Na dood verplicht donor??eens of oneens??

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 12:46

Ik lees hier heel wat over het 'voor wat, hoort wat' principe, maar veel mensen die een donororgaan nodig hebben mogen zelf geen donor zijn.
Over het algemeen zijn deze mensen al langer ziek en zijn hun organen niet meer geschikt voor donatie (door bv medicatie).

Oke, hoe denk ik er zelf over...
Van mij mogen ze doen wat ze willen als ik het loodje leg, maar m'n kinderen zijn er op tegen. Ze vinden het idee dat iemand anders met een deel van mama rondloopt gewoon niet fijn.
Tot zij hun mening veranderen (als ze dat doen) zal ik dus geen donor worden.
De nabestaanden moeten verder en ik respecteer hun mening.

Laika

Berichten: 3208
Geregistreerd: 05-02-02
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 13:15

Marreke schreef:
Ik lees hier heel wat over het 'voor wat, hoort wat' principe, maar veel mensen die een donororgaan nodig hebben mogen zelf geen donor zijn.
Over het algemeen zijn deze mensen al langer ziek en zijn hun organen niet meer geschikt voor donatie (door bv medicatie).

Oke, hoe denk ik er zelf over...
Van mij mogen ze doen wat ze willen als ik het loodje leg, maar m'n kinderen zijn er op tegen. Ze vinden het idee dat iemand anders met een deel van mama rondloopt gewoon niet fijn.
Tot zij hun mening veranderen (als ze dat doen) zal ik dus geen donor worden.
De nabestaanden moeten verder en ik respecteer hun mening.


Hier ben ik het dus helemaal mee eens. Ik heb wel het codicil opgestuurd en een ouder exemplaar altijd bij me. Maar omdat ik weet dat de nabestaanden toch de uiteindelijke beslissing nemen (ook al heb je een codicil) laat ik het zo. Zodra het zou veranderen dat de drager van het codicil automatisch zeker donor zal zijn laat ik dat terstond veranderen. Ik vind dat nabestaanden het uiteindelijke recht van spreken moeten hebben. Zij moeten verder leven met het besluit.

Marije_jiplover

Berichten: 25320
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 13:27

Je kunt toch ook nog expliciet aangeven dat je het aan de nabestaanden overlaat? Althans, ik heb zo'n ding ingestuurd met 4 keuzes.
Keuze 1: u stelt uw organen en weefsels na uw overlijden beschikbaar voor transplantatie
Keuze 2: u stelt uw organen en weefsels na uw overlijden niet beschikbaar voor transplantatie
Keuze 3: u laat de beslissing over aan uw nabestaanden
Keuze 4: u laat de beslissing over aan een specifiek persoon

Laika

Berichten: 3208
Geregistreerd: 05-02-02
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 13:33

Ja klopt, ik heb hem er even bijgepakt. Ik heb gekozen voor nummer 3

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 13:43

Marije_jiplover schreef:
Een vriend van mij heeft een ernstig motorongeluk gehad en niemand had verwacht dat hij dat zou overleven (ook de artsen in het ziekenhuis niet). Hij heeft het wel gered, maar de artsen hebben toegegeven dat wanneer hij donor zou zijn geweest, ze waarschijnlijk niet al die moeite meer hadden genomen om te proberen hem in leven te houden.


Ja tuurlijk, waar komt dit broodje aap verhaal vandaan?
En al zou het zo zijn, denk je nou echt dat artsen dat tegen een patient of familie daarvan gaan zeggen? Dat geloof je toch zeker zelf niet?!

Nu weer ontopic; Ik vind het een erg goed plan om mensen automatisch donor te maken. Willen ze geen donor worden, dan moeten ze een formuliertje invullen en opsturen. Ik weet zeker dat het grootste gedeelte van de niet-donoren gewoon te lax is geweest en het formuliertje niet terug heeft gestuurd. Wat is dat nou voor moeite voor een mensenleven of misschien zelfs wel meerdere...

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 15:06

Het systeem in Belgiƫ is idd wel goed op die manier.

Wat betreft dat dokters minder hun best zouden doen om een donor in leven te houden, klopt niet helemaal. Je moet het iets genuanceerder bekijken.
Opdat je organen nog bruikbaar zouden zijn voor donatie, moet je ofwel sterven "onder het oog van een chirurg" (bij wijze van, ze moeten je organen er dan in no time kunnen uithalen), ofwel klinisch dood zijn. Klinisch dood is niet hetzelfde als gewoon dood. Je wordt dan in leven gehouden door machines. Je kansen zijn dan echt superklein. En DAN kan het gebeuren dat er eerder beslist wordt om de machines af te koppelen en je organen te gebruiken, als je donor bent. Als je geen donor bent kan het ook zijn dat er beslist wordt de machines af te koppelen, maar is de kans veel groter dat ze het nog een tijdje aanzien.
Mijn moeder is twee keer klinisch dood geweest, en is er twee keer doorgekomen. Moesten haar ouders toenertijd toegestaan hebben dat haar organen weggenomen werden, dan had zij nooit geleefd, was ik er nooit geweest, etc...
Dat is de reden waarom mijn moeder meteen uit mijn naam bezwaar is gaan aantekenen (was nog minderjarig toen dat systeem hier van kracht ging) en dat is de reden waarom ik nog altijd twijfel (ben inmiddels meerderjarig en mag dat bezwaar zelf intrekken)



edit: in leven halen ipv in leven houden geschreven Bloos

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 15:22

gijsenkim"]
[quote="Sorane"][quote="Richtje schreef:
Het is natuurlijk onzin dat je geen tijd zou hebben. Iedereen heeft de tijd even een formuliertje op de post te doen.
Ik denk dat er meer mensen rondlopen die het wel willen, maar dat niet aangegeven hebben, dan andersom het geval zal zijn.


Dat zou je in veel gevallen inderdaad denken ja... Maar ik heb er bijvoorbeeld echt geen tijd voor... Ik zou af en toe niet eens weten waar ik de tijd vandaan zou moeten halen om fatsoenlijk te eten en te slapen....
[/quote]


dat je nog tijd hebt voor zo iets belangrijks als bokken Haha!
[/quote]

Precies mijn gedachte gijsenkim Haha! Knipoog

Het is natuurlijk onzin om te verkondigen dat je geen tijd hebt om een briefje in de brievenbus te gooien! (dan ga je maar vijf minuten later naar bed als het echt zo moeilijk is)

En ook al zou je niets invullen: je nabestaanden hebben er altijd nog wel een zeggen in!
Het idee erachter is meer dat nabestaanden nu zoiets hebben van: als hij/zij donor had willen zijn dan had hij/zij dat wel aangegeven. Terwijl dat bij het automatische systeem meer zo is: van als hij/zij er bezwaar tegen had gehad om donor te zijn dan had hij/zij dat wel aangegeven!

Ik heb overigens ook momenteel vaststaan dat ik de beslissing aan mijn nabestaanden overlaat. Reden daarvoor is als volgt: ik wil zelf wel donor zijn maar mijn vader zou dit verschrikkelijk vinden. Hij heeft zoiets van: stel dat je bent overleden, dan wil ik daarna misschien nog graag een uurtje bij het bed zitten of iets dergelijks en als je donor bent dan moet er meteen actie ondernomen worden omdat anders de organen niet meer bruikbaar zijn.
Dus om zoiets te voorkomen heb ik op dit moment vaststaan dat de beslissing bij mijn nabestaanden ligt. Voor mezelf had ik best willen invullen dat ik donor wil zijn.
Ik denk dat automatische donorregistratie een hele goede oplossing zou kunnen zijn.

Als jij goede redenen hebt om geen donor te willen zijn dan kun je het best opbrengen om een briefje in de brievenbus te doen. Als er op dat briefje zou staan dat je een miljoen ontvangt als het teruggestuurd wordt dan heeft iedereen ineens wel tijd *LOL*

Flutterby

Berichten: 8126
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Etten-Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 15:27

eens, als je dood bent heb je er zelf niets meer aan. Mensen met een ziekte ( donor nodig ) hebben er over het algemeen niet zelf om gevraagt.

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 16:03

ik ben wel donor.
Klinkr raar misschien maar ik heb het idee dat er roch nog een stukje van je "doorleeft" als je dood bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 16:19

Ieder zijn eigen mening. Maar wat ik redelijk frapant vind is dat mensen kennelijk kunnen beslissen over mijn tijd.. ik zit op Bokt in de tijd dat ik met mijn studie bezig ben. het aantal posts van mij is niet bijzonder hoog. Ik kan dus gemakkelijk tijdens het werk af en toe even kijken. Ik zit hier namelijk met 2 computers.

Maar laten we over het al dan niet tijd hebben maar ophouden. Dat kan een ander niet voor je beslissen.

Mar1986
Berichten: 858
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 16:40

Ik vind dat mensen het op moeten geven als ze om bepaalde (geloofs)overtuigingen geen donor willen zijn. Maar dat mensen dus wel automatisch donor zijn. Ze moeten dus de manier van nu omdraaien, dat lijkt mij het beste.

MirZam

Berichten: 5843
Geregistreerd: 22-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 17:46

Ik zou het geheel ontrecht vinden als iedereen dat zou moeten zijn.. mag ieder voor zichzelf beslissen vind ik.. is hun lichaam..