Paardenfotografie

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
petraaken

Berichten: 44210
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 11:17

[quote="yokie"]Leuk leuk leuk topic

Petraaken, wat betreft de standfoto's... Neem de foto's niet alleen. Zorg dat je iemand meeneemt die het paard voor je vast kan houden. En daarnaast veel afdrukken maken (handig als een digitale hebt Knipoog ) en de ontspanknop half ingedrukt houden.
En de standaard landschap optie is geen must/verplichting hoor. Dat is een voorprogrammering die voor automatisch grote scherpte-diepte instellingen zorgt (dus dat zowel voor- als achtergrond scherp te zien zijn). Met andere instellingen kunnen landschapfoto's net zo mooi, of zelfs mooier worden.

Paard werd vastgehouden. Zucht niets zo moeilijk als dieren op de foto's plaatsen. En kan je opeens eens een goed shot nemen heb je natuurlijk die digi of andere camera niet bij je. Nu komende tijd kan ik veel oefenen. Zal het onthouden van dat knopje al half ingedrukt houden. Heb in elk geval al geleerd om met de zon in mijn rug foto's te nemen. Haha! Kunnen ze geen camera uitvinden die bliksemsnel kan in of uitzoomen en toch betaalbaar is. *LOL*

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41662
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 11:55

Voordeel van digitaal is dat je achteraf kan bepalen wat je af wilt drukken en dus hoef je minder in/uit te zoomen (als je 3MP of meer hebt iig). Je zoomt gewoon redelijk ver uit en als je dan een detail ziet dan druk je gewoon af terwijl je uitgezoomed hebt en dan crop je daarna de rest van de foto weg Lachen Inzoomen is natuurlijk beter maar daar heb je idd niet altijd de tijd voor.

Kitty: leuke foto's! Eerste zou ik denk ik wel met die Rule of Thirds hebben gedaan of iig geprobeert Tong uitsteken Verder ook het liefst iets meer van rechts zodat jij niet zo raar hoeft te zitten om langs die enorme flaporen te kunnen kijken Knipoog

Astra; die scanstrepen voegen juist iets toe Lachen Zeker in de eerste foto. Net of je model achter luxaflex staat.

Wind: Als je een spiegelreflex hebt kan je kijken of er iets op zit als Servo AF, dus dat de camera snapt wat je onderwerp is (in dit geval het paard) en dat hij constant scherp blijft stellen. Daarna moet je gewoon doen wat Marcel zegt, het paard volgen en afdrukken als je een mooi beeld hebt Haha!

Als je geen Servo AI hebt kan je twee dingen doen, afhankelijk van de gebruikte instellingen en het objectief. Je kan uitrekenen (of in proberen te schatten) hoe groot het veld is dat scherp is, je stelt dan scherp op een gemiddeld punt en hoopt dan dat je paard ook scherp is zonder scherpstellen. Zeker met een wat kleiner diafragma gaat dat wel goed. BTW er valt hier behoorlijk aan te rekenen en je kan het ook slimmer doen dan op een gemiddelde afstand scherp stellen (hoewel dat wel het intuitiefst is). Zoek even op Internet naar 'Hyperfocal distances'.
BV: http://www.hoothollow.com/Tip-October2002.html

Yoki: Leuk! Idd ietsjes overbelicht maar iig leuk idee Haha!

BTW ik kan kijken of we een tijdlijke forum kunnen maken over fotografie? Haha! Beheerder zijn heeft soms zo z'n voordelen Knipoog

petraaken

Berichten: 44210
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 12:05

BArt wat bedoel je met iets wegcroppen?

Yokie

Berichten: 1708
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Best behoorlijk noordelijk met een dressuurhoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 12:06

BartVB schreef:
BTW ik kan kijken of we een tijdlijke forum kunnen maken over fotografie? Haha! Beheerder zijn heeft soms zo z'n voordelen Knipoog


Ik zou zeggen, maak gebruik van dat voordeel

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41662
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 12:09

petraaken; eeh, iets uitsnijden. Dus je hebt een foto van een enorm paard maar daar pak je dan maar een stuk van, b.v. alleen zijn hoofd en nek. Zolang je dat niet te extreem doet (b.v. altijd minimaal de helft over houden) zou dan redelijk goed moeten gaan. Bij een camera met meer megapixels kan je meer wegsnijden. Of ja, afhankelijk van het doel. Als je de foto alleen op Internet wilt gebruiken kan je makkelijk tot een factor 10 gaan Haha!

Ik zal zo wel ff kijken voor een forum. Ideeen voor een titel+omschrijving? Haha!

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 12:11

Afbeelding
Een van mijn favorieten.
De zon die de voorgrond oplicht, die diepte die je fantastisch ziet en dan het feit dat die rendieren erop staan.

petraaken

Berichten: 44210
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 12:13

foto school of zoiets. Haha! aangezien het de bedoeling is om van elkaar te leren of tips uit te wisselen. Mag dit ook over fotoprogramma's gaan?

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 12:25

Take a Picture
Tips voor en door bokkers voor het maken van een goede foto.

[TP] die afkorting hadden we nog niet toch? Knipoog

Yokie

Berichten: 1708
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Best behoorlijk noordelijk met een dressuurhoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 12:30

Ik sluit me bij Sjimmy aan. Wat mij betreft gaat het niet over de fotobewerkingen; daar is al genoeg over geschreven in de collagetopics? Het gaat idd over het maken van een foto, niet het bewerken... (tenzij het in een doka is, haha. Ben van de oude stempel).

petraaken

Berichten: 44210
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 12:37

Kan er dan geen forum bijgemaakt worden voor bewerkingsprogramma's? Ik vind dat er daar ook vaak vragen over zijn. In the Picture is nu ook niet echt een forum daarvoor of Algemeen ook niet. In the Picturen kan dan wel dienen om de reeds gemaakte collages of foto's te tonen daar.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 12:39

Take a Picture
Tips voor en door bokkers voor het maken van een goede foto.

Je kan een goede foto maken door de foto goed te maken mbv een fototoestel maar een (digitale) foto kan je ook beter/mooi maken door een bewerkingsprogramma te gebruiken.

Ik denk dat beiden in het forum past.

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41662
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 12:40

Tja, je hebt bewerken en bewerken Haha! Het wat knippen en plakken met foto's is niet echt het bewerken van foto's IMO Lachen Dus wat mij betreft kan het bewerken er ook wel bij, als het toch een compleet forum is past dat wel. Voordeel van digitale fotografie is IMO dat je achteraf nog een hoop goed kan maken (als het nodig is).

Ik zal zo wel eens kijken. Wordt trouwens wel een _tijdelijk_ forum! We hebben al twee fora met foto's en Bokt is natuurlijk een paardensite Knipoog

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 12:50

ik ga mijn vriendje echt eens doorverwijzen, hij voelt zich hier vast thuis.

Don_Marcello, jij werkt toch samen met de fotograaf uit Sint Michielsgestel? Die kent hij ook, en met name degene van www.focusonyou Haha!

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 13:54

[ITP] Fotosessie van Sintels Toske
[ITP] Een mix van foto's!
[ITP] Mooi portretfoto van Magpie

Deze zijn gemaakt met een Canon eos. De eerste vind ik echt top gemaakt van mezelf.


[ITP] Nieuw ponykoppel Lovers
[HAW] Foto's ponykamp Sintels!! Van alles en nog wat!!

En deze zijn gemaakt met een HP digitale, vraag me niet welke..

http://members.lycos.nl/nfhengsten/hkbnfps2003.htm Hier staan digitale en gewone door elkaar heen http://members.lycos.nl/nfhengsten/ashl ... tocrat.jpg deze vind ik echt heel goed gelukt en deze http://members.lycos.nl/nfhengsten/polsbury_palermo.jpg is eigenlijk iets te overbelicht.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 14:06

Bart, nog bedankt voor de tips!
Ben daarstraks weer aan de slag gegaan.
Sluitertijd 1/400, diafragma 6.3.

Afbeelding

Zoals je ziet, het vervagen van de achtergrond begint me te lukken! Cool Haha!

Ik ben wel aan het knoeien geweest met sluitertijden, als ik hier http://www.xender.be/fotos/IMG_0141.jpg het hooi scherper had willen hebben had ik beter voor een sluitertijd van 1/400 à 500 ipv 1/200 gekozen, niet? Of had ik m'n diafragma iets moeten verhogen? (was 5.6)

Ziek *het word me allemaal een beetje teveel Haha! *

En deze is voorgrond onscherp achtergrond scherp. (er had beter ook daadwerkelijk iets op de achtergrond gestaan maar we experimenteren nog maar wat aan Haha! )
1/160 6.3
http://www.xender.be/fotos/IMG_0146.jpg

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41662
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 14:14

Even kort door de bocht Haha!

Sluitertijd instellen (Tv stand op de meeste camera's) gebruik je bij het fotograferen van onderwerpen die je wilt 'bevriezen' of als je weinig licht hebt (zodat je altijd minimaal 1/30 hebt b.v.).

Diafragma (Aperture) instellen (Av op de meeste cams) doe je als je aan het spelen bent met scherptediepte of als je je foto vooral scherp wilt hebben. Voor een kleine scherptediepte (dus wazige achtergrond) moet je je diafragma zo groot mogelijk kiezen en dus een klein F nummer.
Kleine scherptediepte, groot diafragma, klein getal
Grote scherptediepte, klein diafragma, groot getal

Best leuke foto zo met dat hooi, alleen een beetje donker/somber Haha!

Oh, nog een tip Haha!

Op vrijwel alle digitale camera's wordt in je foto wat EXIF informatie opgeslagen. Deze EXIF info zit in de JPG files die uit je camera komen en bevatten zo'n beetje al je instellingen, gebruikte camera, flits, focusafstand, diafragma, sluitertijd, etc, etc. Erg handig Haha! Meestal zit er bij je camera wel een programma om die info uit te lezen. Er zijn op internet ook tig programma's te krijgen die dat voor je doen (Zoombrowser, Exifer, etc).

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 14:39

Dacht je dat ik info als:

Camera Model Name
Canon PowerShot A80
Shooting Mode
Manual
Tv( Shutter Speed )
1/30
Av( Aperture Value )
7.1
ISO Speed
50
Lens
7.8 - 23.4mm
Focal Length
7.8mm
Digital Zoom
None
Image Size
2272x1704


Helemaal zelf verzon? Clown
Dat heb ik gekopieerd uit m'n ZoomBrowserEX! Tong uitsteken

En tja, donker somber ... het weer was er ook naar
http://www.xender.be/fotos/IMG_0135.jpg
http://www.xender.be/fotos/IMG_0133.jpg
http://www.xender.be/fotos/IMG_0144.jpg
Haha!

http://www.xender.be/fotos/IMG_0142.jpg

Paar minuten later klaarde het weer op.

Is dit meer Bart's kleur? Tong uitsteken
http://www.xender.be/fotos/IMG_0138.jpg
http://www.xender.be/fotos/IMG_0137.jpg

Imre

Berichten: 14209
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 14:44

BartVB schreef:
Wind: Als je een spiegelreflex hebt kan je kijken of er iets op zit als Servo AF, dus dat de camera snapt wat je onderwerp is (in dit geval het paard) en dat hij constant scherp blijft stellen.


Euh, nee! Mijn camera snapt helemaal niets, ben ik bang. Daar hij hij denk ik te oud voor! Ik heb 2 keuzes: 'man' en 'auto', maar hij staat altijd handmatig! Kan ik leuk zelf klooien met instellingen. Lachen

Ik ben door dit topic ineens weer fanatiek aan het prutsen geslagen! Vooral mn nieuwe kat moet het ontgelden! Haha!

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41662
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 14:50

Nee, vind 135 en 133 leuker Tong uitsteken Bij 135 wel een beetje rare uitsnede. Je ziet net teveel van het hoofd heb ik het idee. Of ja, ik mis de ogen nu Haha!

Haha, katten zijn idd erg dankbare modellen Haha!

lieke2
Berichten: 2135
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 15:01

Wind"]
[quote="BartVB schreef:
Wind: Als je een spiegelreflex hebt kan je kijken of er iets op zit als Servo AF, dus dat de camera snapt wat je onderwerp is (in dit geval het paard) en dat hij constant scherp blijft stellen.


Bart, je zult bedoelen Al Servo, dan blijft je camera inderdaad continue scherp stellen. Mijn ervaring is dan echter dat je continue toch het verkeerde onderdeel scherp aan het stellen bent.
(overigens bedankt voor de tip... Haha! bart)

Ik zal mezelf even kort voorstellen (korte uitvoering van mijn profiel). Ik fotografeer samen met mijn vriend sinds 1996. Veel bruidsreportages, veel bedrijfsfoto's (oa voor Heijmans bouwbedrijf, Bata, Porsche etc).
Sinds een paar jaar ben ik mezelf gaan toeleggen op de paardensport, met name dressuurfoto's op wedstrijden. (heb weer eens te weinig tijd om wat te posten).
Ik werk o.a. met een Nikon D1X in combi met oa een nikon 80-200mm.
Thuis wordt er eventueel nabewerkt met een G4-computer van Apple.

De kunst van het fotograferen is het schrijven met licht, het weglaten van dingen die niets zeggen. In het voorjaar en najaar is het licht geweldig om mee te gaan fotograferen, in de zomer krijg je hele harde schaduwen.

Ik vind zelf achtergronden erg belangrijk. Vaak zijn deze erg storend en jammer van de foto. Ook met actiefoto's kan ik erg kritisch zijn, beentje net niet goed naar voren is voor mij een afgekeurde foto. Probeer je paard eens op de foto te zeten zoals hij vaak is. Bijvoorbeeld kan hij lekker chagerijnen? zet 'm eens met de oortjes naar achteren op de foto.

Neem de tijd voor het maken van foto's. Zoek een mooie plek uit om te gaan fotograferen, maar vooral bij dieren (mijn taak bij ons Knipoog ) neem erg veel geduld mee. Vaak is degene die meehelpt (is vaak ook de eigenaar) zelf niet geduldig genoeg. Als een dier zijn dag niet heeft, ga het rustig nog eens op een andere dag proberen.

Dit is vooralsnog een van mijn eigen favorieten:
Afbeelding
Net het gezicht van sonja niet echt duidelijk, mooie uitsnede en het juiste moment. Achtergrond had iets neutraler gemogen maar was niet voor het kiezen.

Mijn leukste opdracht tot nu toe was bij de schoonzus van Anky foto's gaan maken omdat Arnd niet kon. En ze waren meer dan dik tevreden... Tong uitsteken

Imre

Berichten: 14209
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 15:08

Lieke, erg mooie foto, alleen jammer dat zn voeten er niet op staan! Ik vind het heel mooi dat het paard zo oplicht tegen de achtergrond!

petraaken

Berichten: 44210
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 15:10

straks mag je nog bij Anky zelf foto's gaan maken Haha! . Kan je van digitale camera's ook de sluitertijd aanpassen? Is misschien wel een stomme vraag maar door dit topic begin ik mij wel te interesseren in fotografie. Inderdaad achtergronden heeft men niet altijd te kiezen. Lang leve bewerkingsprogramma's dan.

lieke2
Berichten: 2135
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 15:10

Nog even wat toevoegen: bezuinig nooit op je materiaal, maar bedenk wel dat het 'slechts' een hulpstuk is. Een timmerman zal ook een goede hamer kopen, maar hij moet wel de vakkennis in huis hebben om er ook iets moois mee te maken.

Verdiep je in de materialen en de eigenschappen ervan. Weet wat je wilt maken en werk daar naar toe. En anders.... als je een lucky shot hebt is het ook goed!!

(dit zijn oa tips van de 'huisvriend' van fotograaf Paul Huff)

lieke2
Berichten: 2135
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 15:17

Wind schreef:
Lieke, erg mooie foto, alleen jammer dat zn voeten er niet op staan! Ik vind het heel mooi dat het paard zo oplicht tegen de achtergrond!


zo zie je maar weer dat ook fotograferen heel subjectief is... Haha!
Ik vind het zelf geweldig dat er niet alles op staat, in dit geval de voeten. Ik heb ook eenzelfde foto met meer achtergrond en dus ook de voeten, maar die straalt gewoon minder uit omdat je alles ziet. (vind ik dan)

En ja, op een digitale spiegelreflex(=slr) kun je inderdaad alles zelf instellen. Er zitten volgens mij ook knopjes op zoals portret en landschap alleen gebruik ik deze nooit. Ik schiet altijd volledig handmatig, dus zelf diafragma instellen en de sluitertijd. Dit laat ik afhangen van het soort foto's welke ik wil maken.

Een voorbeeld, afgelopen weekend zou ik foto's maken van een Indoor Wedstrijd te Wanroij. Nu kan ik daar binnen redelijke foto's maken zolang het weer buiten niet al te donker is. Echter, omdat het dit hele weekend zo donker is geweest ( Boos! ), zou dit betekenen dat ik mijn Iso omhoog moet gooien om toch een behoorlijke sluitertijd te kunnen halen voor de scherpe foto's. Dan kun je een consessie doen, inderdaad iso omhoog en korrels krijgen, of iso laag laten en onscherpe benen krijgen (daar zit de meeste snelheid in). Helaas was voor ons allebei geen optie, dus zijn wij gekapt en weer onverricht ter zake naar huis gegaan.

Er zijn trouwens best handige boekjes op de markt waarin alles duidelijk wordt uitgelegd en ook oefeningen die je kunt doen om je de materie eigen te maken.

lieke2
Berichten: 2135
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 15:20

Petraaken: ik ben nog niet erg gecharmeerd van het bewerken van de achtergrond. Het is vaak mooier en natuurlijker om meteen een goede achtergrond te fotograferen dan achteraf te bewerken. Maar goed, als je niets voorhanden hebt... je moet wat he.