Tweelingen, erfelijk?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sl0wm0ti0n
Berichten: 2812
Geregistreerd: 25-11-01

Tweelingen, erfelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-03 19:10

Aan mijn vaders kant van de familie is er in de "familie-stam" zeg maar om de generatie een tweeling geboren. Mijn oma, (de moeder van mijn vader) heeft alleen 1 kind gekregen maar mijn opa (vader van mn vader)was wel 1 van een 2 ling. Die generatie daarvoor zit geen 2ling, maar dAArvoor weer wel. Etc. Is dat nou zo bepaald, of is het gewoon puur toeval? Ik ben wel benieuwd of ik, als ik zwanger zou raken, ook een 2ling zou krijgen. Maarja je weet het nooit zeker natuurlijk..

kojack

Berichten: 6397
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 19:14

Voor zover ik weet is het erfelijk. Hoe precies weet ik ook niet hoor Haha!.
Een 2-ling is best wel leuk, je bent er in 1 klap vanaf als je 2 kindjes wil Knipoog

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 19:38


Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 20:18

Bij bio ooit geleerd, dat het erfelijk bepaald is of je er meer kans op hebt.
En dan om de generatie

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 20:18

Ook hier in de familie (moederskant) komen tweelingen ontzettend veel voor. Maar ook onder de broers en zussen van mijn moeders kant zijn er veel tweelingen. Mijn tante (moeders zus) heeft twee tweelingen op de wereld gezet. Een van haar dochters zette ook een tweeling op de wereld en een zoon van haar ook (beide waren ze niet een van een tweeling). Andere broers/zussen van haar kregen ook tweelingen. En in generatie's daarvoor ook. Doktoren zijn binnen deze familie eens aan het rekenen geslagen en zeggen dat de kans zeer groot is dat ik en/of mijn zusje ook een tweeling ter wereld zouden kunnen brengen.

ikkiekikker

Berichten: 896
Geregistreerd: 25-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 20:19

Ik ben zelf ook de helft van een 2ling.
Bij mij in de familie is het ook vaak zo dat het 1 generatie overslaat.
Ook bij veel andere families van tweelingen die ik ken is dat vaak zo.
Er zijn ook andere dingen die te maken hebben met de aanleg om 2lingen te krijgen. (leeftijd en ik hoorde laatst ook al zoiets dat als je in de periode dat je zwanger raakt heel onregelmatig menstrueert je ook meer kans op een 2ling hebt maar ik weet niet of dat waar is)
Ik hoop in ieder geval dat het bij mij ook een generatie overslaat want ik voel er eerlijk gezged niks voor om later met 2 kinderen in m'n buik te moeten lopen!

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 20:35

Bij mij in de familie komen ook veel tweelingen voor. Heb ook kansdat ik een 2ling krijg.... Lijkt me wel leuk. In 1 keer een jongen en meisje. Hoef ik daarna niet meer te bevallen.

verana

Berichten: 2807
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 21:50

Ik ben zelf ook een kant van een tweeling
Bij ons is het dat het een dochter of zoon overlslaat
Dus mijn zus geen tweeling en ik wel weer zeg maar

_Linda

Berichten: 4506
Geregistreerd: 22-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 23:17

ik ben zelf ook tweeling, met monique(apollo op bokt), eeneiig, bij os in de familie zit aan allebei de kanten van paps en mams meerlingen, zo heb ik een drieling als nicht en een tante van pap heeft een drieling als kleinkinderen...maar volgends mij is het lang niet altijd erfelijk...weeet het eigenlijk zelf niet...

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 23:20

bij ons in de familie is het ook erfelijk, van beide kanten. Mijn oam is bevallen van een doodgeboren tweeling, net als mijn moeder en mijn schoonzusje. Mijn tante heeft wel een gezonde tweeling op de wereld gezet