Hondenbelasting en voervraagje?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 11:52

Cloris, laat maar, ik zie dat wij een ander beeld hebben bij het woord compleet.
Jij bedoelt met compleet dat alle benodigde voedingsstoffen erin zitten, en ik las "compleet vlees" als "alleen maar vlees en verder niets".

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 12:08

Compleet vers ‘vlees’ is ook totaal iets anders dan gewoon puur vlees. Je hoort mij ook niet zeggen dat compleet vers vlees zoals Rodi, duck of energique ook niet goed zou zijn. Knipoog Een hond kan daar prima op leven. Ook deze voeders zijn zodanig samengesteld dat ze compleet zijn. Waar ik een beetje bang voor ben is dat mensen gaan geloven dat een hond alleen vlees (rauw van de slager of rauwe kippen-nekken bijvoorbeeld) nodig heeft. Dat klopt gewoon van geen kant. Om nou de verwarring weg te nemen is het verstandig om mensen ook de voordelen van een compleet droogvoer te noemen.

Er zijn legio mensen die de tijd er niet voor hebben om een complete verse maaltijd te maken voor hun hond. We leven zelf al in een haastige maatschappij en willen voor ons zelf niet eens langer dan 20 minuten in de keuken staan, laat staan dat je dat dan voor je hond over hebt. Droogvoer waar je maar weinig van hoeft te geven is dan een goed alternatief. Helemaal perfect is het natuurlijk om naast het droogvoer een versvleesmaaltijd te verstrekken in de zoveel tijd Knipoog. Op die manier krijgt de hond toch nog de bacteriën binnen die zo belangrijk zijn voor de hond. Overigens moet wel gemeld worden dat droogvoer-fabrikanten erg actief zijn om bacteriën te verwerken in hun voer. Dat gaat erg goed met o.a. gist, welke de hoge temperaturen van het persen of expanderen kan weerstaan. Daarnaast komt men steeds vaker tot de conclusie dat de vezelfractie en zetmeelfractie een positief effect hebben op de ‘goede’ darmbacteriën zoals melkzuurbacteriën. Je kent het wel, het Yakult-effect Haha!

Dat door verhitting de voedingsstoffen verloren gaan klopt niet. Verhitten van voedsel heeft o.a. een positief effect op de eiwit –en zetmeelvertering. Een compleet droogvoer is bijvoorbeeld beter verteerbaar dan een product zoals verse pens (een product wat veel gegeven wordt aan honden). Organische stof (eiwit, suikers, vezels) vertering van een compleet droogvoer met rundvlees bijvoorbeeld is 92,2% (de hond poept dus van de 100 gram die gegeten wordt 7,8 gram weer uit). De vertering van pens is 87,8 %. De hond krijgt dus door de betere vertering van het droogvoer meer nutrienten binnen en kan deze ook benutten. Daarnaast heeft het verhitten een positief effect op de smaak. Door verhitten komen bepaalde aminozuren vrij die weer de smaakpapillen van de hond kunnen stimuleren. Maar goed… het wordt nu wel heel erg technisch Haha!

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 12:40

Sonja schreef:
Cloris, laat maar, ik zie dat wij een ander beeld hebben bij het woord compleet.
Jij bedoelt met compleet dat alle benodigde voedingsstoffen erin zitten, en ik las "compleet vlees" als "alleen maar vlees en verder niets".


Idd, ik stel zelf ook wel maaltijden samen hoor maar dat is knap lastig en ik heb dus als basis altijd een compleet versvlees in huis, dat ze daarnaast bv de nekken, karkassen en vleugels plus vleesbotten krijgen en al hun groente en fruitmixen das ook een beetje "hobby" eigenlijk.

Maarten
De tijd die je nodig hebt om een bak brokken neer te zetten verschilt niet veel van de tijd die je nodig hebt om het versvlees in de bakken te doen hoor Knipoog Ik blijf brok een doodgekookt iets vinden de temperatuur maakt wel degelijk meer kapot dan goed blijft
Ben het dus niet helemaal eens met je schrijven maar dat wordt een gebed zonder einde Haha!

Klijn

Berichten: 5566
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Schaijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 12:41

Wij betalen helemaal geen hondenbelasting. Hoeveel is dat gemiddeld bij de mensen die dat wel moeten betalen?

Jokonootje

Berichten: 4854
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 13:05

Gaitkeeper schreef:
Gun je hond een gezond en fijn bestaan met lekker eten en voer hem rauwvlees.


En als je versvlees voert krijgen ze alles binnen wat ze nodig hebben en hoef je geen extra middeltjes toe te voegen om ze ergens mee te helpen. Dat komt helaas door verkeerde voeding en men moet dan weer valles aan supplementen gaan geven om de verkeerde eigenschappen van deze voeding weer iets goed te maken.



dit gaat trouwens niet voor alle honden op... wij hebben zelf een schat van een golden retriever in huis die letterlijk honds beroerd word als hij vlees krijgt... dan kunnen we meteen na een half uur hem naar buiten doen omdat hij anders alles er compleet onderkotst...
Het hangt ook van je hond af of ze het kunnen verdragen wij moeten speciaal voer voor onze hond halen Geld, geld!
wisselen van voer kan ook niet bij alle honden onze vorige hond kon daar ook niet tegen als hij bv drie of vier keer in de week wat anders kreeg (dus bv vlees ipv brokken) dan konden we meneer ook naar buiten dragen of hij vrat het gewoon niet....
stem je voeding dus gewoon af op wat je hondje altijd al kreeg en ga dan kijken wat hij het lekkerste vind... en schakel rustig over...

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 13:35

cloris schreef:
Maarten
De tijd die je nodig hebt om een bak brokken neer te zetten verschilt niet veel van de tijd die je nodig hebt om het versvlees in de bakken te doen hoor Knipoog Ik blijf brok een doodgekookt iets vinden de temperatuur maakt wel degelijk meer kapot dan goed blijft
Ben het dus niet helemaal eens met je schrijven maar dat wordt een gebed zonder einde Haha!


Waar baseer jij jouw mening op dat droogvoer doodgekookt is? Lachen Wij mensen eten ook voornamelijk verhit voedsel en laat nou eens wetenschappelijk zijn bewezen dat de vertering van de hond en de mens en het benutten van de nutrienten in het lichaam erg goed overeenkomen. Waarom zou een hond dan niet uit de voeten kunnen met een verhit voedsel? Laat maar eens zien dan waaruit blijkt dat je door verhitten veel nutriënten kapot maakt en de verschillen tussen het voeren van een BARF-maaltijd (want daar hebben we het hier over, en niet over een vers-vleesmaaltijd zoals Rodi o.id. correct me if I am wrong) en het voeren van een droogvoer (wel of niet aangevuld met een versvleesmaaltijd eens in de zoveel tijd) Tong uitsteken Knipoog

U ziet het, ik zit in mijn element (zie profiel Knipoog ).

Ik denk dat er niets mis is met een goede discussie over hondenvoer en ik denk dat een dergelijke gezonde discussie ook belangrijk is voor mensen die voor de eerste keer een hond aanschaffen. Deze mensen mogen best kritisch naar hun voer kijken en op deze manier kunnen zij beter een mening vormen IMO en beslissen of ze een compleet droogvoer, een compleet versvlees-voer of een BARF-dieet gaan gebruiken Lachen

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 14:38

Tijdens het expanderen/extruderen loopt de temperatuur van het voer, onder invloed van druk en toegevoegde warmte, op tot ver boven de 100 oC.

In de beginfase van het expanderen deed men dit om de verteerbaarheid van de koolhydraten (granen) te verhogen. Maar omdat de granen nu vooraf geëxtrudeerd kunnen worden en de verteerbaarheid van de overige grondstoffen (eiwitten, vetten, vitaminen, mineralen en sporenelementen) niet verhoogd wordt door expanderen of extruderen, is deze productiemethode overbodig en o.i. zelfs als negatief te beoordelen.

Zoals reeds gezegd, loopt de temperatuur tijdens het expandatie-/extrudatieproces zeer hoog op. Dat dit negatieve effecten heeft op bepaalde grondstoffen is ook vanuit de humane voeding algemeen bekend. Vooral de vetten zijn, naast bepaalde vitaminen (o.a. van het B-complex), zeer gevoelig voor verhitting boven 100 oC.
Wanneer vetten “gebakken” worden (verhitten boven 100 oC), ontstaan o.a. vele vrije vetzuren die bijv. een zeer nadelige invloed hebben op de stofwisseling (lever). Zeer veel huid- en vachtproblemen liggen hieraan ten grondslag. Bij persen vindt deze vetverandering trouwens niet plaats (voer lijkt op bix)

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 14:47

Haha! We praten dus duidelijk over twee verschillende soorten van verhitting. Je hebt pelleteren waarbij de temperatuur niet hoger oploopt dan zo’n 70 graden en idd extruderen waarbij veel hogere temperaturen gehanteerd worden. Een gepelleteerd voer heeft dan ook duidelijk een veel betere verteerbaarheid dan geëxtrudeerd voer Lachen

Dit stukje komt me trouwens erg bekend voor Knipoog Waar heb je dat vandaan Cloris? Lachen

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 16:51

BeNGeL"]
[quote="Gaitkeeper schreef:
Gun je hond een gezond en fijn bestaan met lekker eten en voer hem rauwvlees.


En als je versvlees voert krijgen ze alles binnen wat ze nodig hebben en hoef je geen extra middeltjes toe te voegen om ze ergens mee te helpen. Dat komt helaas door verkeerde voeding en men moet dan weer valles aan supplementen gaan geven om de verkeerde eigenschappen van deze voeding weer iets goed te maken.



dit gaat trouwens niet voor alle honden op... wij hebben zelf een schat van een golden retriever in huis die letterlijk honds beroerd word als hij vlees krijgt... dan kunnen we meteen na een half uur hem naar buiten doen omdat hij anders alles er compleet onderkotst...
Het hangt ook van je hond af of ze het kunnen verdragen wij moeten speciaal voer voor onze hond halen Geld, geld!
wisselen van voer kan ook niet bij alle honden onze vorige hond kon daar ook niet tegen als hij bv drie of vier keer in de week wat anders kreeg (dus bv vlees ipv brokken) dan konden we meneer ook naar buiten dragen of hij vrat het gewoon niet....
stem je voeding dus gewoon af op wat je hondje altijd al kreeg en ga dan kijken wat hij het lekkerste vind... en schakel rustig over...
[/quote]

Ik denk dat dat rustig overschakelen het allerbelangrijkste is. Als honden gewend zijn om altijd brokken te eten werkt hun spijsvertering anders dan als ze gwend zijn vlees te eten. Daarom kan je niet zomaar rauw vlees ineens tussendoor geven.
Maar ik ben er heilig van overtuigd dat ook jullie Golden het uiteindelijk beter zal doen op vlees. Alleen is het heeel belangrijk dat je een goed produkt neemt en het langzaam opbouwt.
Je zou echt eens moeten ronslezen op www.barfplaats.nl waar je ook ziet dat er vele mensen omgeschakeld zijn vanwege gezondheidsredenen en in eerste instantie ook dat speciale voer Geld, geld! van de dierenarts moesten gebruiken Scheve mond .

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 16:54

Even trouwens ter verduidelijking. Als ik het over versvlees heb of rauwvleesvoer dan bedoel ik ook een compleet voor in alle goede verhoudingen met ook o.a. bijv. groente en fruit. Compleet zelf samengesteld of gewoon een goed kant en klaar produkt als bijv. carnibest, bibi enz...

Duhelo

Berichten: 28559
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 17:32

weet je wat een goed menu is voor een hond?(deze hoeveelheden zijn wel voor een duitse dog, dus een tekkltje ga je moeten verminderen)
s'morgens: 12 pistolets(oud brood van de bakker),doe er een halve liter verse soep bij(ja soep!!!), met 1 schelle hoofdvlees of pate voor de smaak
s'avonds, een grote lap maag van een koe, of varkensoren of poten (dit voor de energie
dits is zo afgestemd dat je hond in zeer goede conditie is en een goede vacht heeft(showconditie) voor weinig geld
grtz kim

Sjakie1
Berichten: 3
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 18:39

Maarten schreef:
Ik wil hier toch even op doorgaan op die voeding van de hond, want dat er in droogvoer alleen maar afvalproducten zitten is natuurlijk grote onzin! Zeer veel fabrikanten gebruiken hoogwaardige grondstoffen die zelfs geschikt zijn voor humane consumptie. Ok… er zijn fabrikanten die vleesbeendermeel gebruiken, maar dat is vaak niets anders dan het vleesafval wat niet verder meer verwerkt kan worden voor humane consumptie. Dooie honden of katten worden er zeer zeker niet in verwerkt en kadaver-meel eveneens niet! Deze gedachte leeft echter wel bij vele mensen, maar is dus echt een broodje aap.

Ga je hond alsjeblieft niet alleen vlees geven, want dan krijg je echt bepaalde tekorten. De ene vleessoort is de andere niet. Elke diersoort heeft weer een ander aminozuurpatroon in het vlees. Een commercieel voer is zodanig afgesteld dat aan het aminozuurpatroon van de hond voldaan wordt.

Een hond eet in de natuur ook niet alleen vlees. Als bijvoorbeeld een wolf een prooi heeft gevangen is het eerste waar hij van gaat eten de buik-inhoud en wat eet een ree of een hert? Juist, gras, bladeren, granen en boomschors. Dat zit allemaal in die maag en bevat erg veel vezels. Deze vezels heeft de hond weer nodig voor een optimale vertering en voor het in stand houden van een goede darmflora. Commerciële diervoederfabrikanten gebruiken hier veelal bietenpulp voor omdat dat vezelrijk is. Deze bietenpulp draagt daarom ook bij aan het in stand houden van een goede darmflora. Deze darmflora is te vergelijken met de darmflora van een paard. Zoals velen van jullie weten kun je een paard bietenpulp te vreten geven, waarom doe je dat? Om het paard te voorzien van ruwe celstof om de darmflora en darmbewegingen op peil te houden. Is er daarom wat mis mee om een ruwe celstof bron te verstrekken aan je hond? Dacht het niet. Zoals ik al eerder aangaf eet een wilde hond in de natuur ook plantaardige stoffen. Zo eten bijvoorbeeld coyotes (canis latrans, een hondachtige dus) in bepaalde tijden van het jaar zo goed als alleen maar plantaardige stoffen. Als je het niet geloofd dan zoek je het maar op in de literatuur Tong uitsteken . Referentie: http://jrm.library.arizona.edu/data/1975/281/4mein.pdf onder het kopje ‘Annual and Seasonal Variation in Diet’. Dat een hondachtige (dus ook onze huishond) dus echt alleen maar vlees nodig heeft wordt dus bij deze wetenschappelijk omver geworpen Tong uitsteken

Vertrouw er nou maar gewoon op dat fabrikanten van hoogwaardige complete hondenvoeders voldoende afweten van goede voeding voor honden. Er wordt genoeg onderzoek naar gedaan tenslotte Knipoog

Maaike, voor wat betreft de hondenbelasting; ik zou gewoon even vragen bij je gemeente, dan weet je het meteen Lachen


Sorry hoor Maarten.

Van paarden mag je misschien dan veel verstand hebben maar wat je hier roept over hondenvoer klopt natuurlijk voor geen meter Verward

En dat ene boekje waar je je info vandaan hebt gehaald kan ook beter terug naar De Slegte.
Een hond is een VLEESETER en geen grazer. Kijk naar het gebit en de spijsvertering deze is na duizenden en duizenden jaren nog gewoon hetzelfde gebleven.
Een wolf eet GEEN pensinhoud dit is een broofje aap verhaal. Ik corespondeer regelmatig met mensen welke het grotste deel van hun leven tussen de wolven hebben doorgebracht en deze tientallen jaren hebben geobserveerd en nogmaals wolven eten GEEN pensinhoud. De pens zelf wordt WEL gegeten.
Daarnaast bestaan brokken voor zo'n 60% of meer uit graan!!! Een prima voedsel voor een paard maar een hond compleet nutteloos en het enige resultaat is een berg poep als van een paard.
En inderdaad een hond eet niet alleen vlees maar ook organen en zeer zeker de botten. Zonder botten loop je tegen een calcium tekort aan aangezien vlees vrij veel fosfor bevat maar nagenoeg geen calcium.
Bietenpulp is een overbodig afvalproduct!! (maar brengt weer centen op en ze raken het tenminste kwijt) en een totaal onnodige vulstof.
Voor een goede darmflora moet een hond vers hebben met daarin pro-biotics zoals Lactobacillus Acidophilus enz. enz. en dat zit echt niet in een droge brok.
Vezels worden in de natuur amper of niet gegeten. De afvalproducten van het prooidier zoals de vacht fungeren als vezel.
Schoenmaker blijf bij de leest of paard in dit geval.

Met vriendelijke groeten
Sjaak

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 20:54

Sjaak, welkom op bokt Knipoog

Mag ik je even melden dat mijn hele buro op mijn werk op dit moment vol ligt met wetenschappelijke artikelen over de vertering van weet ik veel grondstoffen voor hondenvoeders. Die artikelen worden echt niet uitgegeven door de Slegte Knipoog

Nog even 1 ding. De vezelfractie van bietenpulp stimuleert de groei van de melkzuurbacteriën (ik noem maar even deze bacterie bij de huis -tuin en keukennaam want niet elke bokker is zo wetenschappelijk onderlegt als jij bent Knipoog ). Daarnaast hebben deze vezels (pectine o.a.) een groot waterbindend vermogen en dragen er dus aan bij dat de hond niet aan de dunne gaat. Waarom denk je dat de mens vezels tot zich moet nemen? Als we dat niet zouden doen dan zouden we allemaal aan de race gaan Haha!

Tenslotte wil ik nog even melden dat ik al ruim 17 jaar in de hondenvoeders zit en dus echt wel recht van spreken heb (mag ook wel als je vader een hondenvoeder-bedrijf heeft. Overigens adviseert hij naast zijn droogvoer dat de hondenbezitter eens in de twee weken een versvleesmaaltijd geeft aan de hond, juist om de darmflora optimaal te houden).

Graag zou ik nog wel een antwoord willen hebben op het feit waarom dan de coyote (een familielid van de hond en wolf) een bepaalde periode op zo goed als een vegetarisch dieet kan leven. Ik neem aan dat je het artikel helemaal gelezen hebt? Lachen

Zou je de volgende keer als je iets plaatst op bokt iets minder hoog van de toren willen blazen? Ik weet namelijk echt wel waar ik het over heb. Ik zeg eigenlijk nooit dat ik ergens goed in ben, maar als het op hondenvoeding aankomt dan weet ik dat ik gewoon goed ben Tong uitsteken Knipoog

maar goed... laten we verder iedereen in zijn/haar waarde laten. Even goede vrienden Knipoog

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 22:01

Maarten schreef:
Tenslotte wil ik nog even melden dat ik al ruim 17 jaar in de hondenvoeders zit en dus echt wel recht van spreken heb (mag ook wel als je vader een hondenvoeder-bedrijf heeft. Overigens adviseert hij naast zijn droogvoer dat de hondenbezitter eens in de twee weken een versvleesmaaltijd geeft aan de hond, juist om de darmflora optimaal te houden).


Dan zijn we er toch al ? Versvlees om de darmflora optimaal te houden....dat deed die bietenpulp toch Verward Verward Verward
Beetje vreemd om te stellen dat brokken het beste is maar dat je dan wel geregeld versvlees nodig hebt om de darmflora op peil te houden...beetje...klein beetje tegenstrijdig zou ik dat willen noemen.
En om de spijsvertering van een hond met een paard te vergelijken ???
Ahummm...daar hoef ik niet eens expert voor te zijn.

En dat een producent of iemand die anderzijds zijn eigen voer verdient met hondenbrokken het promoot lijkt me logisch. Of die er dan ook het meeste verstand van heeft is te betwijfelen. Echt objectief ben je dan ook niet meer vrees ik.

Citaat:
Graag zou ik nog wel een antwoord willen hebben op het feit waarom dan de coyote (een familielid van de hond en wolf) een bepaalde periode op zo goed als een vegetarisch dieet kan leven. Ik neem aan dat je het artikel helemaal gelezen hebt?


Helaas ben ik geen expert maar het feit dat een dier tíjdelijk ergens op kan leven lijkt me puur een overlevingsstrategie en heeft niets met de ideale voeding te maken.
Een paard kan ook op alleen krachtvoer leven indien dit noodzakelijk zou zijn maar wil dat zeggen dat dat het beste is ? Zijn spijsvertering (i.t.t.t. die van een hond) is gemaakt voor veel ruwe plantaardige vezels.

Gelukkig zien steeds meer mensen in dat brokken niet echt geschikt zijn voor honden en ontdekken dat ook voor de gemakkelijke mens er prima complete versvleesvoeders zijn die veel goed doen voor je hond.

Sjakie1
Berichten: 3
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 22:08

Maarten,
Gezien je reactie en de manier waarop je 'de brok' promoot had ik al direct in de gaten dat je in het hondenvoer zit. Ken maar 2 fabrikanten die aangeven om je hond regelmatig vers te geven en dat is heer V. van de firma P. en G.d.W van de firma FF. Denk dat jij bij de laatste zit.
Met een brok probeert de fabrikant een prooidier na te bootsen met alles erop eraan....alleen die hebben ze miljoenen jaren geleden al uitgevonden. Iemand van bovenaf had er namelijk al rekening mee gehouden dat al die beesten eten moeten hebben.
Dit is al duizenden en duizenden jaren goed gegaan totdat iemand een jaar of 40 geleden het wiel opnieuw probeerde uit te vinden in de vorm van brokken.
Zoals Ian Billinghurst perfect constateerde ontstonden er na die tijd diverse welvaartsproblemen zoals huidklachten, vachtproblemen, maag/darmproblemen, suiker, blaasgruis enz. enz. Allemaal toeval??
Kan hier gaan citeren uit boeken van dHont, Donath, Juliette de Bairacli Levy, Kymythy Schultze, Tom Lonsdale enz. enz. maar de gemiddelde hondenbezitter zegt dat niets en jij moet exact weten wat ik bedoel te zeggen.
Dat een hond kan 'overleven' op brokken wilt nog niet zeggen dat het het meest geschikte voer is. Een hond heeft een geweldige overlevingsdrang en kan als het moet zelfs een tijd vegetarisch leven. Een hond kan ook zelf koolhydraten aanmaken uit eiwit Knipoog

Maar Maarten....even goede vrienden.
Sjaak

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 22:10

De vezelfractie van de bietenpulp in droogvoer is bestemd voor de mensen die nog nooit van BARF of vers-vlees gehoord hebben, maar toch graag het idee hebben dat hun hond een goede darmflora heeft (of deze optimaal is is misschien de vraag, maar het komt in de buurt). Niet iedereen komt op het idee om te gaan BARFEN Knipoog

maar goed... dit is vechten tegen de bierkaai. Ik heb geen zin om met cijfers te gaan smijten die bevestigen wat ik hier meld. Wat jullie willen.... Ga gewoon door met wat je zelf denkt dat het beste is, maar kraak niet een bepaalde sector af, de hondenvoeder-branche. Deze sector probeert met gedegen onderzoek een hond zo goed mogelijk te voeden. Dat ze daar een aardige boterham mee verdienen is niets mis mee. Iedereen wil dat toch? Waar ik slecht tegen kan is dat commerciële petfood-fabrikanten afgeschilderd worden als gifmengers en weet ik het al niet meer en dat zij er geen verstand van hebben. Laat iedereen in zijn/haar waarde.

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 22:15

Pffffff......ik zie even door de bomen het bos niet meer!!!!!
Ik heb al vaker dit soort discussies gelezen maar het blijft moeilijk......
Mijn Tyson(bordeauxdog) is een echt zeikerd met eten....brokken vind meneer al niets(of ik moet er iets doorheen doen)..en ik vind zelf Duck best duur...

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 22:43

CarS schreef:
Pffffff......ik zie even door de bomen het bos niet meer!!!!!
Ik heb al vaker dit soort discussies gelezen maar het blijft moeilijk......
Mijn Tyson(bordeauxdog) is een echt zeikerd met eten....brokken vind meneer al niets(of ik moet er iets doorheen doen)..en ik vind zelf Duck best duur...


Ik kan je maar één ding aanraden : informeer je zelf. Lees bijv. eens op de aangegeven pagina en stel anders vragen. (iedereen is zo begonnen...niemand zal je vreemd aankijken en het pleit alleen maar voor je dat je bereid bent om na te denken over de voeding van je hond en niet alles klakkeloos wilt aannemen)
En bedenk ook dit. Vlees is misschien duur maar je hond wordt er gelukkiger van en je dierenartskosten zullen op de lange duur een stuk minder zijn.
(En er zijn ook nog andere merken, sommige misschien nog iets duurder dan Duck maar waar je hond waarschijnlijk minder van nodig heeft.)

En...probeer het uit voor drie maanden en zie met eigen ogen het resultaat !

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 22:47

Maarten schreef:
De vezelfractie van de bietenpulp in droogvoer is bestemd voor de mensen die nog nooit van BARF of vers-vlees gehoord hebben, maar toch graag het idee hebben dat hun hond een goede darmflora heeft (of deze optimaal is is misschien de vraag, maar het komt in de buurt). Niet iedereen komt op het idee om te gaan BARFEN Knipoog


En daar moet dus verandering in komen !

Dat is dus een stuk beter alternatief dan BIETENPULP zoals je zelf nu dus ook aangeeft.

Annelou

Berichten: 7520
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Schaijk: roddel-dorp wat 25 km van Den Bosch en 27 km van Nijmegen ligt in Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 23:54

Wij hoeven geen hondenbelasting te betalen onze gemeenste zit gelukkig net buiten de grens. Haha! Mijn hond een Friese Stabij geef ik altijd Pedigree adult te eten. Ik vind het wel mee vallen dat het duur is het is een erg goede kwaliteit.

fientje
Berichten: 9
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 00:54

Voor wie door de bomen het bos niet meer ziet .. toch wel wat meer wil weten over rauwe voeding ... is er een niet-commerciele groep op yahoo waar ze alleen praten over hoe je het zelf kunt doen: http://groups.yahoo.com/group/barf-natuurlijk

Bedankt voor de link Maarten, interessant!

Sjakie1
Berichten: 3
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 01:17

En voor mensen die het zelf klaarmaken te moeilijk of te eng vinden is er een forum waar naast het zelf bereiden alle verschillende soorten versvleesvoeding besproken mogen worden Lachen
http://www.barfplaats.nl Het grootste forum in Nederland (meer als 400 leden) en zonder vooroordelen.

fientje
Berichten: 9
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 02:04

..en het grootste en gezelligste forum is dat van Farmfood met meer dan 3000 leden ... Pling Haha! Lachen Lachen

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 18:00

Maarten schreef:
:D We praten dus duidelijk over twee verschillende soorten van verhitting. Je hebt pelleteren waarbij de temperatuur niet hoger oploopt dan zo’n 70 graden en idd extruderen waarbij veel hogere temperaturen gehanteerd worden. Een gepelleteerd voer heeft dan ook duidelijk een veel betere verteerbaarheid dan geëxtrudeerd voer Lachen

Dit stukje komt me trouwens erg bekend voor Knipoog Waar heb je dat vandaan Cloris? Lachen


Ik voer ook brok bij Maarten, deze info heb ik van "paps" Knipoog daar heb ik wel wat heen en weer mee gemailt.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 18:02

CarS schreef:
Pffffff......ik zie even door de bomen het bos niet meer!!!!!
Ik heb al vaker dit soort discussies gelezen maar het blijft moeilijk......
Mijn Tyson(bordeauxdog) is een echt zeikerd met eten....brokken vind meneer al niets(of ik moet er iets doorheen doen)..en ik vind zelf Duck best duur...



Duck is ook niet goedkoop, ja je kan het per grote hoeveelheden kopen en dan komen ze het brengen en dat scheelt ook aardig in prijs.
Alleen moet je een grote vriezer hebben.
Is het voor jou geen optie om het beide te voeren? dus een aantal dagen brok en een aantal dagen versvlees?