Kiezen van een hond...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 13:20

en luisteren kooikertjes goed, in die zin, zijn ze gemakkelijk zover te krijgen dat ze dat leren? ik moet namelijk een hondje hebben dat bij me blijft. Dus als ik buiten ga rijden, dat ik het mee kan nemen zonder dat het wegloopt. Trouw dus.

carola

Berichten: 8691
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-03 14:04

Ow, zo'n kooikertje is inderdaad ook een hele goede optie!

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 14:10

Kooikertjes zijn -over het algemeen- erg goed gehoorzaam. Je kan ze een beetje vergelijken met zo'n hond die schapendrijft (collie?) alleen dan klein uitgevallen Lachen Het zijn zeker geen Beagles, die ik eigenlijk nog nooit gehoorzaam ben tegen gekomen en Terriers die ook een flinke baas nodig hebben.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 14:17

Desiree: als je dat zoekt in een hond kan je ook aan een Drentse Patrijs denken.
Die blijven (behoorlijk automatisch) al bij je in de buurt.
Verder zijn ze slim, energiek etc. Wel (net als een kooiker) werk-honden, dus om samen wat te doen. Niet om als huishond binnen te houden.

Ze zijn wel weer een slag groter dan een kooiker, dus dat kan dan weer minder handig zijn.

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 14:32

Ik denk dat Kooikers leuke veelzijdige hondjes zijn; echte vriendjes van de baas! Maar ook binnenshuis zijn ze heel lief hoor!!! Bij de rasomschrijving die ik op internet gevonden heb staat het volgende (zie ook www.kooikerhondje.nl):

"Van huis uit is het kooikerhondje een werkhondje: assistent van de kooibaas, bewaker van huis en erf, verdelger van muizen, mollen en ratten. Het is een lief, vrolijk en pittig hondje, attent en intelligent, dat in hoge mate bereid is om voor de baas te werken.
In huis vertoont het kooikerhondje een groot aanpassingsvermogen; op zijn tijd rustig en bescheiden, dan weer speels en bruisend van levenslust. Hij is goed waaks, maar slaat alleen aan als er reden voor is.
In vrije beweging buiten (onaangelijnd) heeft hij een hoog bewegingstempo, lichtvoetig met een permanent sierlijk wuivende staart.
Hij is gevoelig voor lawaai en harde woorden. Het is geen allemansvriend. Hij is aanvankelijk terughoudend tegen-over vreemden, kinderen en andere honden.
Afhankelijk van het temperament zal hij vluchten of grauwen als hij zich onzeker voelt. Heeft hij iemand geaccepteerd dan is er een vriendschap voor het leven gesloten. "
"Karakter:
Vrolijk maar niet luidruchtig, zeer op zijn omgeving gesteld, vriendelijk, goedaardig en attent. "



Het lijken mij erg leuke hondjes!!!

vicky

Berichten: 3132
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Rijnsburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 14:42

wat dacht je van een sheltie? Zijn de mini vorm van een schotse collie. het zijn hele lieve hondjes. Ze worden wel eens omschreven als druk en zenuwachtig maar dat zijn ze absoluut niet. Net als iedere hind hebben ze genoeg beweging nodig. Als je paarden heb is het ideaal kan de hond zich lekker uitleven. Ik heb zelf ook 2 shelties moeder en dochter. Zodra moeders weer loops is laat ik haar weer dekken.

Universe

Berichten: 342
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Diemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 14:51

Ik heb een Engelse cocker spaniel Diesel!

Ontzettend lief speels ondeugend en een lekker maatje!

Verharen ook niet 3x in het jaar naar de kapper!


Hier was hij 5 weken oud!

Afbeelding

lies

Berichten: 9630
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 15:06

Cockers zijn enorm enthousiast (druk dus Knipoog ). Zou ik niet aan beginnen als je een rustig hondje wilt.

Ik heb een Jack Russel (ook niet aan beginnen Haha! ) en een kruising Kooiker. Een erg lief, aanhalig, speels en gehoorzaam hondje. Misschien iets te slaafs, maar dat zou ook kunnen komen door zijn geschiedenis.

Teckels vind ik ook erg leuk, maar die doen precies waar ze bekend om staan; Niet luisteren.

Niki

Berichten: 1116
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Amsterdam Dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 15:13

Kooikers zijn idd erg leuk.
Ken een kruising ermee.
Erg op mensen en andere honden gericht.
Zelfs Puck gaat spelen met haar (en die is niet zo gericht op andere honden, tenminste om mee te spelen, Puck is teveel op de bal gericht).

Mooie maat vind ik zelf.
Deze is dan 45 cm zo ongeveer, maar is dus een kruising met een wat groter ras.

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 15:31

lis schreef:
Teckels vind ik ook erg leuk, maar die doen precies waar ze bekend om staan; Niet luisteren.


Ik heb net weer languit op straat gelegen omdat mevrouw weigerde terug te komen nadat ze ontsnapt was Boos!
Maar ik heb wraak genomen, ze is opgegeven voor hondencursus Haha!

En toch vind ik het fantastische honden, het is gewoon een grote hond in zakformaat Lovers

Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 15:32

Ik zou voor een kooiker gaan.. Vind ze erg leuk en t Karakter is heerlijk.

Zelf heb ik een Hoogbenige Jack russel (een van de weinigen als ik t zo moet geloven die echt rustig en braaf is, ja ja tis echt zo!)
En ik heb een Mechelse Herder.
Mechelse herders zijn van nature waakhonden, ze zijn erg actief, hebben heel veel energie dus met een uurtje per dag lopen red je het niet.
Ze hebben veel aandacht nodig. in de vorm van spelletjes e.d.
Verder zijn ze vaak fel buiten wat natuurlijk voor en nadelen met zich mee brengt.

Cittemee
Berichten: 299
Geregistreerd: 31-07-03
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 16:36

FRANSE BULLDOG OK dan!

Sommige mensen vinden ze een beetje lelijk, maar ik niet ik vind juist dat ze heerlijke toetjes hebben, ze blaffen niet vaak, zijn vrij rustig (zijn natuurlijk bulldogjes) houden enorm van kroelen, ze zijn niet groot maar ze zien er toch stoer uit, ze zijn heel makkelijk in de omgang , gek op kinderen echt super ik wil nooit meer iets anders! Nadeel : ze zijn wel een beetje duur als je naar een goede fokker gaat.

Afbeelding

Maarja ik ben dan ook bevooroordeeld Tong uitsteken succes met je zoektoch!
Laatst bijgewerkt door Cittemee op 13-11-03 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 16:38

Enkele leuke middelmaat hondjes die bij mij opkomen (en die hierboven volgens mij ook al zijn genoemd), zijn als eerste de
Engelse Cocker Spaniel (ben ik helemaal idolaat van, heb er zelf ook 1), en daarna het Kooikerhondje en de Sheltie.

Vooral de Cocker is populair, ze zijn niet zo groot maar hebben veel beweging nodig.
Die van mij is hartstikke rustig in huis, maar daar en tegen loopt hij ook veel buiten. Hij kan overal mee naar toe, past zich goed aan maar is soms wel een beetje eigenwijs. Kan goed met andere honden en huisdieren opschieten en is gek op kinderen.

Een vriendin van mij heeft een Kooiker, luistert perfect en toen zij nog een paard had, ging de hond wel eens mee op buitenrit (oftewel wat Desiree vroeg, meelopen met het paard).

Persoonlijk ken ik de Sheltie niet, maar het lijkt me een leuk ras, volgens mij moet hij wel wat te doen hebben (behendigheid oid lijkt me leuk om met zo´n hond te doen), klein uitgevallen Scotse Collie. Hoeveel beweging hij nodig heeft, weet ik niet.

Maargoed, alle honden hebben beweging nodig, klein of groot (vaak hebben kleintjes zoals de Jack Russell nog wel meer beweging nodig dan de wat grotere), alleen de een wat meer dan de ander.
Over het algemeen krijgt de huishond dat te weinig.

Van de grotere rassen lijkt mij de Bearded Collie, de Border Collie of een Herder wel leuk.
Kleine rassen staat me niet zo aan (vooral de Jack Russel moet het bij mij als ras bezuren), zijn meestal fel (als je ze over het algemeen over 1 kam scheert Scheve mond ) en druk, echt van die dameshondjes waar je weinig mee kan doen.

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 16:47

Ethelate schreef:
Ik zou voor een beagle gaan, zelf hebben we een kruising.
Beagle's zijn leuke eigenwijze honden, echte jachthonden, maar ook heel geschikt voor in huis.
Kort harig, en niet zo heel groot, maar geen keffertje Knipoog


Wij hebben een volle Beagle, een hele leuke hond inderdaad.

Maarrr! Je moet er als pup zijnde wel veel energie in steken en zeer consequent zijn. Ze zijn best eigenwijs, maar als je ze wat manieren bijleert hele leuke, vriendelijke honden! Lachen

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 17:25

Zelf ben ik in het bezit van 2 Shiba Inu's, een reu en een teef. Waarschijnlijk komt er nog een 3de (óf eigen fok óf gekocht) bij.
(KURO AKA SHIBA INU'S)

Er zijn inderdaad heel veel kleine hondjes waar je veel plezier mee kunt beleven.
Maar niet elke hond kan aan jouw verwachtingen voldoen.
Het is maar net wat je er mee van plan bent. Wil je een hond die heel de dag braaf ligt, of wil je er een die graag elke dag een uur in het bos ravot.
Wil je er gehoorzaamheid mee gaan doen, of maakt het niet uit.
Heb je nog andere wensen, zo als fly-ball, behendigheid en zo, of speel je net zo graag met een bal op een veld?
En hoe zit het met je huis. Is een langharige hond hebben of is een kortharige hond prettiger?
Veel vragen, allemaal erg moeilijk.

Deze link kan die keuze misschien een stuk makkelijker maken.

Als je alles wat ik hierboven vroeg kunt beantwoorden, kan ik voor je op zoek gaan naar een aantal rassen (en/of rasgroepen)

Ik raad je in iedergeval om zonde website eens door te kijken, Je kunt er heel veel lezen over hoe wij destijds de keuze hebben gemaakt en nog veel meer.

Succes met je keuze!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 17:44

Chrystal-gek schreef:
Van de grotere rassen lijkt mij de Bearded Collie, de
Border Collie
of een Herder wel leuk.


Moet je niet aan beginnen tenzij je een flink weiland naast je huis hebt... Border Collies hebben echt een 'baan' nodig en constant beweging en stimulatie, anders worden het zielige zenuwleiders. Door dat hele sterke schapenhond-instinct willen ze ook wel eens dingen bij elkaar gaan drijven. Dingen zoals eenden, katten, kinderen...

(Ik ben ook gek op BCs, maar zou er absoluut geen eentje kunnen hebben zoals wij wonen)

Annelou

Berichten: 7520
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Schaijk: roddel-dorp wat 25 km van Den Bosch en 27 km van Nijmegen ligt in Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 18:16

Desiree schreef:
en luisteren kooikertjes goed, in die zin, zijn ze gemakkelijk zover te krijgen dat ze dat leren? ik moet namelijk een hondje hebben dat bij me blijft. Dus als ik buiten ga rijden, dat ik het mee kan nemen zonder dat het wegloopt. Trouw dus.


Ik kan je een ding zeggen over kooikertjes ze zijn verschrikkelijk eigenwijs Haha! Maar wel hele leuke en mooie hondjes hoor. En ze willen voor je werken.
Sheltie is ook een erg leuke hond. Een vriendin van mij heeft er een echt schatten van honden. Of een Cairn terrier lijkt me ook heel leuk

Maar verder wat voor ras je wilt is moeilijk te kiezen ligt natuurlijk ook aan de eisen die je stelt.

Mijn tante heeft een Yorkshire Terrier. Hele leuke nieuwsgierig hondjes die heel goed alleen kunnen zijn.
Ik zag pas een vlinderhondje wat een leuke hondjes zijn dat, misschien iets?

Ik heb zelf een honden encyclopedie met alle rassen, echt heel erg fijn om een ras uit te kiezen. succes met zoeken

verootjoo
Berichten: 35654
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 19:18

Cittemee schreef:
FRANSE BULLDOG OK dan!

Sommige mensen vinden ze een beetje lelijk, maar ik niet ik vind juist dat ze heerlijke toetjes hebben, ze blaffen niet vaak, zijn vrij rustig (zijn natuurlijk bulldogjes) houden enorm van kroelen, ze zijn niet groot maar ze zien er toch stoer uit, ze zijn heel makkelijk in de omgang , gek op kinderen echt super ik wil nooit meer iets anders! Nadeel : ze zijn wel een beetje duur als je naar een goede fokker gaat.

Maarja ik ben dan ook bevooroordeeld Tong uitsteken succes met je zoektoch!


Ja een franse bulldog moet je hebben. Echt leuke beestjes. Mn buurman had er ook een.

Rosaly

Berichten: 876
Geregistreerd: 05-08-01
Woonplaats: Brasschaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 21:14

Ik heb ook een Mopshondje.
Fantaaaaaaastisch beestje, zo heerlijk trouw, lief, rustig, vriendelijk, verdraagzaam, blaft idd niet de hele dag door, toch best wel waakzaam...

Alles wat je zoekt in een rustig vriendje Lovers

Ze hebben ook niet veel beweging nodig.
Die van ons is nu al 7.5 jaar bij ons en nog steeds lach ik me elke dag plat met hem Tong uitsteken

Tsja, ik ben een beetje bevooroordeeld! Knipoog

binky

Berichten: 2057
Geregistreerd: 26-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 21:32

Tuurlijk zijn alle bovengenoemde honden te gek!Toch mis ik mijn lievelingsras in het rijtje :de BORDER TERRIER. Lachen

Aanhankelijk,
Gek op mensen,
Ruwharig,
Middelmaat hond,
Trouw,
Ach eigenlijk ben ik niet de goede persoon om de border te beschrijven,want ik ben Lovers verliefd op mijn border!En liefde maakt blind zeggen ze. Bloos

Pantharei7
Berichten: 712
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 21:54

Ik heb een engelse cocker spaniel.
Hij is nu 3 jaar en in huis is hij heel rustig. Hij waakt goed en loopt elke dag tussen de paarden. Hij kan ook gewoon mee op buitenrit met de paarden en hij blijft er dan goed bij in de buurt.Ze hebben wel veel beweging nodig, want het zijn jachthonden.
Over het algemeen zijn ze wel eigenwijs en dat is die van mij ook.

Universe mijn hond zag er als puppy bijna hetzelfde uit als die van jou. Met zo´n dik hoofd, heel schattig.
Lovers

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 21:57

Wind schreef:
Als je een lief klein hondje wil neem dan geen ras met -terrier als achtervoegsel! !


Idd, ik heb dus 2 van die hopeloze boerenfoxjes (terriers dus). Harstikke lieve honden, echt waar, slim, speels, kunnen prima alleen zijn (nouja, met zijn 2en), luisteren goed, maar als er een muis niest...
blafblafblafblafblafblafblaf *KLAAAAAR!!!* blaf..... (ze moeten ook altijd het laatste woord hebben Haha!

carola

Berichten: 8691
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-03 22:20

M'n moeder heeft vandaag de bieb door geworsteld, en zie is op dit uit gekomen: een chiz tzu (of hoe je het ook schrijft). Ik heb een plaatje gezien, en ze zien er best schattig uit.

Het is trouwens absoluut niet de bedoeling dat de toekomstige hond met mij meegaat naar de paarden oid, ik heb echt een hekel aan honden! En wil echt geen hond bij me hebben als ik lekker naar de paardjes ga.

Maar ik denk dat als er eenmaal een pup is, dat ik toch ook wel verliefd wordt hoor... .

yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 22:48

Vind ze een Wels springer spaniel niet leuker?
Afbeelding

Dit is die van ons Lachen Onwijze lieve en vrolijke honden. Kunnen goed met kinderen en doet werdelijk iedereen smelten!!! Lovers
voor meer info kijk op: http://home.planet.nl/~aarde088 (dat is de site van onze fokker)

isabelle

Berichten: 3447
Geregistreerd: 28-08-02
Woonplaats: terneuzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 22:55

Rosaly schreef:
Ik heb ook een Mopshondje.
Fantaaaaaaastisch beestje, zo heerlijk trouw, lief, rustig, vriendelijk, verdraagzaam, blaft idd niet de hele dag door, toch best wel waakzaam...

Alles wat je zoekt in een rustig vriendje Lovers

Ze hebben ook niet veel beweging nodig.
Die van ons is nu al 7.5 jaar bij ons en nog steeds lach ik me elke dag plat met hem Tong uitsteken

Tsja, ik ben een beetje bevooroordeeld! Knipoog


ze zijn schattig he, ik heb er zelf 2, beige van kleur.

Die van mijn zijn op zih best wel waakzaam maar als mijn man om 05.00 uur naar beneden komt om naar zijn werk te gaan kome ze nog geneens overeind hahaahah, Schijnheilig