relatie met christelijke gereformeerde

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tietse438

relatie met christelijke gereformeerde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-12 13:04

naar aanleiding van het onderwerp: relatie met jehova getuige.
trek ik de stoute schoenen ook aan :o

ik katholieke jongen ik geloof wel maar niet zo zwaar als vroeger van 25jaar heb voor jaar geleden een leuke dame ontmoet zij is christelijk gereformeerd en houd zich aan het geloof. de relaties was na 1,5 maand uit zij had het uit gemaakt omdat ze een ongeluk had gehad en daardoor teveel aan der hoofd had. nu zijn we echter al 3maand samen we zien elkaar elk wekend en door de week via internet. maar van haar geloof mag je niet:`

-samen slapen
-op zondag geen dingen doen die geld kosten
verder wil ze eerst trouwen voor we gaan samen wonen
en ze wil graag dat we dan het zelfde geloven en dan minstens 1 keer naar de kerk.

ik weet verder niet echt wat het geloof in houd en wat me te wachten staat :o
ik denk er vaak over na of ik het wel moet doen of niet.
zelf denk ik van wel maar ja dan begint me moeder van zou je dat nou zowel doen bij een ander geloof
zijn er mensen met de zelfde problemen of die me kunnen helpen

al vast bedankt
Laatst bijgewerkt door tietse438 op 23-06-12 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

tita

Re: relatie met christelijke gereformeerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 13:06

Iemand die mij zo wilt veranderen zodat ik pas in haar goede straatje daar pas ik voor :evaw:

zwaar gereformeerd is zo apart wereldje is een wereldje van egoisten....daar wil ik niet in leven.

ik wil leuke dingen doen en op een of ander manier verbieden ze dat, en ik woon in de top 3 van de meeste gereformeerde gemeente dus ik weet meer dan me lief is :')

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 13:07

Wil je dit? Wil je dit misschien wel de rest van je leven? Imo moet het in een relatie van beide kanten komen - zijn er ook dingen die jij graag wilt en waar zij zich wel naar zou willen schikken of stelt ze alleen eisen aan jou?
Ik persoonlijk zou met zo iemand geen relatie kunnen hebben. Ik weet bij voorbaat al dat dit hem niet gaat worden als de ander daadwerkelijk aan deze dingen vast zou willen houden. Dan zou het voor ons beide beter zijn uit elkaar te gaan - maar ik weet niet hoe jij erover denkt, en ik denk dat je goed bij jezelf moet nagaan of een relatie op deze manier voor jou juist voelt of niet, en zo ja of dat op te lossen is met haar of niet.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 13:08

ik zou het ook niet verdragen dat ze me willen veranderen eigenlijk :n
Prima dat zij gelovig is, maar dat moet ze niet aan jou opdringen vind ik.
Sowieso ga je veel opofferingen moeten doen als je bij haar zou blijven..

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 13:09

Als ik mijn mening mag geven;) Ik denk als 1 van de 2 partijen serieus bezig is met het geloof en de ander minder tot niet, dan denk ik dat het heel lastig zal/kan gaan worden. Hangt ook van jou af. Kan jij er achter staan?Kan je met deze dingen leven. Hoe staat zij erin? Heb je het er weleens met haar over gehad?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 13:10

Jouw vriendin moet jou helemaal niet willen veranderen...

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 13:12

tita schreef:
Iemand die mij zo wilt veranderen zodat ik pas in haar goede straatje daar pas ik voor :evaw:

zwaar gereformeerd is zo apart wereldje is een wereldje van egoisten....daar wil ik niet in leven.

ik wil leuke dingen doen en op een of ander manier verbieden ze dat, en ik woon in de top 3 van de meeste gereformeerde gemeente dus ik weet meer dan me lief is :')

Dit vind ik dan ook weer een beetje een overdreven reactie.
Als mensen geloven, prima. Hun keus.
Als jij je daar niet aan wilt aanpassen, prima. Jouw keus.
Maar om ze nou egoïstisch te noemen?!

@TS: Mensen moeten je nemen zoals je bent ;)

tita

Chaos schreef:
Jouw vriendin moet jou helemaal niet willen veranderen...

nee dat wil de kerk want als het je vriendin niet lukt en de relatie houdt stand dan mag je lekker bij de kerkraad en ouderlingen op bezoek gaan komen en praten

En dat soort gesprekjes zijn gewoon satanistische praktijken

Spijt me dat ik zo grof ben

Maar bezint eer begint

Blue_Eyes

Heb jij niet eerder een topic geopend over hetzelfde onderwerp? ;)

@Tita, beetje kort door de bocht hoor. Jij kent alle gereformeerden in Nederland?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 13:14

moelly schreef:
tita schreef:

Dit vind ik dan ook weer een beetje een overdreven reactie.
Als mensen geloven, prima. Hun keus.
Als jij je daar niet aan wilt aanpassen, prima. Jouw keus.
Maar om ze nou egoïstisch te noemen?!

@TS: Mensen moeten je nemen zoals je bent ;)

Nee dat is wel zo maar ik ben even de naam kwijt van die richting het geloof.

Christelijk, gewoon refo, vrijgemaakt refo dat is allemaal goed te doen katholiek, moslim enz maar de zwaarste refo's en de amish-wereldje daar moet je niet vrijwillig in willen voor een ander.
Als je er in opgeroeit ben is er niks aan de hand, je weet niet beter maar als je eruit stapt... dan verander je leven als een ware HEL

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 13:15

Blue_Eyes schreef:
Heb jij niet eerder een topic geopend over hetzelfde onderwerp? ;)

@Tita, beetje kort door de bocht hoor. Jij kent alle gereformeerden in Nederland?

Nee tuurlijk niet.... maar in de eerste post van ts ga ik ervanuit dat het over de zwaardere soort gaat...ben de naam kwijt die precies heten. Heb post er boven al proberen uit te leggen

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 13:16

Uit een eerder topic van TS heb ik begrepen dat dat nogal meevalt. Dus doe effe normaal.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 13:17

Maar wat wil de vriendin in kwestie inleveren? Het is wel leuk om allemaal eisen te stellen aan je vriend, maar is er ruimte om dat te bespreken of helemaal niet?

tietse438

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-12 13:17

we hebben het er wel soms over gehad we willen het dan wel in de mindere strenge vorm gaan geloven. ik vindt ook iedereen mag geloven wat die wil hun keuze

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 13:19

@tita: Maar dan hoef je ze nog geen egoïsten te noemen, lijkt mij?
Die mensen hebben ook hun eigen geloof en dat mag je respecteren!
Je hoeft je nooit aan te passen aan iemand omdat hij/zij je op deze manier niet mag, maar ik vind het écht te ver gaan om ze egoïsten te noemen.

Een EDIT op de laatste zin van je reactie hieronder:
Dat komt door de toon die je opzet.
Laatst bijgewerkt door moelly op 23-06-12 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 13:19

Blue_Eyes schreef:
Uit een eerder topic van TS heb ik begrepen dat dat nogal meevalt. Dus doe effe normaal.

:') tjonge zeg... moet je wat verdedigen

Geloof is een geloof ongeacht welke stroming. Ik geloof waar ik het me fijnst bij voelt en als mijn partner perse wil dat we dezelfde stroming hebben (terwijl bijna elk geloof wel zelfde uitganspunt heeft) lijkt me niet fijn.

Iemand willen veranderen ten kosten van het geloof is gewoon niet netjes.
Geloof hoort geloof te respecteren maar sommige hebben het idee dat er maar een soort geloof is, en al het ander is slecht.

Goed ik ga aan het werk dit soort topics komt altijd ellende van.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 13:20

IMO kun je zoiets als een geloof niet ´aanleren´ voor een ander. Ik zie er ook het nut niet van in, als jij mee zou gaan naar de kerk, wanneer je dat alleen uit beleefdheid
doet. Volgens mij houd je elkaar dan voor de gek. Volgens mij is het ook slim om jezelf af te vragen of je deze keuze alleen maakt omdat je je vriendin kent, of ook voor jezelf. Zie je jezelf een heel leven zo´n levensstijl volhouden? Ook als bijvoorbeeld het hele nieuwe en spannende in je huwelijk er af is?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 13:20

@Tita; Ik lees alleen je eigen onderschrift... Over :') gesproken. Ik hoef me niet te verdedigen want ik ben sowieso niet christelijk gereformeerd.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 13:21

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 13:21

moelly schreef:
Je hoeft je nooit aan te passen aan iemand omdat hij/zij je op deze manier niet mag, maar ik vind het écht te ver gaan om ze egoïsten te noemen.

De zwarte kousen kerk.. die mensen dwingen dingen te doen, jongen mensen onder druk zetten.
Hele families tegen elkaar opzetten... sorry die passen zich niet aan....als jij je niet aan hun aanpast dan heb je echt ellende.

Maar goed :D heb al duidelijk teveel gezegt
ts succes met je keuze ik post er niet meer
Laatst bijgewerkt door tita op 23-06-12 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

tietse438

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-12 13:22

Blue_Eyes schreef:

klopt ik had een eerder topic geopend, en ja het valt allemaal best mee. we willen gereformeerd vrij gemaakt geloven

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 13:24

Weet je, in je eerdere topic gaf je aan dat je zelf katholiek bent en ook echt gelooft. Dus wat is het verschil? Je gelooft in dezelfde God, in principe. De vorm van de diensten is misschien nu nog vreemd, maar dat went wel. Zo ben ik ook begonnen :)
Als je zelf niet echt gelooft is dat een ander verhaal.

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 13:27

tita schreef:
moelly schreef:

De zwarte kousen kerk.. die mensen dwingen dingen te doen, jongen mensen onder druk zetten.
Hele families tegen elkaar opzetten... sorry die passen zich niet aan....als jij je niet aan hun aanpast dan heb je echt ellende.

Maar goed :D heb al duidelijk teveel gezegt
ts succes met je keuze ik post er niet meer

En weet je je hebt gewoon gelijk Tita.
Mijn man komt ook uit zo een dorp en een dorp verder...oef!
Daar mocht zelfs een vreemde man mij op zondag van mijn paard trekken want het was een rustdag 8)7
Nee Ts,dat zij wilt geloven prima maar ze moet jou in je waarde laten.
En geloof me zodra er kinderen komen wordt het heftig hoor met alle druk van de kerk.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 13:30

IK ben getrouwd met een jongen uit de zogenoemde zwarte kousenkerk.
idd hebebn we beide veel aanpassingen gedaan.
Ik ga elke zondag 1 a 2 keer mee naar de kerk, HIJ is meegegaan naar een andere kerk waar we beide ons wel kunnen vinden.

christelijkgereformeerd is heel breed.
de ene plaats waar een christelijk gereformeerde kerk is , is zeer behouden (noem het de zwarte kousenkerk als je wilt) de andere plaats waar je komt is het bijna evangelisch. licht en praat naar de mond van de mens.

mijn man en ik waren het over heel veel dingen eens. HIj vanuit zijn geloof en ik vanuit mijn eigen pricipes.
en tja dan zijn er ook inhoudelijke verschillen. en daar moet je elkaar dan vrij inlaten.
hij had geen t.v. WIJ samen wel.
Wij gaan nooit op zondag iets doen wat geld kost. maar (hoe hypocriet) als we op vakantie in het buitenland zijn willen we nog wel eens op een terrasje neerstrijken.

het beste is om eens samen aan tafel te gaan zitten en praten. wat zijn de ECHTE verschillen, en wat zijn jullie overeenkomsten.
Ga dan kijken wat ver van elkaar af ligt, en wat jullie bij elkaar kunnen brengen.
allebei water bij de wijn.

en dan zul je zien dat de verschillen wel meevallen.
Ga ook samen naar verschillende kerken (stromingen) en kijk waar jullie het samen kunnen vinden en begin daarin dan opnieuw.(als jullie het zien zitten samen.)

tietse438

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-12 13:40

wendyenbram schreef:
IK ben getrouwd met een jongen uit de zogenoemde zwarte kousenkerk.
idd hebebn we beide veel aanpassingen gedaan.
Ik ga elke zondag 1 a 2 keer mee naar de kerk, HIJ is meegegaan naar een andere kerk waar we beide ons wel kunnen vinden.

christelijkgereformeerd is heel breed.
de ene plaats waar een christelijk gereformeerde kerk is , is zeer behouden (noem het de zwarte kousenkerk als je wilt) de andere plaats waar je komt is het bijna evangelisch. licht en praat naar de mond van de mens.

mijn man en ik waren het over heel veel dingen eens. HIj vanuit zijn geloof en ik vanuit mijn eigen pricipes.
en tja dan zijn er ook inhoudelijke verschillen. en daar moet je elkaar dan vrij inlaten.
hij had geen t.v. WIJ samen wel.
Wij gaan nooit op zondag iets doen wat geld kost. maar (hoe hypocriet) als we op vakantie in het buitenland zijn willen we nog wel eens op een terrasje neerstrijken.

het beste is om eens samen aan tafel te gaan zitten en praten. wat zijn de ECHTE verschillen, en wat zijn jullie overeenkomsten.
Ga dan kijken wat ver van elkaar af ligt, en wat jullie bij elkaar kunnen brengen.
allebei water bij de wijn.

en dan zul je zien dat de verschillen wel meevallen.
Ga ook samen naar verschillende kerken (stromingen) en kijk waar jullie het samen kunnen vinden en begin daarin dan opnieuw.(als jullie het zien zitten samen.)

dankje :j deze informatie kan ik goed gebruiken wat dingen hadden we al besproken