Mogen ouders kind heel een leven bio-ouders geheim houden?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sjaad

Berichten: 4728
Geregistreerd: 04-04-04
Woonplaats: Nederland

Mogen ouders kind heel een leven bio-ouders geheim houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-12 08:17

Hoi Bokkers!

Mogen de wettelijke ouders van een kind heel zijn of haar leven de biologische ouders geheim houden? Dus heel een leven een kind voorhouden dat zijn wettelijke ouders zijn /haar biologische ouders zijn? Bestaat er niet iets als geboorterecht of is dat echt iets ondenkbaars en onmogelijk?

Ik ben hier heel benieuwd naar. Hoop dat iemand hier iets van af weet :-)

Groetjes Sjaad


Onali

Berichten: 18381
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Mogen ouders kind heel een leven bio-ouders geheim houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 08:26

In het belang van het kind zou ik zeggen nee.
Denk alleen maar aan ziektes die erfelijk zijn. Ook lekker als je denkt dat je je ouders kunt redden met een orgaan van jezelf terwijl je dus niet het bio kind bent. Of andersom natuurlijk. Je kan niks van je ouders krijgen omdat ze je bio ouders niet zijn.

Black is the colour of my true love's hair

Anoli

Berichten: 19377
Geregistreerd: 20-10-03

Re: Mogen ouders kind heel een leven bio-ouders geheim houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 08:28

Persoonlijk zeg ik ook nee,
Elk kind heeft het recht om te weten wie zijn biologische ouders zijn in mijn ogen.

Daarnaast heb je dan idd ook nog eens het medische aspect.

Ik ben een god, een heuse pipetteergod _O-

Thats_Me

Berichten: 10926
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 08:33

Waarom zou dat niet mogen? Alles weten is niet altijd beter.

Daarbij komt het toch zeer regelmatig voor dat een kind niet van beide ouders is, ook al wordt er beweerd van wel. Soms weten de ouders allebei niet eens dat ze niet samen de biologische ouders zijn. Hier komen ze in het ziekenhuis achter als er een ziekte in de familie zit en iedereen getest moet worden, maar de arts mag over die uitkomsten uiteraard niets over melden.

All good things are wild and free
Beautifull things don't ask for attention
The earth has music for those who listen

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Mogen ouders kind heel een leven bio-ouders geheim houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 08:46

Als in wettelijk mogen? Volgens mij wel, niet elk kind wordt standaard getest of hij ouders wel de biologische ouders zijn. Ik heb eens een onderzoek gelezen vanuit het ziekenhuis in de situatie die thats me ook aangeeft,waaruit bleek dat 1/3 van de kinderen niet van de vader is van wie het denkt dat zijn vader is. Best shocking... Maar goed, het zkh heeft geheimhoudingsplicht en gaat dat niet melden aan de ouders, dus ik denk dat het wettelijk gezien dat wel mag, en je er miet voor vervolgt wordt ofzo. De vraag is ook wat beter is voor het kind.

[o]

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16190
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Mogen ouders kind heel een leven bio-ouders geheim houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 08:48

ik vind dat het kind dat best mag weten. zeg het niet te vroeg. misschien als het kind 12 is.

Storm

Berichten: 20821
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 08:56

Ik ben eens gaan zoeken voor je en kwam terecht bij een boek dat hierover is geschreven. Er blijkt weinig over in de wet te staan. Enige uitzondering is dat tegenwoordig mannen niet meer anoniem sperma in kunnen leveren en de kinderen die geboren worden uit een donorvader dus later zijn gegevens op kunnen vragen en zelfs contact op kunnen nemen, de dororvaders zijn hier ook accoord mee gegaan voordat ze sperma inleveren.
Maar bij adoptie van een blank kindje bij blanke ouders, staat nergens geschreven dat de ouders moeten vertellen dat het kindje geadopteerd is. Nu is het wel zo dat er maar weinig blanke kindjes voor adoptie opgegeven worden, overgrote deel van deze kindjes is gekleurd en dus overduidelijk.

Is het al lente?

Suzanne F.

Berichten: 48953
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 10:04

Wettelijk wel maar moreel gezien mag je dit niet geheim houden. Een kind heeft het recht te weten wie zijn biologische ouders zijn vind ik. Daarbij is het toch heel shocking als je als 40 jarige om medische redenen er ineens achter komt dat je ouders niet je biologische ouders zijn. Dan zou ik toch echt heel erg kwaad zijn op mijn 'ouders'. Die hebben mij dan een leugen laten geloven.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Sjaad

Berichten: 4728
Geregistreerd: 04-04-04
Woonplaats: Nederland

Re: Mogen ouders kind heel een leven bio-ouders geheim houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-12 12:17

Bedankt voor jullie mening met toelichting!

Thats_Me

Berichten: 10926
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 19:36

Suzanne F. schreef:
Wettelijk wel maar moreel gezien mag je dit niet geheim houden. Een kind heeft het recht te weten wie zijn biologische ouders zijn vind ik. Daarbij is het toch heel shocking als je als 40 jarige om medische redenen er ineens achter komt dat je ouders niet je biologische ouders zijn. Dan zou ik toch echt heel erg kwaad zijn op mijn 'ouders'. Die hebben mij dan een leugen laten geloven.


Dat gebeurd niet.. mocht het zo zijn dan zal het ziekenhuis nooit vertellen dat een van je ouders niet je biologische ouder is. Dat mogen ze gewoon niet.

Komt bij dat er dus echt gezinnen zijn waarbij ze ook echt er vanuit gaan dat ze allebei de biologische ouders zijn, maar dat toch een oud vriendje van mams de vader blijkt te :+ Tja.. dan kun je het natuurlijk ook niet vertellen.

All good things are wild and free
Beautifull things don't ask for attention
The earth has music for those who listen

Romyv

Berichten: 5423
Geregistreerd: 02-03-08

Re: Mogen ouders kind heel een leven bio-ouders geheim houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 10:04

Grappig dat iedereen zijn/haar mening geeft over hoe wji vinden dat het wettelijk geregeld zou moeten zijn :)

Ik weet niet hoe het wettelijk geregeld is. Ik weet wel dat vrij recent de wetgeving voor zaaddonoren is aangepast; die waren vroeger beschermt wat nu niet meer zo is. Feitelijk kan jouw kind je dus gaan zoeken.... Ookal heb je daar als vader geen zin in. Hierdoor is het aantal donoren sterk gedaald wat voor problemen gaat zorgen

Ik weet ook dat meewerken aan een DNA test vrijwillig is, als jij als oude rniet mee hoeft te werken kan je dus altijd de schijn ophouden. Je zou daaruit kunnen concluderen dat je bij wet niet verplicht bent informatie betreffende de biologische ouders te geven aan het kind.

Mijn moeder is op het sterfbed van der vader erachter gekomen dat het buurjongentje van vroeger der halfbroer is. Haar halfbroer heeft dit nooit geweten, zijn moeder heeft gezwegen en ook nu is dit onderwerp niet bespreekbaar. Het gaat zelfs zo ver dat zijn zoon -feitelijk dus mijn neeftje- nu contact zoekt met mijn moeder en mij omdat hij wilt weten hoe het zit; want ook hem is het nooit verteld. Dit is even een andere situatie dan wanneer je donorvader hebt of geadopteerd bent....

A winner is a dreamer who never gives up, Nelson Mandela

[OV] [PG] Carina NMK, frieze merrie 7 jaar

AngeliqueB
Berichten: 1524
Geregistreerd: 29-02-08

Re: Mogen ouders kind heel een leven bio-ouders geheim houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 10:07

Vanuit de adoptie is het niet verplicht om het aan je kind te vertellen, of het wenselijk is, dat is een heel ander verhaal...

labyrinth

Berichten: 1752
Geregistreerd: 05-05-08

Re: Mogen ouders kind heel een leven bio-ouders geheim houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 13:41

In mijn omgeving ken ik toevallig twee gezinnen met adoptiekinderen. Die weten het al zolang ze het zich kunnen herinneren. Maar hun wettelijke ouders zijn voor hen ook gewoon echt hun ouders.
Mij lijkt me dat ook de beste manier, het lijkt me verschrikkelijk om het te horen "als je er klaar voor bent", dan zou ik het idee krijgen dat mijn ouders me voorgelogen hebben.
Die adoptieouders die ik ken vertelden me dat er rond dat ze 6 waren al vragen vanuit de kinderen kwamen van wat dat nou precies betekende, dat ze geadopteerd waren.

LecyTinker

Berichten: 6578
Geregistreerd: 05-03-05
Woonplaats: Op een bergje in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 13:50

Storm schreef:
Ik ben eens gaan zoeken voor je en kwam terecht bij een boek dat hierover is geschreven. Er blijkt weinig over in de wet te staan. Enige uitzondering is dat tegenwoordig mannen niet meer anoniem sperma in kunnen leveren en de kinderen die geboren worden uit een donorvader dus later zijn gegevens op kunnen vragen en zelfs contact op kunnen nemen, de dororvaders zijn hier ook accoord mee gegaan voordat ze sperma inleveren.
Maar bij adoptie van een blank kindje bij blanke ouders, staat nergens geschreven dat de ouders moeten vertellen dat het kindje geadopteerd is. Nu is het wel zo dat er maar weinig blanke kindjes voor adoptie opgegeven worden, overgrote deel van deze kindjes is gekleurd en dus overduidelijk.


Nou geloof ik dat ik een deel van je uitleg niet goed begrijp, want als je eens wist hoeveel "blanke" kinderen er ook gewoon in kindertehuizen, opvang centra's, pleeggezinnen etc zitten, dan denk je hier misschien anders over. Er gaan ontzettend veel kinderen rond in het adoptie/pleeg circuit, maar de meeste aandacht gaat idd uit naar kinderen uit ontwikkelingslanden of landen met een kinderprobleem (zoals bijvoorbeeld china). Maar er is ook een extreem grote groep met blanke kinderen hoor.

Ik denk dat elk kind recht heeft een het gevoel dat hij/zij geliefd en gewild is, mocht het onthullen van hun adoptie het kind in emotionele problemen brengen, dan vind ik dat het niet verteld moet worden.
Mijn mening is daarom ook dat je je kind opvoed met de kennis van zijn/haar adoptie, direct van het begin OF wanneer het kind volwassen is. Persoonlijk vind ik de tienerjaren een slechte periode om het te vertellen, want dan zit een kind al genoeg in de knoop met zichzelf om dit te verwerken.
Weten waar je vandaan komt is heel erg belangrijk, maar je ouders zijn de personen die je hele leven naast je hebben gestaan en je hand hebben vast gehouden en je hebben beschermt, niet degene die een zaadje en een eitje hebben verschaft.
Maar ik ben dus wel van mening dat een ieder een recht heeft om te weten wie hij is.

Ben tot nu toe nog te lui geweest om m'n profiel aan te passen, maar dat komt nog wel!

Storm

Berichten: 20821
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Mogen ouders kind heel een leven bio-ouders geheim houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 19:25

LecyTinker, ik heb dat in de cijfers gelezen. Minder dan 20% komt uit een 'blank' land en de rest komt uit een 'gekleurd' land. Maar ik heb het nu over adoptie, niet over pleegkinderen. Pleegkinderen zijn er natuurlijk veel en veel meer. :)

Is het al lente?

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 08:46

Thats_Me schreef:
Suzanne F. schreef:
Wettelijk wel maar moreel gezien mag je dit niet geheim houden. Een kind heeft het recht te weten wie zijn biologische ouders zijn vind ik. Daarbij is het toch heel shocking als je als 40 jarige om medische redenen er ineens achter komt dat je ouders niet je biologische ouders zijn. Dan zou ik toch echt heel erg kwaad zijn op mijn 'ouders'. Die hebben mij dan een leugen laten geloven.


Dat gebeurd niet.. mocht het zo zijn dan zal het ziekenhuis nooit vertellen dat een van je ouders niet je biologische ouder is. Dat mogen ze gewoon niet.

Komt bij dat er dus echt gezinnen zijn waarbij ze ook echt er vanuit gaan dat ze allebei de biologische ouders zijn, maar dat toch een oud vriendje van mams de vader blijkt te :+ Tja.. dan kun je het natuurlijk ook niet vertellen.


kan wel degelijk om medische redenen uitkomen , bijvoorbeeld een erfelijk probleem wat gewoon absoluut niet voorkomt in de adoptiefamilie...
de kans is klein, maar de mogelijkheid bestaat wel degelijk

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

LecyTinker

Berichten: 6578
Geregistreerd: 05-03-05
Woonplaats: Op een bergje in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 11:34

Storm schreef:
LecyTinker, ik heb dat in de cijfers gelezen. Minder dan 20% komt uit een 'blank' land en de rest komt uit een 'gekleurd' land. Maar ik heb het nu over adoptie, niet over pleegkinderen. Pleegkinderen zijn er natuurlijk veel en veel meer. :)


Dat is natuurlijk zo geworden de laatst zovel jaren, maar als je een jaar of 20 terug gaat dan waren het toch hoofdzakelijk blanke kinderen in blanke landen, dus het is zeer zeker een generatieding dat het percentage nu anders ligt, maar vroeger (hahhaah vroeghür) toen was een buitenlandse adoptie toch ee uitzondering, tegenwoordig is een binnenlandse adoptie een uitzondering _O-
Huidskleur wil ook nog niet altijd iets zeggen... als een blank persoon een kind krijgt met een niet blank persoon, dan kan het kind al de uiterlijke trekjes hebben van de niet blanke ouder. Dus dat hoeft bij adoptie niet gelijk de reden te hoeven zijn om het je kind te moeten vertellen.
MAAR Storm, ik wist idd niet dat het percentage ZO hoog lag. Dus dank je voor die info,want anders had ik het ook niet geweten.

Ben tot nu toe nog te lui geweest om m'n profiel aan te passen, maar dat komt nog wel!

Pam87

Berichten: 4372
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 12:38

_Maureen_ schreef:
ik vind dat het kind dat best mag weten. zeg het niet te vroeg. misschien als het kind 12 is.

Nee juist voor of na de puberteit.. 12 is echt geen goede leeftijd hiervoor..
Juist als ze heel jong zijn kunnen ze het veel beter aan lijkt mij.

AngeliqueB
Berichten: 1524
Geregistreerd: 29-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 12:43

mymy schreef:
_Maureen_ schreef:
ik vind dat het kind dat best mag weten. zeg het niet te vroeg. misschien als het kind 12 is.

Nee juist voor of na de puberteit.. 12 is echt geen goede leeftijd hiervoor..
Juist als ze heel jong zijn kunnen ze het veel beter aan lijkt mij.

Klopt, het best is het om ze er al op jonge leeftijd mee bekend te maken, op peuterleeftijd kan dat al. Mijn adoptiekinderen wisten al heel jong dat ze niet uit mijn buik kwamen, en van lieverlee breid je het verhaal uit. Het belangrijkst is dat ze het hele (voor zover bekend natuurlijk) verhaal voor de pubertijd kennen.

Jis_

Berichten: 11492
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 13:56

_Maureen_ schreef:
ik vind dat het kind dat best mag weten. zeg het niet te vroeg. misschien als het kind 12 is.


Veel eerder is beter. Net voor de pubertijd zulk groot nieuws te horen krijgen is niet gunstig.

Give the ones you love wings to fly, roots to come back, and reasons to stay - Dalai Lama


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BingBot, Butterfly, chocky84, desireeee_x, Eapy, ImkeTarek, Josien_, Kaetibangsi, Karla, Karmandi, Liselot, Love_Rosie, Mrskiwi, Sababber, Westerntrail, xSannee, YvonneV en 59 bezoekers