Goed boek over fotografie?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BartVB
Eigenaar

Berichten: 41658
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Goed boek over fotografie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-03 16:10

Jaja, Sinterklaas staat weer voor de deur en Bart weet weer niet wat hij moet vragen Knipoog

Zit er aan te denken een _goed_ boek over fotografie te kopen, liefst een soort van bijbel voor de fotografie met de nadruk op 35mm werk (zowel analoog als digitaal). Liefst een boek dat ook een beetje diep gaat. Hoe je een beetje leuke scherptediepte krijgt weet ik zo langzamerhand wel, maar _waarom_ krijg je scherptediepte? De optica die daar achter zit is weer wat te ver weggezakt Knipoog Dus een deel over de harde techniek (optica e.d.) maar ook dingen over compositie, gebruik van licht, filters, bewerking, etc, etc.

Iemand hints? Tips?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 16:14

Wijlen mijn stiefvader had zoiets liggen. Volgens mij hoorde dat bij zijn Leica of zijn Hasselblad, ik weet niet meer welke.
Vraag het eens na bij een fotograaf joh.
Tenzij je Fotograferen voor Dummies bedoelt, die ligt bij V&D (naast Paarden voor Dummies).

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 16:26

Ben ik ook wel benieuwd naar

Linda

Berichten: 3350
Geregistreerd: 26-11-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 16:40


Klijn

Berichten: 5566
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Schaijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 18:40

Dat is ook wel iets voor maartje (loulou) die wilde ook een opleiding gaan doen voor fotografie.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 20:47

fotograferen voor dummies

en dat bedoel ik niet rot Haha!

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 21:03

Lovely schreef:
Tenzij je Fotograferen voor Dummies bedoelt, die ligt bij V&D (naast Paarden voor Dummies).


Is dat ook een hint Haha!

Mijn pa heeft zoiets, wel oud maar duidelijk.
Ik heb alleen geen idee hoe dat boek heet Bloos!

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 22:17

BartVB schreef:
Liefst een boek dat ook een beetje diep gaat. Hoe je een beetje leuke scherptediepte krijgt weet ik zo langzamerhand wel, maar _waarom_ krijg je scherptediepte? De optica die daar achter zit is weer wat te ver weggezakt Knipoog Dus een deel over de harde techniek (optica e.d.)


Mwah heb nog wel een boek fysische optica liggen Haha!
Had een 9.9 op mijn tentamen dus die heb ik niet meer nodig Clown

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 22:33

mijn vriendje zal zijn aantekeningen fotovakschool er eens op naslaan, en dan kom ik terug met tips.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 22:39

iig zijn de basisboeken van Mich Buschman (docent fotovakschool en grote naam in Nl) een aanrader. Diverse onderwerpen (Portrtet, Buiten. licht meten, zwartwit, flitstechniek) met toch redelijk wat diepgang. Wat je ook kunt doen is en abonnement op Foto vragen, dat heeft Antoine een paar jaar terug van mij gekregen met Sinterklaas. Goed blad!

Uit zijn aantekeningen:
Jos Marchesi – principes van de fototechniek (3 st.)
dit zijn echte standaardwerken, pittige kost dus.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 23:58

Lielle schreef:
iig zijn de basisboeken van Mich Buschman (docent fotovakschool en grote naam in Nl) een aanrader. Diverse onderwerpen (Portrtet, Buiten. licht meten, zwartwit, flitstechniek) met toch redelijk wat diepgang. Wat je ook kunt doen is en abonnement op Foto vragen, dat heeft Antoine een paar jaar terug van mij gekregen met Sinterklaas. Goed blad!

Uit zijn aantekeningen:
Jos Marchesi – principes van de fototechniek (3 st.)
dit zijn echte standaardwerken, pittige kost dus.


jaaaa Mich Buschman leuke man en fotograffeerd met een Hasselblad (off course). Ik weet dat wij een boek hebben liggen die echt heilig is. Ik zal eens nakijken welke dat is. Ik zal eens navragen aan me baas.