Na dood verplicht donor??eens of oneens??

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wendytj4h
Berichten: 312
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Dordrecht

Na dood verplicht donor??eens of oneens??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-03 18:37

Nou hoorde ik op het nieuws geloof ik dat het was..
dat je nu verplicht donor moet worden. Verward

Ik ben het er niet mee eens ik vind dat nog steeds iedereen zelf moet kunnen bepalenof hij/zij donor word.

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 18:41

Dat heb je verkeerd gehoord.

Er is een onderzoek geweest, een meerderheid van de bevolking zou het er mee eens zijn als het zo zijn dat iedereen donor was, behalve als ie dat niet wil, je mag dan nog steeds kiezen.

Voorbeeldje: op het moment dat ik 18 werd heb ik een kaart gekregen en die ingevuld, ik wil namelijk donor worden.

Als dat andere door zou gaan (tis niet eens een wetvoorstel, gewoon een onderzoek) dan zou je op je 18e bijv een kaart krijgen die je alleen hoeft in te sturen als je geen donor wilt worden.

ukkie

Berichten: 1669
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 18:41

Bedoelde ze niet verplicht je codicil invullen??
Want ze kunnen het volgens mij nooit verplicht stellen om donor te worden!

Die van mij ligt trouwens ook nog oningevuld in de kast *schaam* maar ik weet het echt niet....

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 18:49

Volgens mij is het zoals Ellende zegt: iedereen is automatisch donor, maar als je dat niet wil moet je dat op een of andere manier ergens laten weten. Ik heb mn codiciel ook gehad toen ik 18 werd, maar heb hem nooit teruggestuurd. Ik vind het een moeilijke keuze. Aan de ene kant heb je er zelf niks meer aan als je dood bent, aan de andere kant vind ik het een raar idee dat er misschien mensen met een stukje van mij in zich rond zullen lopen!

Marije_jiplover

Berichten: 25315
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 18:54

Ja, klopt ze willen het zo doen, dat iedereen automatisch donor is, tenzij hij zelf op een formulier heeft aangegeven dat hij dat niet wil zijn.
Nu is dat namelijk andersom. Als je de kaart niet invuld, blijf je automatisch als geen donor geregistreerd. En dat willen ze dus omdraaien, omdat er schijnbaar een tekort aan donoren is.
Ik heb de kaart wel ingevuld en teruggestuurd en dus gekozen om geen donor te worden.
Een vriend van mij heeft een ernstig motorongeluk gehad en niemand had verwacht dat hij dat zou overleven (ook de artsen in het ziekenhuis niet). Hij heeft het wel gered, maar de artsen hebben toegegeven dat wanneer hij donor zou zijn geweest, ze waarschijnlijk niet al die moeite meer hadden genomen om te proberen hem in leven te houden.
Toen wist ik het zeker, ik hoef geen donor te worden.
Als ik in de toekomst mijn eigen kind eventueel zou kunnen redden door beenmergtransplantatie of een nier af te staan, zou ik het wel onmiddellijk doen, maar na mijn dood wil ik graag heel blijven.

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 18:59

Wààààt?! Dus iemand in levensgevaar die donor is doen ze minder moeite voor in de hoop dat ze er nog iemand anders mee kunnen redden? Wat vreselijk!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 19:02

Wind schreef:
Wààààt?! Dus iemand in levensgevaar die donor is doen ze minder moeite voor in de hoop dat ze er nog iemand anders mee kunnen redden? Wat vreselijk!


das ook gewoonweg niet waar............. geloof me maar, en trouwens het enige wat je hoeft te doen is nee, ik wil het niet zeggen....... en natuurlijk niks aannemen als je zelf een nieuwe nier, lever of zo iets nodig hebt

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 19:03

Ik ben donor, en ben het er ook mee eens dat iedereen dat is na zijn dood, tenzij hij het heeft aangegeven dat hij het niet wil zijn.

Ik ben donor omdat je daar veel andere levens mee kunt redden. Na je dood heb je ze toch niet meer nodig. En ze maken je lichaam heus wel weer mooi hoor! En stel nou dat je zelf heel dringend een nieuw orgaan nodig hebt, dan ben je toch blij dat er iemand donor is. Als je zelf geen donor bent, moet je ook geen orgaan van iemand anders aannemen.

Ik vind ook dat ze moeten invoeren dat iedereen na zijn dood donor wordt, omdat er heel veel mensen gewoon vergeten om zo'n formulier in te vullen, en er zijn ook mensen die het gewoon niks uitmaakt. En als je het echt niet wilt, kun je dat altijd nog aangeven.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 02-12-03 19:04, in het totaal 1 keer bewerkt

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 19:04

Ik vind het een goed idee, ikzelf wil nl wel donor worden, maar heb nog steeds dat ding niet op de bus gedaan, ik vergeet het steeds, maar m'n ouders weten het toch, dus die kunnen altijd nog beslissen.

Je hebt toch niks meer aan je lichaam dus van mij mag het, als ik daarbij iemand helpo, juist leuk om te weten dat er na mij nog iemand plezier heeft van mijn organen! leef ik toch nog een stukje door op de 1 of andere manier.

Ik denk dat mensen eerder naar de bus gaan om dat ding op de post te doen als ze het NIET willen(als je het automatisch wel bent als je niks opstuurt), dan dat niemand het verplicht is en je het ook niet hoeft te zijn en je DAN dat ding op de bus moet doen.

Dus ik vind het wel een goed idee Lachen

Marije_jiplover

Berichten: 25315
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 19:04

In dit geval is het wél waar, de artsen hebben het zelf toegegeven. Bovendien is het voor de artsen ook een wonder dat hij het toch gered heeft. Maar ik zal ook niet zo nodig hoeven verder leven met een donor-orgaan. Je leeft dan wel langer, maar na een orgaandonatie kan er alsnog zoveel mis gaan, dat ik niet perse op die manier mijn leven verlengd zie.
En dus heb ik ook gezegd: ik wil het niet.

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 19:05

Gijsenkim, het lijkt mij ook een raar verhaal hoor!

Leo

Berichten: 50114
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 19:05

Ik ben geen 18, maar toch automatisch donor??? (Of gaat dat pas vanaf je 18e in Verward)
Ik vind het maar raar.... Ik weet echt niet wat ik wil Natuurlijk is het een 'goede daad' als je donor word, maar ik denk niet dat m'n naasten het zo'n geweldig idee vinden als er na mijn dood eerst nog delen van mij weggehaald worden Scheve mond
En dat verhaal van marije_jiplover vind ik echt te erg

Kortom; ik weet het echt niet, maar vond die andere regeling beter... Scheve mond

Bovendien; wat schieten ze ermee op? Mensen die niet willen en eerst NIEt opsturen, zouden nu net zo hard WEL opsturen omdat ze het niet willen.. Scheve mond

Mellow

Berichten: 6468
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 19:06

oneens.
iedereen mag toch zeker zelf wel weten wat er na de dood met je lichaam gebeurd?
en zoiets verplichten dat kan denk ik niet....
lijkt me sterk

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 19:09

wendytj4h schreef:
Nou hoorde ik op het nieuws geloof ik dat het was..
dat je nu verplicht donor moet worden. Verward

Ik ben het er niet mee eens ik vind dat nog steeds iedereen zelf moet kunnen bepalenof hij/zij donor word.



het is trouwens niet zo dat het helemaal verplicht wordt, maar dat iedereen automatisch donor is, en het moet zeggen als hij het niet wil ipv het zeggen dat hij het wel wil

RodeoGirl

Berichten: 2934
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 19:09

Als het zo zou zijn dan was ik het er ook niet mee eens!
Hetzelfde als TongeR: Je mag toch wel zelf bepalen wat er na je dood met je lichaam gebeurt hoop ik?
Ik wil zelf wel donor zijn maar niet iedereen en vind dat iedereen dat zelf mag bepalen.

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 19:09

Zoiets versplichten ze niet hoor, maar zoals ik net al zei gaan mensen eerder naar de bus om dat papiertje op te sturen om te laten weten dat ze het NIET willen, dan als dat je NIET automatisch donor bent en je moet laten weten dat je het wel wilt..

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 19:09

Als je het niet weet dan stuur je gewoon het kaartje in met NEE, ik wil geen donor zijn. Of je kan aankruizen dat de nabestaanden het mogen beslissen (Das de optie voor de echte egoisten) Lachen

Je bent dus donor tenzij je het kaartje hebt ingevuld, precies hetzelfde als nu maar dan andersom, als je het niet wilt, vul dan gewoon het kaartje in en dan ben je geen donor......... simpel he

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 19:15

En nogmaals: het is geen wetgeving of regelgeving,

'uit onderzoek blijkt' de tweede kamer en regering hebben er niets mee te maken.

marije_jiplover: ik geloof er helemaal niets van.

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 19:15

Volgens mij ging het erom dat iemand die weigert donor te zijn, ook geen recht heeft op een orgaan als hij/ zij dat ineens nodig heeft. Er is een groot tekort aan donor-organen voor transplantatie en daarom wil men mensen stimuleren om donor te worden. En als er dan mensen zijn die zo egoistisch zijn om niet te willen doneren, maar wel verwachten dat ze zelf het recht op een orgaan hebben......tsja......dan is het eind zoek.

Het nieuwe motto is dus: "Voor wat, hoort wat." En daar ben ik het helemaal mee eens!

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 19:20

Ik vind het ook een beetje vreemd dat verhaal van Marije_jiplover ik bedoel, ze willen meer mensen laten leven, maar dan laten ze toch niet iemand eerst DOOD gaan om iemand anders te redden? Dat is totaal zinloos.
Ik denk ook niet dat een arts OOIT maar zoiets tegen een patient zou zeggen ook al was dat wel zo. En als dat dan toch wel zo gegaan is, dan mag diegene van mij meteen eruit gegooid worden! Boos!

Trouwens dat verhaal van Franca mogen ze van mij ook wel invoeren.. voor wat hoort wat!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 19:22

Franca schreef:
Volgens mij ging het erom dat iemand die weigert donor te zijn, ook geen recht heeft op een orgaan als hij/ zij dat ineens nodig heeft. Er is een groot tekort aan donor-organen voor transplantatie en daarom wil men mensen stimuleren om donor te worden. En als er dan mensen zijn die zo egoistisch zijn om niet te willen doneren, maar wel verwachten dat ze zelf het recht op een orgaan hebben......tsja......dan is het eind zoek.

Het nieuwe motto is dus: "Voor wat, hoort wat." En daar ben ik het helemaal mee eens!



laat ik het hier nou helemaal mee eens zijn.......... niet willen geven is ook niet willen krijgen....... denk ik dan maar

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 19:22

Marije_jiplover schreef:
Toen wist ik het zeker, ik hoef geen donor te worden. Als ik in de toekomst mijn eigen kind eventueel zou kunnen redden door beenmergtransplantatie of een nier af te staan, zou ik het wel onmiddellijk doen, maar na mijn dood wil ik graag heel blijven.


En wat nou als jij op een dag een nier of een hart nodig hebt??? Vind je het dan eerlijk om daar wel gebruik van te maken? Knipoog

Marije_jiplover

Berichten: 25315
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 19:25

Franca schreef:
En wat nou als jij op een dag een nier of een hart nodig hebt??? Vind je het dan eerlijk om daar wel gebruik van te maken? Knipoog


Zie mijn 2e reactie. Ik hoef dan niet zo nodig een levensreddende operatie. Bovendien ben ik al bloeddonor, dus ik draag wel degelijk bij aan medische noodzakelijkheden.
Alleen beslis ik nu dus zelf, en na je dood een ander en daar heb ik geen zin in.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 19:28

nee je beslist nu ook zelf........

Essie

Berichten: 1785
Geregistreerd: 25-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 19:40

Franca schreef:
Volgens mij ging het erom dat iemand die weigert donor te zijn, ook geen recht heeft op een orgaan als hij/ zij dat ineens nodig heeft. Er is een groot tekort aan donor-organen voor transplantatie en daarom wil men mensen stimuleren om donor te worden. En als er dan mensen zijn die zo egoistisch zijn om niet te willen doneren, maar wel verwachten dat ze zelf het recht op een orgaan hebben......tsja......dan is het eind zoek.

Het nieuwe motto is dus: "Voor wat, hoort wat." En daar ben ik het helemaal mee eens!


Dit kan nooit waar gemaakt worden. Waar leg je de grens?? Wel bloed of huid doneren maar verder je organen niet, dan ben je donor en mag je dus ook alles ontvangen.
(ik heb hier een discussie over gehad op school) dit is gewoon niet haalbaar.

Vind het ook een beetje makkelijk gezegd. Ik heb mijn codicil niet ingevuld, ik weet het echt nog niet, ik volg een opleiding in de hulpverlening en wil graag mensen helpen, maar het is een gevoels kwestie dat als ik dood ben ik niet meer compleet ben (stel dat er een soort hiernamaals is) ik ben er gewoon niet uit.

Ik zou er geen problemen mee hebben dat alles wordt veranderd en dat mensen niet moeten melden dat we wel donor zijn, maar dat ze geen donor willen zijn. Ik denk idd dat dat meer orgaan-donaties opleverd.