Kan dit: weigeren snijpracticum varkenshart?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 18:46

Zo'n varkens hart lijkt me wel intressant.

Wij hebben ook eens een les gehad in kippen ontleden.
Daar werd dus idd speciaal voor een kip geslacht. 12 jaar geleden had ik nog niet zo'n sterke maag. Ik ging al bijna Misselijk bij het geluid van krakende botten.

Je mocht erbij zijn maar het hoefde niet.

MariekeR

Berichten: 1233
Geregistreerd: 09-09-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 19:18

Wij gaan dus ook morgen een varkenshart ontleden. Bij ons is het gewoon vrijwillig (biologie 1,2 vwo5), dus al je niet wil hoef je niet. Dit was hetzelfde bij het practicum bloedgroep bepalen.

Ik ben wel vegetarier maar ik ga het wel gewoon doen. Het lijkt me ontzettend leerzaam en ik kan er beter iets van leren dan dat het gewoon in de vuilnisbak verdwijnt. Het is toch restafval. En het wordt ook al gebruikt door meerdere klassen.
Ook zal ik tijdens m'n studie diergeneeskunde (als alles goed gaat) wel meer van dit soort dingen moeten doen....

Lautjuh123

Berichten: 5174
Geregistreerd: 20-10-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 19:50

ik heb het al gedaan!
het was zoooo vies, mijne was al heel erg aan het ontbinden! en stinken dat het deed Misselijk
het dier word niet afgemaakt voor jouw hoor, dit is meer slachtafval.
wij mochten het hart ook meenemen Misselijk

ik heb trouwens afgelopen donderdag een oog ontleed! zag er heel mooi uit van binnen Lachen

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 20:04

Ik begrijp wel dat je dit echt niet wil doen hoor. Toen ik nog op de middelbare school zat heb ik zo'n zaken altijd geweigerd. Was bij ons geen enkel probleem, er was zelfs geen vervangende opdracht.

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 20:11

MariekeR schreef:
Wij gaan dus ook morgen een varkenshart ontleden. Bij ons is het gewoon vrijwillig (biologie 1,2 vwo5), dus al je niet wil hoef je niet. Dit was hetzelfde bij het practicum bloedgroep bepalen.


Wij hadden dit jaar ook een vrijwillig practicum (biologie 1,2 6vwo) koeienogen ontleden, ben ik niet heengeweest omdat ik andere dingen te doen had (was in keuze-uur, dus wel ander schooliets Tong uitsteken) en omdat ik niet zo dapper ben met dat soort dingen Haha!.

Vorig jaar hadden we een demo hart ontleden, echt zelf een hart ontleden hebben we nooit gedaan.

Ik vind "uit principe" bij studies als (dier)geneeskunde weigeren in dieren te snijden wel onzin Knipoog. Ik zie het verschil mens-dier niet.. En je zal toch ergens op moeten oefenen voor je het op mij probeert .

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 20:28

Tja.. Ik denk ieder zo zijn mening, als jij het niet wil, dan moet je het niet doen. En als Margreet ( want jou reacties vielen me verder het meest op.. ) het wel wil, dan doe je het toch wel? Ieder zo zijn eigen mening..
Ligt er ook aan hoe belangrijk het voor je opleiding is, als jij later arts wil worden oid lijkt het me erg leerzaam en nuttig om het wel te doen..

Persoonlijk zou ik het ook niet doen. Niet uit principe (ben wel vegetarier) maar meer omdat ik niet tegen bloed kan Haha! Wil ook absoluut niet in zo'n richting verder, als we het alleen maar over de werking van het hart heb krijg ik al een vervelend gevoel Knipoog Niks voor mij dus, sorry..

andor

Berichten: 873
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 21:03

Ongeveer twee jaar geleden (Nog op de Mavo) moest ik ook een varkenshart natekenen. Bij mij kon je het wel zeggen als je het niet wilde doen. In dat geval moest je een werkstuk maken over het hart zelf en over hoe het werkt. Ik moet zeggen dat het natekenen best wel meevalt, je moet er alleen wel tegen kunnen. Joyce en ik moeten dit jaar op school met een dood lam gaan leren hoe je een schaap moet verlossen. Er wordt dan een achterkant van een schaap nagemaakt en daar wordt een dood lam in gelegd, wat wij er vervolgens uit moeten gaan halen. Ik zit daar veel meer tegen op want daar is te zien dat het een echt beest is. Bij een hart kun je ook denken dat het gewoon een stuk vlees is.

Ik wens je iig veel suc-6 met het ontleden.

Martenique
Berichten: 1606
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-03 21:08

Ik vind het heel moeilijk...
Bij ons op school gaan ze er maar vanuit dat iedereen mee doet.. en per tweetal ga je een hart ontleden. Misschien is het ook wel meer dan alleen het "principe" ik weet het niet vooral na alle reacties(Ik schrok me dood, ik dacht laat ik kijken of het ergens staat, was stiekem er al vanuit gegaan dat het op pagina 3 zou staan met misschien 2 reacties.. En het zijn al 3 kantjes...)

Ik kan me ook heel erg in Margreet vinden. Ik geloof ook meteen dat het heel interessant is.

Over waarom ik dan bio 1,2 heb.. Wil graag zo breed mogelijk opgeleid worden, zodat ik alle kanten nog opkan.. Heb nu dus 2 profielen NT en NG met nog wat vakken.. Maar diergeneeskunde wordt het al lang niet meer, en als je zo´n studie wil doen is het imo logisch dat je moet snijden.

Ik zou ook absoluut geen probleem hebben met een mensen hart.. Why not? Moeilijk uit te leggen. Heeft er mee te maken dat ik het onzin vind dat dieren worden afgemaakt voor onze "lust", en met een soortgenoot zal ik daar geen problemen mee hebben.

Ik ga morgen(als ik morgen bio heb)even informeren: of het restafval is etc, hoe oud het zal zijn(qua stank Schijnheilig Knipoog ).. enz.


O ja, MariekeR. Een practicum bloedgroepbepalen, mag toch helemaal niet? Sinds het HIV-virus bekend is. Dat zei onze bio leraar namelijk, dat hij het vroeger altijd deed maar dat het nu verboden is. Verward

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 21:19

Je mag idd uit principe weigeren (mag ik zelfs terwijl ik voor die richting gekozen heb), maar waarom zou je het doen? Het dier is al dood en voor andere doeleinden gebruikt (geslacht waarschijnlijk) en wordt anders vernietigd.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 22:22

Ik vind wel dat hier ongelooflijk kinderachtig gereageerd wordt hoor. En dat dan door volwassen mensen. .

Heel simpel. Zij wil het niet. Zij vraagt of ze zoiets mag weigeren. Het is toch haar keuze? Omdat jullie het wel doen worden jullie toch ook niet toegejoeld met allerlei dingen?

Is het nou zo moeilijk om een beetje respect voor iemands keuze te hebben?> Lijkt wel alledaags tegenwoordig in een mensenleven Misselijk Gatverdamme. Het is nog maar de vraag wie de grootste zeikerd is.

Boos!

Als iemand uit principe niet voor het huwelijk ontmaagd wil worden dan neu_k je diegene toch ook niet plat? *zucht*

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 23:33

[quote="pferdtje"]


Dierproeven zijn fout en absoluut overbodig

[quote]
JAMMER NIET DUS
dierproeven zijn helaas niet overbodig, voor veel proeven zijn er nog geen goede betrouwbare alternatieven, er word wel volop onderzoek gedaan naar alternatieven, maar die zijn er NIET voor alle proeven
dus nu zijn die proeven gewoon nog nodig

maar als jij vega bent en er principieel op tegen bent zou je dit practicum moet mogen weigeren, ga ruim van tevoren naar de leeraar toe en bespreek dit met hem, vertel waarom jij dit practicum niet wilt doen
a

pferdtje
Berichten: 688
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 23:46

draumpje"]
[quote="pferdtje schreef:


Dierproeven zijn fout en absoluut overbodig

Citaat:
JAMMER NIET DUS
dierproeven zijn helaas niet overbodig, voor veel proeven zijn er nog geen goede betrouwbare alternatieven, er word wel volop onderzoek gedaan naar alternatieven, maar die zijn er NIET voor alle proeven
dus nu zijn die proeven gewoon nog nodig

maar als jij vega bent en er principieel op tegen bent zou je dit practicum moet mogen weigeren, ga ruim van tevoren naar de leeraar toe en bespreek dit met hem, vertel waarom jij dit practicum niet wilt doen
a


Er wordt volop onderzoek gedaan naar alternatieven Maar voor de meeste dingen zijn er al alternatieven!
Vooral vor het ontleden van dingen zijn er alternatieven Slacht afval of niet het blijft een principe kwestie

En ik ben geen Vega absoluut niet maar om nou om het te leren in een varkenshart te gaan staan snijden dat zou ik niet doen. Alleen al omdat ik misschien weet hoe ze die harten verkrijgen

Machie

Berichten: 16004
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 00:41

ik vind dat je het gewoon moet doen!

Bloedgroep bepalingen mogen trouwens nog wel op school Lachen
HEb ik al heel vaak gedaan Haha!

Maar ik vind "uit pricipe" weigeren het aller zwakste excuus... PERSOONLIJK HOOR!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 00:43

Martenique schreef:
Ik zou ook absoluut geen probleem hebben met een mensen hart.. Why not? Moeilijk uit te leggen. Heeft er mee te maken dat ik het onzin vind dat dieren worden afgemaakt voor onze "lust"


Dus als ik het goed begrijp ben je veganist?

Hermelijn

Berichten: 6664
Geregistreerd: 05-05-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 00:45

Fasel schreef:
Ik vind wel dat hier ongelooflijk kinderachtig gereageerd wordt hoor. En dat dan door volwassen mensen. .

Heel simpel. Zij wil het niet. Zij vraagt of ze zoiets mag weigeren. Het is toch haar keuze? Omdat jullie het wel doen worden jullie toch ook niet toegejoeld met allerlei dingen?

Is het nou zo moeilijk om een beetje respect voor iemands keuze te hebben?> Lijkt wel alledaags tegenwoordig in een mensenleven Misselijk Gatverdamme. Het is nog maar de vraag wie de grootste zeikerd is.

Boos!

Toegejoeld? Sorry? Ik zie hier een behoorlijk volwassen discussie met genoeg respect naar beide kanten, dus ik snap niet wat jij nou loopt te miepen...Inderdaad, bij mij rijst nu ook de vraag wie de grootste zeikerd is...

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 01:01

Ik ben het met Fasel eens.

De mensen die reageren dat ze het allemaal gewoon moet doen, zijn voor het merendeel mensen met interesse in deze materie (en vaak ook een opleiding).

Als onderdeel van je middelbare school opleiding vind ik het eigenlijk ook een beetje onzin. Je wilt breed opgeleid worden maar als je toch al weet dat je niet de diergeneeskunde richting op wilt, dan zou je het voorbij kunnen laten gaan als je er niet tegen kunt.

Ik ben benieuwd wat jouw school ervan zegt.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 09:41

Het is maar wat je als volwassen ziet he. Iemand een mening opdringen vind ik weinig volwassen. Iemand een zeikerd noemen lijkt me ook niet gepast als deze persoon een rustige en eerlijke vraag stelt. Nee sorry, dat is niet volwassen. Maar goed, jij ziet het wellicht anders. Jouw goed recht.

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 09:57

Ik heb niet alles gelezen, maar wil toch even reageren.

Ten eerste: dat varkenshart is gewoon slachtafval. Een hart kan de slager niet gebruiken. En ik weet wel voor 1000% zeker dat er voor zo'n prakticum niet speciaal varkens worden geslacht. Dat MAG absoluut niet. Er zijn heel wat dier-experimenten commissies die daar op toezien. Het is dus slachtafval, en anders wordt ie weg gegooid.

En dan: als je het echt niet wilt, dan kun je weigeren. Dat is jou goed recht, en ze kunnen jou niet verplichten zoiets te doen. Een vervangende opdracht zou je waarschijnlijk wel moeten uitvoeren.

Maar als ik jou was, dan zal ik het gewoon doen. Het is een beetje raar en eng als je eraan begint, maar het is zooooo interessant en mooi als je er mee bezig bent!

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 10:19

ik ben eigenlijk inmiddels wel nieuwsgierig geworden of je het nu wel of niet gaat weigeren, al dan niet naar aanleiding van de antwoorden in dit topic Haha!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 10:22

Bedankt voor je nuttige bijdrage Fasel! Echt veel inhoud en respect en zo, heel goed! OK dan!

Martenique, ben heel benieuwd wat je nu uiteindelijk gaat doen! Als je het wel gaat doen, hoe het je dan uiteindelijk bevallen is en als je het niet doet hoe dat dan verlopen is.
Las al dat je het in 2-tallen gaat doen, probeer dan -als je het doet- in ieder geval samen te gaan met iemand die het niet vervelend vindt, kijken is alweer makkelijker dan zelf doen! Succes met je keuze!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 10:30

Dit hart komt uit een slachthuis waarschijnlijk. Zo'n varken wordt niet alleen afgemaakt voor zijn hart te laten onderzoeken hoor. Hij wordt opgegeten, het hart is een bijprodukt waar mensen op kunnen oefenen.

In amerika is het anders, daar worden in de biologielessen kikkers gedood alleen maar om te onderzoeken. DAt vind ik toch een ander verhaal.

Lon"]
[quote="Margreet schreef:
[En qua lucht kun je ook beter een verse hebben...
[/quote]

Ach ja, en ook dan, desnoods een raampje open in de klas en t valt allemaal reuze mee.

Enerzijds vind ik het woest interessant en zou ik er met mijn neus bovenop staan, ware het niet dat ik uitzonderlijk slecht tegen luchtjes kan.... Ik hang dan slap met mijn kop uit het raam te kokhalzen.......

Maar ik zou niet willen dat er dieren gedood werden speciaal voor onderzoek voor mij. Ik ben ook een tegenstander van dierproeven.
Mensen die vinden dat proeven noodzakelijk zijn, moeten zichzelf maar beschikbaar stellen, maar het niet afschuiven op anderen. Dus eh... Draumpje, go ahead! *LOL*

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 11:09

Geen dank. Graag gedaan Haha!.

Het gaat er niet om waar het hart vandaan komt volgens mij. Het gaat erom dat zij het niet wil en daar een goede reden voor heeft. Zij vraagt simpelweg of ze dit zou mogen weigeren. Ze vraagt er niet om om bekritiseerd te worden. Dat is mijn punt. Als jullie vinden dat jullie het wel moeten doen is dat jullie keuze. Als zij vindt dat ze het niet moet doen is dat haar keuze. Simpel.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 11:10

Desiree. Wat betreft die kikkers. Heb ik dus ook op mijn school gehad. En ik heb toen ook geweigerd. Wat overigens geen probleem is geweest.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 11:12

Tessebes"]
[quote="Martenique schreef:
Ik zou ook absoluut geen probleem hebben met een mensen hart.. Why not? Moeilijk uit te leggen. Heeft er mee te maken dat ik het onzin vind dat dieren worden afgemaakt voor onze "lust"


Dus als ik het goed begrijp ben je veganist?
[/quote]

*schop*
(vraag al 2x gesteld en nog geen antwoord Haha! )

Hermelijn

Berichten: 6664
Geregistreerd: 05-05-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 16:22

Fasel schreef:
Het is maar wat je als volwassen ziet he. Iemand een mening opdringen vind ik weinig volwassen. Iemand een zeikerd noemen lijkt me ook niet gepast als deze persoon een rustige en eerlijke vraag stelt. Nee sorry, dat is niet volwassen. Maar goed, jij ziet het wellicht anders. Jouw goed recht.

Naar mijn beste weten vraagt ze toch zeker zelf (verkapt) of wij haar niet een zeikerd vinden. Dan vind ik het niet meer dan eerlijk dat je daar een antwoord op geeft. Ik zie het dus inderdaad heel anders dan jij...Als jij iemand een zeikerd vindt, mag je dat best zeggen.