Hoe vind ik een rolstoelgeschikt huis?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Murthul

Hoe vind ik een rolstoelgeschikt huis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 21:39

Omdat ik het zelf echt even niet meer weet en bokt altijd nog wel ergens in een hoekje tips te vinden zijn.

Ik ben op zoek naar een huis, het enige nadeel is dat ik grotendeels in een rolstoel zit. Ik ben nog student, en leef dus van mijn wajong+studiefinanciering..

Wat ik per maand aan huur kan uitgeven is 350 euro, dat is dus al behoorlijk krap..
Nadeel is dus dat ik vrij moeilijk trappen op kan.

Ik zie echt door de bomen het bos niet meer.

Ik sta al een half jaar ingeschreven voor uilenstede (mijn opleiding zit in amsterdam) maar tot nu toe wil ik nog niet echt in de top tien komen.. Ik sta ingeschreven op kamertje, kamernet, kamerbron en studentenwoningweb.. Nadeel daarvan is dat de betaalbare kamers vaak 3 hoog achter in een hoekje zijn..

Heeft iemand dé tip of hét idee voor mij?

Anoniem

Re: Hoe vind ik een rolstoelgeschikt huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 21:41

Kan je niet op basis van je beperkingen medische urgentie krijgen?

Sietara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 21:42

Kan het UWV Je niet helpen???
en anders gemeente een mail of brief sturen met je probleem
Hopelijk kan 1 van de 2 je helpen,
mischien weet je school nog een plaatsje

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 21:42

Kan je dan niet beter voor een huisje kijken? Een geschikte kamer vinden is gok ik vrijwel onmogelijk.
Ik neem ook aan dat er een soort voorrang geldt als je rolstoelafhankelijk bent? Al eens gebeld/gemaild met woningnet?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 21:43

Meestal loopt dat via de gemeente

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 21:44

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 21:44

Bij duwo zou ik in aanmerking komen voor een medische urgentie als ik op de VU zou zitten, maar dat zit ik dus niet..

Dan kom je bij de sociale huurwoningen, maar ik weet niet of ik daar in aanmerking zou komen..
Sociale huur is natuurlijk een stuk meer dan wat ik per maand zou kunnen betalen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 21:45

Maar voor sociale huur krijg je wel weer huurtoeslag.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 21:52

murthul je heb hier over pb aangezien ik dus dit zelfde heb ;)...maar je heb even pb misschien heb je er wat aan....ga hier verder niets over op bokt zetten ivm meelezen van familie leden die niet alles hoeven te weten....
mochten meer mensen iets zoeken of er wat over willen weten mogen ze me best pben :D

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 21:58

Bestaan er van de universiteit uit dan geen oplossingen hiervoor?
Ik ben dan wel van België, maar aan de universiteit waar ik gestudeerd heb, was een speciale gesubsidieërde residentie voor mensen met een fysieke functiebeperking (waar dan mobiele en mindermobiele mensen samen in één soort van gemeenschapshuis wonen, waarbij de mobiele mensen de mindermobielen waar nodig bijstaan met praktische hulp). Heb je de sociale dienst van je universiteit/school al een keer aangesproken hierover?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 22:00

Ik zou nog eens kijken bij Uilenstede, mijn studiegenootje heeft vanwege haar beperking (eerst rolstoel, nu krukken) een rolstoelvriendelijke woning gekregen, in 2 maanden tijd. We studeren bij Inholland.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 22:03

lieveli schreef:
Ik zou nog eens kijken bij Uilenstede, mijn studiegenootje heeft vanwege haar beperking (eerst rolstoel, nu krukken) een rolstoelvriendelijke woning gekregen, in 2 maanden tijd. We studeren bij Inholland.

Ik heb gebeld met DUWO maar omdat ik op een ROC zit zou ik daarvoor niet in aanmerking komen..

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 22:05

Daar zijn speciale sociale huurwoningen voor. Even naar de gemeente :j

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 22:12

Nog even thuis bij je ouders blijven wonen?
Het is nu eenmaal zo dat goedkope huurwoningen niet voor het opscheppen liggen. En je bent pas een half jaar ingeschreven in Uilenstede.
Particulier huren is denk ik de enige mogelijkheid. En voor 350 euro zul je geen particulier vinden.
Je kunt proberen e.e.a. te versnellen door de maatschappelijk werker van een woningbouw in te schakelen.
Sterkte en succes.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 22:17

Murthul schreef:
lieveli schreef:

Ik heb gebeld met DUWO maar omdat ik op een ROC zit zou ik daarvoor niet in aanmerking komen..

Ik weet niet of Uilenstede nog een eigen nummer heeft, misschien kun je dat bellen? En anders moet je het hoog spelen, dat je dat huis echt nodig hebt omdat je anders straks op straat staat.

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 22:43

Pb'tje :)

Astridhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 22:50

Ik denk dat je binnenkort op Uilenstede wel kans maakt! Rond januari/februari/maart zijn er vaak weinig reacties.. Ik stond zonder voorrang een paar maand ingeschreven en kon in die tijd vorig jaar bijna overal op hospitatie komen.. Ik woon er zelf ook, bij mij op de gang zijn momenteel geen kamers vrij, maar wie weet binnenkort.. Verder kan ik je nu niet echt helpen, ik zou inderdaad nog eens proberen of je geen voorrang kunt krijgen ergens ..