Tweedehandskleding webwinkel.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JodieR

Tweedehandskleding webwinkel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 10:47

Hallo bokkers,

Gister was ik lekker aan het brainstormen met een vriendin. We willen heel graag Eem winkel met z'n 2e beginnen. Maar om ergens mee te beginnen willen we graag beginnen met een webwinkel. Als het goed loopt hebben we eventueel al een plek om de winkel te startten.

Nu is er een concept in amerika, daar zijn veel tweedehands kleding winkels. Daar kan je gewoon kleding kopen, voor kleine prijzen. Maar je kan ook kleding inleveren en je krijgt daar een klein bedrag voor terug.

Nu was mijn vraag, is er interesse is zon webshop, zou je daar je kleding kopen/inleveren? En als het jou het bevalt zou je het dan door geven aan je vriendinnen.

Hebben jullie nog tips of ideeën van vergeet dat niet, denk daar aan.

Uiteraard nemen we dan alleen kleding aan dat echt nog goed is en nog in de mode.

Groetjes jodie

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 10:50

tja, misschien zou het wel heel goed lopen.
Maar als je je bedenkt dat marktplaats ook vol met kleding staat wat mensen vaak al niet kwijt raken....
Ben benieuwd wat anderen zeggen

guccio

Re: Tweedehandskleding webwinkel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 10:52

Ik denk dat als het een goed opgezette webshop is met goede kleding het zeker het proberen waard is. Ik koop voor mijn kinderen ook vaak 2ehands en zou het makkelijk vinden als ik niet heel marktplaats af hoef te zoeken maar op 1 adres terecht kan.
Heb je ook nagedacht over verzenden en evt retour zenden?

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 11:31

Heb je ook al bedacht hoeveel tijd het kost om die kleding op de site te zetten?
Goede foto's maken enz.
Bij 2de hands is het zo dat je maar 1 keer die kleur/maat hebt dus je moet alles apart erop zetten, en vergis je er niet in hoeveel tijd dat kost.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 11:36

JodieR schreef:
zou je daar je kleding kopen/inleveren?

Ja! Ik heb veel kleding dat maar een half jaar gedragen wordt en daarna blijft liggen. Meestal verdwijnt het uiteindelijk in een kledingcontainer, maar mocht ik er nog ergens wat voor terug krijgen zou ik het daar afgeven.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 11:43

Ik haak snel af als een winkel een hele kleine voorraad heeft van alles, want dan is er een hele kleine kans dat ik vind wat ik zoek. Ik kies liever uit 10 truien dan uit 2 truien, 3 vestjes, 4 blousjes en een t-shirt, bij wijze van spreken.

Ik zou me dus niet richten op 'tweedehands kleding', maar beginnen met alleen kinderkleding, of werkkleding, of bovenkleding (hemdjes, t-shirts, truien, etc). Dan kan je binnen dat veld een ruimere sortering aanbieden en heb je meer kans dat mensen zoals ik regelmatiger kijken, omdat er meer kans is iets te vinden wat leuk is en de goede maat heeft.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 11:51

Ik denk dat het zeker een leuk idee is, hoewel je wel een erg grote concurrent hebt aan marktplaats.
Ik heb hier bijvoorbeeld een hoop kleding liggen wat 'weg' mag, maar nog prima is, waardoor verkoop een goede optie is.

Als ik dan kan kiezen om het voor een klein prijsje weg te doen, of ik zet het zelf op markplaats waar ik zelf de 'volledige' opbrengst krijg, is dit natuurlijk een betere optie.

Het lijkt mij dus een moeilijke opgave om GOEDE kleding voor een KLEINE prijs in je handen te krijgen. Daarbij moet je ook weer neit te hoog gaan zitten in je verkoopprijs aangezien het dan ook weer praktischer is naar marktplaats te gaan kijken. Ik denk dus dat je veel moet verkopen met kleine marges.

Wat de gene boven mij ook al zegt, het is misschien slim je op een enkel genre te richten en daar vrij breed in te zijn, loopt het goed kun je gaan uitbreiden.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:32

Ik denk dat het wel goed kan lopen. Marktplaats heeft een nadeel: Het staat allemaal door elkaar.
Ik zou het wel fijn vinden om een centrale verzamelplaats te vinden waar men kleding verzamelt.
Zodat je duidelijk kan zoeken op maat en prijs zonder eerst heel Marktplaats af te struinen.

Bij Marktplaats is het meestal: Kleding, maat klopt, openen.. oh bah vind ik niet mooi.. verder zoeken.
Een webshop die overzichtelijk aangeeft welke maat, prijsklasse etc is handiger.

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:39

Ik weet van iemand hier op bokt die dat ook doet. Kan er zo niet opkomen wie. Denk goed na over jullie marges, verzendkosten, hoe en wat met retouren. Want vaak valt de kleur tegen, is de maat niet goed etc. Ik zou voor kleding liever op MP kijken omdat ik daar goed in m'n eigen regio kan zoeken. En het persoonlijk kan ophalen en kan passen. Dan weet ik zeker dat de maat goed is en dat het past.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:44

En ik denk dat het ook moeilijk inkopen is als je het bij online wilt houden.
Stel jij zit in Maastricht en iemand uit Groningen mailt dat ze haar kleding aan je wil verkopen... hoe ga je dat dan aanpakken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:45

Quellian schreef:
En ik denk dat het ook moeilijk inkopen is als je het bij online wilt houden.
Stel jij zit in Maastricht en iemand uit Groningen mailt dat ze haar kleding aan je wil verkopen... hoe ga je dat dan aanpakken?

Uhm... met een postduif? :)

Mooi idee TS! :j
Ik zou daar zeker m'n 2e hands kleding naar toe sturen...
Vaak beland het nu op een plank in de kast en wordt er nooit meer wat mee gedaan. Zonde.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:47

Femke, het lijkt mij dat je met eigen ogen de kwaliteit van elk kledingstuk wilt zien.
Van foto's kun je niet kopen als het gaat om doorverkoop van 2e hands kleding, dat lijkt me erg moeilijk. Foto's kunnen vertekenen. Als je 100% zeker bent van kwaliteit/staat dan is de post uiteraard geen probleem, maar de beoordeling van kwaliteit/staat via een foto... oei!

loontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:49

Ik zou eens zeggen zoek eens op hyves.Die is verzadigd met zulke sjopjes.Ze lopen even goed en als het "nieuwe"er vanaf is wordt het vaak minder.Heb ik zelf gezien met kinderkleding en spul.Of je moet zo'n grote kring opbouwen dat je overeind kan blijven,dan is het haalbaar maar van 10 winkeltjes die ik gezien heb zijn er bijwijze van maar weinig overeind gebleven of gestopt omdat de moeite niet loont tegen over wat je er aan over houdt.
Mensen zitten graag op de eerste rang voor kleine prijzen maar kunnen al miepen om 50ct.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:50

Daarom is 't maken van goede foto's inderdaad erg belangrijk.
Met zo'n shop moet je zorgen voor goede paspoppen in verschillende maten, en een goede fotografie kennis om het netjes te fotograferen (of iemand die dat voor je doet).

Met een kwaliteitpunten systeem is de kwaliteit goed te beoordelen.
Als je bijv. punten van 1 tot 5 geeft voor slijtage, kleurverlies, etc.
En beschadigde kleding niet accepteert.

Niet heel makkelijk, maar onmogelijk is het niet.
Zeker op dit moment, midden in een recessie kan zo'n 2e hands shop het goed doen als de prijzen netjes zijn :j

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:52

MP verkoop je het niet, puur omdat het gewoon niet te zoeken valt daar :n Enkel via een zoekopdracht als 'UGG' oid. Het lijkt mij een leuk idee :j Ik ben alleen benieuwd hoe je het dan met ruilen wilt gaan doen

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:53

Femke schreef:
Niet heel makkelijk, maar onmogelijk is het niet.
Zeker op dit moment, midden in een recessie kan zo'n 2e hands shop het goed doen als de prijzen netjes zijn :j

Dat denk ik ook wel ja :)
Hoewel ik liever kies voor goedkopere nieuwe kleding (bv Primark) dan voor 2e hands, maar dat geldt natuurlijk niet voor iedereen zo.

Maar in welke prijscategorie wil je gaan verkopen? Een Esprit broek zal meer opbrengen dan een broek van de Primark. Een broek bij Primark kost nieuw € 10,-, dus als je er € 2,50 voor vraagt dan is dat al pittig. Bedenk daar eens bij wat je er zelf aan wilt verdienen.
Ik vind 2e hands altijd moeilijke kost, maar wellicht in deze tijd wel een goede :)

Mereltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:59

Ik vraag me af hoe je dat wil doen.
Zelf verkoop ik regelmatig kleding en schoenen via Marktplaats en ik zou mijn kleding ook best via een tweedehands kledingsite willen verkopen. Maar dan wil ik er wel geld voor hebben, anders verkoop ik het wel zelf, of doe ik het in een kledingbak.

Ga je dan zelf kleding opkopen, of wordt het een marktplaats, waar iedereen zelf een advertentie kan zetten? Voor die laatste is weinig animo denk ik, want dat bestaat al.
Ook zijn er al vintage online winkels die kleding verkopen.

Ik denk dat het wel kan lopen, maar of het voor jezelf haalbaar is? Het lijkt me erg lastig!

Ik denk dat Marktplaats toch goedkoper blijft. Als je kleding op gaat kopen of de eigenaar een percentage van de winst betaalt moet je zelf weer meer vragen om winst te kunnen maken. Via Marktplaats koop je rechtstreeks van de eigenaar voor een kleiner prijsje denk ik...

JodieR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 13:04

Wauw! Heerlijk al die reacties :)

@ Claudia : bedankt voor je eerlijke reactie

@ Guccio : goed punt over het verzenden en eventueel router sturen! Heel goed punt om over na te denken. Zet het bij het lijstje op! Heb jij daar nog een idee over?

@ htm : inderdaad daar hebben we over nagedacht, gaat veel tijd kosten. We willen dan bijvoorbeeld elke 2 weken een update doen met nieuwe kleding. Of is dat niks?

@ doubtless : fijn om te weten dat iemand wel graag dan de kleding wil inleveren/verkopen :)

@ danibanami :dat is zeker een heel goed punt om over na te denken, om het eerst klein te houden. Als dat goed loopt daarna langzaam uit te breiden met een bepaald kledingstuk. Maar welk kleding stuk is dan het leukst? Ik denk dan zelf persoonlijk aan bovenkleding.

@ Renée16 : ik begrijp inderdaad heel goed wat je bedoeld! Wij zouden het dan voornamelijk van de mensen moeten hebben die het anders toch na het legers des heils zouden doen om er zelf geen moeite voor hoeven te doen. In het begin zouden we dan ook aan vriendinnen willen vragen of hun nog kleding willen weg doen en wij die 'zo' mogen hebben.

@ roosch : op dat gebied willen we dan ook veel beter georganiseerd zijn dan marktplaats, dan mensen die ellenlang hoeven te zoeken naar iets leuks! :)

@ paan : voor jou is het dan een geluk, wonen in nunspeet dus aardig dichtbij ;) haha. Maar begrijp heel goed wat je bedoelt. Al jou tips schrijf ik ook zeker op en gaan we goed over nadenken!
Ben dan heel benieuwd welke bokker dit doet en wat haar site is. Hopen dat je er nog op komt of anders deze bokker zich zelf hier meld.

Nogmaals super bedankt voor alle reactie's ben blij dat jullie zoveel tips geven. Vandaar dat ik het hier ook vroeg. We gaan natuurlijk niet zonder nadenken er zomaar aan beginnen.
Ondertussen dat ik dit heb getyped, zijn er weer veel reacties bij. Ga het allemaal even rustig doorlezen en dan weer reageren.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 13:06

Punt met marktplaats is dat je nooit weet met wie je zaken doet, je weet niet of je het product krijgt, wat de staat van het product is, etc.
In geval van een winkel die toch een zekere kwaliteit wil leveren, is dit wel mogelijk.
Daarnaast zie ik het voordeel dat je makkelijk op maat kunt selecteren en dan alles bij elkaar hebt, ipv dat je door tig verkopers heen moet bladeren.

Mits het goed aangepakt wordt, zie ik er wel wat in :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 13:09

Op marktplaats zelf kleding verkopen kost toch wel moeite. Ik ben een keer een hele zondagmiddag bezig geweest, kleding uitzoeken, advertentie maken, fotos maken, wou ik de fotos toevoegen waren e verdwenen. Daar gaat dan 3 uur van je tijd := (was wel veel kleding). Ik heb dan liever dat ik de kleding gewoon kan wegbrengen/inleveren en er iets minder geld voor krijg dan weer drie uur bezig zijn zonder resultaat, al wat het gelukt had ik misschien ook 10 dingen max verkocht.. Ik vind het heel handig, dus ik zou zeker mijn kleding brengen!

En zoals Stef zegt, inderdaad vind ik het in een (web)winkel fijner kopen dan via marktplaats.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 13:11

JodieR schreef:
Wij zouden het dan voornamelijk van de mensen moeten hebben die het anders toch na het legers des heils zouden doen om er zelf geen moeite voor hoeven te doen. In het begin zouden we dan ook aan vriendinnen willen vragen of hun nog kleding willen weg doen en wij die 'zo' mogen hebben.

Maar ik denk dat dit dan een moeilijke wordt:
JodieR schreef:
Uiteraard nemen we dan alleen kleding aan dat echt nog goed is en nog in de mode.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 13:20

JodieR schreef:
Wauw! Heerlijk al die reacties :)

@ htm : inderdaad daar hebben we over nagedacht, gaat veel tijd kosten. We willen dan bijvoorbeeld elke 2 weken een update doen met nieuwe kleding. Of is dat niks?

Zou dit toch wel elke week doen, en misschien wel 2 keer per week.
Anders heb je kans dat het veel te veel wordt.

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 13:22

Ik denk dat 1x realistischer is.. :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 13:27

over kleding die in de mode is.. waarom zou je?
Ik geef vbijv geen zak om mode, ik koop wat ik leuk vind en wat lekker zit, en of dat dan mode is of niet kan me werkelijk gestolen worden...

JodieR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 13:30

@ quelloan : dat is inderdaad een lastige. Daar ga ik nog even goed over nadenken!

@ loontje : inderdaad op Hyves ben ik ze af en toe tegen gekomen, wat mij vaak daar op vielt dat er geen nieuwe kleding meer werd geplaatst, maar ook vaak te breed werd opgezet. Wat verder ook in dit topic werd gezegd. Begin bijvoorbeeld alleen eerst met bovenkleding, ik denk als je eerst met 1 'kledingstuk' begint dat je al meer kans hebt.

@ Femke : we kennen 2 fotografen die eventueel mee zouden werken. Een andere vriendin van mij en de vriendin waar mee ik dit op probeer op te zetten, haar broer fotografeert.
We willen dan ook vriendinnen/kennissen met de juiste kleding maat als model vragen en dan de kleding op een model 'showen'.

@ Mereltje : we willen dan echt een webwinkel beginnen waar wij de kleding verkopen. Net zoals een normale kleding webshop en dan nu alleen met tweedehands kleding. We moeten inderdaad kijken hoe we dat met de prijzen willen doen. We willen het gewoon goedkoop houden. In het begin denk ik ook voornamelijk publiceren bij bekende en dan hopen op mond en mond reclame.