Kan dit: weigeren snijpracticum varkenshart?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 16:51

Wij meosten ook een keer een varkenspoot ontleden op school, kon je ook weigeren. ipv dat mochten we informatie erover opzoeken, al een stuk beter.

Wieske_S

Berichten: 829
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 17:24

Nou, ik heb vandaag een schapenhart ontleed en het viel reuze mee gelukkig.
Toen ik de harten voor het eerst zag dacht ik even dat ik over mijn nek ging maar toen we eenmaal bezig waren viel het wel mee
Het was zelfs wel interessant Lachen

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 17:59

Ik weet niet wat ik zelf zou doen. Wordt het dier voor mij geslacht, dan zou ik het zeker niet doen. Maar waarschijnlijk is het idd restafval en daarbij heel interessant om een keer te zien. Moeilijk....

Maar ik denk dat ze het je niet kunnen verplichten. Zoals je zelf ook al aangeeft is het geen verplicht examen onderdeel en ook niet nodig voor het begrip van de stof.
Ik heb ook Bio1,2 gedaan (vorig jaar examen gedaan) en heb dit bijv. nooit hoeven doen.

Succes met het maken van je keuze!

_Priscill_

Berichten: 5715
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 18:00

ik zou dat echt niet kunnen hoor niet omdat ik het zo zielig vind...(vind ik natuurlijk wel )
maar vooral al dat bloed enzo.
vind ik maar niets maar ik zou het wel raar vinden als je dit niet mag weigeren.

Lon
Berichten: 886
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 18:15

lovergirl schreef:
ik zou dat echt niet kunnen hoor niet omdat ik het zo zielig vind...(vind ik natuurlijk wel )
maar vooral al dat bloed enzo.
vind ik maar niets maar ik zou het wel raar vinden als je dit niet mag weigeren.

al dat bloed? de meeste middelbare schoolharten zijn keurig schoon...

Dennis

Berichten: 31472
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 18:21

Ik heb niet alles gelezen. Maar je hebt Bio gekozen. Nou ja, dan moet je die opdrachten doen. Klaar vind ik hoor.
Ik heb in de 2e al kippenhartje moeten ontleden. En in de 3e een koeie oog. Allebei nog niet gekozen vakken, maar verplicht. En misschien een beetje gemeen, vond het nog wel leuk om te toen ook. Dat ontleden, het tekenen niet, dat leek nergens op.

En idd, er komt geen bloed aan te pas.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 18:24

Je bent toch vegetariër? Dan is het wat mij betreft vanzelfsprekend dat je daar niet aan meedoet!

Knappe leraar die mij dat (of wat dan ook Knipoog) zou verplichten!

Ethelate

Berichten: 21122
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 18:30

Ik heb geen bio, maar meeste klasgenoten wel (havo 5, NG en Nters die bio in vrije deel hebben) en die moesten tijdje terug koeienharten ontleden.
Van te voren waren sommige echt zenuwachtig en misselijk bij het idee, maar iedereen vond het interesant.

ponymeid1
Berichten: 11472
Geregistreerd: 16-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 18:42

Niet iedereen kiest bio omdat ze het willen

Ik heb bio in mijn pakket omdat ik economie absoluut niet kan...

Ik denk trouwens ook dat je dat mag weigeren, maar waarom zou je Verward Oké, als het tegen je principes is.. Maar anders doet iemand anders het wel, het is gewoon restafval..

*Stiekem lijkt het mij zelfs leuk om te doen Schijnheilig *

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 19:00

Wieske_S schreef:
Nou, ik heb vandaag een schapenhart ontleed en het viel reuze mee gelukkig.
Toen ik de harten voor het eerst zag dacht ik even dat ik over mijn nek ging maar toen we eenmaal bezig waren viel het wel mee
Het was zelfs wel interessant Lachen


Zie je nou wel, dat zei ik toch Haha!
Super! OK dan!

Martenique
Berichten: 1606
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-03 21:06

Tessebes, ik ben geen veganist, zou best willen, maar nogal dubbel met me paardensport, en tegenwerkende ouders.

Over de zeikerd kwestie, ik vind het eraan liggen hoe "zwaar" je het woord zeikerd opvat. Ik vat het het niet zo zwaar op, dus op mij komt het niet zo erg over...

Margreet, Ik weet nog steeds niet wat ik ga doen. Had vandaag geen bio, morgen wel, ik ga even het een en ander vragen..
Maar ik zit met zo´n dubbel gevoel.. Bijna het zelfde toen ik viskoekjes(aantal jaren geleden toen ik net vega was, en me ouders zijn nooit voorstander geweest ervan, dachten toch dat het een opvlieging was) voorgeschoteld kreeg en ze moest opeten, anders waren er zware concequenties(heel kinderachtig: ga je maar een tijd niet naar stal) die ik toen wel moest opeten, jankend en kokhalzend.
Zo voel ik me nu weer. Als de dieren er voor worden afgemaakt, weet ik zeker dat ik het niet doe, anders weet ik het niet.

Hermelijn

Berichten: 6664
Geregistreerd: 05-05-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 01:52

kimmie1988 schreef:
Niet iedereen kiest bio omdat ze het willen

Ik heb bio in mijn pakket omdat ik economie absoluut niet kan...

En C&M kon je ook niet? Want ik heb dus C&M en ik heb ook pertinent geen economie gekozen. Maar goed...Martenique, het lijkt me sterk dat er speciaal voor jou een varken geslacht wordt. Voor de school ben je nou ook weer niet zo'n ster dat dat gedaan wordt (cru gezegd).

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 12:14

Hoi,
ik ben met een profielwerkstuk bezig over dierproeven. En je bent absoluut niet verplicht om een proef uit te voeren. Veel mensen weten dit niet en voeren een proef tegen hun wil uit. Je mag dus gewoon weigeren hoor.

dierproefvrij.nl schreef:
Citaat:
Behalve alternatieven in het onderzoek houdt Proefdiervrij zich ook bezig met alternatieven in het onderwijs. Met name in de beginjaren van studies dienen dierproeven alleen ter illustratie van de lesstof. Dit kan inmiddels op vele andere manieren, bijvoorbeeld met computermodellen en video’s.
Helaas maken nog weinig docenten gebruik van deze mogelijkheid. Als het niet van de kant van de docenten komt kunnen studenten zelf actie ondernemen. Een student kan door middel van het aantekenen van gewetensbezwaren weigeren een dierproef te doen. Een opleiding moet de student dan een alternatief bieden. Gelukkig zijn er steeds meer studenten die inzien dat studeren ook op een diervriendelijke manier moet kunnen.