Particulier huren of via een woningstichting?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Particulier huren of via een woningstichting?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 22:04

Om een lang verhaal kort te maken, mijn vriend en ik zijn op zoek naar een woning. Maar wat is nou het voordeel of nadeel van particulier wonen of juist via een woningstichting? Hoe zit het met huursubsidie bijvoorbeeld?

Naar mijn mening en die van hem :Y) vinden wij particuliere huurwoningen nét iets mooier en netter, is dit ook realiteit of schijn?

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 22:12

Mijn (sociale) huurwoning was toen ik de eerste keer ging kijken echt een ranzige puinhoop. Gelukkig kon mijn vader daar goed doorheenkijken, die zei doen! Nu, een half jaar later, is het van binnen echt mijn mooie huisje! Buitenkant is ook mooi, alleen de tuin moet komende tijd nog even aangepakt worden :P (Bijna) overal valt wat moois van te maken. Voordeel van sociale huur is dat het een stúk goedkoper is, en dat je met een organisatie te maken hebt, ipv met een huurbaas waarbij soms niet altijd alles volgens de regels gaat. Als ik lekkage, kapotte ruit, verstopping of wat dan ook heb, kan ik gewoon een bedrijf bellen en wordt het gefixed, ideaal! Denk dat particuliere woningen soms wel netter zijn inderdaad, en je hebt niet te maken met lange inschrijfduur voordat je een woning toegewezen krijgt..

Let even op dat je onder de 23 alleen toeslag krijgt als je rekenhuur onder een bepaald bedrag (€ 374.44) ligt, en dat je inkomen ook onder een bepaald niveau (30.000??) moet liggen.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 22:30

imd schreef:
Mijn (sociale) huurwoning was toen ik de eerste keer ging kijken echt een ranzige puinhoop. Gelukkig kon mijn vader daar goed doorheenkijken, die zei doen! Nu, een half jaar later, is het van binnen echt mijn mooie huisje! Buitenkant is ook mooi, alleen de tuin moet komende tijd nog even aangepakt worden :P (Bijna) overal valt wat moois van te maken. Voordeel van sociale huur is dat het een stúk goedkoper is, en dat je met een organisatie te maken hebt, ipv met een huurbaas waarbij soms niet altijd alles volgens de regels gaat. Als ik lekkage, kapotte ruit, verstopping of wat dan ook heb, kan ik gewoon een bedrijf bellen en wordt het gefixed, ideaal! Denk dat particuliere woningen soms wel netter zijn inderdaad, en je hebt niet te maken met lange inschrijfduur voordat je een woning toegewezen krijgt..

Let even op dat je onder de 23 alleen toeslag krijgt als je rekenhuur onder een bepaald bedrag (€ 374.44) ligt, en dat je inkomen ook onder een bepaald niveau (30.000??) moet liggen.

En bij particuliere huur heb je alleen recht op huurtoeslag als de huur inc. servicekosten max. 650,- bedraagt.

Wij huren particulier en het klopt wat jij zegt, je hebt geen lange inschrijfduur. Bij ons zaten er drie weken tussen het moment dat we werden getipt over ons appartement en het moment van de verhuizing. Het is idd een erg net appartement. Maar wij hebben ook wel appartementen in de vrije sector huur gezien die te ranzig, klein en donker voor woorden waren :x
De huurprijs particulier is wel hoger. Huurbazen verschillen inderdaad erg. Wij hebben een goede getroffen en ook ons contract is waterdicht. Ik raad TS aan om sowieso het huurcontract te laten nakijken door iemand met verstand ervan :)

Oh en particulier heb je doorgaans te maken met borg, ik weet niet of dat bij de woningbouw ook geldt. Vaak bij nette, recent vernieuwde appartementen is de borg tweemaal de kale huurprijs. En als je via een huurmakelaar bij het appartement terecht komt betaal je ook nog een maand kale huur aan bemiddelingskosten. Probeer dat dus te vermijden als je particulier wilt gaan huren!

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 22:50

Het grootste voordeel sociale woningbouw: de prijs :D een vriend van me betaald voor zijn studentenkamer met gedeelde keuken/wc (particulier) meer huur dan mijn huisje met 2 slaapkamers en een ruime woonkamer...

Nadeel sociale woningbouw: lange wachttijd.. wij hebben nu na 3.5 jaar inschrijven een ruim appartement, maar daar hebben we wel geluk mee gehad, vaak duurt het nog langer. (hangt natuurlijk ook van de regio af)

Dat particulier mooier is vind ik absoluut niet.. zowel bij particulier/sociale woningen heb je er mooie tussen zitten en minder mooie. Waar ik ga wonen (krijgen over 2 weken de sleutel) ziet het er top uit, vernieuwde badkamer/wc, vernieuwde keuken.

imd

Re: Particulier huren of via een woningstichting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 22:53

Ohja, ik had na 4 jaar inschrijving een benedenwoning met woonkamer, keuken, slaapkamer en badkamer, én een grote tuin. En ik betaal net zoveel als mijn zusje die op 12m2 zit :P

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 23:11

Ik ben nu ook met particuliere huur bezig..
Enige voordeel is dat het sneller gaat dan via de woning stichting, maar het is inderdaad duurder!

Ik krijg zoals ik kan berekenen ook geen huur toeslag..
Ondanks dat de huur erg hoog ligt!

Wie weet hiervoor de regels / voorwaarden?

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 23:14

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 23:15

Ligt aan je (verzamel)inkomen en de hoogte van je huur, zie de post van Paulien hierboven, en de rekenhulp die Samiyah geeft idd.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 23:16

De huur te hoog misschien?

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 23:17

Uit m'n hoofd moet de huur minder dan 650 zijn (als je ouder dan 23 bent) en je inkomen onder de 33.000 per jaar. (kan even niet de exacte bedragen vinden)
Ook moet het een zelfstandige woonruimte zijn (eigen voordeur).

Edit. heb het even opgezocht en de huur mag niet hoger dan 681,02 p/m zijn en je verzamelinkomen moet onder de 34.229 zijn.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 10:20

Het verschil is de prijs. Ik woon via sociale huur en betaal 450 euro per maand. Een soortgelijk appartement in de particuliere sector doet hier tussen de 800 en 1000 euro per maand. Daarbij heb je recht op huursubsidie als je bijvoorbeeld je baan verliest en achteruit gaat in inkomen. Ook wel een fijn idee in deze tijd.

Ik vind particuliere appartementen vaak ook iets mooier omdat de verhuurder die netjes afwerkt. Bij sociale huurwoningen moet je vaak zelf investeren en de meeste mensen willen daar niet te ver in gaan voor een huis dat niet van hen is. Aan de andere kant renoveert de sociale woningbouwvereniging ook regelmatig en kan je als je mazzel hebt voor een prikkie in een hyperdeluxe appartement wonen.

Ik heb het geluk dat de vorige bewoners een retedure keuken in mijn appartement hebben geïnstalleerd. Ik betaal nu wel iets meer huur dan de buren maar krijg er een hoop luxe voor terug!

Nadeel van sociale huur is dat de wachtlijst absurd lang is. Hier in de omgeving ongeveer 8 jaar, in de stad waar ik eerst woonde 15 jaar. Particulier kan je direct terecht.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 11:34

Woningstichting (verschilt per gemeente) woningen zijn regelmatig volledig uitgeleefde woningen (ik heb het nu bij meerdere vrienden gezien die via de woningstichting huren, wat je soms tegenkomt is echt absurd). Je moet er dan heel veel aan klussen en dus geld in steken. De huur is echter wel laag, en je kunt vaak doorstromen naar een grotere woning als je bijv. kinderen krijgt.

Particuliere huren is erg duur, maar je hebt vaak wel nettere woningen. Bij beide vormen heb je huurrechten.

Zelf huren mijn vriend en ik particulier, omdat we boven modaal zitten en dus niet van de woningstichting mogen huren. Onze woning is een goed voorbeeld van een niet-nette particuliere woning :P Maar dat komt omdat de verhuurder in eerste instantie van plan was om de woning te slopen. We hebben het dus ook zelf moeten opknappen.
Laatst bijgewerkt door Toad op 09-02-13 11:51, in het totaal 2 keer bewerkt

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 11:43

Nogmaals: particulier wonen hoeven geen nettere woningen te zijn :) Zeker in de regio's waar wachttijden bij de sociale woningbouw rond de 15 jaar (!) liggen, zijn er veel particuliere aasgieren die hun eigen zolderkamertje voor belachelijke prijzen verhuren ;)
Woningbouw huur je goedkoop en als er iets mis is dan komt de woningbouw het (in mijn ervaring) ook snel repareren. Dit verschilt bij particulier wonen. Dit hangt dan af van je verhuurder.
Huursubsidie heb je pas recht op bij een zelfstandige woonruimte (kan zowel sociaal als particulier zijn) en tot maximaal een bepaald bedrag (die 600-nog-wat euro per maand). Je mag daarvoor ook niet teveel verdienen. Maximaal zo'n 22.000 euro bruto (inclusief vakantiegeld) als je alleen bent. Dat is nog geen 1700 euro bruto per maand. Met een fulltime baan zit je daar dus al gauw overheen :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 13:05

of een woning netjes is of uitgeleefd is idd niet onderhevig aan welke vorm verhuur het is
ik ben een paar jaar terug in verschillende steden bij particuliere woningen wezen kijken, het gros waren ranzige, donkere gehorige tochhollen ...
hier in de regio bij de sociale sector zijn de huizen waar iemand al heel lang in zit vaak wat ouderwets, maar dit ligt ook aan de keuzes van de huurder, wil die geen nieuwe keuken , badkamer etc etc , dan word dit niet gedaan
bij upgrades gaat de huur ook iets omhoog en veel ouderen zitten voor een schijntje in hun huis omdat ze er al zo lang in zitten en zien het nut niet van cv, een nieuwe badkamer etc, want zoals het nu is , is het al 30 jaar en dat vind ik prima/fijn.
dingen als dubbel glas, onderhoud etc word wel gewoon gedaan
maar zodra zo ene huis dan vrij komt word het hier direct aangepakt en de nieuwe huurder heeft keuze in keuken, badkamer, toilet etc...
en word de huur ook direct naar het nu getild...het huis waar wij in wonen komt uit 76, bewoners die er al zitten vanaf de oplevering betalen zo 200 a 250 euro minder aan huur dan wij omdat ze alleen de jaarlijkse 1% verhoging hebben gehad .
, tenzij ze wat upgrades hebben meegedaan, dan zal het misschien 100 a 150 schelen .

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 18:28

Woningbouw..zeker weten..maar soms kan het gewoon niet anders, wegens de enorme wachtlijsten. Zo ook bij ons, dus particuliere huur. Het huis waar we zo heen verhuizen heeft een fantastische verhuurder, maar ook een perfect huis...maar dat is wel anders geweest hoor.
Meeste mensen verhuren nu hun huis, omdat ze er financieel heel krap bij zitten..denk aan 2 koophuizen hebben. Je kunt een heel goed contract hebben, maar als men zn beloftes en afspraken niet nakomt, heb je weinig poot om op te staan. Denk aan onderhoud van een CVketel bv, of lekkages die gemaakt moeten worden etcetc, het groot onderhoud. Verhuurders geven in veel gevallen niet thuis en dan zit je daar met de gebakken peren. Als je dan een geliberaliseerde huur hebt, val je buiten de huurbescherming en kan de huurcomissie ook nog eens weinig voor je betekenen..met als gevolg, de ellende op de koop toenemen, tot je wat anders hebt.

Dus als je particulier gaat huren..zorg dat je alles echt heel goed in het contract hebt staan en zodra er iets misgaat, aangetekend melden en kopietje bewaren. Heel kinderachtig dat dat tegenwoordig zo moet, maar dan heb je bewijzen dat je alles hebt gemeld..dan kan de huurcomissie iig wel een puntentelling binnen 6 maanden na aanvang huur doen, echter alleen om de huurprijs te bepalen.

Zoals je hoort..wij zijn 2 maal enorm in de ellende terechtgekomen door failliete verhuurders, die hun afspraken gewoonweg niet na konden komen, maar dit wel verplicht waren..slechte ervaringen dus..maarrrrr, nu hebben we een hoop geleerd en durven het wederom weer aan (en kunnen ook niet anders overigens).
Dus neem mijn post als een klein puntje mee, want heus niet alle verhuurders zijn zo in en in slecht als die van ons :P

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 19:22

Woningbouw!

Alle particuliere huurbazen zijn ***
tja mischien kortzinnig van mij maar wel mijn ervaring.

( Denk aan de borg nie terug betalen en andere onzin)

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 20:40

Ik heb particulier gehuurd, en ik zit nu in een heel leuk flatje van de woningbouw, en ik weet wel wat ik liever heb! Reparaties worden door de woningbouw keurig netjes en snel gedaan, en ik kan overal voor bellen. Toen ik laatst midden in de nacht lekkage had dankzij de bovenburen had ik via de woningbouw midden in de nacht een elektricien op de stoep staan om de boel veilig te stellen. Mijn flatje is wel oud, maar alles werkt en alles is heel. Ik had er heel wat schilderwerk aan, maar reparaties die nodig waren heeft de woningbouw allemaal gedaan.

Hiervoor heb ik in twee verschillende huizen van particuliere verhuurders gewoond, en reparaties waren een drama. Het eerste huis was heel oud en tochtte als een malle, maar de verhuurder zag het probleem niet. We moesten maar tochtstripjes plakken. Dat helpt als je onder de achterdeur naar buiten kijkt... In mijn tweede huisje pompte de afzuiging de etensluchtjes van de buren bij mij naar binnen. De oplossing? Een beetje schuimplastic in de aanzuiging. hielp voor geen meter, maar meer wilden ze er niet aan doen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 20:45

Ik moet er wel bij vertellen dat wij de particuliere verhuurder persoonlijk!

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 20:48

Sociale huur woning,is alleen leuk als je weinig verdient.
Wij huren via een woningbouw die huur is nu ook a 700 euro

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:03

KimD schreef:

Dat zou wat mij betreft juist een nadeel zijn. Zakelijk&privé gescheiden houden. Als er nu iets niet naar jullie zin gaat druk je minder door omdat je de band goed wil houden.

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:12

particulier: Dat herken ik dus..
Ik had een verstopt riool en letterlijk heel mijn woning stroomde vol met stront..

Nou je wil niet weten HOE boos mijn huurbaas op mij was! hij heeft gezegd dat ie me liever ziet oprotten etc...
Nou heeft ie toen met veel pijn en moeite dat betaald ( MAAR niet zonder achter me rug om mij zwart te maken dat ik zo aso ben enz omdat ik niet voorstel het zelf te betalen)

En als je een slecht 'contact' hebt met je particuliere huurbaas kan die je het vrij vervelend maken, en als het om geld draait krijg je gezeik ermee.

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:13

imd schreef:
KimD schreef:

Dat zou wat mij betreft juist een nadeel zijn. Zakelijk&privé gescheiden houden. Als er nu iets niet naar jullie zin gaat druk je minder door omdat je de band goed wil houden.

Zeker weten!

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:47

Via woningbouw kun je ook nette woningen treffen hoor. En sowieso de wijken waar VL opzichter is die laat opgeleverde huurwoningen altijd netjes opknappen, mits er bijv ouwe meut in staat of ingestaan heeft.
KimD schreef:
Om een lang verhaal kort te maken, mijn vriend en ik zijn op zoek naar een woning. Maar wat is nou het voordeel of nadeel van particulier wonen of juist via een woningstichting? Hoe zit het met huursubsidie bijvoorbeeld?

Naar mijn mening en die van hem :Y) vinden wij particuliere huurwoningen nét iets mooier en netter, is dit ook realiteit of schijn?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 00:18

Die 30k grens is niet voor huurtoeslag, maar of je recht hebt op sociale huur.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 17:50

Ik stond al 4 jaar ingeschreven voor een sociale huurwoning, maar met een gemiddelde wachttijd van zo'n 8 jaar schoot dat nog niet echt op.
Ik heb toen heel veel mazzel gehad met mijn huidige appartementje, particulier, maar toch voor een vergelijkbare huurpijs. Mijn woning was ook nog eens heel netjes, maar dat is maar net hoe de vorige bewoner het achter gelaten heeft. Bij mij is het hele blok van 12 appartementen particuliere verhuur (van dezelfde eigenaar) en een van de andere woningen waar een jaar later mijn nichtje ging kijken was wel totaal uitgewoond.
Bij mij is het zo dat de bewoners zelf verantwoordelijk zijn voor dingen als keuken en badkamer. Een aantal bewoners die er al heel lang wonen hebben zelf ook de hele douche moeten maken omdat die er nog niet was (zijn al hele oude huizen). Bij mijn appartementje was een vorige bewoner vrij handig en heeft de boel aardig opgenkapt.