JAGERS vrij spel in NL !!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 19:53

Ik heb besloten me verder niet meer in deze discusie te mengen.
Met de dingen die hier en in het andere topic gezegd worden kan ik niets mee
Vind ze gewoon te walgelijk voor woorden.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 19:59

Botervlieg schreef:
Net zo goed als het risico van het broodmes van
Floppeke.

Graag op serieuze fora mijn echte naam gebruiken.
Bij voorbaat dank!

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 20:04

Sjuimpje schreef:
En vergeten we niet 1 ding?
Heel Nederland is onnatuurlijk, het hele land is gecultiveerd!
Als wij er niet waren geweest was Nederland een groot meer geweest, of wil dat zeggen dat dat ook gemeen is? Want nu hebben we de natuurlijke omgeving van de stekelbaarsjes afgepakt.


Ehhhh heb ik nooit opgelet bij aardrijkskunde??? Nederland één groot meer???

Inderdaad banketstaaf voor die stekelbaarsjes....... Clown

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-03 20:26

Iemand was zo vriendelijk om me de link toe te sturen
van het oorspronkelijke topic dat de zoekmachine niet
kon vinden:

[VvdD] JAGERS !!

Voor de derde keer, Ilindra:
Ik heb niets persoonlijks bedoeld!

Met inpolderen wordt de natuur inderdaad geweld aangedaan.
Om die reden (en vast nog een paar andere) is de Markerwaard
ook nog steeds niet drooggelegd.
Maar dit is off-topic.

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 21:16

Botervlieg"]
[quote="Ilindra"]Ook ik heb wapens in huis dus een potentieel gevaar voor m´n familie Scheve mond
[/quote]

Dat ben je inderdaad.
En bepaald niet de eerste die - als de knop in je hoofd omgaat -
je wapen kunt misbruiken...
[/quote]

[quote="Botervlieg"]
Bij mij kan de knop net zo goed omgaan als bij Ilindra.
Hoef ik haar niet voor te kennen en zij mij niet.
En ik hoef niet tot 10 te tellen om me dat te realiseren... Haha!
[/quote]

[quote="Botervlieg schreef:
Voor de derde keer, Ilindra:
Ik heb niets persoonlijks bedoeld!


Voor iemand die iets niet persoonlijk bedoelt spreek je iemand knap persoonlijk aan.
Ik kan me voorstellen dat Ilindra zich behoorlijk persoonlijk aangesproken voelt.
Wat mij betreft ben je haar excuses verschuldigd.
Het is wel heel duidelijk dat je haar niet persoonlijk kent. Bah.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 21:34

Tuurlijk zijn de risico's altijd groter als je een wapen in huis hebt, maar ja bij de politie worden ze nu eenmaal gebruikt en niet geheel overbodig in sommige gevallen Clown .
Maar goed, daar ging deze discussie niet over. Jagen zal best goed zijn en moeten enzo, maar ik snap niet dat iemand het voor elkaar krijgt om een gezonde haas, ree of vos te vermoorden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 22:33

Kayla, dat je dat niet snapt okay. Maar is het dan wel eerlijker om al het wild in leven te laten? Zodat er te veel wild is voor het leefgebied en te weinig voedsel daardoor? Dan krijg je uitgehongerde dieren die elkaar gaan opvreten, of de steden/dorpen intrekken om daar te gaan zoeken/schooien met alle gevaarlijke gevolgen van dien. Of ze kreperen een hongersdood. Is dat dan wel eerlijker?
Ik ben eerlijk, ik weet niet of ik zelf een gezond dier kan doden. Dat weet ik pas als ik voor die situatie kom. Ik weet wel dat ik een (te) gewond dier kan doden...

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 23:22

Ik ben geen voorstander jagen en zal het zeker nooit zelf gaan doen. Maar als ik bij mij in het plaatselijke krantje lees dat er in één weekend 3 dodelijke slachtoffers zijn gevallen waarschijnlijk door overstekend wild puur en alleen omdat de Veluwe berekend schijnt te zijn op 1000 zwijnen en er nu zo'n 5.500 rondlopen, dan vind ik het logisch dat een flink gedeelte wordt afgeschoten. Zeker als dit gebeurd door jagers die weten waar ze mee bezig zijn.

Door het tekort aan voedsel verlaten de beesten nu het gebied waar ze horen en vormen een groot gevaar. Niet alleen voor zichzelf maar ook voor het verkeer.
Ten 2e denk ik dat het voor die beesten beter is om ineens dood te gaan (door een schot) dan om een langzame hongerdood te sterven als er een strenge winter komt en er niets meer te eten is.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 00:01

Citaat:
'Natuurbeheer' heet dat bij de voorstanders van de jacht


Wat denk je dat er gaat gebeuren als er in dit kikkerlandje, waar het wild klem ligt door hekken en wegen, niet geschoten wordt?
Want dat is zeker Natuurbeheer.
Als ik hier in mijn eigen omgeving kijk, waar de dieren absoluut geen kant op kunnen, dan weet ik zeker dat ze hier goed bezig zijn met het "natuurbeheer".

Er werd heel wat konijn geschoten, aangezien je in het voorjaar over de konijnen struikeld.
Ik heb er op het moment ook twee tussen de boontjes in de vriezer liggen.
Zodra het minder met het konijn gaat, wordt er direct rekening mee gehouden. Gevolg: geen konijn te koop. Heel simpel.

Anne_GTI

Berichten: 18201
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 01:51

Ik ben het geheel met Sjuimpje eens. Hier in de buurt is geen haas of weidevogel meer gesignaleerd sinds tijdens de MKZ er een explosieve groei is geweest in het vossenbestand. Vervolgens kwam de regering ook nog met onzinnige maatregels en kijk nou: het resultaat--> alle konijntjes, fazanten, hazen, grutto's etc. etc. verdwenen in het buikje van reintje de vos. Is dat een normale gang van zaken??? Ik vind van niet. Nederland heeft geen ongerept natuur en er zal dus altijd een zeker mate van ingrijpen nodig zijn om de gewenste populatie in stand te houden.
Hypocriet allemaal hoor... Een paard mag absoluut niet lijden en moet ten allertijde in de watten gelegd worden maar een "wild" dier mag dus gerust creperen? Een aantal jaren geleden was er een overpopulatie van Konickpaarden in de oostvaardersplassen. In het kader van natuurbeheer lieten ze die dieren dus letterlijk creperen. Alle cadavers bleven gewoon liggen voor het "natuurlijk" evenwicht. Ja DAAG... In een ideale situatie hebben dieren alle ruimte en is er ook plaats voor de wolf om de kadavers op te ruimen en zieke, zwakke dieren af te maken. Helaas is dit in Nederland niet mogelijk omdat er domweg geen ruimte genoeg is. Een goede jager neemt deze taak dan over en zorgt voor een gezonde wildpopulatie. Dat noem ik verantwoord natuurbeheer en niet het hele zaakie aan zijn lot overlaten want daar is ons kikkerlandje simpelweg te klein voor.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 08:26

ellenlouise"]
[quote="Sjuimpje schreef:
En vergeten we niet 1 ding?
Heel Nederland is onnatuurlijk, het hele land is gecultiveerd!
Als wij er niet waren geweest was Nederland een groot meer geweest, of wil dat zeggen dat dat ook gemeen is? Want nu hebben we de natuurlijke omgeving van de stekelbaarsjes afgepakt.


Ehhhh heb ik nooit opgelet bij aardrijkskunde??? Nederland één groot meer???

Inderdaad banketstaaflig voor die stekelbaarsjes....... Clown
[/quote]
Is toch logisch?
Nederland (de naam zegt het al) is 1 groot gat, zonder mensen geen dijken, geen Deltawerken, geen Afsluitdijk. Moet je zien hoeveel het elk jaar kost om de stranden weer enigzins op te spuiten.

Sinds er niet meer op eksters en kraaien gejaagd mag worden, zie je de musjes, vinkjes en het ander klein gespuis met het jaar minder worden. Voorheen zag je ook nog wel eens een eend met een rijtje jonkies achter haar aan, tegenwoordig moet je snel zijn om hiervan te kunnen genieten, want binnen een dag is meer als de helft al door dit soort vogels weggegrist.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 10:43

ellenlouise"]
[quote="Nimber"](en dan hebben jullie zo te lezen liever dan dat ze afgeschoten worden door een jager)komen ze steeds meer de tuinen van mensen in..
[/quote]

-Het is net andersom; de tuinen zijn aangelegd in het woongebied van de dieren.

[quote="Nimber"]
Zwijnen zijn echt niet lief en schattig zeker niet wanneer ze jongen hebben.
[/quote]

- ik zou mijn baby ook met hand en tand verdedigen tegen een stel gewapende gekken

[quote="Nimber"]
Door het aantal te beperken komen de beesten het bos niet uit, daar is immers genoeg voedsel...
[/quote]

- omgekeerde wereld, zie punt 1

[quote="Nimber"]
Met Hazen is het ook zo.
Nu woon ik dus in overijssel geen zwijnen , geen vossen maar heel hazen.
het stikt er hier van.Als ik jullie hoor moeten die allemaal blijven leven .De hazen zitten in het mais, planten zich hardstikke hard voor en als over 10 jaar nergens meer brood etc te verkrijgen is doordat ze alle oogst vernielen dan blijf je volhouden dat het zielig is ze afteschieten?..
[/quote]

- als het er veel zijn is het niet zielig? dan voelen ze er niks van ofzo?
onzin! ik geef wel toe dat we iets moeten doen aan het door ons verstoorde evenwicht. Treurig maar waar.

[quote="Nimber schreef:
Het is zielig dat de mensen ervoor gezorgd hebben dat ze geen natuurlijke vijhanden meer over hebben hier in Nederland. Ik vind het dan ook de taak van de mensen (jagers) om hier wat aan te doen.


- wat stel je voor; een zootje jagers naar de drukst bevolkte gebieden sturen? Clown
[/quote]

geen gek idee! Sja, ik lees in jouw woorden, "wie is de mens om te bepalen of er van een diersoort teveel is, terwijl hij zichzelf ongebreideld voortplant en alles om zich heen vernietigd". En dat denk ik zelf ook altijd.

Zelf sta ik een beetje dubbel t.o.v. jagers. De jagers die ik ken zijn grote natuurliefhebbers met een heilig respect ervoor. En ook respecteren ze een dierenleven. Ze schieten een ree dood, en op het zelfde moment balen ze keihard als ze zien dat er een reekalfje ergens dood ligt, aangereden of zo.

Robyn

Berichten: 1592
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 13:42

Over die man met dat pennetje en zakboekje, die aan het tellen is en af en toe een ziek of gewond dier afschiet hoor je mij niet.

Maar die gasten die gewoon maar voor de lol dieren afschieten. Gewoon omdat het leuk is, kan ik absoluut geen respect voor opbrengen. Laten we wat leuks gaan doen. Ja de geweren pakken en voor de lol dieren afschieten. Sorry hoor maar dat vind ik echt absurd.

Net als de reden dat ze de kippen of konijnen opeten. Dit vind ik geen reden om dan maar die vossen af te schieten. Koop lekker een vosproof hok of een hond. En zorg dat dieren niet meer over de weg kunnen d.m.v. wildbruggen. Plaats aan de zijkant van de weg barricades zodat die dieren niet meer de weg opkunnen. Wij moeten zonodig door hun leefgebied rijden. Om daarom maar die dieren af te schieten gaat er bij mij niet in.

Als er teveel dieren in een gebied komen is eigenlijk onze eigen schuld. Wij bouwen het lekker vol. Maar ja daar is niks meer aan te doen, alleen zorgen dat het niet nog verder volgebouwd wordt. Als er echt sprake is van hongersnood zeg ik aan de ene kant schiet er maar een aantal af. Maar aan de andere kant (hoe vreselijk het ook klinkt) kan er zo nooit een natuurlijke selectie plaatsvinden dus blijft er een relatief zwakke populatie over. Dus dat is bij mij een beetje een dubbel gevoel.

Over stropers begin ik maar niet. Die mogen ze van mij afschieten.

Annelou

Berichten: 7520
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Schaijk: roddel-dorp wat 25 km van Den Bosch en 27 km van Nijmegen ligt in Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 14:55

Verschrikkelijk vind ik, ik hoorde het gisteren morgen op het nieuws. En van die fazanten die dan vrij gelaten worden en daarna meteen worden afgeschoten. Verdrietig

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 15:58

Desiree schreef:
geen gek idee! Sja, ik lees in jouw woorden, "wie is de mens om te bepalen of er van een diersoort teveel is, terwijl hij zichzelf ongebreideld voortplant en alles om zich heen vernietigd". En dat denk ik zelf ook altijd.


amen, Desiree en ellenlouise


Ik vind het ook vreselijk Scheve mond
t stikt hier van de jagers... elk weekend hoor je van vrijdag middag tot zondagmiddag altijd wel regelmatig schoten vallen Scheve mond

je gaat toch niet zo'n beestje doodschieten voor je lol, en ook niet om een diersoort in stand te houden. Waarom mogen mensen dieren doodmaken, maar als een dier dat met een mens probeert is die ook gelijk dood...


Ik snap niet dat mensen zich zo boven dieren voelen staan.
bah Misselijk

Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 20:03

Zoals ik al eerder in het andere topic heb gezegd. Ik kan me over het algemeen minder druk maken om jagen, dan om bv paardetransporten naar Italie. MAAR, waar ik nu woon, is het gewoon echt niet meer normaal, ze jagen hier elke dag van zonsopgang tot zonsondergang (ook doordeweeks) en ze houden daarbij geen rekening met het feit dat jij net met je paard langsrijdt. Ik blijf dat associaal vinden. En nogmaals, ik maak me ook druk over mijn katten. Gelukkig komen ze niet veel van het erf af, maar als ik, net zoals een van mijn buren een aantal jaren geleden, ooit het vel van mijn kat in een jagershok (van die hutjes die ze overal bouwen) aantref, dan ga ik zelf een jachtgeweer aanschaffen!

Ik overdrijf niet! ik heb hier echt last van! :
1. ik sta elke dag om 5:30 op... dus wil ik in het weekend eventjes uitslapen.
2. mijn katten, van wie er bij een al hagel bij zijn knie zit (is duidelijk te voelen- ik dacht zelf eerst aan de chip die is gaan zweven, maar de DA zegt dat het hagel is)
3. ze houden geen rekening met het feit dat sommige paarden er niet tegen kunnen.
4. ze doen het veel te vaak! en overal waar je hier kijkt (wie het NIET gelooft nodig ik uit om een weekendje bij mij te logeren)

btw, ik woon dus in Belgie, waarschijnlijk zijn de regels anders hier. Maar los daarvan, ik raak hier zo gestressed door dat het mij echt niet meer kan schelen of het jagers of stropers zijn, dit is letterlijk en figuurlijk overkill.