Eindelijk --> Ik ga die stap nemen!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Feline
Berichten: 11
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Somewhere around the world

Eindelijk --> Ik ga die stap nemen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-03 00:42

Zoals jullie misschien in mijn vorige topics hebben gelezen kan ik het niet altijd even goed met mijn ouders vinden en ik heb nu eindelijk besloten dat ik uit huis ga. Of eigenlijk had ik dat allang besloten, maar ik durfde nooit omdat ik bang was dat ik in geldnood zou komen te zitten, maar ik ben het inmiddels zo spuugzat dat ik koste wat het kost uit huis ga!

Maar goed, dan even een paar vragen aan de zelfstandige woners onder ons; Waar moet ik allemaal rekening mee houden als ik uit huis ga? En wat voor soort onderkomen zou ik moeten zoeken en waarbij moet ik daar op letten? En vooral alle financiele zaken waar ik op moet letten wil ik graag weten!

Ik heb iniedergeval al besloten dat ik in de stad ga wonen, in de buurt van mijn school dus, zodat ik mijn auto kan gaan verkopen, wat dus een kostenpost minder is. Ik weet nog niet of ik nou op een kamer ga wonen of een apartement, in prijs verschillen ze niet altijd alles.
Ik zal mijn pony waarschijnlijk ook moeten verkopen, of iig een hele goedkope stalling moeten zoeken.
Ondertussen ga ik ook opzoek naar een beter betaald baantje (naast mijn studie,) want als ik het kan betalen wil ik mn pony natuurlijk houden.

En wat uitzet betreft, ik heb zowat alles wat ik nodig heb, op wat grote huishoudelijke apparaten na (zoals koelkast en wasmachine).

En voor de rest, alles wat jullie kunnen bedenken is welkom!!! Want ik zal vast nog heel wat over t hoofd hebben gezien, maar ja ik heb dan ook nog nooit eerder opmezelf gewoond... Knipoog

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 00:46

tja, naast de huurkosten heb je gas, water en electriciteit. Verzekering is ook best een dure kostenpost (helemaal met ons eiegen huis, maar dat terzijde). Samen met andere mensen gaan wonen is natuurlijk altijd goedkoper, dan kun je samen de kosten delen en eten.
Misschien kun je eerst je pony verhuren, dat iemand anders m thuis heeft en dr op past (ook voor alle kosten)
voor de uitzet kun je ook op marktplaats terecht (heb je wel een auot nodig) maar dan ben je een stukl voordeliger uit vaak.

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 00:52

Als je in een studentenhuis gaat wonen hoef je meestal geen koelkast of wasmachine aan te schaffen! Het andere voordeel van een kamer is dat de huur vaak inclusief is. Ik betaal nu voor mn flatje 200 euro huur + 87 gas en licht... Ik heb verschillende kamers gehad in Leeuwarden en Groningen en die zaten allemaal tussen 350 en 465 GULDEN inclusief. Dan heb je wel minder ruimte, maar aan de andere kant is het wel prettig als er mensen in huis zijn waar je wat mee kan praten enzo.

Er zijn trouwens de laatste maanden redelijk wat topics geweest over kosten van levensonderhoud etc, probeer het eens met de zoekfunctie!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 01:11

Als je je pony niet kwijt wilt, maar er voorlopig weinig geld / tijd voor hebt, kan je altijd kijken of 'ie een jaartje de opfok in kan. Dat is soms ook mogelijk voor volwassen paarden, hij staat er goed en je kan langsgaan, en een na jaartje - tenzij het een ouder dier is - heeft hij er niets aan ingeboet! Ik ken iemand die d'r paardje - 8 toen ze ging studeren - voor 4 jaar een weide in heeft gegooid en er nu weer heerlijk mee rondrijd. Je paard doe je er echt niet te niet mee, eerder alleen maar goed.

Nona

Berichten: 295
Geregistreerd: 29-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 02:06

ik heb ook veel problemen thuis en nou ga ik begeleidend wonen, dan word je dus geholpen met dat soort zaken en je krijgt per maand 195 euro om eten voor te kopen en het kost je 5 euro per maand aan je kamer en licht en gas en dat soort geblaat. ik vind het ideaal en dan hoef ik neit meer thuis te zitten maar vanuit een niet stressvolle situatie een eigen huisje te vinden.

Bas232

Berichten: 1088
Geregistreerd: 18-11-03
Woonplaats: Heppen, Belgie, Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 04:11

Hoe oud ben je eigenlijk?
Zelfstandig wonen kost een boel geld....
Zou je niet beter proberen je ouders te begrijpen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 04:22

Nona schreef:
ik heb ook veel problemen thuis en nou ga ik begeleidend wonen, dan word je dus geholpen met dat soort zaken en je krijgt per maand 195 euro om eten voor te kopen en het kost je 5 euro per maand aan je kamer en licht en gas en dat soort geblaat. ik vind het ideaal en dan hoef ik neit meer thuis te zitten maar vanuit een niet stressvolle situatie een eigen huisje te vinden.


Dat soort geblaat kost je irl wel een groot deel van je inkomen en als je niet in aanmerking komt voor begeleid wonen is dat ws je grootste kostenpost. Huur, gas, licht, water, verzekering, telefoon... sorry maar ik ken niemand die dat voor maar 5€ per maand heeft.
195€ per maand voor eten komt neer op ongeveer 43.3 € per week!! Eet smakelijk!
Misschien kom ik wel erg hard over, maar ik moet wel elke dag zorgen dat we te eten hebben en dat er nog geld overblijft voor kleren en onverwachte uitgaven (koelkast kapot? Nieuwe kost 600€!)

Feline, ik vind het heel dapper dat je deze stap durft zetten, maar laat je geen zand in de ogen strooien van hoe mooi en makkelijk het is.
Je zal wel eens met je handen in 't haar komen te zitten, maar als je dit kunt... OK dan!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 10:53

Ik denk dat je als eerste eens moet gaan informeren bij woonstichtingen in je buurt. Een eigen appartementje is natuurlijk ideaal, maar daar staan vaak lange wachttijden voor.
Daarnaast zijn de kosten voor huur, g/w/l, gemeentebelastingen, etc. een stuk hoger dan wanneer je op kamers gaat wonen. Voor kamerhuur betaal je bijna altijd een bedrag inclusief al deze kosten en weet je dus precies wat je per maand aan huur kwijt bent. Ook volgt er geen afrekening aan het einde van het jaar.
Op http://www.kamernet.nl vind je een groot aanbod aan kamers in de verhuur. Vaak wel in een studentenhuis. Je deelt je keuken, badkamer en toilet dan vaak met meerdere mensen (variërend van 1 tot wel 6) en dat is niet altijd ideaal.
Het lijkt mij verstandig als je eens voor jezelf op papier zet wat je aan huur kunt uitgeven en ga daar dan vooral niet overheen. En ga alvast eens kijken naar een goedkopere manier van stallen voor je paard. Evt. een bijrijder zoeken die een gedeelte van de kosten op zich zou willen nemen. Ik denk dat een goede rekensom de eerste stap is en daarna jezelf goed orriënteren op de mogelijkheden.
Succes.