Belasting aangifte jaar 2013

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
minka

Berichten: 5689
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Re: Belasting aangifte jaar 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 11:23

Mijn aangifte is ook ingevuld, had verwacht te moeten betalen, maar krijg een leuk bedrag terug. Ik laat het altijd doen door een bureau, omdat zij er toch meer uit haalt dan ik zelf kan en ze kijkt meteen hoe het zit met zorgtoeslag en al die dingen :j

Nu wachten tot het op de rekening staat ;)

Vera96

Berichten: 2165
Geregistreerd: 15-02-08

Re: Belasting aangifte jaar 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 15:33

Ik heb ook aangifte gedaan, maar bij het eind welk bedrag is het bedrag dat je krijgt of moet betalen?

Nell_

Berichten: 11191
Geregistreerd: 27-12-06
Woonplaats: Asperen

Re: Belasting aangifte jaar 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 15:54

Dat staat er bij onderaan: "te betalen" of "terug te krijgen".

Nickyyyy

Berichten: 1834
Geregistreerd: 27-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 15:57

Ook ik heb hem wee ringevuld, krijg een leuk bedrag terug dus kan niet wachten tot het op mijn rekening gestort wordt :j

Tierania_
Berichten: 4509
Geregistreerd: 29-11-05

Re: Belasting aangifte jaar 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 16:00

Helaas alweer niets terug. Kom altijd precies op 0 :P

Anoniem

Re: Belasting aangifte jaar 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 16:05

Ik krijg ook niks :P , mijn moeder een bedrag met 4 cijfers :P

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 16:53

veerledec schreef:
vuurneon schreef:
Gekke vraag; maar ik kan bv dieet als aftrekpost a 200 euro gebruiken; stel ik zou normaal 100 moeten betalen, maar door die aftrekpost verandert het. Krijg ik dan 100 euro terug of blijft ie op 0 euro dan steken?

Partner zoeken met meer inkomen ;)


Heb ik al :+

Is gewoon de eerste keer dat ik gebruik maak van een aftrekpost namelijk. Dus t was mij niet helemaal helder.

Krijg sowieso veel terug ivm aankoop huis en nog geen hypotheekrenteaftrek. Maar ja, was mooi geweest als daar de dieet kosten bij opgeteld konden worden hahaha

Vera96

Berichten: 2165
Geregistreerd: 15-02-08

Re: Belasting aangifte jaar 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 18:28

Bij mij staat nergens terug te krijgen of te betalen.. kan wel een printscreen maken, is enkel van mijn bijbaantje dus niet zo schokkends. Of is dat niet veilig?

Nell_

Berichten: 11191
Geregistreerd: 27-12-06
Woonplaats: Asperen

Re: Belasting aangifte jaar 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 21:36

Ik zou printscreen niet online zetten :+
Gek dat er niks bij staat!

Jolien87

Berichten: 17472
Geregistreerd: 27-08-06

Re: Belasting aangifte jaar 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 21:37

Zou ik inderdaad ook niet doen :n
Ik denk dat je het beste morgen even de belastingdienst kunt bellen. Die helpen je graag als je ergens niet uit komt.

Barroco

Berichten: 2727
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Alkmaar

Re: Belasting aangifte jaar 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 21:48

Vraagje; ik heb net mijn belasting aangifte gedaan en normaal gesproken, krijg ik altijd een paar 100 euro terug. Ik verdien altijd rond minimum loon. Dit jaar krijg ik maar 20 euro terug volgens de berekening, iemand enig idee hoe dit kan?

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 22:39

VeraPopeye schreef:
Bij mij staat nergens terug te krijgen of te betalen.. kan wel een printscreen maken, is enkel van mijn bijbaantje dus niet zo schokkends. Of is dat niet veilig?


In je overzicht staat eerst een stuk met een witte achtergrond. In dat stuk staat onder de laatste streep te betalen of terug te krijgen.

Suuszels

Berichten: 7325
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 22:39

Pfff wij zijn er net doorheen geworsteld.
Maar mijn vriend had een voorlopige aanslag gekregen, waarin stond dat hij een flink bedrag terug kreeg. Echter stond ik daar niet als fiscale partner vermeld.
Nu samen ingevuld, ik al fiscale partner en hij krijgt veel minder terug dan :oo (echt veel :oo)

Er zit een groot inkomstenverschil tussen ons voornamelijk omdat ik nog studeer. Hij heeft een koophuis en we hebben een samenlevingscontract. Dus dan moeten we wel fiscaal partner zijn he?

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 22:41

Barroco schreef:
Vraagje; ik heb net mijn belasting aangifte gedaan en normaal gesproken, krijg ik altijd een paar 100 euro terug. Ik verdien altijd rond minimum loon. Dit jaar krijg ik maar 20 euro terug volgens de berekening, iemand enig idee hoe dit kan?


Vaak te weinig loonheffing ingehouden/2x loonheffingskorting toegepast/meer inkomen dan voorgaand jaar. Veel opties mogelijk.

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 22:44

Suuszels schreef:
Pfff wij zijn er net doorheen geworsteld.
Maar mijn vriend had een voorlopige aanslag gekregen, waarin stond dat hij een flink bedrag terug kreeg. Echter stond ik daar niet als fiscale partner vermeld.
Nu samen ingevuld, ik al fiscale partner en hij krijgt veel minder terug dan :oo (echt veel :oo)

Er zit een groot inkomstenverschil tussen ons voornamelijk omdat ik nog studeer. Hij heeft een koophuis en we hebben een samenlevingscontract. Dus dan moeten we wel fiscaal partner zijn he?


Heb je de verdeling wel helemaal op naam van de partner gezet? Aftrekposten zet je in de verdeling naam van het hoogste inkomen zodat je het meeste terug krijgt. Ik weet niet welke aftrekposten je hebt ingevuld? Bij bijv ziektekosten wordt er gekeken naar een gezamenlijk drempelinkomen dus jouw inkomen erbij zal de teruggave verlagen.

Kaitlyn

Berichten: 9728
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Belasting aangifte jaar 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 23:53

Ik heb het net ingevuld en krijg €162 euro terug. Niet heel veel maar toch een leuk bedrag. :D

veerledec

Berichten: 6693
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 00:20

vuurneon schreef:
veerledec schreef:
Partner zoeken met meer inkomen ;)


Heb ik al :+

Is gewoon de eerste keer dat ik gebruik maak van een aftrekpost namelijk. Dus t was mij niet helemaal helder.

Krijg sowieso veel terug ivm aankoop huis en nog geen hypotheekrenteaftrek. Maar ja, was mooi geweest als daar de dieet kosten bij opgeteld konden worden hahaha

Maar dan kan je het toch juist wel aftrekken? Zó duur zal dat dieet toch niet geweest zijn?

veerledec

Berichten: 6693
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 00:21

Suuszels schreef:
Pfff wij zijn er net doorheen geworsteld.
Maar mijn vriend had een voorlopige aanslag gekregen, waarin stond dat hij een flink bedrag terug kreeg. Echter stond ik daar niet als fiscale partner vermeld.
Nu samen ingevuld, ik al fiscale partner en hij krijgt veel minder terug dan :oo (echt veel :oo)

Er zit een groot inkomstenverschil tussen ons voornamelijk omdat ik nog studeer. Hij heeft een koophuis en we hebben een samenlevingscontract. Dus dan moeten we wel fiscaal partner zijn he?

Ja, dan ben je partners. Inderdaad even de verdeling van je aftrekposten checken, met name de hypotheekrente.

Zwitsal

Berichten: 7420
Geregistreerd: 02-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 00:37

Barroco schreef:
Vraagje; ik heb net mijn belasting aangifte gedaan en normaal gesproken, krijg ik altijd een paar 100 euro terug. Ik verdien altijd rond minimum loon. Dit jaar krijg ik maar 20 euro terug volgens de berekening, iemand enig idee hoe dit kan?


Idem hier
Idem bij mijn broertje

Toen ik het op de aangifte app invulde kreeg ik 44 euro terug ipv de door mij berekende 513 euro.
Na veel gedoe het opnieuw kunnen laden in het pc programma en daar krijg ik nu wel 513 euro te zien (?).
Ik ga er nog even goed naar kijken want het is een beetje raar.
(Er is volgens mij wel iets met een belastigvrije voet die in januari 2013 is afgeschaft, nog even uitzoeken hoe dit precies zit)

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 00:52

veerledec schreef:
vuurneon schreef:


Heb ik al :+

Is gewoon de eerste keer dat ik gebruik maak van een aftrekpost namelijk. Dus t was mij niet helemaal helder.

Krijg sowieso veel terug ivm aankoop huis en nog geen hypotheekrenteaftrek. Maar ja, was mooi geweest als daar de dieet kosten bij opgeteld konden worden hahaha

Maar dan kan je het toch juist wel aftrekken? Zó duur zal dat dieet toch niet geweest zijn?


Ja, dat weet ik. En zo duur; mwah... Toch weer 200 Euro. Maar het ging mij er puur hoe een aftrekpost werkt. Vandaar ook de vraag en een hypothetisch voorbeeld. Dus stel ik moet voordat ik het dieet aftrek 100 betalen, maar door die aftrekpost kan ik 200 euro eraf halen; krijg ik dan 100 euro terug van de belastingdienst of blijft de teller dan op 0 steken?

Setteli

Berichten: 3175
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 01:15

als je fiscale partners bent, aan het eind goed verdelen. Als we alles op mijn naam zetten moeten we dik betalen, zetten we alles op naam van m'n vriend, krijgen we bijna 1000 euri's terug. Altijd fijn *\o/*

veerledec

Berichten: 6693
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 08:40

vuurneon schreef:
veerledec schreef:
Maar dan kan je het toch juist wel aftrekken? Zó duur zal dat dieet toch niet geweest zijn?


Ja, dat weet ik. En zo duur; mwah... Toch weer 200 Euro. Maar het ging mij er puur hoe een aftrekpost werkt. Vandaar ook de vraag en een hypothetisch voorbeeld. Dus stel ik moet voordat ik het dieet aftrek 100 betalen, maar door die aftrekpost kan ik 200 euro eraf halen; krijg ik dan 100 euro terug van de belastingdienst of blijft de teller dan op 0 steken?

Het is een aftrekpost op je inkomen, niet op het te betalen bedrag. Dus stel jullie gezamenlijke inkomen is 50.000 euro en de belasting daarover is 20.000 euro. Je aftrekpost is 1.000 euro. Die trek je af bij degene met het hoogste inkomen. Jullie gezamenlijke inkomen wordt dan 49.000. De belasting daarover is dan 19.500.

Stel dat jullie inkomen 10.000 euro is, en jullie aftrekpost 15.000 euro. Dan kan je in dit jaar 10.000 euro daarvan gebruiken, en betaal je 0 euro belasting. De resterende 5.000 wordt doorgeschoven naar volgend jaar en mag je volgend jaar gebruiken. Je moet dus wel je hele aftrekpost van 15.000 euro invullen, want die doorschuiving moet op je aanslag komen te staan!

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Belasting aangifte jaar 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 12:02

Ah op die manier werkt het! Ik snap het :) dank je voor de uitleg!

De woz waarde is binnen, dus hèhè ik kan eindelijk verder :D
De gemeente had het al een tijdje bekend, maar had zoiets van 'u krijgt het pas aan het eind van deze maand'. Joh, bericht mij dan iig eerder :+ gelukkig was die dame zo aardig om de moeite te nemen om toch in het systeem het even op te zoeken.

Liselot

Berichten: 32197
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Belasting aangifte jaar 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 12:03

Ik heb hem laten invullen door een vriend van me die accountant is. Vorig jaar een huis gekocht en had geen zin om er zelf mee te prutsen. Krijg wel een heel leuk bedrag terug, kan niet wachten!!

veerledec

Berichten: 6693
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 12:10

vuurneon schreef:
Ah op die manier werkt het! Ik snap het :) dank je voor de uitleg!

De woz waarde is binnen, dus hèhè ik kan eindelijk verder :D
De gemeente had het al een tijdje bekend, maar had zoiets van 'u krijgt het pas aan het eind van deze maand'. Joh, bericht mij dan iig eerder :+ gelukkig was die dame zo aardig om de moeite te nemen om toch in het systeem het even op te zoeken.

Voor je aangifte inkomstenbelasting 2013 heb je de WOZ waarde nodig met waardepeildatum 1 januari 2012, ten behoeve van het aangiftejaar 2013.