Bewindvoering!

Moderators: Berdien, Dani, Murthul, Muurp, EvelijnS

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Kinta

Bewindvoering!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-03 16:06

Als mijn ouders komen te overlijden zal ik de bewindvoering voor mijn broer (hij is verstandelijk gehandicapt) moeten overnemen.

Heeft iemand hier ervaring mee? Kost het veel tijd en is het moeilijk?

Ik moet eerlijk zeggen dat ik er wel tegen op zie al wil ik het met alle liefde doen voor hem.

favorietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 12:29

je wordt dus niet zijn curator??? als bewindvoerder regel jij zijn geld zaken, als hij b.v een nieuwe fiets nodig heeft moet jij daar toesstemming voor geven.
Als curator heb je meer "taken""zo komen de curatoren van mijn bewoners altijd op de zorgplan besprekingen! als je meer wilt weten.. ik wil het wel voor je uitzoeken!

Kinta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-03 16:01

Ik zal bewindvoerder en mentor worden. Mijn broer heeft geen curator nodig, omdat hij toch niet in staat is naar de winkel te gaan en zijn geld uit te geven of op welke manier dan ook dure aankopen te doen. En daarvoor, dus bijvoorbeeld voor licht-verst. gehandicapten die dat wel kunnen doen of pyschiatrische zieke mensen die bijv. manisch zijn en daardoor veel geld uitgeven, is curatele handig, maar voor mijn broer niet nodig.
Als zijnde mentor, of gewoon als zus, zal ik dus inderdaad naar besprekingen gaan! (ik ga nu ook al wel eens mee).

favorietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 20:42

het is niet zo moeilijk volgens mij, wel kost het wat tijd en energie. Je moet je wel verdiepen in zijn leefwereld en de behandel/zorg/persoonlijke plannen lezen, om daar vervolgens weer over te gaan praten met zijn begeleiders. Overgens moet je als mentor ook bepalen wat er gebeurd als hij komt te overlijden(als hij daar zelf niet over kan beslissen) en of je het eens bent met de kosten voor zijn vakantie etc etc. Ook zou het kunnen dat jij zijn kleding verzorgt(als je het niet eens bent met de kleding keus van zijn begelieders) en dat je meehelpt met het verzorgen van zijn verjaardag.
Het is een leuke taak maar als je het goed doet kost je dat wel wat tijd en energie, in welke mate is jou broer verstandelijk gehandicapt? en in welke instelling woont hij?
als je nog meer vragen hebt stel ze gerust... op mijn opleiding ben ik o.a hier mee bezig dus vind ik het ook leuk om dingen uit te zoeken!

Kinta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-03 09:44

In leven in zijn belevingswereld zal weinig problemen geven. Ik kan nu nl ook goed met hem over weg en ben al betrokken bij gesprekken met groepsleiding etc. Het financiele lijkt me lastiger, maar het duurt ook nog wel even, hoor. Mijn ouders gaan het eerst doen als mijn broer straks 18 wordt. Bedankt voor je hulp.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie