JAGERS vrij spel in NL !!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 12:10

Hier zitten ook veel jagers.Toch zeker 1 a 2 keer per week zie of hoor ik ze.
Mijn paarden geven er niets om.
De knallen klinken ook niet echt vreemd niet anders dan een rotje ofiets.

De jagers hier in de buurt en die ik persoonlijk ken gaan heel netjes met dieren om.
1 van de jagers die ik ken is mijn vorige hoefsmid die ook de politiepaarden doet.De ander heeft een grote kinderboerderij in Apeldoorn.
Hardstikke aardige mensen met een hart voor dieren.

Ik heb jaren in Apeldoorn gewoont.
Aan de rand van het bos.
Doordat daar veel zwijnen zitten en ze in de winter bijna doodhongeren (en dan hebben jullie zo te lezen liever dan dat ze afgeschoten worden door een jager)komen ze steeds meer de tuinen van mensen in.
Zwijnen zijn echt niet lief en schattig zeker niet wanneer ze jongen hebben.Door het aantal te beperken komen de beesten het bos niet uit, daar is immers genoeg voedsel.

Met Hazen is het ook zo.
Nu woon ik dus in overijssel geen zwijnen , geen vossen maar heel hazen.
het stikt er hier van.Als ik jullie hoor moeten die allemaal blijven leven .De hazen zitten in het mais, planten zich hardstikke hard voor en als over 10 jaar nergens meer brood etc te verkrijgen is doordat ze alle oogst vernielen dan blijf je volhouden dat het zielig is ze afteschieten?

Het is zielig dat de mensen ervoor gezorgd hebben dat ze geen natuurlijke vijhanden meer over hebben hier in Nederland. Ik vind het dan ook de taak van de mensen (jagers) om hier wat aan te doen.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 12:15

CGJ12 schreef:
De weidegebieden die bejaagd worden in Nederland bevatten nog maar een paar hazen.
Het is net als de natuur zelf. Als er weinig prooien zijn, valt er niets te bejagen.

Nee, dus niet net als de natuur zelf. De vos komt dan gewoon naar de bewoonde gebieden. De natuur in Nederland kan zich helemaal niet alleen redden. Helaas maar waar. Daarvoor zijn er teveel storende factoren (lees mensen)

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 12:23

Achter mijn huis ligt een weidejachtgebied van zo'n 250 ha.
Zo'n twee keer per jaar werd hier een middagje gejaagd. Knap lastig als je net aan het rijden bent in de buitenbak. Daarom heb ik maar even passende maatregelen genomen.

Doordat ruim 20 ha daarvan mijn eigendom is, en dit precies het gehele jachtgebied doorsnijdt heb ik 3 jaar geleden de jachtcontracten op mijn grond niet verlengd.

Gevolg: >>> Het hele gebied mag niet meer bejaagd worden doordat de breedte van de resterende percelen geen 200 meter meer bedraagt (versnippering)........ Haha!
Geen knalllende jagers meer die mijn paarden van slag maken als ik net lekker aan het trainen ben.

Ach, en die paar tientjes "jachtgeld" mis ik nou ook niet direct.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 12:28

Off topic:

Nu moet ik nog even nadenken hoe ik dat geknal van 31 december tot nul reduceer.

Wat een gekloot met dat ouwejaar. Mogen ze van mij in het vervolg wel verbieden............
(je moet tegenwoordig overal een vergunning voor hebben, en er mag niks meer, maar op ouwejaar mag alles. Wat een lawaai en luchtvervuiling zeg. Dan kun je zien hoe "slecht" het nu met de BV Nederland gaat.....)

Kerst is nog niet voorbij of er wordt al weer volop geknald met met melkbussen e.d.
Daar zit toch geen paardeneigenaar op te wachten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 12:31

Ons land ligt tussen het schietkamp Harskamp (defensie) en de schietbaan van de politie Noord-Oost Gelderland in (waar ik zelf dus ook schiet), daarnaast wordt er gejaagd.
Het enige wat ik er aan overhoudt zijn een paar schotvaste paarden die nergens meer van schrikken (kwa geluid dan Haha! ).

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 12:33

Hier in Brabant zie ik ook vaak mensen die jagen, als ik aan het buiten rijden ben met mijn paard. Mijn schoonbroer is ook jager, evenals mijn inmiddels overleden schoonpa. Het klinkt heel tegenstrijdig maar ik weet wel dat ze oprecht van dieren houden en heilig respect hebben voor de natuur.

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 12:41

Desiree schreef:
Het klinkt heel tegenstrijdig maar ik weet wel dat ze oprecht van dieren houden en heilig respect hebben voor de natuur.


Ik zie dat totaal niet bij die jagers die ik aanhaalde w.b.t. die zwanen...
Dat kan ik nou niet bepaald dierenliefde noemen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 12:50

Appie"]
[quote="Desiree schreef:
Het klinkt heel tegenstrijdig maar ik weet wel dat ze oprecht van dieren houden en heilig respect hebben voor de natuur.


Ik zie dat totaal niet bij die jagers die ik aanhaalde w.b.t. die zwanen...
Dat kan ik nou niet bepaald dierenliefde noemen.
[/quote]
Zouden die lui een jachtvergunning hebben? Om te mogen jagen moet je een examen afleggen, ook theoretisch en dan moet je nog best wel wat leren. Ach, ruiters zijn over het algemeen ook paardenliefhebbers, maar ook daar heb je beulen bij zitten.

Cathelijne

Berichten: 2411
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Vieux Village sur Mer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 12:58

Waar ik jullie ook nog niet over gehoord heb, is de drijfjacht. Deze is officieel verboden, maar toch zie ik 't nog wel 's. Kinderen (vaak jongens) die het wild rechtsteeks de loop van het jachtgeweer injagen... Lips are sealed

En een antwoord of het afgeschoten wild gegeten wordt: Ja. Heb jagers wel 's groots horen spreken over hoe lekker hun geschoten konijntje was....

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 13:01

Dat met die drijfjachten?

Gebeurt hoogstens 1 keer per jaar (meestal tussen kerst en nieuw, als er geen sneeuw ligt)

Stelt op zich niet zoveel voor, maar maakt deel uit van de folklore.
De landeigenaren (boeren) mogen dan meegaan als drijvers.

Het meeste wild wordt -met opzet! - misgeschoten.............


Trouwens bij elke jacht wordt er wel enigszins gedreven, zij het dat het dan door de jagers zelf gedaan wordt.

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-03 13:15

Ilindra schreef:
Ook ik heb wapens in huis dus een potentieel gevaar voor m´n familie Scheve mond


Dat ben je inderdaad.
En bepaald niet de eerste die - als de knop in je hoofd omgaat -
je wapen kunt misbruiken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 13:16

Ik snap eigenlijk niet waar het nog over gaat in dit topic, en waar het naartoe moet leiden. Maar ik wil nog kwijt dat het een kleine groep jagers, en een redelijk grote groep stropers zijn, die de boel verpesten. Mijn buurman jaagt op ons grondgebied, een soms twee keer per jaar, komen ze met een heleboel langs om te gaan jagen. Waarom, er zijn meer jagers dan dat er jachtgebied is. Ze geven van te voren aan dat ze gaan jagen, en zijn ook beschaafd. Mijn paard was wel gewend aan die schoten. Katten en honden zijn hier ook altijd in leven gebleven. En in t najaar krijgen we altijd een halve kilo bonbons van de buurman. En 1 kilo bonbons van een andere jager die op een ander stuk land van ons jaagt. Vingers aflikken Is heel wat beter dan een konijn of diepgevroren fazant Haha!
Ik ken helaas ook een drijfjacht bij een vriendin, *Ik heb het nu niet over de standaard Engelse drijfjacht met bloedhonden en paarden, maar een gewone drijfjacht* daar hebben ze 2 katten doodgeschoten, waaronder een spierwitte, *lijkt ook echt op een konijn he* terwijl ze aan het rand van hun erf bevonden. Die mensen mochten nooit meer terugkomen...

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 13:17

Nee,
je moet zo'n knijn, haas, gevogelte of wat dan ook laten liggen?

Tuurlijk eet je die op!
Het is het eerlijkste vlees wat er bestaat, ooit wel eens gezien hoe kippen/konijnen worden opgefokt, gevangen, vervoerd en afgemaakt worden?
Geef mij maar een stukje wild, ook al heb ik altijd hagel.

Bij ons in de omgeving is het trouwens ook gewoonte om wild wat je aanrijdt met de auto, mee te nemen en te villen. Mijn aangetrouwde neef kreeg enorm op zijn donder toen hij bij zijn ouders op bezoek ging en vertelde dat hij onderweg een reetje had aangereden, hij werd per direct teruggestuurd en een paar uu rlater lag de vriezer vol.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 13:20

Botervlieg schreef:
Dat ben je inderdaad.
En bepaald niet de eerste die - als de knop in je hoofd omgaat -
je wapen kunt misbruiken...

Hmm, dan zou ik de broodmessen ook maar opbergen als ik jou was Haha!

En tevens alle andere dingen die je al wapen kunt gebruiken, kandelaars, honkbalknuppels, scharen etc etc.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 13:23

Ik ken ook wel mensen waarbij een paard een levensgevaarlijk ongeleid projectiel is *LOL*

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 13:46

Sjuimpje schreef:
Ik ken ook wel mensen waarbij een paard een levensgevaarlijk ongeleid projectiel is *LOL*

sterker nog: sommige mensen zijn ZELF ongeleide projectielen! Haha!

En zelfs DIE worden niet opgesloten.

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-03 13:56

Weleens een jager met een broodmes in het veld gezien, Ploppeke?

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 14:04

Het ging over wapens in huis BV. En jagers hebben idd ook altijd een mes bij zich Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 19:06

Botervlieg"]
[quote="Ilindra schreef:
Ook ik heb wapens in huis dus een potentieel gevaar voor m´n familie Scheve mond


Dat ben je inderdaad.
En bepaald niet de eerste die - als de knop in je hoofd omgaat -
je wapen kunt misbruiken...
[/quote]

1,2,3,4,5,6,7,8,9...ik reageer niet, ik reageer niet.....
Tja, zoals je ziet heb ik een goede zelfbeheersing, zelfs al iemand zo iets over mij zegt terwijl zij me niet kent.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 19:21

Even in het algemeen: over jagen bestaan nou eenmaal heel verschillende meningen, laten we het netjes houden. Een opmerking zoals die van Botervlieg kan gewoon écht niet. Verder wil ik er hier in dit topic niet op in gaan, behalve dat het nu gewoon netjes gehouden moet gaan worden, verschil van mening is best, maar als we gaan hakken dan kom ik met mijn botte slotterbijl langs!

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 19:25

Botervlieg schreef:
Welnu, ik kan deze en andere goedpraters van de jacht
het nieuws van vanmorgen melden dat door bezuinigingen
er in NL nog maar 1 (één) man beschikbaar is om controle
in het veld uit te oefenen. Scheve mond
Wat de gevolgen daar van (kunnen) zijn laat zich raden... Boos!
(Maar droom gerust verder als je denkt dat het allemaal dik
in orde is.)


Ook reuze handig dat ze dat op het nieuws vertellen!!!

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 19:30

Sjuimpje schreef:
De goede mogen niet onder de slechte lijden


Welcome to planet earth! Knipoog

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 19:38

Nimber"]
(en dan hebben jullie zo te lezen liever dan dat ze afgeschoten worden door een jager)komen ze steeds meer de tuinen van mensen in..
[/quote]

-Het is net andersom; de tuinen zijn aangelegd in het woongebied van de dieren.

[quote="Nimber"]
Zwijnen zijn echt niet lief en schattig zeker niet wanneer ze jongen hebben.
[/quote]

- ik zou mijn baby ook met hand en tand verdedigen tegen een stel gewapende gekken

[quote="Nimber"]
Door het aantal te beperken komen de beesten het bos niet uit, daar is immers genoeg voedsel...
[/quote]

- omgekeerde wereld, zie punt 1

[quote="Nimber"]
Met Hazen is het ook zo.
Nu woon ik dus in overijssel geen zwijnen , geen vossen maar heel hazen.
het stikt er hier van.Als ik jullie hoor moeten die allemaal blijven leven .De hazen zitten in het mais, planten zich hardstikke hard voor en als over 10 jaar nergens meer brood etc te verkrijgen is doordat ze alle oogst vernielen dan blijf je volhouden dat het zielig is ze afteschieten?..
[/quote]

- als het er veel zijn is het niet zielig? dan voelen ze er niks van ofzo?
onzin! ik geef wel toe dat we iets moeten doen aan het door ons verstoorde evenwicht. Treurig maar waar.

[quote="Nimber schreef:
Het is zielig dat de mensen ervoor gezorgd hebben dat ze geen natuurlijke vijhanden meer over hebben hier in Nederland. Ik vind het dan ook de taak van de mensen (jagers) om hier wat aan te doen.


- wat stel je voor; een zootje jagers naar de drukst bevolkte gebieden sturen? Clown
Laatst bijgewerkt door ellenlouise op 10-11-03 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-03 19:42

Ik heb pertinent niet bedoeld te hakken; het is een algemeen
gegeven. Net zo goed als het risico van het broodmes van
Floppeke.
De knoppen gaan bij mensen IRL ook net zo om als in films
en tv-series. En net zo goed bij mensen van wie niemand het
verwacht. (Zijn reportages over op o.a. SBS6 en ze komen in
het journaal).
Bij mij kan de knop net zo goed omgaan als bij Ilindra.
Hoef ik haar niet voor te kennen en zij mij niet.
En ik hoef niet tot 10 te tellen om me dat te realiseren... Haha!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 19:49

Ja dahaaag, Ilindra is getraind hoor.
Pfff, net alsof ze Ustinov peperspray op zijn koppie gaat spuiten als hij niet lief is met zadelmak maken Haha! Kom op zeg, in de hand van een onozel figuur is elk voorwerp een wapen (balpenmoord), maar Ilindra is een prof.

En vergeten we niet 1 ding?
Heel Nederland is onnatuurlijk, het hele land is gecultiveerd!
Als wij er niet waren geweest was Nederland een groot meer geweest, of wil dat zeggen dat dat ook gemeen is? Want nu hebben we de natuurlijke omgeving van de stekelbaarsjes afgepakt.