Belasting aangifte jaar 2013

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 22:14

Je hoeft ook maar aan 1 voorwaarde te voldoen :)

Dus ben jij aangemeld als zijn pensioen partner? Dan ben jij zijn fiscale partner.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Re: Belasting aangifte jaar 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 22:19

Ik heb toen op mijn werk zijn naam en geboortedatum moeten doorgeven dus denk dat hij bij mij op de polis erbij is gezet. Op zijn polis van zijn werk sta ik niet. Maar vind dat pensioen partner gedoe zo vaag omdat in dit brief van Centraal Beheer stond dat er dus e.e.a. ging veranderen op dat gebied. Dacht dat dit wellicht is vervallen stond in de brief:

risicoverzekering partnerpensioen vervalt, deel van het pensioenkapitaal wordt uitgeruild voor partnerpensioen. Maar wat dat nu weer betekend? Zat geen uitleg oid bij?

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Belasting aangifte jaar 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 22:23

Ik zou maandag even de pensioen gegevens erbij pakken en bellen hoe het zit. Dan heb je zekerheid :)

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 22:58

Bij mij klopte trouwens niet alles dus kijk het zeker even na.

lisantjuuh
Berichten: 702
Geregistreerd: 05-04-08
Woonplaats: pijnacker

Re: Belasting aangifte jaar 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 23:06

Hallo!
Ik ben zelf nog minderjarig, Maar ik werk nu een ruime halfjaar, en heb ook boeken en materiaal moeten betalen voor school. Moet ik nu ook belasting aangifte doen? Ik snap er zelf niks van en mijn ouders ook niet en het zou toch zonde zijn als ik zo geld misloop wat ik wel goed kan gebruiken. Dus wie kan mij helpen?

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 23:07

lisantjuuh schreef:
Hallo!
Ik ben zelf nog minderjarig, Maar ik werk nu een ruime halfjaar, en heb ook boeken en materiaal moeten betalen voor school. Moet ik nu ook belasting aangifte doen? Ik snap er zelf niks van en mijn ouders ook niet en het zou toch zonde zijn als ik zo geld misloop wat ik wel goed kan gebruiken. Dus wie kan mij helpen?



http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... n/jongeren

Staat zelfs een filmpje bij

Geld voor je school kun je niet terug krijgen.

AfricanLady

Berichten: 8006
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 23:49

vuurneon schreef:
Chakkie17 schreef:
Hoeveel vertrouwen hebben jullie eigenlijk in het gegeven dat de belastingdienst het gros al zelf heeft ingevuld? Klopte die informatie bij jullie?


In al die jaren dat ze het hebben ingevoerd, klopte het bij mij :j



Je moet het wel nakijken bij mij was alles goed behalve een werkgever te weinig

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Belasting aangifte jaar 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 23:51

Ja, dat is wel logisch natuurlijk; anders kun je ook niet zien of het klopt.

SummerLess

Berichten: 1180
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Onder een Hunebed, met een laptop en een telefoon.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 23:55

Vraagje!
Wat moet ik invullen bij Loon e.d. ?
Moet ik daar invullen wat onder het tabje loonverzekeringswet staat?

zap

Berichten: 7230
Geregistreerd: 29-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 00:09

SummerLess schreef:
Vraagje!
Wat moet ik invullen bij Loon e.d. ?
Moet ik daar invullen wat onder het tabje loonverzekeringswet staat?


Gebruik je de ingevulde? Dan staat het als het goed is al ingevuld.

Loon = je loon (wat je dus verdiend heb per werkgever gesplitst in oa loon, loonheffing en soms arbeidskorting). En dit staat op je jaaroverzicht.

SummerLess

Berichten: 1180
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Onder een Hunebed, met een laptop en een telefoon.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 00:13

Ik had de niet ingevulde. Daarna de ingevulde! en het is al verstuurd!
Echt hoor ik ga rijk worden van de belastingdienst :')

_Jelske

Berichten: 1322
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 11:37

vuurneon schreef:
Chakkie17 schreef:
Hoeveel vertrouwen hebben jullie eigenlijk in het gegeven dat de belastingdienst het gros al zelf heeft ingevuld? Klopte die informatie bij jullie?


In al die jaren dat ze het hebben ingevoerd, klopte het bij mij :j


Nou, dat is het hem nu juist; de werkgever waar ik het grootste gedeelte van vorig jaar heb gewerkt stond er niet bij... := Dus ik heb nu alles handmatig nog eens ingevuld omdat ik erg begon te twijfelen. Toen bleek dat ook het inkomen van mijn vriend niet klopte. Wij beiden werken al enige tijd voor de overheid. Nu vroeg ik mij af of er meer mensen waren met dit soort perikelen?

Vera96

Berichten: 2164
Geregistreerd: 15-02-08

Re: Belasting aangifte jaar 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 12:00

Misschien dat iemand het hier weer, ik ben 17 en werk nu vanaf mijn 15e, ruim 2,5 jaar. Laatst vertelde iemand mij dat ik ook aangifte moet doen omdat de kans groot is dat ik iets krijg. Klopt dit, en kan ik dit dan nog doen van de afgelopen jaren? Gaat gewoon om een supermarkt baan

Douraque

Berichten: 6516
Geregistreerd: 21-08-06
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Re: Belasting aangifte jaar 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 12:12

Aangifte doen heeft zeker zin, kan trouwens tot 5 jaar terug. Bij die bijbaantjes krijg je meestal de ingehouden loonheffing terug, dus dat kan dan een leuk bedrag zijn

Vera96

Berichten: 2164
Geregistreerd: 15-02-08

Re: Belasting aangifte jaar 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 12:32

En dat kan ik dan gewoon met mijn digid doen? Moet ik dan nog loonstrookjes hebben oid? En moet ik zelf opgeven hoeveel uur ik gewerkt heb per week? Want ik heb niks van loonstrookjes, ik weet dat ik het eerste jaar minimaal 13 uur per week gewerkt heb, maar de laatste 1,5 jaar is het heel wisselend.
En het eerste jaar heb ik veel meer gewerkt als mag met mijn leeftijd, dus is het dan wel slim om het op te geven?

zap

Berichten: 7230
Geregistreerd: 29-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 12:39

VeraPopeye schreef:
En dat kan ik dan gewoon met mijn digid doen? Moet ik dan nog loonstrookjes hebben oid? En moet ik zelf opgeven hoeveel uur ik gewerkt heb per week? Want ik heb niks van loonstrookjes, ik weet dat ik het eerste jaar minimaal 13 uur per week gewerkt heb, maar de laatste 1,5 jaar is het heel wisselend.
En het eerste jaar heb ik veel meer gewerkt als mag met mijn leeftijd, dus is het dan wel slim om het op te geven?



Gebruik de ingevulde versie via de website van de belastingdienst . Controleer deze aan de hand van je jaaropgave. Met gemiddeld ongeveer 13 uur per week kan je niks.

En ik zou je ouders even om hulp vragen. Zij hebben dit al vaker ingevuld en kunnen je laten zien hoe het moet.

Mootje
Berichten: 15719
Geregistreerd: 19-01-08

Re: Belasting aangifte jaar 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 13:14

Heb je nooit loonstrookjes gekregen dan? Weet je zeker dat je 'wit' werkt?
Je moet zoals zap al zegt je jaaropgave gebruiken. Hierin staat alle info die je nodig hebt voor de BD.

zap

Berichten: 7230
Geregistreerd: 29-01-07

Re: Belasting aangifte jaar 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 13:41

Ik heb toch nog een paar vraagjes. Ik heb twee baantjes. Eén is een freelance baantje. Ik was in 2013 nog geen zelfstandig ondernemer en dus voor de belastingdienst resultaatgenieter. Op mijn jaaropgave staan twee dingen: het loon en onkostenvergoeding. Ik moet dus nog loonheffing betalen ed (dat is niet ingehouden en was bekend dus het staat apart). Maar mag ik die onkostenvergoeding als aftrekpost gebruiken? Op de website staat het volgende:

Kosten aftrekken
U kunt de kosten die u maakt voor deze werkzaamheden aftrekken. Kosten met zowel een zakelijk als een privé-element kunt u niet of beperkt aftrekken. Voor zaken als de aanschaf en het gebruik van een auto, het uitvoeren van werkzaamheden en de aanschaf en het gebruik van een pand, gelden dezelfde regels als voor ondernemers. U hebt geen recht op bepaalde faciliteiten, zoals de zelfstandigenaftrek of de investeringsaftrek.

Geen administratie bijhouden, wel gegevens bewaren
U hoeft geen administratie bij te houden van uw opbrengsten en kosten uit overig werk. U bent wel verplicht gegevens over deze opbrengsten en kosten op aanvraag en bij controle te verstrekken. Het is dus belangrijk dat u deze gegevens bewaart. Onder deze gegevens vallen bijvoorbeeld (kassa)bonnen, facturen, kwitanties en rekeningoverzichten van uw bank. Ook een berekening van de afschrijving van een bedrijfsmiddel hoort hierbij.

Kan ik dan overige kosten ook aftrekken, zoals kilometers die ik niet vergoed heb gekregen. En zoja, hoe moet ik dat doen/berekenen? En dan nog de vraag: als ze komen controleren, hoe kan ik dat dan 'hard maken'? Ik hoef immers geen administratie bij te houden.... Iemand verstand van?

Anoniem

Re: Belasting aangifte jaar 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 16:09

Ik snap er even helemaal niets meer van!
Moet bij studiekosten vanalles invullen.. maar heb dit nog nooit eerder gezien en snap ook niet wat ik moet invullen :')

Anoniem

Re: Belasting aangifte jaar 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 16:13

Wordt het ook niet duidelijker als je op de vraagtekens ervoor klikt?

Anoniem

Re: Belasting aangifte jaar 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 16:14

Nee.. Vooral de vraag:
Volgde u in het studiejaar 2012/2013 een studie waarvoor u ook al in 2012 recht had op studiefinanciering?

Ik ben in sept 2012 begonnen.. is dat dan ja of nee :') ?

Douraque

Berichten: 6516
Geregistreerd: 21-08-06
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Re: Belasting aangifte jaar 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 16:15

Had jij studiefinanciering voor die studie die je bent begonnen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 16:15

Als je toen recht had op stufi is het ja volgens mij :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 16:17

Douraque schreef:
Had jij studiefinanciering voor die studie die je bent begonnen?


Ben MBO begonnen in sept 2012 en heb toen ook direct studiefinanciering gekregen..

Douraque

Berichten: 6516
Geregistreerd: 21-08-06
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Re: Belasting aangifte jaar 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 16:22

Dan moet je bij die vraag ja invullen aangezien je een studie in 2012 bent begonnen, waarvoor je studiefinanciering ontvangt