turks verplicht?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Charlotte

Berichten: 2720
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 22:40

Zullen we Nederland maar meteen overdragen aan Turkije?

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 22:41

Ik ga voor het hele topic.....

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 22:42

Charlotte schreef:
Zullen we Nederland maar meteen overdragen aan Turkije?


als het 50 jaar geleden anders was gelopen hadden nu allemaal duits gesproken, ben ik benieuwd wat dan als 3de taal op school zou worden gegeven.....

Angst is trouwens je grootste vijand. Waar zijn we bang voor dat we de turkse mensen misschien wat beter gaan begrijpen?

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 22:45

mobick schreef:
Ik ga voor het hele topic.....


Hmmm ben ik het toch niet mee eens, al vind ik sommige uitspraken wel ERG fout.

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 22:48

Kayla"]
[quote="mobick"][quote="lis"]
[quote="Bettine schreef:
Nog even en ze nemen het hele land hier over!!


Zucht.. Gaaaap
[/quote]
Ach gut Lis wij zijn te links voor deze discussie... Bloos
[/quote]

Geldt dat alleen voor Bettine's uitspraak of voor het hele topic? Ik ben namelijk ook behoorlijk links en vind het nogal onzin Haha!
[/quote]

Ik vind het ook onzin om Turks verplicht te stellen. Maar de beredenering van de meeste bokkers in dit topic vind ik ronduit onnozel.

Ik heb het al 2 keer geschreven en nu nog een keer om mijn Gaaaap uit te leggen; Er wordt hier gereageerd alsof een onwelwillende Turk dit verzonnen heeft om zichzelf aan de plicht om Nederlands te leren te willen ontrekken.

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 22:49

Kayla"]
[quote="mobick"][quote="lis"]
[quote="Bettine schreef:
Nog even en ze nemen het hele land hier over!!


Zucht.. Gaaaap
[/quote]
Ach gut Lis wij zijn te links voor deze discussie... Bloos
[/quote]

Geldt dat alleen voor Bettine's uitspraak of voor het hele topic? Ik ben namelijk ook behoorlijk links en vind het nogal onzin Haha!
[/quote]

Ik dacht dat je mij de keuze gaf tussen de uitspraak van bettine of het hele topic want ik kan niet alleen de uitspraak van bettine markeren indeze, maar meerderen. Ik vind niet alles van het topic Verward maar veel wel... ik stop er trouwens mee nu... ik ga lekker naar bed met een goed boek (turks fruit of zo? Haha! )

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 22:51

Ok sluit ik me aan bij de andere linksen OK dan!

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-03 22:53

jammer dat de meesten van jullie hier toch heel negatief tegenaan kijken.

als ik in de metro zit, en achter mij zitten mensen turks te praten, ik zou maar wat graag willen weten waar ze het over hebben (en zo zijn er nog veel mensen!)
turken kunnen alles wat ze maar willen bespreken in het openbaar. ze weten toch wel dat die nederlands hen toch niet kunnen verstaan.
ze kunnen dus gerust allemaal negatieve dingen over de nederlands zeggen, en laat dat nou net zijn wat veel nederlanders ook denken dat de turken doen.
de turken weten dat ze toch niet te verstaan zijn, maar als het vak op school komen zou, desnoods alleen als keuze vak, weten de turken niet meer wie ze nou wel of niet kunnen verstaan.
veel nederlanders denken negatief over de turken, maar is dat niet alleen omdat we ze niet genoeg kennen?
we zouden elkaar in ieder geval een stuk beter begrijpen, begrip voor ze kunnen tonen

en zo bijzonder is het nederlands nu ook weer niet
frans en engels zijn al zo'n honderd jaar hetzelfde, nederlands maakt allemaal taalontwikkelingen door
vroeger was het nog den bakker, nu is het de bakker (ik noem maar even een voorbeeldje)
en in het nederlands komen nu steeds meer buitenlandse geaccepteerde woorden, dus zo 'nederlands' is het nederlands toch niet meer

en wat hebben we nu eigenlijk aan duits of frans, oke, het zijn onze buurlanden, so what?
in frankrijk of duitsland kunnen we ons ook prima in het engels redden toch?
ik heb verplicht frans gehad op school, en kan nu niet zeggen dat ik dat zo nuttig vind of er ook maar 1 keer profijt van gehad heb

krunsjkim
Berichten: 602
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 22:57

Sorry ik heb echt geen zin om ook nog turks te leren..ik had nederlands, engels , frans en duits voor mijn examen..dat vond ik al genoeg.
Je redenering snap ik wel maar dan zou het betekenen dat we gelijk ook antilliaans, marokkaans, en ga zo maar door moeten leren. Ik bedoel als we hiermee beginnen komt er, naar mijn idee, geen eind aan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 22:58

Bodien schreef:
als ik in de metro zit, en achter mij zitten mensen turks te praten, ik zou maar wat graag willen weten waar ze het over hebben (en zo zijn er nog veel mensen!)


En waarom zouden ze het over andere dingen hebben als Nederlanders Verward
Neem aan dat ze ook gewoon over werk, familie, vrienden, feestjes, enz praten.
Wat gaan privégesprekken jou trouwens aan, waarom moet jij die persé kunnen volgen?

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-03 22:58

dan kappen we toch met duits en frans (om de reden dat we anders in teveel vakken examen moeten doen)
wat hebben we daar nu eigelijk nog aan
vind het nogal ouderwets, zoveel wordt daar nu ook weer niet mee gedaan, en in het engels red je je daar ook wel

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 22:59

lis"]
[quote="Kayla"][quote="mobick"]
[quote="lis"][quote="Bettine schreef:
Nog even en ze nemen het hele land hier over!!


Zucht.. Gaaaap
[/quote]
Ach gut Lis wij zijn te links voor deze discussie... Bloos
[/quote]

Geldt dat alleen voor Bettine's uitspraak of voor het hele topic? Ik ben namelijk ook behoorlijk links en vind het nogal onzin Haha!
[/quote]

Ik vind het ook onzin om Turks verplicht te stellen. Maar de beredenering van de meeste bokkers in dit topic vind ik ronduit onnozel.

Ik heb het al 2 keer geschreven en nu nog een keer om mijn Gaaaap uit te leggen; Er wordt hier gereageerd alsof een onwelwillende Turk dit verzonnen heeft om zichzelf aan de plicht om Nederlands te leren te willen ontrekken.
[/quote]



Echt de manier waarop hier door sommige mensen gereageerd wordt Lips are sealed

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-03 23:01

Ilindra"]
[quote="Bodien schreef:
als ik in de metro zit, en achter mij zitten mensen turks te praten, ik zou maar wat graag willen weten waar ze het over hebben (en zo zijn er nog veel mensen!)


En waarom zouden ze het over andere dingen hebben als Nederlanders Verward
Neem aan dat ze ook gewoon over werk, familie, vrienden, feestjes, enz praten.
Wat gaan privégesprekken jou trouwens aan, waarom moet jij die persé kunnen volgen?
[/quote]

ik hoef niet perce privegesprekken te volgen, het gaat er alleen om dat die mensen álles kunnen zeggen omdat ze tóch wel weten dat we er niets van kunnen verstaan
jij denkt dat misschien dat ze hele doodnormale gesprekken hebben (ben ik ook met je eens hoor) maar veel mensen denken alleen maar negatief over 'die turken'
en als je dan ook nog eens niet weet waar ze het over hebben , wordt dat idee alleen maar versterkt

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 23:02

Richtje"]
[
Ook vind ik het excuus om geen turks te leren, omdat ze in Turkije geen Nederlands leren niet echt relevant.
Hoeveel Fransen kennen jullie die nederlands spreken? Ik denk dat er veel minder fransen dan turken zijn die nederlands spreken.
[/quote]
Omdat er minder fransen in nederland wonen dan turken, hehe! Dat is toch logisch! Ik zie niet in waarom mensen in het buitenland nederlands zouden moeten leren, dat is voor hen net zo min relevant als turks voor ons! Kromme vergelijking hoor.

Nee, als er dan zonodig een taal moet bijkomen, waarom dan turks? Wat zijn daar dan de redenen voor? zijn dat wel goede redenen, zijn er niet nog meer of betere redenen om voor een andere taal te kiezen?

[quote="Tessebes"]
[
Dan vind ik Latijn toch een betere taal om je taalgevoel te verbeteren. Veel talen zijn van het Latijn afgeleid.
[/quote]
Precies! en dat niet alleen! Veel biologische en medische namen zijn latijn! Het is nuttig!


[quote="mobick schreef:
[als het 50 jaar geleden anders was gelopen hadden nu allemaal duits gesproken, ben ik benieuwd wat dan als 3de taal op school zou worden gegeven.....

Angst is trouwens je grootste vijand. Waar zijn we bang voor dat we de turkse mensen misschien wat beter gaan begrijpen?
[/quote]


Als het duits was geweest hadden we het OOK niet leuk gevonden, en als het turks is evenmin.

MAar ik denk dat veel nederlanders veel begrip hebben voor turken etc. Maar andersom in ons eigen land mag toch ook wel he?

Ook het motief van bodien vind ik niet kloppen. HAar argument om turks te leren komt voort uit wantrouwen. Dat is ook een slechte reden om turks te willen leren.
Laatst bijgewerkt door Desiree op 10-11-03 23:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Charlotte

Berichten: 2720
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 23:03

[quote\jij denkt dat misschien dat ze hele doodnormale gesprekken hebben (ben ik ook met je eens hoor) maar veel mensen denken alleen maar negatief over 'die turken'
en als je dan ook nog eens niet weet waar ze het over hebben , wordt dat idee alleen maar versterkt[/quote]

Het idee dat ze turks praten in een samenleving die openstaat voor integratie stoort mij al erg. Prima dat men een gesprekje heeft, maar ik wil geen turks ( en dus extra studie uren ) in mijn pakket om maar te kunnen verstaan wat 2 niet-geintregeerde vrouwtjes in de trein tegen elkaar zeggen.

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 23:04

Ben blij dat ik over 100 jaar iig dood ben.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 23:06

Prima schreef:
Ben blij dat ik over 100 jaar iig dood ben.

Ja, dat denk ik ook wel eens. Ik zie problemen nog wel eens flink escaleren en dan hoop ik dat ik het niet meer mee hoef te maken.

Lon
Berichten: 886
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 23:08

Charlotte schreef:
Het idee dat ze turks praten in een samenleving die openstaat voor integratie stoort mij al erg. Prima dat men een gesprekje heeft, maar ik wil geen turks ( en dus extra studie uren ) in mijn pakket om maar te kunnen verstaan wat 2 niet-geintregeerde vrouwtjes in de trein tegen elkaar zeggen.


En toch, als je ze dan in het turks vriendelijk een goedenmiddag kunt wensen als ze weglopen......ik heb er wel een uurtje in de week voor over om die gezichten te zien *grinnik*

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 23:10

Desiree"]
[quote="Prima schreef:
Ben blij dat ik over 100 jaar iig dood ben.

Ja, dat denk ik ook wel eens. Ik zie problemen nog wel eens flink escaleren en dan hoop ik dat ik het niet meer mee hoef te maken.
[/quote]

Welke problemen?
Over 100 jaar bestaan er geen 'zuiver' (waar ken ik dat woord ook alweer van?) blanke gezinnen meer, alles is gemixed en iedereen is blij Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 23:10

Albert en ik hebben een geruime tijd in Japan gewoond en wij zijn altijd gewoon Nederlands tegen elkaar blijven praten.
Je denkt toch niet dat we daar bijv. in de winkels en het openbaar vervoer Japans tegen elkaar gingen praten zodat de mensen om ons heen onze privégesprekken konden volgen Verward
Kijk waren in gezelschap van Japanners spraken we (zo goed en zo kwaad als het ging Tong uitsteken ) Japans, maar onderling bleef het toch echt wel Nederlands.

Wat zouden jullie zelf doen als je in het buitenland woonde, heb je daar wel eens bij stilgestaan?

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-03 23:10

Prima schreef:
Ben blij dat ik over 100 jaar iig dood ben.



vind ik nogal slap...




en toch is dit onderzocht, en veel jongeren waren hier toch wel voor

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 23:15

Nee hoor geen turks, laat hun eerst maar eens nederlands leren spreken.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 23:16

Desiree"]
[quote="Richtje schreef:
Ook vind ik het excuus om geen turks te leren, omdat ze in Turkije geen Nederlands leren niet echt relevant.
Hoeveel Fransen kennen jullie die nederlands spreken? Ik denk dat er veel minder fransen dan turken zijn die nederlands spreken.

Omdat er minder fransen in nederland wonen dan turken, hehe! Dat is toch logisch! Ik zie niet in waarom mensen in het buitenland nederlands zouden moeten leren, dat is voor hen net zo min relevant als turks voor ons! Kromme vergelijking hoor.

Nee, als er dan zonodig een taal moet bijkomen, waarom dan turks? Wat zijn daar dan de redenen voor? zijn dat wel goede redenen, zijn er niet nog meer of betere redenen om voor een andere taal te kiezen?
[/quote]

Als je dat stukje even weglaat, dat is idd een beetje een kromme redenering. Maar wat daarvoor staat niet...
Wat mij betreft hoeft er ook niet persé een taal bij hoor, en turks hoeft ook niet van mij. Maar er zijn blijkbaar wel mensen die er behoefte aan hebben (anders komt zo'n school immers niet met zo'n initiatief) en ik zie geen reden om dat tegen te houden.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 23:18

DeesDeBest schreef:
Nee hoor geen turks, laat hun eerst maar eens nederlands leren spreken.


Dit staat toch compleet los van elkaar?
Dit turks zijn gewoon leerlingen van een school in Utrecht die hier behoefte aan hebben.
Wat jij schrijft (en anderen met jou) impliceert dat er een groep turken zou zijn die wil dat wij turks leren.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 23:20

Ilindra schreef:
Albert en ik hebben een geruime tijd in Japan gewoond en wij zijn altijd gewoon Nederlands tegen elkaar blijven praten.
Je denkt toch niet dat we daar bijv. in de winkels en het openbaar vervoer Japans tegen elkaar gingen praten zodat de mensen om ons heen onze privégesprekken konden volgen Verward
Kijk waren in gezelschap van Japanners spraken we (zo goed en zo kwaad als het ging Tong uitsteken ) Japans, maar onderling bleef het toch echt wel Nederlands.

Wat zouden jullie zelf doen als je in het buitenland woonde, heb je daar wel eens bij stilgestaan?


Uit persoonlijke ervaring van een aantal jaar Afrika, idem! Nederlands met uitsluitend nederlandstalige vrienden onder elkaar en op straat/in winkels ed, Engels in gemengd gezelschap.

Maar dat staat los van de keuze om Turks op een nederlandse school te verplichten. Het mag gerust (net zoals Latijn dus) maar ik zou mijn hypothetische kinderen daar niet op school willen hebben, omdat ik andere talen dan veel belangrijker vind.