turks verplicht?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 18:22

denk eens aan dyslectische mensen...
Ik vind nu ik alleen Engels heb het al erg zat, en zou er niet aan moeten denken Turks er bij moeten hebben.
Lekker laten kiezen door de gene die het willen, maar zeker niet als verplicht vak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 18:22

Kinderen van 11 jaar kunnen nog geen zinnige uitspraken doen over wat goed of zinvol is in een vakkenpakket.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 18:23

Latijn en Grieks mag ook verplicht gesteld worden, alleen zou ik als ze Turks verplicht stellen wel een andere school uitzoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 18:26

Maar dan heb je het over VWO-niveau, terwijl het hier over MAVO-leerlingen gaat...

Lon
Berichten: 886
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 18:26

Sonja schreef:
Kinderen van 11 jaar kunnen nog geen zinnige uitspraken doen over wat goed of zinvol is in een vakkenpakket.

Maar wel over wat ze leuk vinden en wel willen proberen. En zeker als ze het NIET willen, kunnen ze het bijzonder duidelijk maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 18:33

Ik denk dat ze waterscooterles dan ook wel leuk vinden, en raften, voetballen, brommerrijden, basgitaarspelen, jointjebouwen, biertje drinken etc etc..... Haha!

Onderwijs gaat niet alleen om LEUK......

Lon
Berichten: 886
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 18:36

Oeh, je gooit idd wel leuke ideetjes op voor aanvullende lessen Haha! Maar ik denk dat leuk wel heel belangrijk is voor onderwijs. Als kinderen onderwijs niet leuk vinden leren ze meestal niet en gaan ze ook niet naar school. En aan turks op zich hebben ze misschien niet veel, maar het is wel een verbetering voor een algemeen taalgevoel en dat maakt het leren van een nieuwe vreemde taal (stel dat ze later chinees willen leren) wel makkelijker. Dus in dat opzicht kan een extra taal best zinvol zijn Knipoog

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 18:37

danifur"]
het gaat erom dat het steeds evrder gaat met die turken.. ik heb geen zin dat we straks over 5 jaar allemaal met een hoofddoek moeten gaan lopen..
want op deze manier gaat het toch steeds een stapje verder
[/quote]


Dit is dus absoluut geen initiatief van de turkse gemeenschap. Dus het commentaar op deze mensen heeft geen enkele gegronde reden

Om het verplicht te stellen, gaat misschien een beetje ver. Maar zoals ik ook al hierboven ergens las, wordt het idd op prijs gesteld door de leerlingen.
Bovendien is Turks (net als Fries bijv.) op sommige scholen een mogelijk examenvak.
Mensen zijn zelf vrij om de school waar ze heen gaan te kiezen, als deze school turks als verplicht vak instellen, hoeven de mensen die denken dat niet aan te kunnen echt niet naar deze school te gaan hoor....

Ook vind ik het excuus om geen turks te leren, omdat ze in Turkije geen Nederlands leren niet echt relevant.
Hoeveel Fransen kennen jullie die nederlands spreken? Ik denk dat er veel minder fransen dan turken zijn die nederlands spreken.

[quote="sonja schreef:
Kinderen van 11 jaar kunnen nog geen zinnige uitspraken doen over wat goed of zinvol is in een vakkenpakket.

Ten eerste is dit sowieso al een discutabele uitspraak. Bovendien zijn deze kinderen wel degene die dit vak moeten gaan volgen en er examen in moeten doen.
Bepaal jij ook de (middelbare) school keuze voor je kinderen dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 18:37

Toch vind ik het een te zware belasting voor de brugpiepers, die krijgen echt al genoeg op zich af.
Bis Morgen!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 18:40

Lon schreef:
En aan turks op zich hebben ze misschien niet veel, maar het is wel een verbetering voor een algemeen taalgevoel en dat maakt het leren van een nieuwe vreemde taal (stel dat ze later chinees willen leren) wel makkelijker. Dus in dat opzicht kan een extra taal best zinvol zijn Knipoog


Dan vind ik Latijn toch een betere taal om je taalgevoel te verbeteren. Veel talen zijn van het Latijn afgeleid.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 18:43

we leven in NEDERLAND!!

geef het dan als keuzevak, zoals we ook spaans konden kiezen als keuzevak, en duits&frans

Engels is de wereldtaal, nerderlands is onze eigen taal
dat die 2 verplicht zijn is logisch

maar turks?!

ik heb niets tegen turken, maar waarom moeten wij turks leren?

oke op mn moeders school waar ze tot 2 jaar terug heeft gewerkt was t misschien handig geweest als ze turks sprak, 1 klas van haar daar spraken 5 leerlingen nederlands, de rest alleen turks!(zaten op school ivm studiefinanciering)

maar turks als verplcut vak? het is niet eens een EU land, waarom moeten we die taal dan spreken?

en wordt het niet een beetje te veel, als je in de brugklas al ned&eng hebt, en meestal ook nog frans/duits

dan ook nog turks erbij?

dat we turkse letters in ons alfabet op moeten nemen mag dan noodzakelijk zijn ivm namen die anders op officiele documenten niet goed geschreven worden, maar de taal als vak, nee dat is nergens goed voor!

Lon
Berichten: 886
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 18:46

Tessebes"]
[quote="Lon schreef:
En aan turks op zich hebben ze misschien niet veel, maar het is wel een verbetering voor een algemeen taalgevoel en dat maakt het leren van een nieuwe vreemde taal (stel dat ze later chinees willen leren) wel makkelijker. Dus in dat opzicht kan een extra taal best zinvol zijn Knipoog


Dan vind ik Latijn toch een betere taal om je taalgevoel te verbeteren. Veel talen zijn van het Latijn afgeleid.
[/quote]

Ondanks dat latijn een prachtige nuttige taal is (jep, heb t gehad) is het zo dood als een pier.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 18:53

Lon"]
[quote="Tessebes"][quote="Lon schreef:
En aan turks op zich hebben ze misschien niet veel, maar het is wel een verbetering voor een algemeen taalgevoel en dat maakt het leren van een nieuwe vreemde taal (stel dat ze later chinees willen leren) wel makkelijker. Dus in dat opzicht kan een extra taal best zinvol zijn Knipoog


Dan vind ik Latijn toch een betere taal om je taalgevoel te verbeteren. Veel talen zijn van het Latijn afgeleid.
[/quote]

Ondanks dat latijn een prachtige nuttige taal is (jep, heb t gehad) is het zo dood als een pier.
[/quote]

't Is idd een dode taal, maar ik denk dat je er voor de ontwikkeling van het taalgevoel meer aan hebt dan aan Turks.

plagom

Berichten: 1485
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 19:11

Een grote talenkennis vind ik erg belangrijk (ik heb nu ned. frans12 duits12 en engels en in mijn vervolgstudie kies ik spaans erbij, bovendien is die studie ook geheel engelstalig)
Maar inderdaad, turks is niet de meest geschikte taal om erbij te gooien.

Heeft er ook al iemand aan gedacht, dat als turks verplicht is, en zeker op de MAVO het een beetje oneerlijk is voor onszelf.
Op de mavo zitten vrij veel turken das een feit, wat moeten die al die tijd leren? woordjes??? Inderdaad, die hebben daar niets te zoeken.

bovendien vindt ik turks absoluut geen wereldtaal en ik snap dan ook niet waar dit belachelijke idee vandaan komt!

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 19:15

TongeR schreef:
laat ze maar nederlands leren.
ze wonen hier toch?
onderling turks praten oke maar tegen nederlands gewoon nederlands praten.
straks moeten we ook chinees etc. gaan leren.
vind dat turks helemaal niet verplicht moet worden gesteld.
echt belachelijk.


Ben het er helemaal mee eens!! Ik leer me al te pletter, sommige willen niet eens proberen nederlands te leren, dus waarom zou ik dan wel turks gaan leren? En zij moeten zich aanpassen niet ik.

Ik heb nu al genoeg talen, heb er zelfs spaans bij.

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 19:26

ik vind het ronduit bespottelijk!!! Heb er geen woorden voor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 19:28

Lijkt me opzich best handig, heb nu vaak het idee uitgescholden te worden tijdens m´n werk.
Ik denk dat als ik Turks en Marrokaans beheers m´n aantal aanhoudingen inzake belediging fors omhoog gaat Haha!

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 19:29

mobick schreef:
Moet ik eerlijk zeggen dat er in Turkije meer Turkse mensen nederlands spreken (en in Marokko) dan in Nederland nederlandse mensen turks.... gek he?

Arabisch lijkt mij een beter voorstel, maar dan nog zijn er wel meer talen die mij meer waarde lijken toevoegen dan arabisch.


komt omdat ze allemaal hiet willen wonen!! Maar dit voorstel komt, omdat 80% van de vele ghetto wijken die wij in nederland kennen allochtoon is en zij in staat moeten worden gesteld om hun moedertaal te kunnen leren. Ga lekker naar een internationale school dan!

Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 20:20

Vind ik dus echt een belachelijk idee.
Ik zou mijn kind per direct van die school afhalen als ze dat zouden invoeren!!
Nog even en ze nemen het hele land hier over!!
Ze wonen toch hier? Moeten ze zich maar aanpassen ook!

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 21:43

Wat een onzin zeg, ik kan echt geen goede reden bedenken. Het lijkt me juist een erg slecht plan, het is toch de bedoeling dat Turken etc beter Nederlands leren spreken? Laat ze dan wat extra Nederlandse lessen geven Verward . En een wereldtaal is het ook bepaald niet, dan lijkt me Spaans een beter plan.

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 21:49

Bettine schreef:
Nog even en ze nemen het hele land hier over!!


Zucht.. Gaaaap

Soraya

Berichten: 6875
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 22:15

Ik vind het onzin. Ga geen turks leren, kom op zeg. Waarvoor zou het nodig zijn? Alsof heel nederland massaal naar Turkije gaat iedere zomer? En een wereldtaal is het ook niet. Kun je beter nog een paar uur meer engels geven zodat je met engels ook heel goed zou kunnen communiceren Lachen

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 22:23

lis"]
[quote="Bettine schreef:
Nog even en ze nemen het hele land hier over!!


Zucht.. Gaaaap
[/quote]
Ach gut Lis wij zijn te links voor deze discussie... Bloos

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 22:29

Desiree schreef:
Eigenlijk zijn ze ook hardstikke gek hier in nederland dat een school dit zomaar effe bepaalt, en dat er ook maar een discussie over is in de politiek. The world has gone crazy. Nou ja, Nederland in ieder geval.


belgië op dat vlak ook, als je't wil weten
spaans is de 'wereldtaal van het zuiden', idd heel handig om te leren.
verder nederlands, frans, engels, duits, zijn erg handig. ik leer er ook nog spaans bij, gewoon om de taal te leren. en ga wrs nog een scandinavische taal leren, wanneer ik een jaar naar het buitenland zou gaan (grote kans). heb ook latijn gedaan, 4 jaar, en ik vind dat ik aan al deze talen ontzettend veel zou kunnen hebben. maar turks? no way.
ben het volledig eens met de meesten hier dus.
ook dat stemrecht voor vreemdelingen enzo, nee, enkel voor belgen! zie aan waar dat naartoe gaat. als zij hier willen wonen, moeten ze zich volledig integreren, net zoals ik en iedereen met mij dat daar zou doen...
daarmee ben ik niet tegen 'vreemdelingen'. als zij zich aanpassen is dat gewoon prima. maar ik zie rond mij (subjectief dus) het veel te vaak anders. maar verder zijn het mensen zoals jij en ik, dus zie ik geen reden om op dat criteria onderscheid te maken.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 22:37

mobick"]
[quote="lis"][quote="Bettine schreef:
Nog even en ze nemen het hele land hier over!!


Zucht.. Gaaaap
[/quote]
Ach gut Lis wij zijn te links voor deze discussie... Bloos
[/quote]

Geldt dat alleen voor Bettine's uitspraak of voor het hele topic? Ik ben namelijk ook behoorlijk links en vind het nogal onzin Haha!