Sterilisatie bij verstandelijk gehandicapten?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 11:16

Ik ken het dilemma Desiree, ik zie ook heus wel de voordelen van verplichte sterilisatie, maar al te goed trouwens.
En toch ben ik er geen voorstander van en ook dat is eigenlijk alleen maar een gevoelskwestie want verstandelijk kan ik het niet goed beredeneren.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 11:22

irene schreef:
Ik ken het dilemma Desiree, ik zie ook heus wel de voordelen van verplichte sterilisatie, maar al te goed trouwens.
En toch ben ik er geen voorstander van en ook dat is eigenlijk alleen maar een gevoelskwestie want verstandelijk kan ik het niet goed beredeneren.

Ja dat ken ik, dat gevoel. En dat respecteer ik ook. Het is ook heel moeilijk. Want in deze kwestie zijn geen van beide opties echt ethisch.

Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 13:16

irish_lady schreef:
Ik was ook altijd van mening dat je dat niet voor ze mocht beslissen totdat ik dit verhaal hoorde ( en ja het is waar helaas wel)

Een echtpaar, beide gehandicapt hebben ene kind gekregen. Ze waren er heel erg blij mee en kregen ook begeleiding! Alleen ze weten niet goed wat nou goed en slecht is en kunnen dat hun kind dus ook niet leren. Omdat ze samen zo close waren hebben ze het kind daar dus ook in meegenomen. Dat kind was op haar 3e! dus al een sexuele partner van die mensen. Op het moment dat het kind iets stouts deed kon ze dat goedmaken door haarzelf aan te bieden aan die ouders. Gelukkig kwam de oma van het kind erachter en die heeft het kind weggehaald bij de ouders. Het kind is nu zo beschadigd dat op het moment dat ze straf krijgt ze zichzelf aan gaat bieden! En dan bedoel ik dus sexueel. Ze ziet niet in dat dat verkeerd is. De toezichthoudende voogd van de moeder van het kind, bagitaliseert dit probleem en doet of er niets aan de hand is. Hij wil dus ook geen stappen ondernemen, de oma heeft het kind nu "ontvoert"en is ondergedoken met dit kind, want de moeder van het kind heeft officieel het recht om het kind bij de oma vandaan te halen.



En hoeveel mensen zonder handicap doen dit ook?
Er zijn zat mensen zonder handicap die hun kids slaan, sexueel misbruiken enz.
En denk maar niet dat de misbruikende niet gehandicapte tegen kindlief gaat zeggen dat dat wat hij/zij doet slecht is.

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 14:25

Maya schreef:
Hmm.... ik zie hier een groep mensen die ervaring met geestelijk gehandicapten hebben. Dus een familielid hebben die gehandicapt is. En een groep, die leert voor omgaan met geestelijk gehandicapten. En bij die groep horen ook mensen die ermee werken.

*Nu ben ik kort door de bocht met mijn mening!* Groep 1 weet waar ze het over hebben, en groep 2 niet. Hoe hard jullie er ook mee werken, leren, enz. Jullie zullen nooit echt snappen hoe het is, om te leven met een geestelijk gehandicapte. Om te snappen hoe hij denkt en doet. Nu gaan jullie allemaal roepen, dat je dat wel weet en snapt. Echt niet. Simpel, na jullie werk gaan jullie weer naar huis, naar je normale leven en alles. Jullie leven niet continu samen met een verstandelijk gehandicapte, jullie maken niet alles geheel en precies mee. Daarom zullen jullie dat nooit echt volkomen snappen. Plingit was mijn persoonlijke mening, val me er maar op aan, maar het is wel mijn mening.*

Ik vind dat geestelijk gehandicapten wel gesteriliseerd moeten worden. Ik ben het ook eens met Arwenlune, over wat zij stelt over het "baby"gevoel die gehandicapten hebben. Zij snappen niet dat een kind groter wordt, en kunnen het ook niet goed opvoeden.

Daarnaast vind ik dat ze geen kinderen moeten kunnen krijgen omdat ze er niet zelfstandig voor kunnen zorgen. Ze kunnen niet eens zelfstandig voor zichzelf zorgen. Ze moeten altijd in de gaten worden gehouden. Ze moeten alles aangeleerd krijgen wbt zelfverzorging, verzorging van je huis. Een geestelijk gehandicapte zal nooit, maar dan ook nooit geheel zelfstandig verantwoord kunnen leven. En omdat ze dat zelf niet kunnen, moet je het hun eventuele kinderen ook niet aandoen, om ze in zo'n situatie te laten opgroeien.

Over het argument, dat je het recht niet hebt om te beslissen om in iemands anders lijf te snijden. Dan vind jij ook dat je niet mag beslissen om andere beslissingen voor iemand te nemen. Dan mag je ook niet beslissen dat iemand hulp nodig heeft. *Ik kom hier niet zo goed uit mijn woorden, maar ik bedoel, dat als je vind dat je over 1 onderdeel niet mag beslissen omdat het "volwaardige mensen" zijn, dan vind je ook dat je dat over alle onderdelen niet mag doen, omdat het immers volwaardige mensen zijn. Dat zijn ze IMO niet.*



Nou Maya, ik voelde me wel beledigd toen ik je relaas las dat groep 2 niet weet waar hij het over heeft... ik val je er niet op aan, maar misschien moet je mijn verhaal op pagina 5 nog eens lezen...
Maar no hard feelings.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 15:02

Alet"]
[quote="Maya schreef:
Groep 1 weet waar ze het over hebben, en groep 2 niet. Hoe hard jullie er ook mee werken, leren, enz. Jullie zullen nooit echt snappen hoe het is, om te leven met een geestelijk gehandicapte. Om te snappen hoe hij denkt en doet. Nu gaan jullie allemaal roepen, dat je dat wel weet en snapt. Echt niet. Simpel, na jullie werk gaan jullie weer naar huis, naar je normale leven en alles. Jullie leven niet continu samen met een verstandelijk gehandicapte, jullie maken niet alles geheel en precies mee. Daarom zullen jullie dat nooit echt volkomen snappen. Plingit was mijn persoonlijke mening, val me er maar op aan, maar het is wel mijn mening.*


Nou Maya, ik voelde me wel beledigd toen ik je relaas las dat groep 2 niet weet waar hij het over heeft... ik val je er niet op aan, maar misschien moet je mijn verhaal op pagina 5 nog eens lezen...
Maar no hard feelings.
[/quote]

Ik weet niet of Maya jouw verhaal heeft gelezen of herlezen, maar ik heb het wel herlezen, en zie niets anders dan dat het omgaan met VG een deel is van je opleiding, en je niet 24 uur per dag met dat kind bezig bent of bezig hoeft te zijn.
En dat is precies wat Maya heeft gezegd: jij zult, als je niet 24 uur per dag, jaar in jaar uit met een persoon met een geestelijke handicap te maken hebt, geen vrije tijd kent en door al die instanties heen moet, nooit weten wat het is dat een ouder in zo'n geval doormaakt. En dat is voor een normaal valide met een geestelijk gehandicapt kind al een hele kluif, laat staan voor een verstandelijk gehandicapte ouder met wel of niet gehandicapt kind. Kun je je beledigd voelen of niet, zo zie ik het. Jij hebt gewoon dezelfde ervaring niet.

pferdtje
Berichten: 688
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 16:59

Desiree"]
[quote="pferdtje schreef:
Het type eindeloze discussie die bij ons ook gevoerd wordt. Ik vind het absoluut belachelijk om iemand het recht op een kind te ontnemen. Ik ben voor voorlichting en begeleiding.

Is geen haalbare kaart in vele gevallen, die begeleiding. En dan heb ik het vooral over de begeleiding ACHTERAF, als ze dus een kind hebben. Ik vind het zelfs krankzinnig.
[/quote]

Krankzinnig om iemand te begeleiden die een kind heeft???? Verward Ik vind dat er veel meer begeleid moet worden *LOL* ook bij de zogenaamde normale ouders Er ontstaan zoveel problemen met kinderen
Boos! Tienerzwangerschappen
Boos! Overmatig alcohol gebruik
Boos! Drugsgebruik
Boos! enz enz

En begeleiding Achteraf begint Vooraf dus je begint met voorlichting en er naar toe werken. Je kunt mensen geen rechten ontnemen tenzij je een rechter bent en dan nog heb je te maken met humanitaire rechten en dan mag je dus iemand ook niet zomaar steriliseren Zo ken ik nog wel wat mensen die gesteriliseerd moeten worden Dat kan toch niet? We zijn toch mensen!

pferdtje
Berichten: 688
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 17:10

Cassidy"]
[quote="Alet"][quote="Maya schreef:
Groep 1 weet waar ze het over hebben, en groep 2 niet. Hoe hard jullie er ook mee werken, leren, enz. Jullie zullen nooit echt snappen hoe het is, om te leven met een geestelijk gehandicapte. Om te snappen hoe hij denkt en doet. Nu gaan jullie allemaal roepen, dat je dat wel weet en snapt. Echt niet. Simpel, na jullie werk gaan jullie weer naar huis, naar je normale leven en alles. Jullie leven niet continu samen met een verstandelijk gehandicapte, jullie maken niet alles geheel en precies mee. Daarom zullen jullie dat nooit echt volkomen snappen. Plingit was mijn persoonlijke mening, val me er maar op aan, maar het is wel mijn mening.*


Nou Maya, ik voelde me wel beledigd toen ik je relaas las dat groep 2 niet weet waar hij het over heeft... ik val je er niet op aan, maar misschien moet je mijn verhaal op pagina 5 nog eens lezen...
Maar no hard feelings.
[/quote]

Ik weet niet of Maya jouw verhaal heeft gelezen of herlezen, maar ik heb het wel herlezen, en zie niets anders dan dat het omgaan met VG een deel is van je opleiding, en je niet 24 uur per dag met dat kind bezig bent of bezig hoeft te zijn.
En dat is precies wat Maya heeft gezegd: jij zult, als je niet 24 uur per dag, jaar in jaar uit met een persoon met een geestelijke handicap te maken hebt, geen vrije tijd kent en door al die instanties heen moet, nooit weten wat het is dat een ouder in zo'n geval doormaakt. En dat is voor een normaal valide met een geestelijk gehandicapt kind al een hele kluif, laat staan voor een verstandelijk gehandicapte ouder met wel of niet gehandicapt kind. Kun je je beledigd voelen of niet, zo zie ik het. Jij hebt gewoon dezelfde ervaring niet.
[/quote]

Een basis vaardigheid van een SAWer SPWer en al die andere mensen in de zorg is Inleving. Empathie. Dat is een belangrijke eigenschap die j absoluut nodig hebt.

Tuurlijk ga jij weer naar huis terug naar je normale leven zonder handicappen maar dat is maar goed ook anders is het niet vol te houden Je zorgt vaak nl niet voor 1 maar voor meerdere gehandicapten personen. En ouders met een gehandicapt kind worden zelf vaak ook overspannen of depressief en hebben zelf ook hulp nodig daarom zijn er gezinsvervangende tehuizen met personeel die daar echt voor is opgeleid die veel weten en die ook thuis kunnen uitrusten zodat ze de volgende dag weer aan hun clienten kunnen besteden.

Ouders moeten die rust ook krijgen en zichzelf gunnen dat is het aller eerste. En ik weet dat deze discussie waarschijnlijk niet opgelost wordt maar probeer een beetje empathie naar de hulpverleners te geven die doen keihard hun best.
Bij een instantie iets voor elkaar krijgen is ook niet een kwestie van 1 telefoontje.

En als je niet naar huis kan dan blijft er niks van je over en zitten dadelijk alle gehandicapte mensen weer thuis met alle gevolgen van dien.

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 17:13

h_henkie schreef:
[
3.
Het kan aan mijn liggen maar deze pak ik niet helemaal. Verward Je kan deze diskuusie nl van 2 kanten bekijken. Van uit de vg maar ook vanuit het kind. Gezien mijn beroep bekijk ik het vanuit de vg.

[/quote]


Ik kreeg het idee dat jij dacht dat ik voor sterilisatie was omdat ik niet wilde dat er meer verstandelijk gehandicapten kwamen. Een daar gaat het dus absoluut niet om. Het gaat mij er dus om dat VG in 99% van de gevallen niet in staat zijn om een king veilig op te voeden.

Dat is tevens het grote verschil met de sterilisaties van vroeger: dat was uit het idee dat VG zich niet 'uit mochten breiden'. Mij (en de andere voorstanders hier) gaat het er om dat het recht van en kind om op te groeien in een veilige omgeving voor het recht van een VG gaat om een kind te krijgen.

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 17:23

pferdtje schreef:
[
Krankzinnig om iemand te begeleiden die een kind heeft???? Verward Ik vind dat er veel meer begeleid moet worden *LOL* ook bij de zogenaamde normale ouders Er ontstaan zoveel problemen met kinderen
Boos! Tienerzwangerschappen
Boos! Overmatig alcohol gebruik
Boos! Drugsgebruik
Boos! enz enz

En begeleiding Achteraf begint Vooraf dus je begint met voorlichting en er naar toe werken. Je kunt mensen geen rechten ontnemen tenzij je een rechter bent en dan nog heb je te maken met humanitaire rechten en dan mag je dus iemand ook niet zomaar steriliseren Zo ken ik nog wel wat mensen die gesteriliseerd moeten worden Dat kan toch niet? We zijn toch mensen!
[/quote]


Je kunt voorlichting geven wat je wilt, maar een hoop VG zijn niet in staat om dat te bevatten. Laat staan om te bevatten wat een kind hebben inhoud. Zoals ik al 10 keer heb gezegt hier: het recht van een kind om op te groeien in een veilige omgeving gaat voor het recht van en VG om een kind te krijgen.

Begeleiding is leuk, maar die kunnen er niet 24 uur per dag bij zijn Wat als moeders 's nachts nou bedenk dat ze even met haar kindje wil spelen en vervolgens vergeet dat ze hem op de bank heeft laten liggen omdat ze iets interessanters ziet? Geen hulpverlener die er bij is. En dan heb ik het nog niet eens over de kosten

VG hebben geen beheer over hun eigen geld, omdat ze niet in staat zijn om daar goed mee om te gaan. Ze mogen vaak niet bepalen wat ze eten, hoe ze koken wanneer ze gaan slapen, allemaal omdat zij niet voor zichzelf kunnen zorgen en zij zichzelf schade zouden toebrengen.
Maar jij vindt dat ze wel een kind mogen krijgen? Die 'rechten' mogen wel worden afgenomen, maar op het moment dat en ander leven in gevaar komt mogen ze wel zelf een beslissing gaan nemen?

pferdtje
Berichten: 688
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 17:58

laurae"]
[quote="pferdtje schreef:
[
Krankzinnig om iemand te begeleiden die een kind heeft???? Verward Ik vind dat er veel meer begeleid moet worden *LOL* ook bij de zogenaamde normale ouders Er ontstaan zoveel problemen met kinderen
Boos! Tienerzwangerschappen
Boos! Overmatig alcohol gebruik
Boos! Drugsgebruik
Boos! enz enz

En begeleiding Achteraf begint Vooraf dus je begint met voorlichting en er naar toe werken. Je kunt mensen geen rechten ontnemen tenzij je een rechter bent en dan nog heb je te maken met humanitaire rechten en dan mag je dus iemand ook niet zomaar steriliseren Zo ken ik nog wel wat mensen die gesteriliseerd moeten worden Dat kan toch niet? We zijn toch mensen!
[/quote]

Je kunt voorlichting geven wat je wilt, maar een hoop VG zijn niet in staat om dat te bevatten. Laat staan om te bevatten wat een kind hebben inhoud. Zoals ik al 10 keer heb gezegt hier: het recht van een kind om op te groeien in een veilige omgeving gaat voor het recht van en VG om een kind te krijgen.

Begeleiding is leuk, maar die kunnen er niet 24 uur per dag bij zijn Wat als moeders 's nachts nou bedenk dat ze even met haar kindje wil spelen en vervolgens vergeet dat ze hem op de bank heeft laten liggen omdat ze iets interessanters ziet? Geen hulpverlener die er bij is. En dan heb ik het nog niet eens over de kosten

VG hebben geen beheer over hun eigen geld, omdat ze niet in staat zijn om daar goed mee om te gaan. Ze mogen vaak niet bepalen wat ze eten, hoe ze koken wanneer ze gaan slapen, allemaal omdat zij niet voor zichzelf kunnen zorgen en zij zichzelf schade zouden toebrengen.
Maar jij vindt dat ze wel een kind mogen krijgen? Die 'rechten' mogen wel worden afgenomen, maar op het moment dat en ander leven in gevaar komt mogen ze wel zelf een beslissing gaan nemen?


Ow dus dan schaffen we al hun rechten maar meteen af waarom ook niet meteen het recht om te leven ze kunnen toch niks goed doen. En we dan toch bezig zijn waarom laten we alle ouders dan geen test doen of ze wel geschikt zijn. Zijn ze niet geschikt steriliseren en castreren zo dan zijn we meteen van alle problemen af of nee beter idee alle tienermeisjes die zwanger zijn verplicht abortus laten plegen en meteen steriliseren ze zijn nogal dom geweest afgeleid door een mooie jongen nog een probleem de wereld uit geholpen! Beter idee

Nu gaat idereen weer reageren ow wat extreem enz enz bespaar je de moeite dit was alleen om aan te geven hoe belachelijk ik het idee vind dat je iemand steriliseerd omdat ze verstandelijk gehandicapt zijn. maar goed hier kom je toch nooit het is een etnische kwestie

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 18:11

pferdtje schreef:
Een basis vaardigheid van een SAWer SPWer en al die andere mensen in de zorg is Inleving. Empathie. Dat is een belangrijke eigenschap die j absoluut nodig hebt.

Tuurlijk ga jij weer naar huis terug naar je normale leven zonder handicappen maar dat is maar goed ook anders is het niet vol te houden Je zorgt vaak nl niet voor 1 maar voor meerdere gehandicapten personen. En ouders met een gehandicapt kind worden zelf vaak ook overspannen of depressief en hebben zelf ook hulp nodig daarom zijn er gezinsvervangende tehuizen met personeel die daar echt voor is opgeleid die veel weten en die ook thuis kunnen uitrusten zodat ze de volgende dag weer aan hun clienten kunnen besteden.

Ouders moeten die rust ook krijgen en zichzelf gunnen dat is het aller eerste. En ik weet dat deze discussie waarschijnlijk niet opgelost wordt maar probeer een beetje empathie naar de hulpverleners te geven die doen keihard hun best.
Bij een instantie iets voor elkaar krijgen is ook niet een kwestie van 1 telefoontje.

En als je niet naar huis kan dan blijft er niks van je over en zitten dadelijk alle gehandicapte mensen weer thuis met alle gevolgen van dien.


De mensen die ervoor kiezen om met gehandicapten om te gaan hebben mijn volledige waardering. Maar je vergeet een ding Pferdtje, dat zij namelijk voor die opleiding en dat werk gekozen hebben, en dat ze er ten allen tijde mee op kunnen houden als ze dat niet trekken. Zij hebben, toen ze die keuze maakten, ook kunnen kiezen voor een ander beroep. En daar gaat het om, om die keuzes te kunnen maken. En als je een kind hebt, heb je die keuze niet meer. Dat is namelijk levenslang!

En verder behoef ik geen uitleg dat de gezinsvervangende tehuizen broodnodig zijn, de mensen die er werken goed zijn, want ik heb er ook zelf mee te maken (geestelijk gehandicapte broer) Maar ik zie ook de hoge turnover van de mensen die er werken, en dat niemand het er lang uithoudt, om wat voor reden ook.

pferdtje
Berichten: 688
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 18:17

Cassidy"]
[quote="pferdtje schreef:
Een basis vaardigheid van een SAWer SPWer en al die andere mensen in de zorg is Inleving. Empathie. Dat is een belangrijke eigenschap die j absoluut nodig hebt.

Tuurlijk ga jij weer naar huis terug naar je normale leven zonder handicappen maar dat is maar goed ook anders is het niet vol te houden Je zorgt vaak nl niet voor 1 maar voor meerdere gehandicapten personen. En ouders met een gehandicapt kind worden zelf vaak ook overspannen of depressief en hebben zelf ook hulp nodig daarom zijn er gezinsvervangende tehuizen met personeel die daar echt voor is opgeleid die veel weten en die ook thuis kunnen uitrusten zodat ze de volgende dag weer aan hun clienten kunnen besteden.

Ouders moeten die rust ook krijgen en zichzelf gunnen dat is het aller eerste. En ik weet dat deze discussie waarschijnlijk niet opgelost wordt maar probeer een beetje empathie naar de hulpverleners te geven die doen keihard hun best.
Bij een instantie iets voor elkaar krijgen is ook niet een kwestie van 1 telefoontje.

En als je niet naar huis kan dan blijft er niks van je over en zitten dadelijk alle gehandicapte mensen weer thuis met alle gevolgen van dien.


De mensen die ervoor kiezen om met gehandicapten om te gaan hebben mijn volledige waardering. Maar je vergeet een ding Pferdtje, dat zij namelijk voor die opleiding en dat werk gekozen hebben, en dat ze er ten allen tijde mee op kunnen houden als ze dat niet trekken. Zij hebben, toen ze die keuze maakten, ook kunnen kiezen voor een ander beroep. En daar gaat het om, om die keuzes te kunnen maken. En als je een kind hebt, heb je die keuze niet meer. Dat is namelijk levenslang!

En verder behoef ik geen uitleg dat de gezinsvervangende tehuizen broodnodig zijn, de mensen die er werken goed zijn, want ik heb er ook zelf mee te maken (geestelijk gehandicapte broer) Maar ik zie ook de hoge turnover van de mensen die er werken, en dat niemand het er lang uithoudt, om wat voor reden ook.
[/quote]

Je kiest in princiepe ook voor kinderen en dat kan dus ook fout gaan om het maar even kort door de bocht te zeggen. Maar ook als je kind niet gehandicapt is zit je er de rest van je leven aan vast of je het leuk vindt of niet en dingen die gebeuren kan je niet weg stoppen doen hulpverleners ook niet die vertellen ook aan tafel hoe hun dag was en die vertellen ook als ze het moeilijk hebben

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 18:23

paardje schreef:
Je kiest in princiepe ook voor kinderen en dat kan dus ook fout gaan om het maar even kort door de bocht te zeggen. Maar ook als je kind niet gehandicapt is zit je er de rest van je leven aan vast of je het leuk vindt of niet en dingen die gebeuren kan je niet weg stoppen doen hulpverleners ook niet die vertellen ook aan tafel hoe hun dag was en die vertellen ook als ze het moeilijk hebben


En nu graag met interpunctie en hoofdletters? Ik kan je namelijk even niet meer volgen.

pferdtje
Berichten: 688
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 18:27

Cassidy"]
[quote="paardje schreef:
Je kiest in princiepe ook voor kinderen en dat kan dus ook fout gaan om het maar even kort door de bocht te zeggen. Maar ook als je kind niet gehandicapt is zit je er de rest van je leven aan vast of je het leuk vindt of niet en dingen die gebeuren kan je niet weg stoppen doen hulpverleners ook niet die vertellen ook aan tafel hoe hun dag was en die vertellen ook als ze het moeilijk hebben


En nu graag met interpunctie en hoofdletters? Ik kan je namelijk even niet meer volgen.
[/quote]

Je kiest in princiepe ook voor kinderen en dat kan dus ook fout gaan om het maar even kort door de bocht te zeggen.
Maar ook als je kind niet gehandicapt is zit je er de rest van je leven aan vast of je het leuk vindt of niet.
En dingen die gebeuren kan je niet weg stoppen.
Doen hulpverleners ook niet die vertellen ook aan tafel hoe hun dag was en die vertellen ook als ze het moeilijk hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 18:30

Cassidy"]
[quote="Alet"][quote="Maya"]
*Hier stond mijn mening, is hierboven ook te lezen, maar anders worden de quote's zo lang*
[/quote]

Nou Maya, ik voelde me wel beledigd toen ik je relaas las dat groep 2 niet weet waar hij het over heeft... ik val je er niet op aan, maar misschien moet je mijn verhaal op pagina 5 nog eens lezen...
Maar no hard feelings.
[/quote]

(...)en zie niets anders dan dat het omgaan met VG een deel is van je opleiding, en je niet 24 uur per dag met dat kind bezig bent of bezig hoeft te zijn.
En dat is precies wat Maya heeft gezegd: jij zult, als je niet 24 uur per dag, jaar in jaar uit met een persoon met een geestelijke handicap te maken hebt, geen vrije tijd kent en door al die instanties heen moet, nooit weten wat het is dat een ouder in zo'n geval doormaakt. (...) Kun je je beledigd voelen of niet, zo zie ik het. Jij hebt gewoon dezelfde ervaring niet.
[/quote]

Dank je Cassidy, dat probeerde ik te zeggen. Het klopt dat die mensen in de zorg zich wel wat kunnen inleven, en ook wel gevoelens over kunnen hebben. Maar ze zullen het nooit echt beseffen. Bij mij is het enkel het geval dat het mijn broertje is, ik heb er veel minder moeite mee dan mijn moeder, het is toch haar kind. Maar ik zie wel alle moeilijkheden, met hulpverleners enz. (voorbeeldje staat op pag 6 meen ik)
Maar goed, Alet, ik heb jou stukje tekst gelezen, en ik zie eigenlijk daar niets in wat mijn mening zou moeten weerleggen. Je lijkt het eigenlijk meer met me eens te zijn...

[quote="pferdtje"]
(...)

Tuurlijk ga jij weer naar huis terug naar je normale leven zonder handicappen maar dat is maar goed ook anders is het niet vol te houden

Ouders moeten die rust ook krijgen en zichzelf gunnen dat is het aller eerste. En ik weet dat deze discussie waarschijnlijk niet opgelost wordt maar probeer een beetje empathie naar de hulpverleners te geven die doen keihard hun best.
(...)
En als je niet naar huis kan dan blijft er niks van je over en zitten dadelijk alle gehandicapte mensen weer thuis met alle gevolgen van dien.
[/quote]

Hey, ik val hulpverleners niet aan, laat dat duidelijk zijn. Ze hebben ons leven verlicht, en ze doen hun best ook echt. Ik ben blij en dankbaar voor wat ze kunnen doen. Maar het probleem is vaak dat ze allemaal mooie ideeën hebben, en gedachtes, die in de praktijk niet werken. En dan ook niet altijd even goed luisteren naar de omgeving van een VG... Ik kan niet altijd tegen die, ja het is een beetje een soort arrogantie, van dat ze het beter weten...

Over het de 1e en laatste alinea val ik. Enorm. Waarom mag een hulpverlener wel naar huis? Waarom mag die het wel van zich afzetten? En als ouder of familielid van VG bepaalt dat je leven enorm, je hebt nooit geheel rust. Als mijn broertje eens een nacht uit logeren gaat, hebben we allemaal moeite ermee. Gaat het daar wel goed? Gaat het hun lukken? Wat zijn de gevolgen als hij weer thuiskomt? Daarnaast, zei je dat hulpverleners het "zwaarder" hebben omdat ze met meer VG's werken. Is misschien wel ergens zo, maar het blijft maar tijdelijk. Even een vraag, ken jij hulpverleners die overspannen of burned-out van het verzorgen van VG's raken? Ik niet. Ook geen ouders van VG's, ik heb wel verhalen gehoord via via, van ouders waar dat wel het geval is. *Wederom moeite met het verwoorden van wat ik wil zeggen*

[quote="pferdtje schreef:
Nu gaat idereen weer reageren ow wat extreem enz enz bespaar je de moeite dit was alleen om aan te geven hoe belachelijk ik het idee vind dat je iemand steriliseerd omdat ze verstandelijk gehandicapt zijn. maar goed hier kom je toch nooit het is een etnische kwestie


Je bedoelt ethisch Knipoog
VG's hebben wel rechten. Maar omdat ze minder begaafd zijn, kunnen ze niet altijd inschatten wat goed voor hun is. Daarom worden zij geholpen, en dat houd idd in dat er soms rechten worden afgenomen... Ik mag later als ik 90 ben bijv. ook geen auto meer rijden omdat dat dan niet meer verantwoord is. Dat recht wordt mij dan ook afgenomen...
VG's worden niet gesteriliseerd ómdat ze VG zijn. Maar omdat dat VG-zijn wel veroorzaakt dat het minder goed is voor hun eventuele kinderen. Dus om die toekomstige kinderen te beschermen. Niet vanwege hunzelf... Bepaalde VG's kunnen gewoon geen kind opvoeden, er staan in dit topic tal van redenen.
Ik zou het idd niet verkeerd vinden dat ouders les krijgen in het ouderschap voor ze aan kinderen mogen beginnen. Het bestaat al ergens in Scandinavië meen ik. Lijkt mij een heel goed plan. Maar da's een andere discussie Knipoog

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 18:34

pferdtje schreef:
.
Maar ook als je kind niet gehandicapt is zit je er de rest van je leven aan vast of je het leuk vindt of niet.


Een gewoon gezond kind groeit uiteindelijk op in een volwaardig mens dat voor zichzelf kan zorgen. Een gehandicapt kind blijft altijd 2, of 4, of 8, of (als je veel geluk hebt) 12. Dat komt nooit verder. Dat zal die (geestelijke) leeftijd blijven totdat het (of de ouders) komt te overlijden.

Kunnen we gewoon even aannemen dat dit niet te vergelijken is?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 18:34

pferdtje schreef:
Je kiest in princiepe ook voor kinderen en dat kan dus ook fout gaan om het maar even kort door de bocht te zeggen. Maar ook als je kind niet gehandicapt is zit je er de rest van je leven aan vast of je het leuk vindt of niet.


Even buiten beschouwing gelaten dat je bewust voor een kind hoort te kiezen (en dat dit nog veel te weinig word gedaan), je zit er idd levenslang aan vast. Daarom gaat het nu juist! Als het opvoeden van een kind een opgave is voor een normaal valide (en er zijn genoeg ouders die er zelf niet uitkomen) hoe moet dat dan met een minder valide?
En zoals er al in het artikel uit de Metro stond dat Margreet citeerde: als er 20 mensen nodig zijn om een VG te helpen bij het opvoeden van het kind: wie gaat dat betalen?
Ik heb nog geen normaal valide ouder gezien die 20 mensen had ter begeleiding van de opvoeding van het kind. Eer dat zover komt, is het kind door de kinderbescherming allang uit huis geplaatst (dat zou je tenminste hopen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 18:36

pferdtje schreef:
Maar ook als je kind niet gehandicapt is zit je er de rest van je leven aan vast of je het leuk vindt of niet.


Wat wil je hier mee zeggen?
Papa en mama kiezen voor een kind. Kind is geheel gezond. Geen probleem, ze hebben voor het kind gekozen, ze voeden het op, en vervullen hun wens van een kind te krijgen en opvoeden.
Papa en mama kiezen voor een kind. Kind is niet geheel gezond. Geen probleem, ze hebben voor het kind gekozen, ze voeden het op, en vervullen hun wens van een kind te krijgen en opvoeden.

In het algemeen, is het kind gewenst, ook als het "wat" heeft. Dat kan een schok zijn, maar daarna zetten mensen zich erover. En gaan verder met hun taak. Het is nou eenmaal zo, en ze maken er het beste van.

*Edit* Lees maar bij Arwenlune en Cassidy, ik voeg me bij hun*