Paardenfotografie

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 23:42

ArwenLune schreef:
Fotograferen word niet beter van een betere camera als je techniek (en je oog voor goede plaatjes) niet ook beter word. Getuige de prachtige foto's die ik met een primieve Canon maak; slechte foto's worden niet beter als je ze met een betere (duurdere) camera maakt. Dat wil de fotohandel je graag doen denken, maar is niet zo.



Ben ik het niet mee eens.

Ik weet zeker dat ik de bovenstaande foto's nog mooier had kunnen laten worden met een betere camera. (sluitertijd instellen e.d.) En met mijn camera kan dat niet.

Heb trouwens vorige zomer foto's gemaakt met een digitale spiegelreflex.
Op de bruiloft van mijn vriendin.
Daar was de échte fotograaf jalours/boos omdat ik wat creatiever dan hem was.
Ik ging bijvoorbeeld expres niet in de 'stoet' rijden om de stoet op de foto te zetten.
Ik zal daar eens wat foto's van opzoeken.

:evaw:


796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-03 23:46

Okay, dat was uitgaande van een goede basiscamera, niet van een point-and-shoot ding dat maar 1 knopje heeft. Toch is het principe waar - de foto zelf word niet beter, je hebt alleen meer mogelijkheden. Je oog voor het goede beeld word niet opeens beter als je een duurdere camera aanschaft.

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 23:50

Ik zie van paarden graag foto's in beweging. Zelf vind ik dat erg moeilijk om ze dan goed te fotograferen.
De herfst is natuurlijk heel leuk om foto's te maken, maar wat ik nu weer moeilijk vind.... ik heb allemaal donkere dieren. En op de een of andere manier kost het moeite om ze er dan 'uit te laten springen'. Misshien ook door het wat beperktere licht dat je hebt? Hoewel dat nou juist ook weer heel mooi kan zijn.
Deze foto van mijn volbloedje is een van de betere, vind ik. (doet me aan een reclame denken Verward )

Afbeelding

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 23:50

ArwenLune schreef:
Okay, dat was uitgaande van een goede basiscamera, niet van een point-and-shoot ding dat maar 1 knopje heeft. Toch is het principe waar - de foto zelf word niet beter, je hebt alleen meer mogelijkheden. Je oog voor het goede beeld word niet opeens beter als je een duurdere camera aanschaft.

okay da's iets genuanceerder Lachen

Heb je overigens mijn foto's gezien op de vorige pagina, ben benieuwd wat je daarvan vind?

:evaw:

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 23:51

misschien moeten Biebel, Orionneke en Antoinette even geattendeerd worden op dit topic, die zijn toch ook nogal actief in de (paarden)fotografie?!

:evaw:

IcePrincess

Berichten: 7741
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 23:59

BartVB: Dat van die circel was me nog helemaal niet opgevallen Verward , ik heb ook even bij m'n andere foto's gekeken en daarbij is het bij bijna alemaal ook tezien, wel steeds verschillend en niet elke keer bij elke hoek maar het zit er wel. Hoe zou ik dat kunnen veranderen?

Sjimmy: Die 2 foto's met dat mos vind ik echt super! Die zijn echt heel erg mooi, hoewel bij de eerste de lichtval ietwat irritant is maar de rest van de foto maakt het helemaal goed, echt heel mooi, ik denk dat ik ook maar een tripje naar Zweden ga boeken Haha!
De tweede foto van de waterval (de mijne Tong uitsteken ) vind ik ook het mooiste ja Lachen . Dat onderbelichte komt denk ik door het scannen, op de echte foto's zie je mer contrast en zijn ze lichter. De belichting vind ik idd wel een moeilijk onderdeel van het fotograferen, je moet echt rekening houden met het object en de achtergrond, vooral met de digitale camera vind ik dat moeilijk, daarbij zijn mijn foto's echt heel vaak overbelicht Scheve mond

Rainie

Berichten: 9123
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 23:59


... And we like all the fluffy animals.


marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 00:12

ik ben gek op fotograferen, net als mijn vriend!
laatst een nieuwe digitale camera gekocht
de minolta Z1 OK dan!
ik heb al een aantal topics geplaatst!

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 00:19

Mijn digi camera heb ik vaak bij, ik sleep dat ding echt overal mee naar toe. Paarden zijn toch wel mijn favoriet.
Echt hobbymatig, en ik heb dan ook "maar" een 2 MP Fuji 2600Z
Maar toch vaak super heldere scherpe foto's, maar een uitgebreidere en meer MP camera staat toch wel op mijn verlanglijstje.
een digitale spiegelreflex staat al lang op het droom-lijstje Knipoog

Foto 1
Helaas net mijn vinger er op, maar vind het toch een erg geslaagde foto

foto 2
Vind ik het totaal plaatje erg mooi, omrand zijn eigen foto maar toch in het midden.

tussen beide foto's zat 3 maanden verschil Knipoog

En nog eentje met mijn vaders digi camera, een ouder type canon met weinig MP
foto 3
niks aan bewerkt (enkel mijn naam Knipoog )

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41657
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 00:31

Rainie, ik vind het bij dit soort paardenfoto's meestal het mooist als het paard een klein beetje gedraaid is, zeg maar voor 3/4 ofzo. Verder ook goed kijken naar de achtergrond.. Kan je niet altijd wat aan doen maar kan echt een enorm verschil maken. In dit geval is de achtergrond door o.a. het hek en het huis vrij rommelig. Wat dat betreft is de derde inzet beter. Oh, en als het paard er bijna helemaal opstaat zorg er dan voor dat je ook gewoon alles meepakt en niet zo'n hoeven half weg laat vallen Knipoog

IcePrincess die vignettering kan je voorkomen door je diafragma dicht te knijpen. Je zit het probleem dan ook vooral op de foto's waar je wat minder licht hebt. Je camera pakt dan een groter diafragma om een acceptabele sluitertijd te houden maar daardoor krijg je dus meer last van die randen. Het dichtknijpen van je diafragma is meestal wel een goed idee, de meeste objectieven zijn op z'n scherpst bij ongeveer F8. Probleem is wel dat je je diafragma niet altijd genoeg dicht kan knijpen tenzij je een statief meeneemt Haha!

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 00:39

Zijn er (NL talige) sites waar een goede uitleg staat over o.a. belichting, sluitertijd enz?
Ik heb op zich best een leuke digi maar er zitten voor mij nog iets te veel knopjes op waar ik weinig mee kan (en het boekje helpt ook niet echt Clown )

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41657
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 00:42


Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 01:14

Leuk onderwerp maar het gaat wel erg snel!

Apparatuur is vooral belangrijk als de omstandigheden wat moeilijker worden. Spiegelreflex met diafragma voorkeuze (bij weinig licht) en sluitertijd voorkeuze (bij snelle beweging) en hand instelling icm met ETTL flitser (als het echt niet anders kan) is een must voor de prof. Digitaal is vooral een uitkomst omdat je veel meer foto's kunt maken dan bij film en ook niet bang hoeft te zijn voor mislukte foto's. Mijn teller staat (sinds mei 2003) op bijna 20.000 foto's (waarvan er ik iets meer dan 9000 "gelukte" in archief heb staan) Digitale consumenten camera's maar ook "prosumer" camera's zijn niet bruikbaar voor paardensport fotografie. Vanwege de vertraging tussen het indrukken van de ontspankop en het maken van de foto blijft het gokwerk wat er op de foto komt.

Verder is een goede kwaliteit lens belangrijk. Sinds kort ben ik de gelukkige eigenaar van een 200mm F1.8 L. Die gebruik ik momenteel veel op mijn canon EOS10D. Als ik op een wedstrijd alleen aan de zijkant van een 20 m brede ring kan staan gebruik ik liever de 85 mm f1.8 Maar wil die misschien gaan inruilen voor een f1.2. 's Zomers gebruik ik bij voorkeur de 70-200 f2.8 L zoomlens.

Tips:
Ik heb er zat we kunnen hier wel een heel forum aan wijden in plaats van een topic!

Een algemene om mee te beginnen
Wees niet te benauwd om maar een deel van het onderwerp erop te zetten Veel mensen lijken de hele bak erop te willen hebben, terwijl een detail vaak zoveel meer spreekt.

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 01:20

Nog even wat probeersels.

Afbeelding

Actiefoto van een onderlinge springwedstrijd. Bewegingsfoto's zijn een echte uitdaging voor me! Mijn techniek: zoek een punt op, stel scherp, wacht tot paard in beeld is en druk op het knopje! Haha! Wie een handige tip heeft: vertel!!!

Afbeelding

En weer een aap. Scherp stellen is behoorlijk lastig met mijn zoomlens, maar het lukt al aardig.

Afbeelding

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 02:25

LiSSy schreef:
fotograveren vind ik super, we hebben een redelijk goede camera die opzich wel nette scherpe foto's maat (fuji finepix 2800zoom)
maar hoe ik echt mooie foto's kan maken met de goede belichting enzo... dat zou ik niet weten. tips?


De handleiding lezen. Haha!

Al jaren ben ik geintereseerd in fotografie, het toeval wil dat net vandaag ben begonnen met me serieus toe te leggen op het onderwerp.
Ik heb dus daarstraks van m'n ouders een Canon ActionShot A80 kado gekregen Bloos! Kan ik eindelijk ook eens experimenteren met diafragma's en sluitertijden etc. . Ben er zo onderhand al wat turreluur van , maar het is wel echt heel interessant en vooral leuk om te doen.

Ik ga nog niets laten zien, morgen eerst nog wat oefenen. Haha!

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 02:58

Ok ik ga toch enkele van m'n eerste foto's met m'n nieuwe camera laten zien. Tong uitsteken

Deze foto is zonder flits gemaakt, als ik het simpel uitleg (das ook makkelijker Bloos ) dan trek je met een trage sluitertijd en een groot diafragma (ik zou zeggen traag sluiten, groot gat Haha! )
Ik had geloof ik een hogere ISO moeten gebruiken en de sluitingstijd misschien moeten vertragen.

http://www.xender.be/fotos/IMG_0025.JPG

(en ja het is wéér een paardenoog Haha! Maar morgen probeer ik m'n kippen! Cool )

Met volgende instellingen:

Camera Model Name
Canon PowerShot A80
Shooting Mode
Manual
Tv( Shutter Speed )
1/30
Av( Aperture Value )
7.1
ISO Speed
50
Lens
7.8 - 23.4mm
Focal Length
7.8mm
Digital Zoom
None
Image Size
2272x1704


En deze is met flits gemaakt, maar hier was ik aan het experimenteren met diafragma (dat de achtergrond waziger zou worden)

http://www.xender.be/fotos/IMG_0052.JPG


Camera Model Name
Canon PowerShot A80
Shooting Mode
Aperture-Priority AE
Photo Effect Mode
Off
Tv( Shutter Speed )
1/60
Av( Aperture Value )
8.0
ISO Speed
Auto
Lens
7.8 - 23.4mm
Focal Length
23.4mm
Digital Zoom
None
Image Size
2272x1704


Last but not least, hele trage sluitertijd en scherp stellen. (levert je veel ruis op)

http://www.xender.be/fotos/IMG_0053.JPG

Camera Model Name
Canon PowerShot A80
Shooting Mode
Program AE
Photo Effect Mode
Off
Tv( Shutter Speed )
1/5
Av( Aperture Value )
2.8
ISO Speed
400
Lens
7.8 - 23.4mm
Focal Length
7.8mm
Digital Zoom
None
Image Size
2272x1704



Foto's zijn van orgineel formaat, maar dan kun je ook eens inzoomen Haha!
Ik moet nog veel leren, maar ik weet al een hele hoop meer dan vanochtend. Knipoog

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41657
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 03:10

De ruis komt voor het overgrote deel door de hoge ISO waarde, 400 ISO is nogal wat voor een Powershot A80 Haha! Een sluitertijd van 1/5 mag niet echt veel ruis opleveren. Voor het testen van de scherptediepte kan je het beste schuin op een vlak fotograferen (b.v. de doos van je camera). Je kan, als je toch aan het experimenteren bent, er ook gewoon een lineaal naast leggen Lachen

Bij de eerste foto zou ik als ik jou was de ISO wat hoger zetten. Een ISO van 50 geeft heel weinig ruis maar zorgt er ook voor dat je veel licht nodig hebt en veel licht was hier zo te zien niet aanwezig. Dus of een hogere ISO, of een groter diafragma of een langere sluitertijd (geen kortere, een sluitertijd van 1/30 is op die afstand meer dan voldoende).

Wind; bij het maken van dat soort foto's is het idd, zoals Marcel al zei, erg handig als je een spiegelreflex camera hebt. Het moment dat je op de knop duwt is dan ook het moment dat de foto gemaakt wordt. Bij de nieuwe digitale camera's wordt dat trouwens ook steeds beter en beter. De powershot hierboven heeft bijna geen shutterlag als ik me niet vergis, is maar een paar milliseconde en dat merk je dus totaal niet Haha! Niets zo irritant als een shot missen omdat je camera eerst nog ff een halve seconde na wil denken voor hij echt afdrukt Scheve mond

Maar idd, het half indrukken en dan wachten tot er iets in je beeld komt helpt al een hoop Cheese!

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 03:22

Citaat:
Mijn techniek: zoek een punt op, stel scherp, wacht tot paard in beeld is en druk op het knopje! Wie een handige tip heeft: vertel!!!


Juist Meebewegen met het onderwerp! Zeker met een wat langere sluitertijd (als er weinig licht is) krijg je dan het paard goed in plaats van de palen!

petraaken

Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 09:38

heeft er iemand tips om goeie standfoto's te nemen van paarden die nou niet bepaald graag lang stilstaan. Laatst wilde ik Radetzky op de foto plaatsen maar ja hij nou niet bepaald lang stil staan. Ook miste ik vaak prachtige foto's van hem gewoon omdat mijn camera pas de foto nam 3 seconden nadat ik gedrukt had. Wel heb ik een goeie foto van hem waarvan de ondeugendheid afstraalt van zijn hoofd. Hij staat in het fotocollage topic deel 4 denk ik. Het is kerstcollage foto met zeshoeken op. Iemand tips om foto's sneller te kunnen nemen wanneer men met flitslicht werkt. Mijn camera is een Sony DSC P72. 3,2 megapixels. Pas sinds deze zomer interesseer ik mij voor fotografie en dan vooral van paarden. Laatst moest ik landschaps foto's nemen voor iemand met veel gras en op de achtergrond bos op. Idioot die ik was was ik vergeten de camera op landschapsstand te zetten . Mijn camera kan multiburst foto's nemen (veel foto's kort na elkaar). Ideaal om bewegingsfoto's te nemen. Maar hoe kan je die ene goede foto apart uit de serie halen? De fotootjes worden nl in 1 beeld opgeslagen.

nic0le007
Berichten: 125
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 09:56

Deze foto's vind ik wel leuk Haha!

Afbeelding


Afbeelding[/url]

* UniQue *

Yokie

Berichten: 1708
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Best behoorlijk noordelijk met een dressuurhoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 10:04

Leuk leuk leuk topic

Petraaken, wat betreft de standfoto's... Neem de foto's niet alleen. Zorg dat je iemand meeneemt die het paard voor je vast kan houden. En daarnaast veel afdrukken maken (handig als een digitale hebt Knipoog ) en de ontspanknop half ingedrukt houden.
En de standaard landschap optie is geen must/verplichting hoor. Dat is een voorprogrammering die voor automatisch grote scherpte-diepte instellingen zorgt (dus dat zowel voor- als achtergrond scherp te zien zijn). Met andere instellingen kunnen landschapfoto's net zo mooi, of zelfs mooier worden.

Een van mijn laatste foto's is deze (kwaliteit heeft wat te lijden gehad onder de scanner):

Afbeelding

Gemaakt met een EOS 5, Tamron 70-300mm. Helaas heb ik de sluitertijd en diafragma niet genoteerd (moet dat eigenlijk wel doen, leer je veel van).
Ik denk dat 'ie wat mooier was geweest met 1 stop onderbelichting? Maar de compositie vind ik wel geslaagd.

Een wat afwijkende compostie (of de nadruk op een bepaald detail ipv het gehele plaatje zoals bv een hoofd) maakt een paardenfoto toch vaak sprekender.

Jaffel sprak ooit de wijze woorden:"Hij was not amused dat ik als poesierazzi achter hem aan joeg" Haha!

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 10:26

BartVB schreef:
Wind; bij het maken van dat soort foto's is het idd, zoals Marcel al zei, erg handig als je een spiegelreflex camera hebt. Het moment dat je op de knop duwt is dan ook het moment dat de foto gemaakt wordt. Bij de nieuwe digitale camera's wordt dat trouwens ook steeds beter en beter. De powershot hierboven heeft bijna geen shutterlag als ik me niet vergis, is maar een paar milliseconde en dat merk je dus totaal niet Haha! Niets zo irritant als een shot missen omdat je camera eerst nog ff een halve seconde na wil denken voor hij echt afdrukt Scheve mond

Maar idd, het half indrukken en dan wachten tot er iets in je beeld komt helpt al een hoop Cheese!


Ik HEB een spiegereflex camera! Een hele ouwe Pentax spotmatic 1000 Asahi. Lachen Ik heb een aantal mensen horen klagen over die vertraging in digitale camera's, maar daar heb ik met die ouwe bak van mij absoluut geen last van!

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 10:30

We hebben nu nog een huis-tuin-en-keuken digi, een Sony DSC P71, maar we zijn aan het sparen voor een digitale spiegelreflex.


Afbeelding
Eentje door mijn vriend. Hij is eigenlijk degene die de meeste foto's maakt.
Paard met ruiter steekt af tegen de helderblauwe lucht.

Deze is van mezelf. Gefocussed op de oren met als achtergrond vriend op fiets en de omgeving:
Afbeelding

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 10:31

Over het algemeen moet je dd spanning, gulden snede enzo in je foto hebben, assymetrie, maar bij paarden en portretfotografie, vind ik dat niet het belangrijkste. Dan vind ik weer de persoonlijkheid van het paard het meeste van belang. De 'sfeer' die de foto uitstraalt. Met techniek kan je veel goedmaken op foto, maar een een goede foto vind ik persoonlijk die met de meeste stralingskracht van in dit geval het paard. die van smiley vind ik super, daarom dat ik de toevalstreffers vaak de meest geslaagde vind, niet te gemaakt. byekes!

ps hier wat eindwerk fotos: (met digitaal) niet letten op lelijke scanstrepen grrr, maakt het echt warrig.
de bedoeling was mens en paard op de foto.
het paardje is Beauty, lang op gereden in manège, helaas uit het oog verloren.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Astragirl op 16-12-03 11:08, in het totaal 2 keer bewerkt

Mijn maantje, mijn sterretje...
Just remember in the winter far beneath the bitter snows
Lies the seed that with the sun’s love, in the spring becomes the rose

Yokie

Berichten: 1708
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Best behoorlijk noordelijk met een dressuurhoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 10:33

Het idee van de foto vind ik erg leuk, maar de uitvoering helaas wat minder. Zo stoort mij de aanwezigheid van je vriend (hihi, niet persoonlijk) en de wandelaars in de verte. De horizon is scheef en leid de aandacht af...

Jaffel sprak ooit de wijze woorden:"Hij was not amused dat ik als poesierazzi achter hem aan joeg" Haha!