Economie op de Universiteit of het HBO?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 20:39

Ik doe een combi tusse HBO en uni, maar bij ons op de HBO krijgen zo ook met 600 soms 800 man tegelijk college hoor. En HBO is echt niet veel schoolser...

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 21:04

Kitty schreef:
Het valt mij wel op, nu ik veel op vacaturesites rondkijk, dat er meer HEAO-ers gevraagd worden dan universitair opgeleide economen.


Dat is omdat het slecht gaat met de economie en niet-universitairen nu eenmaal minder kosten dan universitairen. (en uiteindelijk nemen ze toch dikwijls een universitair aan hoor, maar die moet het dan doen met een lager loon)

Ik heb zelf Toegepaste Economische Wetenschappen gestudeerd aan de universiteit (in België, denk niet dat die opleiding bestaat in België), en idd, praktijkgericht is zo'n universitaire opleiding allesbehalve, ik heb zelf nooit ergens stage moeten doen. Economie is een erg abstracte wetenschap. Je leert dus heel goed abstract redeneren, maar als je afstudeert ben je niet bedrijfsklaar. Maar daarvoor nemen ze geen universitairen aan, als je een universitair diploma kan voorleggen weten ze dat je capaciteiten hebt en zorgen ze zelf wel voor een opleiding.

_Yiu_

Berichten: 12
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Bright Lights, Bikkel City

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 22:07

Gerrie schreef:
Ik lees ook vaak dat het HBO schoolser is. Daarmee wordt bedoeld dat je in kleinere klasjes les hebt? En dus niet in grote collegezalen met soms wel 600 personen?

Dat klopt, al heb je ook studies die weinig mensen studeren en keuzevakken/instructies/werkcolleges in kleine groepen. Maar ook op de HvA heb ik wel eens in (middel)grote collegezalen gezeten voor bepaalde hoorcolleges.
Maar eigenlijk maakte mij het mij persoonlijk bar weinig uit met hoeveel man je in zo'n zaal zit, omdat het toch niet de bedoeling is dat je met elkaar aan het leuteren bent. Het is natuurlijk wel makkelijk om in kleinere klassen interactief te les te krijgen, maar achterover leunen in een grote collegezaal heeft ook wel wat: geen domme vragen van mensen die de stof gewoon duidelijk niet bijgehouden hebben, zodat het college niet nutteloos onderbroken wordt. De meesten zullen dat tenminste niet zo snel doen tijdens zo'n een massale hoorcollege, al heb je altijd uitzonderingen... Op zich stellen alle docent vragen (=interesse Schijnheilig ) wel op prijs, maar je snapt dat wanneer iedereen in zo'n grote collegezaal iets te vragen heeft, dat dat niet werkt...

Citaat:
Mijn moeder, Gerrie dus, dacht namelijk dat dat betekende dat op het HBO alles voorgekauwd wordt..maar volgens mij is dat niet zo..

Nee, dat is zeker niet zo. Op het HBO had ik wel een enkele docent die huiswerk opgaf, terwijl je op de universiteit lekker zelf moet bepalen wat je wel of niet doet en of je colleges volgt. De meeste HBO's doen ook wat vaker aan (gedeeltelijke) aanwezigheidsplicht. Zulke zaken maakt dat het verschil tussen HBO en de middelbare school wat kleiner, vandaar dat ik en anderen dat schools noem. Maar dat verschilt uiteraard per vak, opleiding en instituut...

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-03 23:39

Ik ben er, door jullie reacties, bijna uit Cool
Ik ga denk ik Commerciele economie op HBO niveau doen en daarna in 1 jaar mijn universitaire titel behalen Cool

In ieder geval hartstikke bedankt voor jullie reacties! OK dan!