Waarom bestaat God wel/niet voor jou?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

antje_vip

Waarom bestaat God wel/niet voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 13:33

Waarom geloof jij wel/niet in God? En hoe zit dat met verdere ontastbare dingen, zoals leven na de dood, hemel en hel, etc.
Welke overtuigingen, bewijzen, regels maakt waarom mensen aannemen dat God bestaat, of juist niet?

Ik ben benieuwd naar de verschillende visies.

Je hoeft het niet met elkaar eens te zijn en je hoeft niet met elkaar te gaan vechten, ik wil alleen de achterliggende reden weten :Y)

Daenerys

Re: Waarom bestaat God wel/niet voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 13:47

Ik ben wel benieuwd naar jouw visie :)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 13:48

Ik geloof in de wetenschap. ;)

paulus26

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 13:49

Als god had bestaan stierven er geen kinderen.
Voor mij is er niets er niets tussen hemel en aarde. Ik geloof in mezelf en dat is al moeilijk genoeg.
Ook heb ik niets met spiritualiteit of ander zweverig gedoe dus ook geen hel of hemel, laat staan leven na de dood.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 13:51

Ik geloof alleen in dingen die ik zelf gezien heb, of wat tastbaar is.
Als God zou bestaan, waarom leven er zoveel mensen in ellende, god zou van iedereen houden toch?

Wel geloof ik, dat iemand na zijn overlijden er altijd zal zijn, maar leven na de dood en de hemel?
Daar twijfel ik aan, misschien wel net zoveel als over het feit dat god bestaat....

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 13:52

Zoo jij opent wel twee hele controversiële topics vlak na elkaar :P

Voor mij bestaat er geen god, geen hel, geen hemel en geen leven na de dood. Ik vind het wel erg interessant, het lijkt mij heel bijzonder om eens een dagje of weekje écht te geloven, te voelen hoe dat is. Kan me namelijk voorstellen dat je er erg veel steun aan kunt hebben. Maarja, dat gaat zo moeilijk, dat kun je niet "even" doen..

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 13:53

Ik geloof niet. Hoe je leven loopt is een kwestie van keuzes, geluk of pech hebben en daar moet je het mee doen.. Verder denk ik wel dat er mensen zijn die meer 'zien' dan andere mensen omdat ze gewoon een heel erg goed inlevingsvermogen en gevoel hebben

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 13:56

Ik geloof niet in God, wel geloof ik dat er meer is tussen hemel en aarde, maar wat dat moet zijn weet ik niet, sommige verhalen zijn ook echt verzinsels namelijk..
Verder denk ik dat je leven loopt door middel van keuzes, het geluk of de pech die je soms hebt..
Je bent afhankelijk van jezelf, maar ook van anderen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 13:56

Ik geloof wel in God, soms 'voel' ik het, het kan niet zo zijn dat er geen God is.
Iedereen gelooft eigenlijk wel dat er 'iets' is, dat moet ergens vandaan komen.
Daarnaast word er heel vaak 'Jezus' of 'God' gebruikt als scheldwoord, nooit word er gescholden met 'Boedha'(schrijf je dat zo ?) of 'Allah'.
Daarnaast schamen veel Christenen zich voor hun geloof , ze komen er meestal niet gauw voor uit, vinden het niet prettig om te bidden want dan zien andere mensen het, bij andere geloven is dat niet zo.
Bijvoorbeeld moslims zijn altijd heel trots dat ze moslim zijn, Christenen worden vaak beordeeld dat het zo streng en ouderwerts is enz.
In de bijbel staat ook 'Wie Mij volgen zullen het moeilijk hebben'.

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 13:57

Wie is God? Een 'persoon' die alles regelt? Beslist hoe de wereld in elkaar steekt? Moet je respect hebben voor een 'iemand' die onschuldige mensen en kinderen laat sterven in oorlogen? Door ziektes? Of andere ernstige ongelukken? Moet je je leven wijden aan 'iemand' die dit soort dingen met mensen doet?

Ik begrijp oprecht niet hoe het geloof in elkaar steekt.. Als ik dan even terug mag grijpen naar het moment enkele weken geleden dat er iemand verdronken is, omdat deze geen zwemlessen gekregen zou hebben van zijn ouders. Het zou de wil van een God zijn geweest dat hij toen zou komen te overlijden. Heeft diezelfde God niet ook mensen op de wereld gezet die het geven van zwemlessen hebben bedacht en uitgevoerd? Heeft diezelfde God niet ook mensen op de wereld gezet die medicijnen hebben bedacht om mensen te beschermen en/of beter te maken tegen/van vreselijke ziekten?

Ik hoop niet dat ik iemand voor het hoofd stoot, maar ik begrijp het oprecht niet..

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 13:58

Ik geloof ook niet in een god.
Al vind ik het 'concept' wel heel mooi. Ook ben ik er verder helemaal niet tegen. Ik vind het prachtig dat mensen hun kracht of juist rust kunnen vinden dmv hun geloof.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:00

Ik geloof niet in god. Anders zou de wereld niet zo slecht zijn denk ik en de mensheid ook niet. En nee ik geloof niet dat het een test is van god of de invloed van satan. Leven na de dood.. mmm nee denk het niet. Misschien gaat onze 'ziel' wel ergens naar toe, er is vast wel iets.

Het lijkt me wel makkelijk om te geloven, ik denk dat het een leidraad is die heel veel steun geeft.

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:01

[***] schreef:
Ik geloof wel in God, soms 'voel' ik het, het kan niet zo zijn dat er geen God is.
Iedereen gelooft eigenlijk wel dat er 'iets' is, dat moet ergens vandaan komen.
Daarnaast word er heel vaak 'Jezus' of 'God' gebruikt als scheldwoord, nooit word er gescholden met 'Boedha'(schrijf je dat zo ?) of 'Allah'.
Daarnaast schamen veel Christenen zich voor hun geloof , ze komen er meestal niet gauw voor uit, vinden het niet prettig om te bidden want dan zien andere mensen het, bij andere geloven is dat niet zo.
Bijvoorbeeld moslims zijn altijd heel trots dat ze moslim zijn, Christenen worden vaak beordeeld dat het zo streng en ouderwerts is enz.
In de bijbel staat ook 'Wie Mij volgen zullen het moeilijk hebben'.

Oerknal? Evolutie?
Bovendien heeft vloeken met bepaalde woorden niet zo veel te maken met dat dát dan het juiste geloof is. Het is maar gewoon net wat 'lekker bekt'
Jezus vliegt er makkelijker uit dan Mohammed :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:02

K_im schreef:
Wie is God? Een 'persoon' die alles regelt? Beslist hoe de wereld in elkaar steekt? Moet je respect hebben voor een 'iemand' die onschuldige mensen en kinderen laat sterven in oorlogen? Door ziektes? Of andere ernstige ongelukken? Moet je je leven wijden aan 'iemand' die dit soort dingen met mensen doet?

Ik begrijp oprecht niet hoe het geloof in elkaar steekt.. Als ik dan even terug mag grijpen naar het moment enkele weken geleden dat er iemand verdronken is, omdat deze geen zwemlessen gekregen zou hebben van zijn ouders. Het zou de wil van een God zijn geweest dat hij toen zou komen te overlijden. Heeft diezelfde God niet ook mensen op de wereld gezet die het geven van zwemlessen hebben bedacht en uitgevoerd? Heeft diezelfde God niet ook mensen op de wereld gezet die medicijnen hebben bedacht om mensen te beschermen en/of beter te maken tegen/van vreselijke ziekten?

Ik hoop niet dat ik iemand voor het hoofd stoot, maar ik begrijp het oprecht niet..

God is liefde, als je bijvoorbeeld naar het geloof van de moslims kijk, kan ik niet zeggen dat hun God liefde is.
Door de zondeval is er juist oorlog en ziektes.
Daarnaast is het Christendom heel verschillend, je hebt hele strenge mensen, maar ook juist mensen die dat helemaal niet zijn.
Wat nou het goede is weet ik ook niet, maar ik geloof niet dat het goed is om zo als jij noemt je kind niet op zwemles te doen, dat is niet de wil van God ( geloof ik dan he )
Sommige mensen slaan gewoon door, sommige gelovige zijn ook zo streng dat ze tegen de ruggenprik zijn, omdat je zou moeten bevallen met veel pijn en smart zoals in de bijbel staat, maar soms is er gewoon geen andere oplossing, dat hoet volgens mij niet te betekenen dat je direct in de hel komt.

Dani

Ik kán er niet in geloven. Er zijn -voor mij- té overtuigende wetenschappelijke en psychologische verklaringen voor de evolutie, 'wonderen', en het geloven zelf. En het feit dat er veel volkeren zijn (geweest) met allemaal eigen (ideeën over) goden maakt het allemaal ook niet aannemelijker. Soms lijkt het me best fijn en veilig, om te geloven in een hogere macht en om de saamhorigheid van een geloofsgemeenschap te hebben, maar ik krijg het echt niet voor elkaar om die rationele verklaringen overboord te gooien.

Ik heb me overigens best wel verdiept in religie, delen van de Bijbel gelezen, maar ook flinke filosofische teksten die ingaan op waarom God kwaad in de wereld toestaat, en zo. Dus ik weet wel vrij behoorlijk waar het over gaat. :)
Laatst bijgewerkt door Dani op 26-07-13 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Tabaluga12

Kent iedereen die oefening die je op de basisschool deed? Je zat in een kring en er werd een zin in je oor gefluisterd wat je weer aan de buurman moest doorgeven en de laatste uit de kring moest de zin weer opnoemen? Wel aan het eind kwam daar iets heel anders uit dus hoe kan de bijbel / koran / thora enz het woord van god zijn..

leentje1975

Ik geloof niet in god, ik denk wel dat er meer is tussen hemel en aarde.
Wat ik meer denk is dat god "bedacht" is, hij bestaat tenslotte in een boek en daar hebben we er heel veel van. Gewoon omdat heel veel mensen een leidraad, of laten we het zo zeggen een zondebok nodig hebben om door het leven heen te komen.
Want laten we eerlijk zijn, het "geloof" is toch zo breed dat iedereen er zijn eigen manier aan geeft.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:03

Loesje88 schreef:
Oerknal? Evolutie?
Bovendien heeft vloeken met bepaalde woorden niet zo veel te maken met dat dát dan het juiste geloof is. Het is maar gewoon net wat 'lekker bekt'

_/-\o_ _/-\o_

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:04

En wat denk je van God straft onmiddelijk? Ik heb gelovige vrienden en die geloven daar heilig in. Alhoewel ik de uitdrukking ook wel eens gebruik!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:05

_sharonnn schreef:
Oerknal? Evolutie?

En Allah dan ?
Ik weet zeker dat als iedereen dat zou doen , het zo went.
Ik snap zoiezo niet waarom mensen schelden met Jezus of God als je er niet in geloofd, ik bedoel, waarom zou je ?
Maar goed, dat is weer iets heel anders.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:05

Ik geloof dat onze hersenen ons een heleboel kunnen doen geloven.. ;)

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:06

sflj schreef:
Ik geloof in de wetenschap. ;)

:j
Voor mij is het gewoon niet geloofswaardig, ik vind het echter wel weer mooi dat er mensen kracht uit kunnen putten.

PardoesJessi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:06

Geloven in een god of geloof doe ik niet..

ik dat er meer is tussen hemel en aarde.........Das een lastige. Ergens wel en ergens niet. Maar daar ga ik niet zweverig mee om en hou ook niet zo van de zweverige types.

Waar ik dan wel in geloof: Proberen een zo goed mogelijk mens te zijn.
Als iedereen dat zou proberen..................

Maar goed das een inkopper natuurlijk

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:07

[***] schreef:
En Allah dan ?
Ik weet zeker dat als iedereen dat zou doen , het zo went.
Ik snap zoiezo niet waarom mensen schelden met Jezus of God als je er niet in geloofd, ik bedoel, waarom zou je ?
Maar goed, dat is weer iets heel anders.

Precies hetzelfde, bekt niet lekker ;)
Vloeken met ziektes til ik wat zwaarder aan, maargoed dat is hier niet de discussie :)

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:07

Ik ben een hele grote twijfelaar. Ik geloof dat er een God is maar of deze dan Joods, Christelijk of Islamitisch (of nog iets heel anders is) is voor mij één grote vraag. Ik denk door de velen overeenkomsten die de meeste godsdiensten met elkaar hebben dat er voor iedereen één God is, dit is dezelfde God maar wordt alleen anders geïnterpreteerd.

Wat mij altijd erg bijgebleven is wat een leraar ooit tegen mij zei: God is een pottenbakker en geen marionettenspeler. Oftewel hij heeft ons gecreëerd maar heeft ons een eigen wil gegeven waardoor we in staat zijn onze eigen beslissingen te maken. Daarom denk ik dat er ook zoveel onrecht op de wereld is omdat wij onze eigen keuzes kunnen maken.