turks verplicht?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 17:19

Ik vind de overgang van lagere school naar brugklas zo al groot genoeg voor die kids, daar hoeft van mij uberhaupt geen taal bij. Vijf is gewoon te veel. Ze kunnen niet eens fatsoenlijk Nederlands....
En Turks handig in Utrecht? Volgens mij is Nederlands toch echt het handigst in een Nederlandse stad, dus laat de Turken maar fijn Nederlands leren.
Spaans al in het tweede leerjaar erbij vind ik trouwens ook erg zwaar en eigenlijk alleen acceptabel als het op vrijwillige basis gebeurt, dus bv via keuzepakketten.

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 17:19

runningkawa schreef:
Absoluut tegen!
Kunnen we al die talen wel gaan leren.
Turken en wat ook, horen Nederlands te leren en niet andersom.

Als je erzelf intresse in hebt dan heb je nog altijd LOI




Ik word schijtziek van die mensen die hierheen komen en zich niet aanpassen en nu moeten wij ons zeker aan hun aanpassen? In ons eigen land nog wel! Boos! Dacht 't ff niet, idiote ideeën ook altijd. Ik snap echt niet hoe ze het zich in hun hoofd halen om Turks als verplicht vak in te stellen.

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 17:21

apart, ik heb altijd geleerd: kennis is macht... misschien moet jullie het eens van die kant bekijken...

Lijkt mij wel gaaf om veel talen te spreken overigens.

danifur

Berichten: 2204
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 17:21

het gaat erom dat het steeds evrder gaat met die turken.. ik heb geen zin dat we straks over 5 jaar allemaal met een hoofddoek moeten gaan lopen..
want op deze manier gaat het toch steeds een stapje verder

luna_cockie

Berichten: 2167
Geregistreerd: 18-06-02
Woonplaats: Djalamabad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 17:24

we zitten hier in nederland hoor,als ik graag turks wil praten ga ik wel naar turkije ofzow...:S

Nee,dat gaat me echt te ver.Ze leren eerst maar normaal nederlands praten ofzow!!

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 17:24

Antoinette"]
Geen haar op mijn hoofd die er maar over denkt dat ik ook maar 1 woord Turks spreek.
Ik vind dat we aan Engels, Duits, Frans en Spaans (deze talen heb ik igg allemaal gehad) wel voldoende hebben.

Nee hoor, laat de Turken eerst maar Nederlands leren. Zij wonen tenslotte hier in NL.
Andersom is het toch ook zo? De Nederlanders die in Turkije wonen spreken Turks daar lijkt me? En leren de Turken Nederlands op school?
Precies!
[/quote]

Helemaal mee eens!

[quote="danifur schreef:
het gaat erom dat het steeds evrder gaat met die turken.. ik heb geen zin dat we straks over 5 jaar allemaal met een hoofddoek moeten gaan lopen..
want op deze manier gaat het toch steeds een stapje verder



lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 17:24

mobick schreef:
Lijkt mij wel gaaf om veel talen te spreken overigens.


Mij ook

Ik denk dat jullie het ook een beetje van de verkeerde kant bekijken. Waarom direct roepen; "laat de Turken maar nederlands leren ipv andersom". Daar gaat het helemaal niet om, de Turken moeten ook Nederlands leren.

Het is niet bedacht door een Turk die geen zin heeft om Nederlands te leren, hoor Scheve mond

ShirleyA

Berichten: 2001
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 17:26

Lon schreef:
Ik vind het een idee wat de moeite van het testen waard is. Overigens wordt turks alleen in de brugklas verplicht gesteld, daarna is het een keuzevak. In een stad als Utrecht waar je veel turkse mensen hebt, kan het misschien best handig zijn. Het is een verrijking van het standaard lespakket, net zoals veel scholen in het tweede jaar verplicht spaans geven. Daar maakt toch ook geen mens zich druk over?



Heb jaren in Amsterdam gewoond en geloof me, daar zijn veel Turken, maar ik heb het nog nooit jammer/lastig of rot gevonden dat ik geen Turks spreek.
De gesprekken die ik heb en zal hebben met Turken zullen gewoon in het Nederlands plaats moeten vinden!
Je helpt de Turken er ook niet mee, zo zullen ze het Nederlands nooit leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 17:29

lis schreef:
Daar gaat het helemaal niet om, de Turken moeten ook Nederlands leren.

Het is niet bedacht door een Turk die geen zin heeft om Nederlands te leren, hoor Scheve mond



TUURLIJK Moeten ze Nederlands leren, ze wonen hier immers? Maar dan zie ik nog steeds geen reden waarom wij Turks moeten leren?
Als iemand Turks wil leren, gaat 'ie toch lekker naar de LOI, of naar Turkije?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 17:30

Ik snap de achterliggende gedachte niet, of misschien wil ik het gewoon niet snappen. Ik ben dus tegen!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 17:30

Lon schreef:
Ik vind het een idee wat de moeite van het testen waard is. Overigens wordt turks alleen in de brugklas verplicht gesteld, daarna is het een keuzevak. In een stad als Utrecht waar je veel turkse mensen hebt, kan het misschien best handig zijn. Het is een verrijking van het standaard lespakket, net zoals veel scholen in het tweede jaar verplicht spaans geven. Daar maakt toch ook geen mens zich druk over?

dit is echt belachelijk! Laat ze dan een nuttige taal leren, waar ze ECHT iets aan hebben. Zoals engels, duits, frans of spaans! Die talen vormen namelijk OOK een verrijking, + dat ze er later nog iets aan hebben in het bedrijfsleven of zo, of op vakantie waar meestal iedereen wel tenminste 1 van de bovenstaande talen spreekt. Wat heb je nu aan turks? Die vele turkse mensen in nederland kunnen als het goed is nederlands spreken, zodat je toch kunt communiceren, dus daarvoor hoef je het niet te doen.
Laatst bijgewerkt door Desiree op 10-11-03 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132048
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 17:31

Integreren in eigen land ?

Ja daaaaaaggg Doei, doei

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 17:35

Sonja"]
[quote="lis schreef:
Daar gaat het helemaal niet om, de Turken moeten ook Nederlands leren.

Het is niet bedacht door een Turk die geen zin heeft om Nederlands te leren, hoor Scheve mond



TUURLIJK Moeten ze Nederlands leren, ze wonen hier immers? Maar dan zie ik nog steeds geen reden waarom wij Turks moeten leren?
Als iemand Turks wil leren, gaat 'ie toch lekker naar de LOI, of naar Turkije?
[/quote]

Ik geef geen reden waarom 'wij' (ik zit niet meer op school Haha! ) Turks moeten leren. Ik geef alleen aan dat het een beetje van de verkeerde kant wordt bekeken. Nogmaals; alsof een luie Turk dit plannetje heeft bedacht om geen Nederlands te hoeven leren.
Verder ben ik ook tegen het plan om het verplicht te stellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 17:40

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe de Turkse gemeenschap hier zelf tegenaan kijkt. Ik weet helemaal niet of ze d'r nou wel zo op zitten te wachten....

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 17:50

mobick schreef:
apart, ik heb altijd geleerd: kennis is macht... misschien moet jullie het eens van die kant bekijken...

Lijkt mij wel gaaf om veel talen te spreken overigens.


Ja uit eigen vrije wil maar niet verplicht op school

Overigens vind het ik het ook erg leuk om verschillende talen te spreken maar daar kies ik zelf voor en ook welke taal! Turks staat niet echt op mijn verlanglijstje maar gelukkig zit ik niet meer op school Scheve mond

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 17:51

Sonja schreef:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe de Turkse gemeenschap hier zelf tegenaan kijkt. Ik weet helemaal niet of ze d'r nou wel zo op zitten te wachten....


Volgens mij lachen ze zich rot om ons domme Hollanders Haha! Ik zal het even aan een collegaatje van mij gaan vragen wat ze ervan vindt.. ze is ook Turks en heel modern

luna_cockie

Berichten: 2167
Geregistreerd: 18-06-02
Woonplaats: Djalamabad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 17:54

Oscar schreef:
Integreren in eigen land ?

Ja daaaaaaggg Doei, doei



OK dan!

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 17:58

Ik vind het niet kunnen hoor. Stel het maar in als keuzevak. Je kunt het Nederlandse volk niet verplichten die taal te leren.. komt er straks ook marokkaans, arabisch en meer talen bij. Is toch niet te doen. Hebben we straks een pakket met 10 vreemde talen ofzo Clown

Irritant

Berichten: 7623
Geregistreerd: 11-07-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 17:58

Ik vind het echt zware onzin. Kijk, engels leer je omdat je die later als je in andere landen komt, nodig hebt. Maar turks? Zelfs al ga je naar turkije dan hoef je nog niet perse turks te kennen Verward
Dikke crap dus Tong uitsteken

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 17:59

Tegen, met de reden; Zij zijn hier, ik pas me qau taal niet aan aan hen

Irritant

Berichten: 7623
Geregistreerd: 11-07-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 18:01

Kais"]
[quote="runningkawa schreef:
Absoluut tegen!
Kunnen we al die talen wel gaan leren.
Turken en wat ook, horen Nederlands te leren en niet andersom.

Als je erzelf intresse in hebt dan heb je nog altijd LOI




Ik word schijtziek van die mensen die hierheen komen en zich niet aanpassen en nu moeten wij ons zeker aan hun aanpassen? In ons eigen land nog wel! Boos! Dacht 't ff niet, idiote ideeën ook altijd. Ik snap echt niet hoe ze het zich in hun hoofd halen om Turks als verplicht vak in te stellen.
[/quote]

Ik had bij t nieuws gezien dat er al een paar scholen waren die turks als verplicht vak hadden Scheve mond ERG!! Ben ik ff blij dat ik op een grafische school zit Tong uitsteken Wij hebben alleen nederlands en engels als taalvakken Knipoog

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 18:08

ja dag. krijgen die bruggertjes zeker 5 talen in de eerste klas?! Dat vind ik zielig. Je hebt er ook niets aan, en ik ga me zeker niet aanpassen aan allochtonen, als ze hier willen wonen moeten ze ook maar nederlands spreken. Doe het dan als keuze vak ofzo... mij lijkt het op zich wel leuk, maar dat komt meer omdat de zus van mn vader (ok, mijn tante dus) is getrouwd met een turk (maar die kan ook nls) Haha!

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 18:11

Irritant schreef:
Ik had bij t nieuws gezien dat er al een paar scholen waren die turks als verplicht vak hadden Scheve mond
Ik kon uit het bericht van Bodien nergens opmaken dat het werkelijk al gedaan werd, maar kennelijk is het ook al op het nieuws geweest. Ik denk dat als ik thuis zou komen met het bericht dat ik Turks moest gaan leren, mijn ouders uit hun dak waren gegaan... Scheve mond Ben benieuwd of andere scholen dit voorbeeld gaan volgen, of dat het na een jaartje weer wordt afgeschaft, omdat het niet werkt.

LMsWinnetou
Berichten: 1613
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Ouderkerk a/d Amstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 18:16

Ik vind de vergelijking tussen turks en duits al fout. Duits komt hier in de buurt veel vaker voor, wordt meer gesproken, dus handiger als we het kunnen.
Toen ik het in het nieuws hoorde brak mn klomp! Die mensen komen naar ons, dus moeten zich maar aan ons aan passen (Ik denk inderdaad net als je opa Knipoog ) Op het moment dat ze naar Nederland komen en ze krijgen ook nog eens turks op school... waar gaan we dan heen met Nederland? Wij moeten ons niet aan hun aan gaan passen! Komop zeg, ze moeten blij zijn dat ze in Nederland mogen komen wonen...

Jullie merken, ik ben er zwaar tegen Knipoog

Lon
Berichten: 886
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 18:19

Ik ben de nieuwsartikelen even na gaan zoeken; de school is gaan nadenken over het invoeren van turks omdat leerlingen erom vroegen. Vervolgens hebben ze onderzocht hoe de rest van hun leerlingen tegenover turks als extra taal staan en die bleken het best een goed idee te vinden. Dus voeren ze het een jaar in. Wat is nou het grote probleem met een jaartje turks in de brugklas? Ze kunnen ook borduren krijgen, of weet ik veel wat. Het is gewoon pakketvulling, misschien niet de meest zinvolle, maar daar is ook niks nieuws aan. Sinds de invoering van de basisvorming worden er wel meer zinloze vakken gegeven op de middelbare school.