Heeft iemand Nova gekeken (Anky contra Aalderen)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 23:25

SuperPepeijn schreef:
geef me feiten, daar kan ik iets mee.


Olymische Spelen 2000, Anky met Bonfire, om maar wat te noemen.
Een paard dat op een slechte manier gereden is en/of onder stress staat kan niet zo presteren.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 23:25

Inderdaad Jacobien, je hoort vooral mensen negatief over het LDR-systeem die er zelf geen ervaring mee hebben.
Sterker nog; de standvastige aanhangers van de klassieke methode schreeuwen meestal het hardst. Dat terwijl ze het zelf nooit uitgeprobeert hebben. Voelen ze zich bedreigd ofzo??? dat ze maar vast in de verdediging gaan voordat ze aangevallen worden.......

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 23:26

Kayla schreef:
Een paard dat op een slechte manier gereden is en/of onder stress staat kan niet zo presteren.
dat zeg jij, de wetenschap zegt iets anders. ik hecht meer waarde aan wetenschap dan jouw mening.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 23:28

Ik hecht meer waarde aan de praktijk dan aan de theorie.

jacobien

Berichten: 533
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 23:28

Sorry, ik hou me niet bezig met literatuur studies over dit soort dingen. Laat ik aan anderen over. Het beste bewijs voor mij is mijn paardje waarbij ik veel profijt heb gehad met dit systeem...... Niks meer niks minder.
Ga het hierbij laten beetje off topic allemaal
Knipoog

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 23:30

Kayla schreef:
Ik hecht meer waarde aan de praktijk dan aan de theorie.
ik ook maar als de theorie zegt dat iets pertinent fout is, dan heb ik niet de behoefte het in de praktijk te proberen. zeker niet met iets dat me dierbaar is.

jacobien

Berichten: 533
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 23:32

Wat de boer niet eet kent hij niet ....

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 23:32

En wat als het al in praktijk gebracht is en goede resultaten geeft?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 23:34

sja, praktijk en theorie gaan soms samen als gevoel en verstand: helemaal niet te rijmen. Dus waar moet je dan op afgaan?

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 23:34

dan is dat voor mij geen reden een voor de wetenschap bewezen dier-onvriendelijke methode te gebruiken. de gezondheid van mijn paard prevaleert in alle gevallen boven de zgn. "goede resultaten" die je in de ring ziet. het doel heiligt niet de middelen.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 23:35

Olympische spelen 1988 - Nicole Uphoff en Rembrandt
Olympische spelen 1992 - Nicole Uphoff en Rembrandt
Olympische spelen 1996 - Isabell Werth en Gigolo
Olympische spelen 2000 - Anky van Grunsven en Bonfire

Allen trainden ze LDR!!! Ieder op hun eigen manier en om hun eigen redenen. Aangepast aan het paard, aan de ruiter en uitgewerkt vanuit verschillende visies van verschillende trainers. De gesamelijke conclusie was LDR.

Er is een trainer geweest die zei dat hij pas geloofd dat LDR beter is dan de klassieke methode wanneer er net zoveel olympische kampioenen zijn die dit systeem toepassen als Olympische kampioenen die klassiek reden. Ik meen dat het Klaus Balkenhol was. Tja, het is maar net waar je de lat legt.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 23:35

jacobien schreef:
Wat de boer niet eet kent hij niet ....
als dit dan nu je enige argument is, dan houdt de discussie op en ben ik niet overtuigd.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 23:36

jacobien schreef:
Die wetenschappelijke onderzoeken zijn er al zoveel, zowel voordelige als nadelige ..... Welke geloof je nou ?

Probleem is ook dat er zo veel factoren zijn of LDR voor jouw succesvol kan zijn.
Bijvoorbeeld:
- je moet het juiste paard ervoor hebben
- de ruiter/ amazone moet de kunde ervoor hebben
- je moet goede begeleiding hebben
- etc


Als een trainingsmethode al de "smoesjes" heeft dat de methode valt of staat, en dan in dit geval, of het paard er voor geschikt is, de ruiter genoeg kunde heeft.... dan praat je mi niet over een training/systeem/methode maar over geforceerd je doel proberen te bereiken...
Begeleiding en/of trainer zal de deskundigheid moeten hebben om vooral een nieuwe methode van trainen te kunnen laten zien/ demonstreren en of te kunnen leren. En dan kunnen er duizenden van rapporten zijn over goede of slechte methode.... en dan heb ik het met een ongeschikt paard niet over eentje die op 5 benen loopt of anatomisch incorrect in elkaar zit...

Op dat moment dat ik een nieuwe manier van trainen lanceer, dan moet ik zeker weten dat die methode ook toepasbaar is op ieder paard/hond/kat/mens etc...En mag die methode niet vallen op paard ongeschikt, ruiter ongeschikt of wat dan ook....

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 23:36

SuperPepeijn schreef:
dan is dat voor mij geen reden een voor de wetenschap bewezen dier-onvriendelijke methode te gebruiken. de gezondheid van mijn paard prevaleert in alle gevallen boven de zgn. "goede resultaten" die je in de ring ziet. het doel heiligt niet de middelen.


Nee uiteraard niet, maar nogmaals een paard kan NIET zo goed op dat niveau presteren (en helemaal niet zo'n lange periode) als het zo'n slechte methode was.

jacobien

Berichten: 533
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 23:37

SuperPepeijn"]
[quote="jacobien schreef:
Wat de boer niet eet kent hij niet ....
als dit dan nu je enige argument is, dan houdt de discussie op en ben ik niet overtuigd.
[/quote]


Ha ha gevoelige snaar geraakt ????

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 23:37

Kayla schreef:
Nee uiteraard niet, maar nogmaals een paard kan NIET zo goed op dat niveau presteren (en helemaal niet zo'n lange periode) als het zo'n slechte methode was.
dat zeg jij. bewijs graag.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 23:38

jacobien schreef:
Ha ha gevoelige snaar geraakt ????
ik weet niet wat je hiermee probeert te bereiken, maar goede indruk maak je er niet mee. Verward

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 23:39

Alane schreef:
Als een trainingsmethode al de "smoesjes" heeft dat de methode valt of staat, en dan in dit geval, of het paard er voor geschikt is, de ruiter genoeg kunde heeft.... dan praat je mi niet over een training/systeem/methode maar over geforceerd je doel proberen te bereiken...
Begeleiding en/of trainer zal de deskundigheid moeten hebben om vooral een nieuwe methode van trainen te kunnen laten zien/ demonstreren en of te kunnen leren. En dan kunnen er duizenden van rapporten zijn over goede of slechte methode.... en dan heb ik het met een ongeschikt paard niet over eentje die op 5 benen loopt of anatomisch incorrect in elkaar zit...

Op dat moment dat ik een nieuwe manier van trainen lanceer, dan moet ik zeker weten dat die methode ook toepasbaar is op ieder paard/hond/kat/mens etc...En mag die methode niet vallen op paard ongeschikt, ruiter ongeschikt of wat dan ook....



Een methode kan toch voor een paard goed werken en voor het andere paard minder goed, dat maakt de methode toch niet slecht?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 23:39

Het lijkt alsof je de olympische resultaten van de ruiters die op die manier rijden niet gelezen hebt SP. OP zich is dat voor mij wel een bewijs. Maar..... nadeel is dat veel andere mensen zich die methode ook eigen willen maken. Terwijl ze qua gevoel en rijtechnisch nooit kunnen tippen aan die olympische amazones, die bovendien ook nog eens op paarden rijden die fysiek een veel groter vermogen hebben dan het paard van de gemiddelde ruiter. En dan kan die methode best schadelijk zijn ja. In hen geval wordt de theorie praktijk. MAar voor mensen als Anky geldt dat niet kennelijk. Want ze rijdt ze niet naar de slacht. Ze rijdt ze naar de top.
Laatst bijgewerkt door Desiree op 12-12-03 23:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 23:40

SuperPepeijn"]
[quote="Kayla schreef:
Nee uiteraard niet, maar nogmaals een paard kan NIET zo goed op dat niveau presteren (en helemaal niet zo'n lange periode) als het zo'n slechte methode was.
dat zeg jij. bewijs graag.
[/quote]

Dat bewijs ligt er toch! Bonfire heeft lang op een hoog niveau gepresteerd! Haha!

jacobien

Berichten: 533
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 23:43

Alane"]
[quote="jacobien schreef:
Die wetenschappelijke onderzoeken zijn er al zoveel, zowel voordelige als nadelige ..... Welke geloof je nou ?

Probleem is ook dat er zo veel factoren zijn of LDR voor jouw succesvol kan zijn.
Bijvoorbeeld:
- je moet het juiste paard ervoor hebben
- de ruiter/ amazone moet de kunde ervoor hebben
- je moet goede begeleiding hebben
- etc


Als een trainingsmethode al de "smoesjes" heeft dat de methode valt of staat, en dan in dit geval, of het paard er voor geschikt is, de ruiter genoeg kunde heeft.... dan praat je mi niet over een training/systeem/methode maar over geforceerd je doel proberen te bereiken...
Begeleiding en/of trainer zal de deskundigheid moeten hebben om vooral een nieuwe methode van trainen te kunnen laten zien/ demonstreren en of te kunnen leren. En dan kunnen er duizenden van rapporten zijn over goede of slechte methode.... en dan heb ik het met een ongeschikt paard niet over eentje die op 5 benen loopt of anatomisch incorrect in elkaar zit...

Op dat moment dat ik een nieuwe manier van trainen lanceer, dan moet ik zeker weten dat die methode ook toepasbaar is op ieder paard/hond/kat/mens etc...En mag die methode niet vallen op paard ongeschikt, ruiter ongeschikt of wat dan ook....
[/quote]

- Paard moet juiste bouw hebben; dus niet op de voorhand
- ruiter/amazone moet de kunde hebben om het uit te voeren !!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 23:43

Kayla schreef:
Dat bewijs ligt er toch! Bonfire heeft lang op een hoog niveau gepresteerd! Haha!
dat is geen bewijs dat LRD-trainen niet dieronvriendelijk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 23:44

Kayla"]
[quote="SuperPepeijn schreef:
geef me feiten, daar kan ik iets mee.


Olymische Spelen 2000, Anky met Bonfire, om maar wat te noemen.
Een paard dat op een slechte manier gereden is en/of onder stress staat kan niet zo presteren.
[/quote]

En hoe zit het dan met de Oostblok sporters (en dan vooral de turnsters) tentijde van de koude oorlog, die wonnen ook alles maar waren voor de rest van hun leven versleten.
Dat je veel prijzen wint wil niet per definitie zeggen dat je goed bezig bent.

jacobien

Berichten: 533
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 23:45

SuperPepeijn"]
[quote="jacobien schreef:
Ha ha gevoelige snaar geraakt ????
ik weet niet wat je hiermee probeert te bereiken, maar goede indruk maak je er niet mee. Verward
[/quote]

Ik ben hier niet om wat te bereiken hoor ? Jij misschien .....

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 23:45

Die knollebollen van Anky en Isabel zijn anders wel lang in de roulatie geweest voordat ze met "pensioen" gingen (want echt stil staan doen ze uiteraard niet, ze zijn nog steeds in training).