Begrafenis, ook naar afscheid/condoleren dag eerder?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ocean_Child

Begrafenis, ook naar afscheid/condoleren dag eerder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 00:54

Hallo Bokkers,

Hoop dat iemand hier mij kan vertellen hoe het "hoort" bij een geval als deze...

Afgelopen 11 januari is de moeder van een hele goede vriend van mijn man plotseling overleden. We kenden haar en haar man van regelmatig tegenkomen op een terras oid en uiteraard van verjaardagen in het gezin van hun zoon.

Nu heb ik dus de circulaire van het overlijden ontvangen en hierin staat dat morgen gelegenheid is tot afscheid nemen en condoleren.
Overmorgen is de uitvaartdienst in de kerk, aansluitend de begrafenis en na afloop een samenzijn op een andere locatie.

Is het in deze situatie gepaster om morgen te gaan condoleren, of kunnen we dat overmorgen doen? Ik denk zelf het laatste, maar voor de zekerheid vraag ik het toch nog even.

Alvast bedankt!

FNews

Re: Begrafenis, ook naar afscheid/condoleren dag eerder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 01:00

Gaan jullie zelf ook naar de begrafenis moesten jullie voor de laatste keuze gaan?

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 01:00

In dit geval zou ik voor het laatste gaan. Jullie zijn goed bevriend met haar zoon, hij zal het vast op prijs stellen als jullie iets meer steun betuigen dan alleen condoleren.

Aangezien jullie ook naar de begrafenis gaan is alleen condoleren immers niet nodig, dat kan je ook op de dag zelf doen. Het lijkt mij dat dat condoleren meer is voor de mensen die niet naar de begrafenis zullen gaan.

Sterkte!
Laatst bijgewerkt door pniekepnak op 16-01-13 01:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 01:01

Het is gebruikelijk dat je de familie na de begrafenis nog kan condoleren. Ik vermoed dat de gelegenheid een dag eerder vooral is voor mensen die niet naar de begrafenis kunnen komen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 01:02

Dat is maar net waar jullie je fijn bij voelen.
Je moet je eigen gevoel volgen.

Niemand kan dat voor jou bepalen.

Toen mijn oma overleed waren er mensen die ver en dichtbij stonden die of op de wake kwamen of op de begrafenis of allebei..
Je hoeft natuurlijk niet perse 1 dag te kiezen, je kan ook op beide dagen komen.

Maar dat is aan jullie.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 01:06

Naar de uitvaartdienst, de begrafenis en het samenzijn daarna gaan we sowieso natuurlijk, ik vroeg me alleen af of het ook de bedoeling is om een dag er voor naar het condoleren en afscheid te gaan.

Ik vond het een ontzettend aardige vrouw, maar verder gingen we niet echt met elkaar om. Het is de moeder van een hele goede vriend en vooral voor hem en zijn gezin zijn we er natuurlijk bij, maar afscheid nemen hoeft voor mij persoonlijk niet per se, ik denk ook dat dit meer iets is voor de familie en goede vrienden van de overledene... Maar ik wil ook niet schitteren door afwezigheid en achteraf de vraag krijgen waar we nou waren, de kaart is toch een beetje vaag vind ik...

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 01:08

Het hangt er vanaf denk ik. Wil je nog even de tijd hebben rustig afscheid te nemen, dan kan je naar de condoleance gaan, voor echt afscheid nemen is op de begrafenis zelf heel weinig tijd en ruimte.

Hoef je niet zo nodig afscheid te nemen, dan zou ik het persoonlijk bij de begrafenis houden, maar als die persoon op wat voor manier dan ook belangrijk voor je is geweest en je wil nog even rustig afscheid kunnen nemen, dan zou ik ook naar de condoleance gaan. Het is meestal niet of/ of, maar en/ of. Je kan dus ook naar beide gaan als je dat wilt.

Wij hadden er zelf voor gekozen helemaal geen condoleance te houden, maar dat had ook te maken met de staat waarin de overledene verkeerde. Dat was niet zo'n fijn gezicht, dus fatsoenlijk afscheid nemen zat er toch niet in en wij wilden anderen, ook de rest van de familie, niet aan dat beeld blootstellen. Wij hebben dus alleen een begrafenis gehouden.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 01:12

SaskiaKa schreef:
Naar de uitvaartdienst, de begrafenis en het samenzijn daarna gaan we sowieso natuurlijk, ik vroeg me alleen af of het ook de bedoeling is om een dag er voor naar het condoleren en afscheid te gaan.

Ik vond het een ontzettend aardige vrouw, maar verder gingen we niet echt met elkaar om. Het is de moeder van een hele goede vriend en vooral voor hem en zijn gezin zijn we er natuurlijk bij, maar afscheid nemen hoeft voor mij persoonlijk niet per se, ik denk ook dat dit meer iets is voor de familie en goede vrienden van de overledene... Maar ik wil ook niet schitteren door afwezigheid en achteraf de vraag krijgen waar we nou waren, de kaart is toch een beetje vaag vind ik...

Dat bedoel ik..

Je kan beide doen.
Maar als jij zelf het gevoel hebt dat het beter is om naar de begrafenis te komen dan is dat ook prima.

Je moet echt doen waar je jezelf het beste bij voelt.

In jou geval zou ik waarschijnlijk ook alleen naar de begrafenis gaan.
Maar goed, dit is jou gevoel.
Je moet niet bang zijn voor wat mensen van je denken.

Ik ga er niet vanuit dat mensen op z'n moment daar ook maar een seconde bij stil staan.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 01:18

O, maar ik heb gewoonlijk ook dikke sch**t aan wat anderen denken, hoor. Het gaat mij er meer om dat dit niet míjn verdriet is, maar dat van een vriend en we hem niet willen teleurstellen door niet op te dagen op een moment dat hij ons misschien wel zou verwachten.
We hebben dagelijks contact en vangen zijn kinderen op op momenten dat ze even een rustpunt zoeken in deze verdrietige tijd voor hun.

Wat ik me dus eigenlijk vooral afvraag is of het oké is om niet naar het afscheid nemen te gaan. We zijn vooral bevriend met de zoon en de ouders komen we via hem vooral tegen. Zijn ontzettend lieve mensen, maar bij hun ga ik nooit op de koffie zeg maar.

Edit: rechtstreeks vragen voelt ook niet gepast in deze situatie

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 01:22

Tja, toch is dat de enigste manier om het achter te komen wat zij van jullie verwachten.

Als vrienden kun je elkaar toch alles vragen?

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 01:41

Als je naar de begrafenis gaat hoef je niet naar de condoleance, tenzij je de moeder nog wilt zien. Vaak is de kist dan nog open en kan je afscheid nemen. De condoleance is echt niet verplicht en je aanwezigheid op de begrafenis zal meer dan voldoende zijn.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 08:25

Als ik naar de begrafenis ga, ga ik ook naar de condoleance een dag ervoor. Eigenlijk altijd, tenzij ik echt verhinderd ben. Doet iedereen in mijn omgeving trouwens dus ben dat zo gewend :) bovendien is het echt fijn voor de nabestaanden als er veel belangstelling is op de condoleance, tenminste dat is ook mijn eigen ervaring.

xNicolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 09:23

Als het een goede vriend is, waar mee je veel omgaat/ op kinderen past. Vind ik het zeker wel gepast om ook naar de condoleance te gaan. Ik vind het eerder ongepast als je niet gaat...
Zelfde als wat verootjoo zegt.

Mama_Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 10:22

Ik denk dat ik aan de vriend zou vragen of hij en zijn gezin het zou waarderen om bij de condoleance aanwezig te zijn, dan niet in de zin van afscheid nemen maar meer als steun naar de vriend en zijn gezin toe.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 10:28

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik ga naar de condoleance vandaag, zoals eerder gezegd lijkt het me voor de nabestaanden fijn als er meer mensen komen. Ik hoef niet per se afscheid te nemen. Uiteraard heb ik de hele familie al eerder gecondoleerd, maar toch...

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 10:36

Goede beslissing!
Het is voor nabestaanden heel waardevol als mensen op de condoleance komen, ook als die de dag erna ook op de begrafenis aanwezig zullen zijn. De enige reden waarom ik ooit wel naar een begrafenis en niet naar de condoleance ben geweest is omdat het 3 uur rijden was, de familie heeft toen echter geregeld dat wij voor de begrafenis nog even alleen mochten zijn met de overledene.