Wat vinden jullie van prenatale diagnostiek?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Mag prenatale diagnostiek?

Nee
1 (1%)
Ja, maar geen zwangerschapsafbreking
2 (3%)
Ja, en in sommige gevallen zwangerschapsafbreking
43 (66%)
Ja, en zwangerschapsafbreking is altijd geoorloofd
19 (29%)

Totaal aantal stemmen: 65


XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 12:06

Ik heb niet gezegd dat ik helemaal niet van plan ben om carriere te maken als ik een kind heb.

Ik ben echt wel van plan om mijn eigen leventje te kunnen leiden en zolang als een kind daar nog niet tussen past komt deze er ook niet. Misschien komt dat wel nooit, wie weet.

Oplossingen zijn altijd te vinden natuurlijk, ik geloof niet dat het onbegonnen werk is om een gehandicapt kind zelf op te voeden met de opvang waar nodig.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 12:12

flair schreef:
Ik ben echt wel van plan om mijn eigen leventje te kunnen leiden en zolang als een kind daar nog niet tussen past komt deze er ook niet. Misschien komt dat wel nooit, wie weet.


Een kind kan ook komen door een ongelukje. Dus jij zegt dat je een geestelijk gehandicapt kind niet zou aborteren, maar een kind komt er niet zolang het er niet tussen past? Dus in het ergste geval zou jij een gezond kind aborteren?

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 12:24

Nee, ik zou niet aborteren. Ik zorg gewoon simpelweg dat ik niet zwanger raak wanneer ik dat nog niet wil. Ongelukjes zijn te voorkomen, wat dit betreft neem ik geen risico`s en dat heb ik ook nog nooit gedaan.

ALS ik toch zwanger zou raken (wat 0,01% kans is) zou ik nog niet aborteren, dan gaat het kind voor mij, aangezien het mijn keus nog niet was om een kind te krijgen en dat waarschijnlijk ten koste van mijn carriere zou gaan.

Lon
Berichten: 886
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 12:33

Ik heb gekozen voor prenatale diagnostiek en het altijd mogen afbreken van een zwangerschap.
Ik zie om me heen een aantal kinderen/jonge mensen die zich door een aangeboren ziekte vaak ziek voelen, vaak daarvoor in het ziekenhuis moeten verblijven en ook vaak veel pijn moeten lijden. En daarnaast op 10 jarige leeftijd al moeten beseffen dat de kans dat hun lijf er voor hun dertigste mee ophoudt, heel groot is. Ik zou een kind dat lijden niet aan willen doen. Ook al kan het ook enigzins meevallen.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 12:37

Over het geslacht van het kindje: als er prenatale diagnostiek (wat een mond vol zeg!) wordt toegepast komt het er op neer dat er ook DNA onderzoek gedaan kan worden. In het DNA ligt vanaf de bevruchting het geslacht van het kindje vast en dan zou in theorie al gelijk tot een abortus over gegaan kunnen worden. Met een echo kijken ze naar het ontwikkelde kindje en is het niet direct te zien, PD is imo een goed midden om evt. dingen in een eerder stadium te zien, omdat je hiermee o.a. DNA kunt testen. Maar dan kom je toch weer op de grens trekken...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 14:04

flair"]
Nee, ik zou niet aborteren. Ik zorg gewoon simpelweg dat ik niet zwanger raak wanneer ik dat nog niet wil. Ongelukjes zijn te voorkomen, wat dit betreft neem ik geen risico`s en dat heb ik ook nog nooit gedaan. .
[/quote]

Op het moment dat jij met een man in de koffer duikt loop je het risico. Alle voorbehoedsmiddelen die er bestaan zijn niet 100% safe. De pil niet, het spiraaltje niet, een condoom niet. Dus te beweren dat je het risico niet loopt vind ik een beetje naief.

[quote="flair schreef:
ALS ik toch zwanger zou raken (wat 0,01% kans is) zou ik nog niet aborteren, dan gaat het kind voor mij, aangezien het mijn keus nog niet was om een kind te krijgen en dat waarschijnlijk ten koste van mijn carriere zou gaan.


Eh....die zin snap ik even niet. Je zou het kind niet laten aborteren maar wel voor laten gaan aangezien het je keus nog niet was?

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 14:38

flair schreef:
Volgens mij kan de moeder er pas achter komen wat voor geslacht het kind heeft bij de 20 weken echo. Dan kan het niet meer weggehaald worden toch?


Ik heb in Nederland een zwangerschapsonderbreking ondergaan op 21 weken zwangerschap. Kan dus wel degelijk met een maximum van 20/21 weken zwangerschap.

Ik heb zelf een mentaal en fysiek gehandicapt nichtje met de zelfde leeftijd als m'n broertje. Ik wens dit m'n ergste vijand niet toe. Het kind is helemaal niet agressief. Ze is echter zo danig mager (ondervoed) door haar aandoeningen dat de ouders jaarlijks enkele keren hun kind op de grens van leven en dood zien staan in de intensieve zorgen ... wat is er het meest menselijk dan? Had hun kindje bij de geboorte het niet gehaald of de zwangerschap onderbroken zou zijn geweest waren ze er ondertussen al lang overheen, en leefden ze nu met de wetenschap van hun hoogst persoonlijk engeltje ... nu leven ze met een duiveltje op hun schouder die jaarlijks enkele keren hun kind komt claimen, al meer dan 20 jaar lang .... Kindje die van de ouders afhangt, die niet mobiel is omwille van de danige ondervoeding, kind die "klanken" uitstoot wat voor andere niet verstaanbaar zijn, die dus van 'r ouders afhankelijk is ... wat als mama en papa iets voorhebben? Wie zal dan naast 'r bedje gaan waken enkele keren per jaar wetende dat elke tocht adem de laatste kan zijn en wie zal dan bij de doktoren gaan aanhoren hoe erg de opgelopen schade deze keer weer is ...

lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 15:07

Ik ben voor prenatale diagnostiek en evt afbreking van de zwangerschap.

Kan het niet goed onderbouwen, het is een gevoel. Wat Richtje hierboven citeerde; Een kind het heeft recht om te leven, maar niet de PLICHT. Hier ben ik het helemaal mee eens.
Als mijn dochter als kasplantje verder zou moeten zou ik haar willen euthanaseren. Als mijzelf dit overkomt, hoop ik ook dat iemand de stekker eruit trekt.

maudy

Berichten: 1309
Geregistreerd: 04-11-02
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 16:09

leuk verhaal, echt gebeurd, en gelukkig goed afgelopen:

Ik ken een man en een vrouw, die aan kinderen wilden beginnen. Ze was zwanger, en ze lieten een test doen. uit de test bleek dat hun kindje het syndroom van down heeft. Ze waren erg verdrietig en geschrokken, maar uiteindelijk hadden ze besloten om het kindje toch te laten komen, omdat het tenslotte uit liefde ontstaan was. Paar maanden later, kindje wordt geboren, blijkt kerngezond te zijn. 't Jochie gaat nu naar de basisschool.

typisch geval van OEPS. Testen zijn niet altijd 100% betrouwbaar.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-03 18:50

flair"]
Ik heb het dus wel over zorgen voor het kind zonder mensen over de vloer. En dat is gewoon onmogelijk met het zogenaamde kasplantje...
[/quote]

Toch is ook dit mogelijk.... (ik ken iemand die dit doet)
Je zult idd je hele cariƩre opzij moeten zetten, en heel veel aandacht aan je kind moeten besteden.
Wel zie je dat deze ouders hun kinderen vaak zo'n twee dagen in de week naar een kinderdagcentrum brengen, om of even wat tijd voor zichzelf te hebben, of om ervoor te zorgen dat het kind ook contact met anderen (dan zijn/haar gezin) heeft. Vergelijkbaar met een 'gewone' creche...

[quote="cassidy schreef:
de bijstand betaald tot een bepaalde periode (tot het 5de levensjaar van het kind?)


Vanaf dat het kind 3 jaar is, kan je een PGB (persoonsgebondenbudget) aanvragen voor een gehandicapt kind. Dit is een bedrag dat je naast de gewone kinderbijslag ontvangt.
Blijft dat het ongetwijfeld extra geld zal kosten, helaas Scheve mond

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 13:14

Cassidy schreef:
Op het moment dat jij met een man in de koffer duikt loop je het risico. Alle voorbehoedsmiddelen die er bestaan zijn niet 100% safe. De pil niet, het spiraaltje niet, een condoom niet. Dus te beweren dat je het risico niet loopt vind ik een beetje naief.


Ik heb niet gezegd dat ik dat risico niet loop, maar het is zo`n pietepeuterig klein kansje dat ik zwanger zou raken dat ik het eigenlijk geen risico kan noemen. Plus dat ik het niet "in de koffer duiken" kan/wil noemen wat ik met mijn vriend doe. Een uitdrukking die wij hier alleen voor sletjes gebruiken Verward

Citaat:
Eh....die zin snap ik even niet. Je zou het kind niet laten aborteren maar wel voor laten gaan aangezien het je keus nog niet was?


Ik ben niet voor abortus, vandaar dat ALS ik op dit moment zwanger zou raken, het kind niet zou laten aborteren. Dit zal dan ten koste gaan van mezelf, de opleiding dus waar ik nu mee bezig ben en daarmee mijn carriere. Maar het kind zal hoe dan ook een goed leven krijgen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 13:24

Kinta"]
[quote="Desiree"][quote="Kinta"]
[Nee, relativeren is voor mij geen probleem. Dank je dat je je zorgen om me maakt, Desiree, niet nodig.
Maar denk eens door ... Er worden zwangerschappen afgebroken omdat een kind een HAZENLIP heeft! Dat vind ik zorgwekkend ja. Gek he?
[/quote]
ah nee joh, dat lijkt me echt stug hoor, als mensen een zwangerschap om zoiets afbreken.
[/quote]
Neem maar van me aan dat het echt waar is. En weigert de ethische commissie in Nederland om hier aan mee te werken, dan gaan ze naar Italie ofzo. Echt walgelijk!
[/quote]
mensen die opzettelijk zwanger zijn vanwege een kinderwens hebben zowiezo vreselijke moeite met abortus. Die zullen echt geen kind laten aborteren om zoiets.

[quote="Kinta"]
En je vergeet hier mee denk ik ook dat vrouwen vaak ontzettend veel psychische problemen krijgen met een abortus.
[/quote]
Precies, daarom!


[quote="Kinta schreef:
En als je een gezond kindje krijgt, slim, gezellig, rustig, spontaan, wat op zijn 10e door een auto wordt aangereden, tijd comateus en daarna blijvende hersenbeschadigingen. Zal levenlang afhankelijk blijven.
Maar weg doen dan? Verward
Dat is toch hetzelfde? Reken je ook niet op als je kiest voor een kind, maar het overkomt je toch.


Nee, dat is niet hetzelfde. Het ongeboren kind ken je niet, daar hou je nog niet zo van als dat kind dat geboren is en je al 10 jaar bij je hebt gehad. Een abortus zal er best in hakken, maar het verlies van een kind hakt er zo ongenadig hard in, dat de vader en moeder nooit meer dezelfden zullen zijn.