En voor dat je het weet ben je alweer een jaar verder

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

En voor dat je het weet ben je alweer een jaar verder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 16:12

Net iets meer dan een jaar geleden nam ik een besluit. Daar opende ik toen ook een topic over, want leuk dat zo'n besluit is genomen maar hoe moest ik verder...

[STW] Het roer omgooien, maar geen idee hoe nu verder

Na lang wikken en wegen en veel praten met pap en mam, toch besloten voor een nieuwe studie te gaan.
Nu kon het nog, tenslotte was ik toen 25 en kreeg ik nog stufi als ik het HBO ging doen.
Maar... welke studie?
Ik heb heel wat scholen van binnen en buiten gezien, ben door het hele land naar open dagen gegaan, en alles vond ik wel leuk.
Toch ook nog maar even naar die ene school voor 2 opleidingen wezen kijken, en bij 1 opleiding werd ik zó enthousiast dat ik gelijk wist dat het die opleiding werd!

Biologie en medische laboratoriumonderzoeken. Niet meer in de dieren, maar toch een beetje medisch. Mooie combinatie vond ik zelf :j

De allereerste dag school was op mn 26e verjaardag, ja daar zit je dan bij het voorstelrondje met je klas vol 18-19 jarige... Ik zag er best tegen op, ik tussen al die net-van-de-havo-af-tieners... Gelukkig is dat allemaal goed gekomen en heb ik hele gezellige klasgenoten. :j

De studie zelf was bijna niet goedgekomen, want wat ze mij "vergeten" waren te vertelen was dat ze het MBO-studenten afraden om deze opleiding te doen. Simpelweg omdat hij te zwaar is. De boeken zijn van universitair niveau, en allemaal in het engels. Fijn dat mij dat niet gezegd was -O-
Tot eind maart kwam ik minstens 3x per week huilend thuis vanuit school. Waar was ik aan begonnen? Had ik nu wéér een verkeerde keuze gemaakt in mn leven? Bijles had ik al, en zelfs dan was het niveau enorm lastig...
Maar als ik een ding niet kan, dan is het opgeven. Dus ging ik stug door, leerde ik 7 dagen in de week en volgde ik braaf elke les die er was. En... het had nut, ik haalde vakken eindelijk wel. Mijn aantal studiepunten vloog omhoog (ik had in kwartiel 3 nog maar 13 studiepunten, en eind kwartiel 4 moest ik er minimaal 48 hebben) Ik kreeg er lol in, en gehuild heb ik nog maar 1 keer...
die ene keer toen ik dat superbelangrijke vak had gehaald en daarmee kwam ik op een puntenaantal van 51... Ik was er, ik had het gehaald, ik mocht door naar jaar 2... :D

Nu ben ik net terug van mn laatste projectafsluiting, ik heb vakantie :D
Ik ben blij dat ik zo ongelooflijk eigenwijs kan zijn, en niet kan en wil opgeven als iets moeilijk wordt. Om even terug te grijpen naar de dieren wereld, volgens mijn vader ben ik net een pitbull "ze bijt zich ergens in vast en laat niet los voor dat ze het bereikt heeft" :') bedankt pap. Ik ben blij dat ik mezelf heb bewezen dat dit de beste keus was die ik in de afgelopen 3 jaar heb gemaakt. :j

En daarmee wil ik zeggen aan alle bokkers die twijfelen over hun huidige werk/studie, volg je hart. Ook al betekent dat het roer omgooien, doe het! Zorg ervoor dat je geen spijt krijgt!

chOcodipJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 16:36

Wauw, echt goed van je dat je het niet opgeeft! Daar kan ik wel van leren want met zulke dingen geef ik het best snel op haha :')

Ik begin dit jaar ook aan me 4e opleiding. Ik was 15 jaar toen ik een keuze van opleiding moest doen, want in de zomer van vmbo naar mbo werd ik 16. Ik wist echt niet wat ik moest doen dus toen heb ik eerst sociaal juridisch gedaan maar dat was 3x niks voor mij, toen de bakkerij opleiding gedaan en 2 diploma's van gehaald, toen versnelde opleiding secretarieel medewerker waarvan ik ook mijn diploma heb behaald maar zeer weinig werk inzit omdat ik 'te laag' niveau diploma van heb. In september begin ik aan versnelde opleiding niv. 3 financieel administratie en na 4 jaar ben ik er eindelijk achtergekomen wat ik nou wil worden. Versnelde opleiding zou even zwaar worden maar ik heb het er wel graag voor over :)

Anoli

Re: En voor dat je het weet ben je alweer een jaar verder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 16:47

Ja ik heb ook al heel wat dingen gedaan voordat ik eindelijk er achter kwam dat dit is wat ik wil.
Geeft niks, van alles leer je en kun je weer meenemen voor in de toekomst.
Soms is het ook heel belangrijk om te weten wat je niet wil in plaats van weten wat je wel wil :j

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 18:49

Knap hoor!! :D
Echt heel goed gedaan!! Dit had 4 jaar eerder op bokt moeten staan _O-
Dan had ik niet 4 opleiding gevolgd waarvan ik er met 3 in het eerste jaar mee ben gestopt..
En ik heb echt ALLE richtingen gehad zo ongeveer :')

Maar nu weet ik het ook eindelijk en ben ook helemaal enthousiast!
Heb heel veel zin in februari, wanneer mijn volgende opleiding begint!

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 18:50

Haha ja 4 jaar geleden werkte ik net na mijn mbo opleiding. Toen was ik nog niet op het punt beland waarop ik wat anders wilde. :D

Maar top dat je nu iets hebt gevonden wat je echt graag wilt :j

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 19:11

Heel goed! Echt, onwijs knap van je. Ik heb mijn MBO grafisch vormgeven afgerond maar ik weet gewoon echt niet wat ik kan gaan doen. Het is zo onwijs moeilijk, vooral omdat ik niet kan inschatten wat ik aankan... maar goed dat jij het in elk geval gehaald hebt _/-\o_

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 19:26

Onwijs knap! Ik ben zelf een ommetje aan het maken. Nadat ik Vmbo theoretische leerweg heb afgerond ben ik Verpleegkunde gaan studeren. Halverwege het eerste jaar, tijdens stage kwam de ommekeer, "Wil ik de rest van mijn leven billen blijven wassen, luiers verschonen, mensen douchen, wonden bekijken en verbinden en kots opruimen?". Gepaard met veel huilen en stress heb ik toen besloten de studie te beëindigen. Nu zit ik op de Vavo waar ik mijn HAVO ga halen. Ook met een omweggetje want ik miste dit jaar een 2 jarig vak en moet dus nu 1 vak extra doen. I.p.v. 2 jaar ga ik er nu 3 jaar over doen. Maar ik zie het inmiddels weer positief in en ben benieuwd wat de toekomst mij gaat brengen. Bovendien heb ik echt nog geen idee wat ik wil gaan studeren, maar "gelukkig" heb ik nog even de tijd. ;)

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 19:34

Super goed van je!

Ik heb afgelopen jaar ook een beslissing gemaakt om voor dierenarts te gaan studeren. Ik weet zeker dat ik nog een lange weg heb te gaan (1 jaar MBO 4, 1 jaar HBO propedeuse, 6 jaar diergeneeskunde) en dat ik ook zeker moeilijke momenten ga krijgen, maar zoals jij zelf ook al zegt: volg gewoon je droom! En dat ga ik zeker doen :)

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 20:01

Omweg of niet, als je er maar komt dat is het belangrijkste :j

Tuurlijk baal ik ook wel eens dat ik niet direct na het MBO mn HBO diploma ben gaan halen. Dan had ik hem nu gehad en was ik niet "al" 30 als ik hem straks pas heb. Maar aan de andere kant, had ik dan ook de juiste keuze gemaakt? Nu heb ik een heleboel geleerd van die 4 jaar werken :j

@MrUlbe: Je droom volgens is absoluut het belangrijkste :j

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 22:32

Kan me best vinden in jouw verhaal..
ik kom ook van het MBO af en heb nu net HBO studie gestart.
Afgelopen jaar was met pieken en dalen en ook heel veel tranen,
Maar ik weet nog steeds niet of ik door mag met mijn 2e jaar..... :\

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 12:40

pluche_pluus schreef:

Oh dat is niet fijn die onzekerheid :n
Wanneer weet je het wel? Of heb je nog herkansingen?

xLauwterd01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 20:51

Prachtig neergezet, zeker een voorbeeld voor alle twijfelaars :j

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-12 21:55

Dank je wel :o

Ik heb er lang over moeten doen om deze keuze te maken, en hoop dus ook op deze manier mensen net dat ene duwtje te geven.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 22:08

respect. en prachtig opgeschreven!

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 17:07

Anoli schreef:
pluche_pluus schreef:

Oh dat is niet fijn die onzekerheid :n
Wanneer weet je het wel? Of heb je nog herkansingen?

Ik heb het gelukkig net gehaald! dus 2e jaar here I come *\o/*
Helaas niet in 1 jaar prop maar dat had ik ook niet verwacht.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 17:11

Ik heb ook niet in 1jaar mn P hoor, maar vind dat ook geen schande... :n
Gefeliciteerd!! :D

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 17:13

dankje! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 17:18

Knap van je hoor! En ach, dan ben je maar ´al´ 30 als je dat diploma hebt, je hébt het dan wel! Ik denk dat je levenservaring ook meehelpt tijdens het studeren.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 17:22

Ffortuna schreef:
Knap van je hoor! En ach, dan ben je maar ´al´ 30 als je dat diploma hebt, je hébt het dan wel! Ik denk dat je levenservaring ook meehelpt tijdens het studeren.

Zeker zonder mijn motivatie en doorzettingsvermogen had ik het echt niet gered dit jaar. Daarnaast ben ik in bepaalde dingen dus heel anders dan mijn klasgenoten, wat mij zeker voordeel opleverd.

Bij de laatste beoordeling nog gehoord dat ik zo "volwassen" ben en eigenschappen bezit die menig volwassen mens nog niet bezit...
Uhm ja uitgelegd dat ik dus ook geen 17-18 ben en blanco van de havo af kom. :D