contract, opzegtermijn en boeteregeling??

Moderators: Berdien, Dani, Murthul, Muurp, EvelijnS

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

janna

contract, opzegtermijn en boeteregeling??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-03 22:41

Mijn man werkt via een detacheringsburo bij een bedrijf X. Dit bedrijf heeft hem al een paar keer benaderd of hij niet bij hen in dienst wil komen. Steeds werd het aanbod aantrekkelijker, en nu zijn ze er echt serieus mee bezig.
Nu heeft het bedrijf X een contract getekend met het detacheringsburo dat ze mijn man niet zonder boete, en niet binnen 18 maanden na uitdiensttreding aan mogen nemen.
Mijn man heeft ook een contract waar dit in staat.

"Zonder toestemming van de directie is het werknemer verboden om binnen een jaar na beeindiging van het dienstverband in dienst te treden .. bij een opdrachtgever van het detacheringsburo.

In geval van overtreding of niet-nakoming van deze bepaling, is de werknemer verplicht tot betaling van een direct opeisbare boete van €5000,- per gebeurtenis en tevens €500,- voor iedere dag dat hij in gebreke is , onverminderd het recht van detacheringsburo om volledige schadevergoeding te vorderen van de werknemer indien deze meer mocht belopen. "

Verder staat in het contract:
"Bij aanvang van het dienstverband geldt een wettelijke proeftijd van een kalendermaand. Na afloop van de proeftijd geldt een opzegtermijn van 3 kalendermaanden voor de werknemer en zes kalendermaanden voor de werkgever."

Betekent dit dikgedrukte dus dat hij 5000 euro + 500 euro per dag moet betalen als hij bij bedrijf X gaat werken, of moet hij dan 5000 euro betalen, en that's it?

En die opzegtermijn van 3 maanden, mag dit? Hij werkt nu ruim een jaar bij het detacheringsburo. Is de opzegtermijn dan niet maar 1 maand (wettelijk??)

Volgens bedrijf X mag het detacheringsburo niet eens een boete heffen als hij bij hen wil solliciteren.

Wie weet dit?

gast981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 22:44

Volgens mij mag dat detacheringsburo zeker geen boete heffen. Wat ze zouden kunnen doen is een fee vragen voor overname. Maar naar jou man toe mogen ze volgens mij niets doen. Maar ik zal het morgen even nakijken

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 22:45

ze kunnen daar inderdaad een prbleem van maken en zich laten uitkopen. ik weet niet tot welk bedrag.

Marita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 22:50

De genoemde opzegtermijn kan in ieder geval wel. De opzegtermijn van de werkgever moet contractueel twee keer zolang zijn als de opzegtermijn van de werknemer. Als dat niet het geval is (dus er staat bijv. in het contract dat beide 3 maanden opzegtermijn hebben), dan is dit ongeldig en geldt er in plaats daarven een termijn van 1 maand.

De rest weet ik geen definitief antwoord op. Succes verder.

pluk de dag....

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 11:18

dat van die opzegtermijn is ook vervelend ik heb een halfjaarcontract en 2 maanden opzegtermijn. nu kan ik ergens anders werk krijgen maar die zoeken iemand op korte termijn..... succes ermee

Gast739

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 12:32

janna schreef:
"Zonder toestemming van de directie is het werknemer verboden om binnen een jaar na beeindiging van het dienstverband in dienst te treden .. bij een opdrachtgever van het detacheringsburo.

Heeft hij al toestemming gevraagd?
Anders kan bedrijf x misschien de opdracht bij het detacheringsburo intrekken, zodat hij bij een niet-opdrachtgever gaat werken?

janna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-03 17:15

Hij heeft nog geen toestemming gevraagd. Er staat ook in het contract dat hij niet binnen een jaar mag gaan werken bij een huidige opdrachtgever of een bedrijf die het afgelopen jaar heeft behoord tot de opdrachtgevers.
We hebben trouwens net weer een uitnodiging gekregen van dit bedrijf X voor een kerstdiner in het Krasnapolsky. Erg vervelend weer Schijnheilig

Manon 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 17:20

Vaak worden dit soort zaken wel vastgelegd maar kunnen ze niet worden gehandhaafd voor een rechter. Een idee is natuurlijk ook om wel te overleggen met de directie van het detacheringsbureau. Wij doen er in ieder geval zelf nooit moeilijk over (heb een zelfde situatie) maar vragen wel een fee.

Ik denk dat als je een goede arbeidsrechtadvocaat belt dat hij je wel kan vertellen wat de jurisprudentie over dit onderwerp zegt.

-“Imperfection is beauty, madness is genius and it's better to be absolutely ridiculous than absolutely boring.” ― Marilyn Monroe

gast981

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 17:20

Ik heb het nagevraagd, helaas is het wel rechtsgeldig aangezien hij dit heeft getekend. Dit kan ontbonden worden door de rechter, maar of je die weg in wil slaan Verward

Wat misschien beter is, is kijken of bedrijf x niet in onderhandeling kan gaan met het detacheringsburo. Daaruit zou een afkoopsom kunnen komen.

Anders word het naar de rechter gaan...........en dat wil je niet denk ik!

Manon 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 21:55

Nee maar als detacheringsbureau wil je dat ook niet. Rechtszaken kosten toch behoorlijk wat geld en dat geld wordt echt niet verhaald op de werknemer dus zij zullen die weg ook niet inslaan.

Ik zou gewoon overleggen en er heel open over zijn, Als je man aangeeft dat hij veel gelukkiger is bij het nieuwe bedrijf en dat zijn motivatie voor het detacheringsbedrijf daalt dan zal het ook voor het detacheringsbureau gunstiger zijn om een afkoopsom te ontvangen dan om een ongemotiveerde werknemer in dienst te hebben.

-“Imperfection is beauty, madness is genius and it's better to be absolutely ridiculous than absolutely boring.” ― Marilyn Monroe

Manon 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 21:56

Het is trouwens 5000 euro plus voor elke dag extra 500.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie