Iemand verstand van auto`s? HELP! Mijne is kapot!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Samantha_

Berichten: 10809
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 10:41

Ik kan t vanavond even aan m'n vriend laten lezen, die is automonteur. Haha!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 11:01

Sorane schreef:
Citaat:
Olie zorgt niet alleen voor smering, maar ook voor koeling van de motor.


Das de koelvloeistof Tong uitsteken Je olie wordt gemiddeld tussen de 70 en 90 graden heet, das niet meer echt koelen Knipoog


Je hebt ook motors die met olie gekoeld worden.
Het geheel koelen van een motor dmv olie wordt bijna niet meer toegepast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 11:12

Tessebes"]
[quote="Sorane schreef:
Citaat:
Olie zorgt niet alleen voor smering, maar ook voor koeling van de motor.


Das de koelvloeistof Tong uitsteken Je olie wordt gemiddeld tussen de 70 en 90 graden heet, das niet meer echt koelen Knipoog


Je hebt ook motors die met olie gekoeld worden.
Het geheel koelen van een motor dmv olie wordt bijna niet meer toegepast.
[/quote]

Ja jouw auto wordt gekoeld door olie.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 11:24

Sorane"]
[quote="Tessebes"][quote="Sorane schreef:
Citaat:
Olie zorgt niet alleen voor smering, maar ook voor koeling van de motor.


Das de koelvloeistof Tong uitsteken Je olie wordt gemiddeld tussen de 70 en 90 graden heet, das niet meer echt koelen Knipoog


Je hebt ook motors die met olie gekoeld worden.
Het geheel koelen van een motor dmv olie wordt bijna niet meer toegepast.
[/quote]

Ja jouw auto wordt gekoeld door olie.
[/quote]

Ja idd!
Mijn kever had een motor die met olie gekoeld werd (nog steeds natuurlijk, maar 't is mijn kever niet meer). Ze noemen het een luchtgekoelde motor, maar eigenlijk koelt de lucht alleen de olie die op zijn beurt de motor weer koelt.

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 13:17

Zonder olie is rijden is inderdaad heeeeel schadelijk! Ik heb van de zomer na de Pavo in Sevenum onze vrachtwagen aan gort gereden, omdat de olie op was....kostte maar € 3500 om de motor te repareren Frusty

Hij maakte toen inderdaad een keihard ratelgeluid....een tractor was er niks bij!

Sindsdien check ik elke 2 weken de olie Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 14:23

Sorane"]
[quote="Tessebes"][quote="Sorane schreef:
Citaat:
Olie zorgt niet alleen voor smering, maar ook voor koeling van de motor.


Das de koelvloeistof Tong uitsteken Je olie wordt gemiddeld tussen de 70 en 90 graden heet, das niet meer echt koelen Knipoog


Je hebt ook motors die met olie gekoeld worden.
Het geheel koelen van een motor dmv olie wordt bijna niet meer toegepast.
[/quote]

Ja jouw auto wordt gekoeld door olie.
[/quote]

Alle autos worden gekoeld door in eerste instantie rijwind en koelvloeistof, maar ook wel degelijk door olie, al is het in beperkte mate. De smering moet optimaal zijnn anders loopt de temp snel op.

Een kever is een luchtgekoelde motor, zit een heel stelsel van luchtslangen in om die motor achter in te koelen, luchtgekoelde motoren hebben veel voordelen, maar laten we maar niet al te technisch worden Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 14:31

Nou mijn auto wordt wel degelijk gekoeld door de koelvloeistof. Door de lucht die de ventilator aanzuigt wordt die vloeistof gekoeld.
Bij mij is die ventilator kapot, en koelt mijn auto dus niet als hij stilstaat, of langzaam rijd.

Auto's die deels gekoeld worden door olie zijn wel redelijk oud hoor...

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 14:48

Chiqa schreef:
Een kever is een luchtgekoelde motor, zit een heel stelsel van luchtslangen in om die motor achter in te koelen, luchtgekoelde motoren hebben veel voordelen, maar laten we maar niet al te technisch worden Haha!


Er zit geen stelsel van luchtslangen om de motor heen hoor. De lucht wordt dmv een ventilator in een koeltunnel geblazen. In die koeltunnel ziet een oliekoeler waar de olie doorheen geleid wordt. De olie wordt door de lucht gekoeld en die koelt de motor.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-03 15:14

De olie zit erin, brandstofschoonmaakdinges ook, de verdeelplaat is nagekeken en niks te zien, de luchtfilter is nog redelijk schoon, en de auto vertoont nog geen enkel teken van beterschap... Huilen

Vanavond gaat mn vriend aan een kennis van ons vragen of hij er naar wil kijken eerdaags, hij heeft de auto ook al onderhouden toen hij nog van de vorige eigenaresse was (ook weer een kennis van ons!).

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 15:41

Balen zeg! Dat wordt nog langer fietsen dus!

Cathelijne

Berichten: 2411
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Vieux Village sur Mer

Re: Iemand verstand van auto`s? HELP! Mijne is kapot!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 16:18

Koortje schreef:
ps, nu moet ik morgen op de FIETS naar mn werk, wel bijna 5 km hoor!!! Haha! Bloos


Zo ver is 5 km toch niet? Dat rij ik 2 keer per dag. Is nog geen half uur rijden. Doe er met de fiets korter over als dat ik er met de auto over zou doen.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 17:02

Cathelijne"]
[quote="Koortje schreef:
ps, nu moet ik morgen op de FIETS naar mn werk, wel bijna 5 km hoor!!! Haha! Bloos


Zo ver is 5 km toch niet? Dat rij ik 2 keer per dag. Is nog geen half uur rijden. Doe er met de fiets korter over als dat ik er met de auto over zou doen.
[/quote]

Ik ook!
Als ik met de auto Den Haag in moet en dan ook nog een parkeerplekje moet zoeken, dan ben ik zeker 2x zolang bezig als op de fiets. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 20:57

even mn praktijk boek erbij:
Nu komt ie hoor, hele taaie maar doch wel interessante stof:

de twee belangrijkste functies van motorolie zijn smeren en koelen.

Dat gaat als volgt te werk.
De taak van motorolie is heel wat ingewikkelder. Natuurlijk moet de olie onderlinge wrijving van de over elkaar glijdende machinedelen verminderen en de slijtage zoveel mogelijk beperken, maar de olie heeft ook een voorname taak als koelmiddel.

Boven de zuiger vindt de verbranding plaats. Alle onderdelen in de omgeving van de verrandingskamer worden warm. Omdat ze voortdurend meer warmte toegevoerd lrijgen, zal in dezelfde mate warmte moeten worden afgevoerd, om de themperatuur gelijk te krijgen.

De cilinderwand en de cil. kop zijn de enige inderdelen die direct gekoeld worden, hetzij door water, hetzij door lucht. De zuigers en de kleppen kunnen slechts een klein gedeelte van de ontvangen warmte doorgeven aan deze cilinderwand/kop, de zuiger moet namelijk vrij in de de cilinder kunnen bewegen en beide onderdelen, die door een laagje olie van elkaar gescheiden zijn van elkaar, komen dus dus in feite niet met elkaar in contact.
Alleen de zuigerveren zullen wat steviger tegen de cilinderwand gedrukt worden, hoewel daar ook een dunne oliefilm aanwezig is.

Let op; de zuigers en de kleppen moeten derhalve op een andere manier toch gekoeld worden, en dat gaat dus nie met water of lucht.

Bij vrijwel alle moderne automotoren(uitgezonderd op de twee takt) worden de krukas en de drijfstanglagers via een oliepomp rijkelijk vanuit het carter met olie voorzien. Zodoende worden de lager gekoeld en gesmeerd. Vanuit de krukalslagers en drijfstanglagers wordt de olie door de snelle draaiende beweging van de krukas in de ronte geslingert.

Een deel van die weggeslingerde olie(ook vaak nog rechtstreeks gezonde olie dmv pijpen) komt tegen de cilinderwand en de onderkant van de zuigers, en wordt op deze manier dus gekoeld( hier kan geen water komen) Koeling van de zuigers is een van de voornaamste taken die de motorolie hier te vervullen heeft.

De olie neemt warmte op, druipt terug in het carter en neemt zo de warmte van de zuigers mee het carter in en dankzij de rijwind blijft de olie in het carter vrij koel.

Moderne en snelle wagens hebben vaak een extra olie koeler omdat ht carter het olie niet voldoende kan koelen.

Dan nog een stukje over de luchtgekoelde motor:

Bij een luchtgekoelde motor(Zoals de VW kever) is het koelend oppervlak erg klein. Daardoor is de silinderkop+cilinder aan de buitenkant voorzien van koelribben. De koellucht strijkt strijkt niu langs een veel groter oppervlak en de cilinderkop wordt beter gekoeld.
Is de motor voorin geplaatst dan zal de luchtstroom makkelijk door de rijwind langs de geschubte cilinders stromen.
Maar bij motoren achteringeplaats is dat moelijker(Zoals Citroen Fiat en de kever) en die hebben een geforceerde luchtkoeling.
De rijwind wordt via een ventilator en via een buizenstelsel rondom de cilinders "gespoelt".



Sorrie ik moest dit echt even laten weten, ik weet niet waar jullie je opleiding tot automonteur hebben gehaald? Maar dan hebben jullie niet goed opgelet in de les, sorrie!!! Haha!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 21:49

Chiqa, ik heb je stukje gelezen en je hebt idd gelijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 21:57

Tessebes schreef:
Chiqa, ik heb je stukje gelezen en je hebt idd gelijk!

En vond je het een beetje interessant? Knipoog Alleen ben ik bang dat Koortje hier niet veel aan heeft! Haha!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 22:11

Chiqa"]
[quote="Tessebes schreef:
Chiqa, ik heb je stukje gelezen en je hebt idd gelijk!

En vond je het een beetje interessant? Knipoog Alleen ben ik bang dat Koortje hier niet veel aan heeft! Haha!
[/quote]

Heeeeel interessant! Haha!
Een aantal dingen wist ik wel, maar wat erbij leren kan nooit kwaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 01:23

Ik ben net bij mijn vader geweest, en die heeft ook zo'n heel verhaal gehouden erover. En het zelfs nog even laten zien. Hij geeft les op de opleiding tot automonteur en is zelf APK keurmeester. Het is maar waar je zin in hebt hihi. Ik hou het wel bij schade-herstel Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 01:30

en Sorane wat zei je vader wat er met Koortje dr auto aan de hand kon zijn? Interessante discussie dit, ik vind het wel grappig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 09:11

Chiqa schreef:
en Sorane wat zei je vader wat er met Koortje dr auto aan de hand kon zijn? Interessante discussie dit, ik vind het wel grappig!


Geen idee daar hebben we het eigenlijk niet eens zozeer over gehad. Het hele olie verhaal kwam omhoog.

Ik zal het hem straks eens vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 14:39

Sorane schreef:
Het hele olie verhaal kwam omhoog

Sja... Haha! waar bokt allemaal wel niet goed voor is he?

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-03 15:29

UPDATE: AUTO WEER IN ORDE!

Nou, de auto doet het gelukkig weer!!! Toen mn vriend en zijn maat gisteren naar de auto hadden gekeken, was het ze opgevallen dat er ergens een heel mooi schoon glad stukje metaal ergens uistak (sorry voor slecht mechanisch taalgebruik!). Dus hadden ze dat gisteravond aan die kennis/monteur gevraagd. Die zei, je moet eens kijken of daar zuigkracht opzit als de motor aangaat. Zo ja, dan was er kennelijk een of ander dopje of hoesje vanaf en verloren gegaan Verward Het zou op te lossen zijn door er bijvoorbeeld een klein stukje tuinslang op te zetten en die heel goed dicht te maken met klemschroefjes ofzo.
Zo gezegd, zo gedaan, Pat en ik net naar de auto. Vol goede moed natuurlijk! Schijnheilig Ik achter het stuur, Pat met zn hoofd boven de motor. Ik start, hij zn vinger op dat tuitje, en kijk! De motor draaide zonder haperen stationair, ook al was het gas eraf. Vinger eraf, en hij sloeg meteen af. Nou, dat was dus snel bekeken. Hup, stukje tuinslang er heel stevig op vastgemaakt en klaar waren we! Ik heb net even gevraagd hoe het nou heette, en volgens mijn vriend is dat het: "inlaadspruitstuk"... Haha! Sure....
Maakt me niet uit hoe het heet, maar mn auto doet het weer!
En omdat we toch bezig waren, heb ik mn vriend meteen lief aangekeken en gevraagd of hij please de radio meteen wilde instaleren. Het is een oude auto, met oude draadjes, en een modernere radio en slee. Ik ben er maar netjes bijgebleven, en heb meneer zo nodig gesust als hij op het punt stond de slee in de auto te rammen... Clown Nu zijn we zover dat de radio en slee in de auto zitten, ongeveer 1 cm uitsteken omdat het gewoon niet anders past, en dat de radio op stroom reageert. Muziek komt er nog niet uit, daar moesten weer andere moeilijke kabeltjes voor aangesloten worden die niet makkelijk te bereiken waren. Ook moest Pat werken, dus dat word voor een volgende keer!

Iig blij dat toettoet weer rijdt!! OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 16:26

Jaa dat verhaal ken ik. Heb ik weleens meegemaakt bij mijn paps in de garage. Haha!

Maar fijn te horen dat hij het weer doet

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 16:56

Dat kon natuurlijk ook nog Lachen
Fijn dat ie weer rijdt OK dan!

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 18:03

Pervinco schreef:
Ze reed een dag in het rode gedeelte van de brandstof tank, heeft imo weinig met verwaarlozing te maken... Ik rij mijn tank zelf ook altijd helemaal leeg (gastank wel te verstaan, benzine niet), rij rustig 2 dagen met het brandstoflampje aan.


Ja klopt en heeft imo weinig te maken met je olieverbruik. Sterker nog, je olielampje gaat altijd branden als je motor afslaat................Dus oliegebruik staat buiten dit probleem.
Lijkt me eerder dat je motor defect is, omdat of je ontsteking niet goed is, of omdat je op driepitten loopt (1 cilinder defect, door bv een zuiger ofzo)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 18:38

o idd wat een toeval allemaal! gelukkig is het toch nog goed gekomen, dat tuitje is iets van het vacuum van de motor geweest, en als die wegvalt bij een of ander slangetje, ja dan valt je motor uit.
Maar houdt je oliepijl goed in de gaten hoor, kan je een hoop ellende besparen.