Het groot dictee der Nederlandse taal

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gemske

Berichten: 3548
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Dwingeloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 21:24

28 fouten en daar was ik erg blij mee, ondanks een aantal 'stomme'

Maar ik kom al aardig in de buurt van mijn moeder en dat is de doelstelling.

Wat is jullie mening trouwens over -van te voren nog even snel in het groene boekje kijken- ?

Dat heb ik dit jaar niet gedaan, en volgens mij daardoor minder fouten gemaakt.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 21:36

Gesprek van de dag bij mij op het werk - je bent redacteur of je bent het niet, natuurlijk. Tong uitsteken

Helaas heb ik het gisteren gemist, ik wist niet eens dat het Groot Dictee weer in aantocht was. Ik zat bij Finding Nemo (zit ook vol leuke woordgrapjes trouwens Tong uitsteken) en las Cody's sms-je pas toen ik op weg was naar huis. Te laat om nog mee te doen.

Vorig jaar scoorde ik nog best aardig, volgens mij. Maar ik was (jaren geleden) toch handiger met de oude spelling Haha!. En trouwens: geen hond die zulke volzinnen uitkraamt als er tijdens dat dictee worden voorgelezen, dus wat is het nut er eigenlijk van? Tong uitsteken

Lielle

Berichten: 66258
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 23:33

ik heb de laatste weken wat proefdictees gemaakt en dat hielp wel. Even nog het groene boekje doorkijken doe ik nooit (heb het ook niet Haha!), dus daar kan ik niets over zeggen.

Overigens ben ik het nog steeds niet eens met "wordt je toegesnauwd" Karin, wat zeiden ze bij jullie?

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 23:34

Ik ben het er ook niet mee eens lielle, om het zelfde verhaal als wat je eerder al tiepte hier.

Lielle

Berichten: 66258
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 23:35

Karin:

Karin"]
[quote="Sjimmy schreef:
Ikke 24 1 onder het gemiddelde. Viel me niet tegen, maar ook niet mee.

(...)

...maar er waren woorden waar ik nog nooit van gehoord had en sommigen had ik helemaal fout verstaan Verward


Same here, zie [AM] Wie doet er vanavond mee aan het nederlands dictee

Ik had 'efemere' en 'frenetieke' dus gewoon goed, en dat terwijl ik nog nooit van die woorden had gehoord. Haha!
[/quote]

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 23:41

dan waren er dit jaar gemiddeld dik meer fouten Wow! , ik had er 1 minder als vorig jaar OK dan!
Laatst bijgewerkt door Sjimmy op 16-12-03 23:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 23:42

Hé idd, 24 fouten vorig jaar. Viel me toen erg mee. Haha!

Die zin met dat 'toegesnauwd' heb ik vandaag op het werk niet horen langskomen, zal zo ff dit topic nog eens doorspitten om te kijken wat daarmee aan de hand was.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 23:43

Ik had er vorig jaar 18, nu dus 23 Scheve mond

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-03 23:45

Ik ook vorig jaar 18, dit jaar 22.
Terwijl ik dit jaar dacht toen het voor het eerst werd voorgelezen: "Makkie".
Niet dus Haha!
Maar idd, wat Karin hierboven al noemt, hoeveel waarde heeft het eigenlijk met zoveel woorden die geen hond gebruikt?
Maargoed, volgend jaar doe ik weer vrolijk mee hoor Knipoog

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 23:46

Karin schreef:
Die zin met dat 'toegesnauwd' heb ik vandaag op het werk niet horen langskomen, zal zo ff dit topic nog eens doorspitten om te kijken wat daarmee aan de hand was.


volgens hen moest het zijn "wordt je toegesnauwd"

Lielle

Berichten: 66258
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 23:52

nut heeft het niet, leuk is het wel. Anderzijds maak ik nou juist de fouten in dingen als daarbij behorend ipv daarbijbehorend, cola'tje ipv colaatje en zo, dus dat vind ik wel echte verbeteringen.

Overigens heb ik voor de gein achteraf de spellingchaeckger van word eroverheen (aan elkaar? Haha!) gegooid, en die haalde er iig de volgende fouten uit (leverde óók de juiste versie):

buiïg, cola'tje (en de andere in die trant), fluoriserende, bijdehandte, sint-juttemis, blèrende, miniscuul, turkooise, moccasins langoust, capucijneraap, nektar, zenit, siberische (!)

hij liet staan:
koninginnepage, apenbroodboom, middellandse zeegebied

en zag onterecht als fout:
gepiercete

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 23:53

Groot Dictee schreef:
...maar inmiddels wordt je door een bijdehante havo-leerling die halverwege juli nog spectaculair in de rondte skateboardde, alweer ontactisch toegesnauwd dat hij een zonovergoten pinksterdag verbeidt...


Volgens mij is dit wel juist: de bijzin (die ik hier cursief heb gezet) fungeert hier IMO als onderwerp. Maar ik ben niet zo goed in het uitleggen van grammaticale regels, ik ga eens kijken wat Google vindt. Knipoog

Is op het gehoor van dezelfde orde als 'Reizigers wordt/worden verzocht...', maar daar moet ik niet te diep over gaan nadenken, want dan weet ik niet meer wat goed is en wat niet. Tong uitsteken

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 23:59

Iets over de bijzin als onderwerp: http://taalunieversum.org/taal/advies/term/21

En dan zie ik gelijkenissen met (1):

- Wat wordt je toegesnauwd?
- (Het wordt je toegesnauwd) ...dat hij...

Ik zou op grond hiervan zeggen dat die -dt goed is.

Lielle

Berichten: 66258
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 00:01

ja, daar zit wat in. Ik had idd "wij worden toegesnauwd", maar "ons wordt toegesnauwd" klinkt ook correct. Verdrietig

Juliaa
Berichten: 374
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 09:16

He jammer gemist Boos!.. Vaag idd dat 'wordt toegesnauwd', de redenatie van Karin heeft wel wat.. al had ik het zelf absoluut met een 'd' gespeld.