Valkuilen bij eigen onderneming

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Valkuilen bij eigen onderneming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-03 14:15

Sinds juli 2001 heb ik een eigen bedrijf dat vrij goed loopt. (te goed voor naast een fulltime baan maar nog niet goed genoeg om fulltime mee bezig te zijn)
Omdat mijn contract per 30 november afloopt en ik nog geen nieuwe baan weer heb, wil ik mijn eigen bedrijf vergroten en er fulltime mee aan de slag gaan.

Doordat ik vanaf dat moment niet meer werkzaam ben bij een werkgever, kom ik voor allerlei valkuilen te staan met betrekking tot belasting, verzekeringen, etcetera.
Wie kan mij hier meer over vertellen? Wat zijn dingen waar ik rekening mee moet houden?


Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 14:24

Ik neem aan dat je al bij de kamer van koophandel bent geweest? Zo nee, dan kunnen ze je daar heel goed verder helpen. Zij kunnen speciaal advies geven voor startende ondernemers. Er zijn een hoop zaken die je moet weten over een eigen bedrijf. Eigenlijk teveel om hier op te noemen Haha!

Ik moet nu even denken aan die reclame “weet je wat jij zou moeten doen!? Eerst even langs de kamer van koophandel” Haha!

Succes!!

voor ex-onderschrift, zie onderschrift Polly
Na vele jaren een keer een ander onderschrift

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 14:34

idd, Kamer van Koophandel. Ik ben pas bij een seminar over freelancen geweest, en dat was erg nuttig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 14:55

Jep, de startersdagen zijn erg goed. Worden zeer regelmatig gegeven. Verder even je verzekeringsadviseur op de koffie vragen en even binnenwippen bij de Belastingdienst, dan weet je alles wat je nodig hebt.

lieke2
Berichten: 2127
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 15:17

In ieder geval kom je (denk ik) in aanmerking voor een uitkering, dit is vast een leuk bedrag wat je elke maand binnen kunt halen. Let hierbij wel op dat je voldoet aan de sollicitatieverplichting. Ook moet je wel opletten bij het invullen van het aanvraagformulier, hierbij vragen ze namelijk ook als je al een soort van onderneming naast je werk had, hoeveel uur per week je hieraan besteed hebt en dan geteld over de afgelopen 26 weken. Mijn vriend heeft zich zelfs voor deze uren 'voor de gek ' laten houden door de persoon van het CWI. Deze beweerde dat hij toch al voor de fiscus deze uren bij had moeten houden, dus dat zou een makkie zijn om even in te vullen. Nou, dan gaan mijn nekharen overeind Boos! Haha! (als fiscalist zijnde dan). Feit is dat je dat niet bij hoeft te houden zolang je geen zelfstandigenaftrek claimt (en hiermee dus zegt dat je meer dan 1225 uur voor jezelf hebt gewerkt). Om nog even terug te komen op de essentie van deze vraag mbt de gewerkte uren naast je dienstbetrekking: deze moet je aangeven zodat je tijdens je werkloosheid normaal met je onderneming kunt doorgaan voor precies zoveel uur als dat je voorheen ook deed. Mocht je later aangeven dat je 10 uur per week meer voor jezelf bent gaan werken dan dat je dus voorheen naast je baan deed, kunnen ze je korten omdat je nu 10 uur minder beschikbaar bent voor de maatschappij. Goed, even kort door de bocht, de uren zijn niet te controleren Haha! Oja, geef nooit aan dat je zekersteweten alleen maar voor jezelf wilt werken!

Verder voor de verzekeringen is het misschien wel handig om een heel klein baantje erbij te hebben (alleen van toepassing als je geen uitkering kunt ontvangen) zodat je in ieder geval voorzien bent van een ziektekostenverzekering (alleen het werkgevers/werknemersdeel dan, nominale premie moet je altijd zelf nog betalen).

Financieel gezien heb ik eens een wijze uitspraak gehoord van een ondernemer: van elke euro die ik verdien, zet ik 70 tot 80 cent opzij voor onder andere belastingen en voor de tijden waarin het niet zo goed zal gaan. Ik neem aan dat je verder alles al hebt om een echte start te maken voor jezelf.

Denk qua verzekeringen ook aan een bedrijfsongevallen verzekering. Ga eens kletsen bij een verzekeringsagent (of meer).
Je bent al ingeschreven bij de KvK? ook bij de belastingdienst? Dan ben je al een heel eind. Zorg ook voor een goede accountant(lees vriend of vriendin, die zijn niet zo duur Knipoog , die kan vaak veel voor je regelen.

Mocht je vragen hebben op fiscaal gebied, pb me gerust.

Verder wens ik je heel veel succes met het uitbouwen van je onderneming!

Vandaag is morgen voorbij....

Als je veel doet, kan je veel doen
Als je niks doet, doe je vaak niks

Tijd om te leren/werken? Ban jezelf!

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-03 15:42

In 2001 heb ik me al in laten schrijven bij de KvK en heb ik een adviseur van de belastingdienst op de koffie gehad.
Ik ben nu voornamelijk in de weekenden en avonduren bezig met mijn bedrijf en wil dat dus verleggen naar "gewone werkdagen".

Morgen ga ik internet maar eens afsurfen naar informatie.
Ik heb eigenlijk nooit bijgehouden hoeveel tijd ik kwijt ben aan mijn bedrijf maar dat ben ik wel van plan. Sowieso om precies te weten hoeveel uren ik per project besteed.
Een simpel dingetje wat ik eigenlijk nog niet eens goed op papier heb staan.
Een kennisje van ons werkt bij een accountantskantoor en die komt binnenkort eens bijbabbelen.

Zo, en nu ga ik mijn laatste werkdag bij dit bedrijf nog even nuttig volmaken... Verdrietig

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 17:01

De GROTE valkuil waar heel veel starters op kapot gaan is de belastingaanslagen die in het derde jaar komen.
Je betaalt dan achteraf over je eerste boekjaar, een voorschot over het twede boekjaar dat al achter de rug is, en eveneens maar even een voorschot over het net begonnen boekjaar.
ZORG dat je genoeg reserveert om aan je belastingverplichting te voldoen; daar gaan heel veel bedrijven op kapot.

voor jou zal het wellicht wat meevallen, daar je al wat boekjaren (zij het wellicht minder kwa omvang financieel) gehad hebt. Toch, verdubbelt de omzet, verdubbel dan ook zeker dat wat je moet betalen aan belasting, anders valt het erg tegen in het derde jaar van voorspoed....

Zie dat je de BTW tijdig reserveert. doe zo regelmatig mogelijk BTW aangifte, per kwartaal is gebruikelijk, maar is de omzet hoog, is maandelijks aangifte doen een overweging...dan heb je ook gespreide afdrachten.

Ga je in zee met een vennoot; laat de afspraken goed vastleggen bij advocaat/accountant. Denk eraan; als het om groot geld gaat, is niemand te vertrouwen. Iedereen heeft een prijs.

Een dure accountant klinkt overbodig; maar die lui verdienen zich terug. Een goedkoper accountant doet standaard werk, verwacht van hem geen handige, snelle, belastingbesparende adviezen. En geloof me, die kunnen een heel verschil maken Knipoog Bezuinig neit te veel op de accountant. Doe overigens nooit zelf je aangiftes IB ed....je wilt die stempel van het gerenommeerde kantoor onderaan het formulier; de belastingdienst kijkt veel kritischer naar 'eigen' aangiftes, en ze kunnen erg lastig zijn....

HEee, succes met de onderneming! Leuk!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 17:07

meeste ondernemers realiseren zich niet dat je van elke euro omzet misschien 10 cnt overhoud..........

olav

Berichten: 161
Geregistreerd: 15-10-03
Woonplaats: noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 23:48

je komt in ieder geval in aanmerking voor startersaftrek via de belastingen. verder zijn er tal van subsidies voor startende ondernemers. succes

iedere dag is een nieuwe uitdaging en verrassing

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 13:32

Regel een arbeidsongeschiktheidsverzekering, je bent nog jong en dan is het best te betalen (PB me even voor een goede maatschappij voor jou, mag hier vast geen reclame maken). Ik vind het zelf een prettig idee dat ik verzekerd ben.

Als je van plan bent om een lening af te sluiten of een huis te kopen, doe dat dan nog even terwijl je in loondienst bent.

Kijk even naar je cijfers of je in het ziekenfonds komt of dat je je particulier moet verzekeren. Die regeling omtrent ziekenfonds voor ondernemers is nl. niet zo positief voor jonge gezonde mensen. Voorbeeld: ik betaal 125 euro voor mij en mijn man (allebei zelfstandig) bij een particuliere verzekering met 900 euro eigen risico.

ALs ik in het ziekenfonds moet, dan betaal ik mijn ziekenfondspremie (ongeveer hetzelfde) plus maximaal 1700 euro per jaar aan de belasting als bijdrage aan het feit dat ik in het ziekenfonds 'moet'. Als het goed is, heb je net een beschikking van de belasting gehad over 2004. Ze kijken helaas 3 jaar terug dus waarschijnlijk zit jij nog jaren vast aan het ziekenfonds voor ondernemers (is niet fijn).

Ik heb een boekhouder, geen accountant. Minder duur en nooit problemen gehad met aangiftes. Zelf doen kan, maar is vervelend en het kost echt niet veel. in het begin betaalde ik 200 gulden per kwartaal.

Ik ga nu even lunchen, je mag me pb-en en als ik straks nog meer bedenk, tik ik verder.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 14:04

Ik zou persoonlijk gewoon eens iemand aan de jas trekken met verstand van zaken.

Er komen zoveel dingen bij kijken waar je geen weet van hebt. Denk eens aan een accountant, onafhankelijk belastingadviseur of boekhouder!

Succes ! (en wat heb je dan voor een eigen bedrijf Knipoog )

Op zoek naar de zon!!!

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 13:30

Pensioen!regel dat goed dat geld voor iedereen maar helemaal als je zelfstandig bent.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: __Martine__, capriz, ComscoreBot, furious, herr_balou, Iloveiswan, Noor, tessaenhenk en 157 bezoekers