En zo verandert je hele leven in één klap..

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Joukje_04
Berichten: 1144
Geregistreerd: 19-07-07

En zo verandert je hele leven in één klap..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 21:09

Allereerst: ik denk dat het topic hier hoort, al gaat het niet geheel om het leven zonder paarden.
Bedankt voor de mensen die het willen lezen.

Toen ik een klein meisje was had mijn oom een welsh mountain pony staan, welke ik heb beleerd en een jaar of 8 heb verzorgd. Met het oog op het feit dat ik groter zou worden en niet altijd daarop zou kunnen blijven rijden, heeft hij 8,5 jaar geleden een haflinger veulentje gekocht. Het lelijke eendje werd een mooie zwaan, inmiddels zijn Joukje en ik na veel tegenslagen M1 dressuur en altijd beste maatjes.

Mijn oom is nooit uit huis gegaan. De boerderij waar hij met zijn moeder in woont, is van mijn oma. Hij neemt de zorg op zich. 6 jaar geleden is zijn droom verwezenlijkt: hij heeft nu een grote hal met binnenbak, pensionstalling en eigen friezen om mee te fokken. Nooit ergens last van, altijd zelfvoorzienend. Tot voor kort. Enkele weken terug was hij naar de huisarts gegaan omdat hij zich niet helemaal lekker voelde en dit maar niet over wilde gaan. Das toch vervelend, hij moet immers iedere dag voor een paard of 50 zorgen..
Echo en ziekenhuisonderzoeken: kanker. In maag, longen, lever en lymfeklieren. Ze kunnen niets voor hem doen, hij komt zijn bed bijna niet meer uit en heeft al morfinepleisters. De kans is aanzienlijk dat hij geen 4 weken te leven heeft.

Er moet dus vanalles geregeld worden. Mijn oom is 55 en hier had niemand op gerekend. Ook voor mij was hij altijd het voorbeeld van doorzetten en niet zeuren. Hij heeft er immers 5 jaar over gedaan om de vergunningen voor de bouw van de hal gekregen..

Alle eigen paarden moeten worden verkocht. Ik had vandaag geen college, waardoor ik erbij kon zijn dat de handelaren vandaag komen. Alles moet zo snel mogelijk weg, liefst allemaal tegelijk. Hij heeft huilend verteld dat ik Joukje krijg, en ik moet zeggen dat dat een enorme opluchting is. Toch voelde het vanmiddag enigszins als verraad toen ik de paarden aanwees en liet lopen in de bak voor de handelaren.

Dan is er nog de kwestie oma: zij kan niet voor zichzelf zorgen, maar kun je ook moeilijk wegstoppen. Ze is 82 en erg tevreden. Woont al haar hele leven op de boerderij. De zus van mijn vader en oom vindt dat we nu al bij verzorgingshuizen langs moeten gaan.

Mijn oom wil heel graag dat wij het bedrijf overnemen en dat zijn droom wordt voortgezet. Mijn ouders zijn op het moment naar allerlei mogelijk manieren aan het kijken om dat te doen. De kans is groot dat we moeten verhuizen. De boerderij heeft echter gróót achterstallig onderhoud + er zijn niet genoeg kamers voor ons vier.

Het moeilijkst is nog wel het feit dat mijn oom er straks niet meer is. Afgelopen woensdag zag ik hem voor het eerst huilen toen ik eerder uit college was gekomen. Hartverscheurend. Ik zie op tegen een verbouwing/verhuizing, zelfs al is het ieder paardenmeisjesdroom dat je zo'n grote stal met binnenbak aan huis hebt. Qua afstand en vrienden is het niet zo erg, het is zo'n 7km verderop.

We kijken nu naar alle mogelijke manieren om het financieel haalbaar te maken dat zijn droom wordt voorgezet. Het is allemaal zo veel meer dan slechts een familielid kwijtraken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 21:11

Ten eerste heel veel sterkte , wat moet dit een giga klap zijn :(:) Ik duim dat jullie zijn passie zijn droom kunnen doorzetten , man wat is het leven kei en kei hard :(:)

sparretje

Berichten: 599
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 21:12

Jeetje, ik wil jullie heel veel sterkte wensen de periode die komen gaat :(:)

Nymbous
Berichten: 1135
Geregistreerd: 26-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 21:14

Ach, wat veel in een keer... Ik hoop dat jullie het redden!
Heel veel sterkte de komende tijd :(:)

Rosannee_

Berichten: 3713
Geregistreerd: 15-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 21:15

Pfff, wat een rotnieuws zeg.. Heel veel sterkte en ik hoop dat het gaat lukken.

kraakte
Berichten: 3077
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 21:16

pfoe heftig heel veel sterkte meid!

jorika1986

Berichten: 5217
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 21:18

Wat een nare toestand allemaal, en zo vreselijk dubbel!
krijg je een fantastisch paard in je schoot geworpen, maar je oom gaat dood...
Het is inderdaad een heel lastige situatie.
Blijf gewoon lekker je oom steunen zolang het nog kan.
En wat oma betreft.. ja dat is heel moeilijk, ik ken heel jouw oma en haar toestand niet, maar informeren naar een verzorgings tehuis is met die leeftijd wel een van de betere optie's. Mits er natuurlijk geen familielid is die voor haar kan zorgen.
Ik wens je heel veel sterkte toe!

SophievdV
Berichten: 14758
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 21:18

Ik ken je oom en hoorde vorige week dit afschuwelijke nieuws!! :(

Héél veel sterkte de komende tijd. Ik duim dat jullie het bedrijf voort kunnen zetten.

essie23

Berichten: 236
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Klein dorpje in het hoge noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 21:19

sterkte ,ik hoop dat jullie het voor el
kaar krijgen het over te nemen ,zo word jou oom zijn levenswerk voortgezet.

girlyggirl

Berichten: 3097
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 21:19

pfff vreselijk... ik wens jullie heel veel wijsheid en sterkte toe...

Elastiek

Berichten: 567
Geregistreerd: 09-04-12
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 21:19

Ach meisje toch... Als aller eerste héél veel sterkte de komende tijd! :(:)
Ik duim voor jullie dat zijn droom toch voortgezet kan worden!!

UMayDream

Berichten: 8959
Geregistreerd: 31-03-10
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 21:22

Crisis, wat een... crisis. :(:) Heel veel sterkte, ik duim voor jullie dat jullie het levenswerk van je oom levend kunnen houden!

Aslien

Berichten: 629
Geregistreerd: 19-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 21:23

Hè bah! Sterkte de komende tijd, heftig zeg alles in een keer. Ik hoop dat het allemaal gaat lukken! Veel sterkte met het verlies :(:)
Laatst bijgewerkt door Aslien op 08-03-13 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt

DesireeK

Berichten: 5255
Geregistreerd: 17-04-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 21:24

Zo dat is nogal een verhaal.. Wel gelijk heel veel dingen op je jullie dak. Ik hoop ook dat het jullie gaat lukken om alles op tijd te regelen. Heel erg veel sterkte de komende tijd..

Lieset23

Berichten: 418
Geregistreerd: 01-11-10
Woonplaats: Bad Nieuweschans

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 21:27

Pfffffffff hier krijg ik wel even kippenvel van. Dit is allemaal wel erg heftig en dan gaat ineens alles heel snel.
Ik hoop dat jullie het voort kunnen zetten. Vooral voor je oom maar denk ook voor jullie zelf.

En oma is natuurlijk ook erg triest. Op zo'n leeftijd, je kind gaan verliezen en ook uit je huis moeten. Het zou mooi zijn als dat niet nodig is maar dan zal de familie de mantelzorg op zich moeten nemen. En dat is ook niet niks.

Heel veel sterkte en ik hoop dat ondanks dit allemaal een zeer nare periode gaat worden jullie uiteindelijk met een tevreden gevoel op alles terug kunnen kijken.

Wens je oom erg veel sterkte. Bah wat is het leven toch soms ontzettend kloten.

Nordsvensk

Berichten: 4166
Geregistreerd: 16-06-10
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 21:27

Jeetje, wat heftig! Y;( Veel sterkte komende tijd!

Konstantine
Berichten: 10902
Geregistreerd: 19-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 21:29

Wat een verschrikkelijk nieuws, TS...
Ik kan me goed voorstellen dat je leven ineens op z'n kop staat, zoiets gaat je niet in de koude kleren zitten.
Heel erg veel sterkte gewenst voor de moeilijke periode die komen gaat, hopelijk krijgen jullie het voor elkaar de droom van je oom voort te zetten. :(:)

Lieset23

Berichten: 418
Geregistreerd: 01-11-10
Woonplaats: Bad Nieuweschans

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 21:29

Lees net je onderschrift. Geloof daar in!

beenjesshar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 21:31

wil je heel veel sterkte wensen , en ook voor je familie ..

Fem

Berichten: 12521
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Gemeente Zaltbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 21:34

Heeeel, heel... heel erg veel sterkte...

5 weken geleden is de eigenaar van mijn stal overleden.. het was ook zijn droom op de stal groot te maken.. hij had nog zoveel mooie plannen..
Wat moet het vreselijk zijn voor je oom om te weten dat hij nog maar zo kort heeft en dat het onduidelijk is of het bedrijf zal voortbestaan..

En wat is het moeilijk voor jullie.. je gaat je oom verliezen.. maar er is zoveel te regelen... wat moeilijk..
Heel veel sterkte meid... :)

Pauline
Berichten: 12190
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Re: En zo verandert je hele leven in één klap..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 21:43

Wat een vreselijke situatie. Aan de ene kant het verdriet en aan de andere kant moet je opeens ontzettend veel dingen doen, regelen, bedenken. Heel heftig.
Mijn advies is als het je overvalt om even terug te gaan naar het nu, leven met de dag. Klinkt simpel maar het is een overlevingsstrategie die mij iig altijd heeft gered in barre tijden.
Stap voor stap...

Heel veel sterkte.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: En zo verandert je hele leven in één klap..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 21:47

Heel veel sterkte de komende tijd voor jullie allemaal. En als je er in gelooft, dan gaat het je lukken ook! Focus is alles, en ik ben blij dat je oom aan jouw heeft gedacht. Maar ga bij jezelf te rade of je dit ook echt wilt....laat je niets opdringen en wees trouw aan jezelf!

x_Kaat_x

Berichten: 2606
Geregistreerd: 06-02-11
Woonplaats: Diepenbeek, Limburg, Belgie

Re: En zo verandert je hele leven in één klap..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 21:51

oh jee... ;(
wat erg!!
ik duim echt vooor jullie allemaal, dat ook zijn droom voortgezet kan worden...
wat erg allemaal!
heel veel sterkte!
doe inderdaad natuurlijk wel niks uit schuldgevoel, niet denken dat je dat 'moet' ;)

xSammyJo

Berichten: 1493
Geregistreerd: 07-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 21:51

Wat een verschrikkelijk nieuws Chantal, ten eerste héél veel sterkte voor jou en de familie!
Echt zo onwaarschijnlijk, ik ken hem inderdaad ook als een echte doorzetter een sterke man..

Iris82

Berichten: 39862
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: En zo verandert je hele leven in één klap..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 21:54

Sterkte de komende tijd. :(:)