Fantoompijn bij dieren?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Fantoompijn bij dieren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-03 16:32

Ik vroeg me gisteren af of het verschijnsel fantoompijn iets is dat ook bij dieren kan voorkomen.

Voor degenen die niet weten wat dit is: Fantoompijn ontstaat na amputatie van een lichaamsdeel en uit zich in pijn of jeuk aan het ontbrekende lichaamsdeel. Bijvoorbeeld iemand van wie een been is afgezet voelt pijn in zijn voet.
Het is een beschadiging van zenuwen, waardoor een soort kortsluiting ontstaat waardoor de hersenen pijn of jeuk registreren.

Mijn hondje heeft een gecoupeerde staart en kan daar soms vol overgave aan likken, schuren, etc. (Hij heeft geen vlooien). Nu vroeg ik me af of hij dan misschien last zou kunnen hebben van fantoompijn of dat hij gewoon graag ergens op kluift.
En geloven jullie in het algemeen dat dieren onder zoiets kunnen lijden?

* To Belg, or not to Belg *


XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 16:35

haha, sorry, ik moet meteen denken aan cow&chicken. Ik wist niet dat het echt bestond Haha!

28-09-2007
Nothing compares too you...

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 16:37

Volgens mij kan elk levend wezen dat hebben.
Ik denk dat lijden een beetje een groot woord is, ik denk dat het eerder vervelend is.

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

Rainie

Berichten: 9123
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 16:39

Ik denk ook wel dat het kan, net zoals ieder dier met hersenen pijn kan registreren, zal jouw hond dat ook wel hebben. Hij heeft een zenuwstelsel, dus logischerwijs zou het heel goed kunnen, lijkt mij

... And we like all the fluffy animals.


Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 17:05

Daar dacht ik gister net ook aan, toen we Fantast zijn koker aan het schoonmaken waren en ik even ging voelen waar zijn ballen hadden gezeten Bloos En toen begon hij te wiebelen met zijn neus en toen dacht ik zou hij niet soms nog denken dat ze er zijn Bloos

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 18:13

ja denk het ook. waarom mensen wel en dieren niet?

[o]


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, DotBot en 196 bezoekers