school schadevergoeding betalen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tessa_N

Berichten: 759
Geregistreerd: 14-09-01
Woonplaats: Reeuwijk

school schadevergoeding betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-03 22:26

Vinden jullie dat een school schadevergoeding moet betalen aan degene die gepest wordt op school, zodat de school de volgende keer beter oplet?
Of zijn jullie het hier helemaal niet mee eens, en waarom?

Hier hou ik mijn Nederlands spreekbeurt/betoog namelijk over en ik moet zoveel mogelijk meningen en argumenten verzamelen.
Alvast bedankt allemaal OK dan!

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 22:32

Nee, vind ik onzin. School kan nog zoveel verbieden en er straffen opzetten maar het blijven pubers. En de meeste pubers zijn niet de liefsten onder elkaar. Pesten zal altijd blijven jammer genoeg. En dan de scholen erop korten? Nee, niet mee eens...

Hoop dat je er wat aan hebt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 22:35

Ik vind het ook onzin, moeten ze dan ook betalen voor leerlingen met te lage cijfers/zittenblijvers omdat ze die niet voldoende begeleid hebben Verward

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 22:37

Nope vind het ook onzin, misschien hou je het op school tegen, mar als de school uit is zal het nog veel erger gaan gebeuren..

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 22:38

Het is onzin in zekere zin, maar een school waar leerkrachten bewust gaan meepesten of met oogkleppen blijven rondlopen vind ik dat dan weer wel op haar plaats gezet mag worden.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 22:41

mmmmmmmmm.. nogal moeilijk, hangt er eigenlijk vanaf vind ik Scheve mond
Leraars zijn ook maar mensen, soms hebben ze het nogeens niet door dat er gepest word, of ze zien gewoon niet dat het echt ernstig is, omdat het 'echte' gepest achter hun rug word gedaan. Dan kan je moeilijk een schadevergoeding gaan eisen, omdat ze niet helderziend zijn en alle problemen kunnen zien of niet dadelijk aan de grote alarbel hebben gezwaaid omdat iemand zijn lunch een keer was afgepakt. Ze kunnen er vaak ook weinig aan doen, pesters zul je altijd hebben.

Anderzijds zijn er ook leerkrachten die wel de ernst van het probleem kunnen zien en er gewoon niets aan willen doen. Waar kinderen bijkomen die echt kunnen bewijzen dat ze zwaar gepest worden en ze er mentaal of fysiek onder lijden. En dan zegt de leerkracht gewoon "trek je plan!" en laat het slachtoffer aan zijn/haar lot over. Zulke leerkrachten zullen voor mij wel berispt mogen worden of dergelijke, imo negeren ze de problemen van het kind zo en die gaat het steeds moeilijker krijgen.

Ik vind dus eigenlijk dat zodra ze echt signalen opvangen dat er wel degelijk gepest word, ze hier iets tegen moeten ondernemen. Dat wil niet zeggen dat ze het gepest met alle middelen moeten kunnen stoppen, soms lukt dat ook niet, maar ze moeten tenminste proberen en niet doen alsof ze blind en doof zijn.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 22:52

In sommige gevallen kan ik er in komen. In normale situaties kan een leraar nou eenmaal niet alles zien. Bij 'gewoon pesten' dus niet, maar er zijn gewoon gevallen van grove nalatigheid, leraren die meedoen of aanmoedigen, situaties waar al lang ingegrepen had moeten worden en wat niet gebeurd. En de gevolgen van extreem pesten zijn heel ernstig - vaak gaan de slachtoffers voor hun leven getekend weg.

Mijn basisschool is - naar eigen toegeven - ook behoorlijk nalatig geweest in hoe ze mijn situatie destijds aangepakt hebben. Of liever gezegd, NIET aangepakt hebben. Daarvoor hebben ze later onofficieel verontschuldigingen aangeboden aan mijn ouders. Net of dat voor mij iets doet. Ik zou dan ook geen schadevergoeding hoeven (hoewel, als arme student is geld altijd fijn...) omdat ik geleden heb. Dat geld maakt het heus niet goed, of het verleden makkelijker te dragen Maar een boete voor de school, of een verplichte cursus 'omgaan met pesten' voor alle leerkrachten, dat zou ik graag zien gebeuren.

Sani

Berichten: 27358
Geregistreerd: 20-01-03
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 10:25

Neej, ik vind van niet.
kijk als er nou dingen zijn kapotgemaakt ofzow maar als je alleen maar gepest wordt kan de school hoogstens helpen door hulp aan te bieden maar ze moeten geen schadevergoeding gaan geven voor gepeste kinderen.

Freckles
Berichten: 613
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 11:14

Een school die niet mee werkt om het probleem op te lossen mag van mij gerust een fikse boete krijgen of een bord bij het hek dat er niet wordt in gegrepen bij pesten.
En de ouders van de pesters er op aan spreken dit wil weleens helpen.
Op de lagere school van mijn kids deden ze dus niks aan het pesten de ene ging naar het voortgezet onderwijs.
Toen dachten ze de jongste te kunnen pakken als slachtoffer heb het eerst nog weer via school geprobeerd maar helaas nul komma nul
Daarna kontakt gezocht met de ouders en in eerste instantie wilde ze er niet aan maar naar dreiging van politie kon het in een keer wel.
Toen was het ook afgelopen dat pesten.
Heb je jongste wel van die school gehaald en naar een andere school gedaan hij werd gelijk een ander kind wat niet meer gepest werd