind ik Knipoog

ƃuılıǝɔ ǝɥʇ uo ƃuıɔuɐp ǝɹ,ǝʍ uǝɥʍ 'ƃuılǝǝɟ ɐ ʇɐɥʍ ɥo
"Als je niets te verbergen hebt, ben je een Ozosnelle paashaas" - Loesje

Yokie

Berichten: 1708
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Best behoorlijk noordelijk met een dressuurhoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 08:27

Filters zijn leuke speledingetjes, maar meer ook niet echt.

Op het UV filter na, is nuttig EN beschermt het glas van het objectief. Ik heb zelf ook nog een polarisatiefilter dat ik wat vaker gebruik. Is handig om blauwe luchten NOG wat blauwer te maken of weerspiegelingen uit de weg te nemen (kan bv lekker door een raam fotograferen zonder dat alles om me heen bij de foto op komt te staan).

Jaffel sprak ooit de wijze woorden:"Hij was not amused dat ik als poesierazzi achter hem aan joeg" Haha!

Prinnie

Berichten: 925
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 17:39

Met mijn polarisatiefilter ben ik ook erg blij (nu nog een toestel waarvan de sluiter het niet opgeefd , waardoor hij 17 rolletjes verprutst ), andere filters gebruik ik nooit.

marije999

Berichten: 330
Geregistreerd: 25-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 17:41

Ik heb bij mijn lenzen een UV filter ter bescherming, en een polarisatiefilter. Ik studeer aquatische ecologie en maak daar regelmatig foto's voor en maak veel roeifoto's dus dan is het echt geen overbodige luxe om wat spiegelingen weg te kunnen nemen. Verder heb ik nu een geelfilter besteld om wat te gaan experimenteren met zwart-wit fotografie. Verder filtergebruik vind ik niet echt nodig en vaak zelfs helemaal niet mooi.

"De meest interessante mensen zijn diegenen die op hun 25e nog niet weten wat ze met hun leven willen doen." (gelezen op een toilet in Arthurs' Pass, Nieuw Zeeland 2003)

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 20:29

Er zijn ook filters waarmee je creatieve effecten kunt bereiken.
Maar in de tijd van photoshop e.d. zijn deze overbodig geworden.

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 20:46

Ik heb ook nog zo'n setje van cocin met 'n stuk of 20 filters uit die goede oude tijd. Niemand wil ze nog!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 23:41

Ik gebruik een geelfilter voor zwart/wit foto's, de lucht word daar donkerder van en de contrasten komen mooier uit. Blauwfilter ken ik niet.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 01San, BLEXBot, criollo_yess, dezzie, douschka, Googlebot, katinker, limagirl, moonsparkle, ogidni, senna21, shaddy82, xxmichellexx, Xyris, YandexBot en 50 bezoekers