Heeft iemand Nova gekeken (Anky contra Aalderen)

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
DDupont

Berichten: 73
Geregistreerd: 09-11-03

Heeft iemand Nova gekeken (Anky contra Aalderen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-03 03:42

Het is echt niet leuk dat dit soort beelden op televisie komen, en nog wel op Nova. Morgen komt er ook nog een stuk in de Telegraaf en in de Revu. Maar ja, je moet nu eenmaal nooit in de keuken van een restaurant gaan kijken, als je er altijd lekker eet.

Meningen ?

DDupont


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 05:38

Je moet zo zien: in tijden van nood, smaakt de worst ook zonder brood.

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 05:51

Ik heb het ook gezien,net het laatste stukje....
Stress door de manier van trainen?? Vind het een beetje onzin..Maargoed, het gaat om een hoop geld..

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 07:27


Horsedances

Berichten: 857
Geregistreerd: 21-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 19:48

Sinds haar pony-tijd ken ik Danielle vrij goed en dus ook de familie van Aalderen. Het zijn mensen die ik zou betitelen als "no-nonsens". Kortom als de kleindochter Danielle twee jaar achter elkaar tweede wordt bij de Nederlandse Kampioenschappen junioren, dan is de volgende stap om te proberen eerste te worden. En hier hebben ze geld voor , en geld voor over. Iedere insider weet dat Idool geen typisch Junioren of YoungRiders paard was, en daardoor werd het eerste probleem geboren. Ze werden opgescheept met een duur paard waarvan het nog maar de vraag was of hij bij de YR's aan de top zou kunnen meedoen. De eerste score met Idool in de ZZ-licht was dan ook ver veneden de 60%. Dit jaar met Wendy van der Helm en vorig jaar met Danielle heeft bijvoorbeeld Inspekteur bewezen wel zo'n paard te zijn, welke je in zeer korte tijd naar de YR of Lichte toer top kan rijden. Kortom praten we hier over een foute beslissing van van Aalderen of over een fout advies van Sjef of Anky ? Je kunt nu eenmaal met een Ferrari geen rally rijden. Over het Rollkur systeem is op alle forums over de gehele wereld al zoveel gediscussieerd door vrijwel iedereen, dat ik er een aardige rode draad uit kan halen. Hoewel ik uit liefde voor paarden, het er gevoelsmatig niet mee eens ben, denk ik dat onder strikte begeleiding dit systeem "topsport"-technisch gezien zijn vruchten afwerpt, maar laat dit in godsnaam over aan Anky en Sjef en probeer dit niet klakkeloos te kopieren. Verder ben ik van mening dat Anky en Sjef dit op een veel charmantere manier hadden kunnen oplossen, de precieze details ken ik niet maar het staat wel vast dat zij beloofd hadden voor een vervangend paard te zorgen. Nu is het één en ander uitgemond in een openbare discussie waar met veel modder naar elkaar gegooid wordt, wat de dressuursport zeker geen goed zal doen. Kortom ik zie dan ook een zelfde soort discussie komen als destijds in de military. Aangezien Sjef en Anky natuurlijk het meest financieel en emotioneel afhankelijk zijn van de groei en bloei van de dressuursport, kan het niet anders zijn dan dat zij de grootste slachtoffers worden. Juridisch technisch gezien denk ik, dat met de nieuwe wet in de hand, de advokaat van Aalderen best een sterke zaak heeft, immers als je goudvis morgen dood in het aquarium drijft kun je hem binnen een termijn van zes maanden terug brengen naar de verkoper, die dan moet aantonen dat de vis gezond was op het tijdstip van verkoop. Vooral veel bloemenwinkels hebben veel last van deze nieuwe regel (grapje). Uit mijn eigen ervaringen en met deze nieuwe wetsregels in de hand weet ik dat het voor de verkoper verstandig is om bij de verkoop van een paard altijd een recent keuringsrapport beschikbaar te hebben. Wat me verder opvalt in de (inmiddels terecht door de moderator gesloten discussie) is dat het een aantal mensen was opgevallen dat Idool fysiek ziende aan het achteruitgaan was, waarom is dat Anky en/of Sjef dan niet opgevallen ? Resumerend denk ik dat deze zaak, ontdaan van alle emoties en insinuaties, neerkomt op (van Aalderen) snel naar de top te willen, en (Sjef/Anky) snel veel geld willen verdienen, en hierdoor zijn aan beide kanten ernstige fouten gemaakt. Ik ben blij dat de rechter en niet ik dit probleem op mijn weegschaaltje heb liggen.

Horsedances

Meer dan 3000 dressuur videos on-line

http://www.topdressage.tv

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 20:14

Heb ik dat weer gemist Verdrietig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 20:16

De rechter ziet een paard als een artikel, waarschijnlijk zal de rechter niet zo ingevoerd zijn in de details van de paardensport. Dat kan goed zijn ivm objectiviteit, maar het kan ook tegen de partijen werken. De tijd zal het leren.
Idool werd nog verzorgd bij Anky is stal, misschien komt dat nog naar voren in de zaak in de vorm van een vraag of er wel op de juiste manier voor dat paard gezorgd is? Dat is een mogelijkheid misschien en weer zal de tijd dat uitwijzen.

Of Idool fysiek daadwerkelijk achteruit ging, dat weet ik niet. Het is allemaal nogal subjectief. Als een paard niet zo geweldig goed loopt, dan geeft dat toch een ander beeld dan men gewend is. Het zou kunnen dat Danielle dat paard minder sterk voorstelde dan Anky en dat kan het beeld wat vertekenen.


Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 22:07


22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 09:42

Heb gister even in de Telegraaf gekeken omdat ik vermoedde dat dat wel een publiciteitsstuntje van Stephan Wensing zou zijn, maar dat bleek heel erg mee te vallen. Ik was er eigenlijk verbaasd van hoe neutraal het stukje was. Viel me weer alles mee van de Telegraaf...

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 09:44

De Telegraaf heeft deze affaire journalistiek gezien beter voor elkaar dan Nova,
terwijl je juist andersom zou verwachten...

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 09:52

Wel een hele foute KOP in de Telegraaf:

ze spraken over een PRIJSHENGST................sjef zeker Haha!

Alles wat ik hier te melden heb berust op totale onzin en dient als dusdanig te worden opgevat. (Tendentieus, ongefundeerd en buitengewoon kwetsend)

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 09:55

Horsedances schreef:
verkoper, die dan moet aantonen dat de vis gezond was op het tijdstip van verkoop.


Was er nou wel of geen keuringsrapport?

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 10:24

Er was een keuringsrapport van oktober toch ofzo??

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 10:37

Even een andere vraag: Wat maakt een paard nou een typisch YR of junioren paard? Waarom is het zo lastig om met een GP paard mee te rijden? Zitten daar teveel knopjes op, zijn ze te heet of is het iets anders?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 10:45

marieketencate schreef:
Even een andere vraag: Wat maakt een paard nou een typisch YR of junioren paard?

Een zeer tolerant en makkelijk na te rijden paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 10:57

en dan zal er nog een verband moeten zijn tussen wat er in dat rapport stond en het dood neervallen van het paard. Stel, Idool had een dikke 4 op het straalbeen, ik noem maar wat. Ook al zou dat zijn verzwegen, het heeft er niet toe geleid dat ie dood omviel. (geen causaal verband)

Waar het in feite om draait is wie in deze zaak wat dient te bewijzen. Als het als consumentenkoop wordt aangemerkt dan dienen A&S te bewijzen dat Idool gezond was op het moment van verkoop, maar alleen wat betreft het "defect" waaraan Idool dood neergevallen is. Die 4 op het straalbeen telt dus niet mee.

Wie stelt bewijst. Dat Idool ongeschikt zou zijn als young riders paard is lastig aan te vechten voor de rechtbank, vermoed ik zo.

Ik ben benieuwd hoe zich dit gaat ontwikkelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 10:58

en waarom zou Idool dan geen goed YR paard zijn? Omdat Danielle er geen 60% in het ZZ mee kon scoren? -> ligt dat probleem bij Danielle of bij Idool, en belangrijker, bewijs het maar eens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 11:00

In deze zaak is het best belangrijk om te weten wat het gebruiksdoel was van het paard. Het was de bedoeling dat hij moest presteren op wedstrijden van een behoorlijk niveau. Dit moet de gezondheid van het paard wel toelaten en daarom is het altijd belangrijk om met een doel te keuren. Dit paard was niet bedoeld voor rondjes op de camping en dat maakt bij een keuring nogal wat uit.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 11:03

tis toch een vrij makkelijke zaak imo

Er is nog nooit een paard POEM zo dood neergevallen van een rijtechniek.

Er worden wel paarden afgemaakt door een verkeerde rijtechniek, maar zo dood neervallen omdat hij diep en rond gereden word........... neuh, daggut nie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 11:04

ik was even aan het zoeken naar de volledige tekst van de nieuwe wet consumentenkoop maar heb het zo snel nog niet gevonden (krijg alleen steeds de brochure van de overheid), maar er schoot mij nog iets te binnen:

Er wordt nu zo moeilijk gedaan over die consumentenkoop, maar Idool ging dood op 2e paasdag en die wet is pas in werking getreden op 1 mei.

En dan nog is het niet zo dat onder de nieuwe wet consumentenkoop de koper maar kan stellen wat ie wil en dat de verkoper maar heeft te schikken. Algemene rechtsregels en de afweging van redelijkheid en billijkheid blijven van kracht. Het gaat hier niet om een eenvoudig vervangbare goudvis, dus die vergelijking die horsedances hierboven maakt gaat niet helemaal op inzake Idool.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 11:07

Ik vermoed dat die rijtechniek weinig kans van slagen heeft. Alleen als je kunt aantonen dat die rijtechniek er direct toe heeft geleid dat Idool dood omviel in de wei en dat dat al aanwezig was op het moment van aankoop!

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 11:08

Een goed YR-paard is een totaal ander paard dan een GP paard.

Een YR-paard is:
1. bloedmooi
2. licht aan de hulpen
3. heeft zeer goede "basis"-gangen
4. heeft geen uitzonderlijk talent voor piaffe-passage
5. kent 3-ers en 4-ers in de series en beheerst de eners liever niet
6. is zeer koel en paniekt nooit
7. dekt veel bodem in de uitgestrekte gangen
8. is zeer goed en bevestigd afgericht
9. corrigeert foutjes van de ruiter
10. kent de YR-proeven ongeveer uit zijn hoofd en sleurt de ruiter altijd naar het eind.

Nadelen van een gemiddeld GP-paard voor een YR:
1. Meestal niet mooi
2. Vaak genoeg te zwaar of te licht aan de hulpen
3. geregeld "strompelkonten" (ik zal even gee namen noemen)
4. begint te piafferen bij het halthouden of de keertwendingen
5. zet zo eners en tweers in als de ruiter even in onbalans is
6. vaak een bloedhond, met veel te veel adrenaline
7. gooit wat met zijn voorbenen maar komt niet meer vooruit
8. te goed in circustruukjes en begint daar te pas en onpas mee
9. flipt volledig als de ruiter een halve pas te laat een wisseltje inzet
10. staakt als ie beledigd is.

Alles wat ik hier te melden heb berust op totale onzin en dient als dusdanig te worden opgevat. (Tendentieus, ongefundeerd en buitengewoon kwetsend)

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 11:10

Precies Zep, das dus een redenatie van lik mn vestje, ieder wel denkend mens veegt dat toch in een klap van tafel.

Het paard had gewoon een slecht hart............. kan gebeuren. Hebben mensen ook wel eens. Zijn lijf liet hem in de steek, gebeurt dagelijks, alleen hij is een bekend paard en dan word er rugbaarheid aan gegeven.

Enig idee hoeveel paarden er per dag dood neervallen?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 11:11

CGJ12 schreef:
5. zet zo eners en tweers in als de ruiter even in onbalans is



Haha! Haha! Haha! ken het, uit ervaring Haha! Knipoog


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Emma_Jane, GrapeshotBot, Noor en 5 bezoekers