Bijzondere woorden bij jullie thuis

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 23:45

De vaatwasser bij mijn ouders heet al sinds jaar en dag Betje.
Krabbetjes en zeesterretjes heetten vroeger bij mij wolkenkrabbetjes en zeewerretjes. Met een duits jongetje spelend op de camping hadden we het steeds over ons fahrradfietsje..... Enne "ik ben de moederrrrrr van de Beerrrrr" riep ik 100 keer per dag, ik speelde nooit met poppen, maar was een berengek. Als ik op mijn hoge kruk ging staan in de keuken, kon ik een stel koeien zien. Als ik neit meer wilde eten, ging ik op die kruk staan en riep ik: "k Zie m´n koeien, ´k zie m´n koeien`, oftewel, ik was uitgegeten en ze kregen er geen hap meer in.
Mijn neefje noemde chocolademelk klatemek. Lastig als je als bijna twee-jarige in het ziekenhuis ligt, stijf onder de prednison, giga honger hebbend en je chocolademelk wilt hebben als je die karren hoort rammelen die er mee komen...., mijn zus heeft de vijf woorden die hij "sprak" maar opgeschreven met de vertaling erbij, voor de zusters.

Jady

Berichten: 2099
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 10:51

Oja,je navel heet bij ons je yummi (zeg:joemmie)

Irritant

Berichten: 7623
Geregistreerd: 11-07-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 10:56

Mijn moeder in een kwade bui tegen mijn zusje;
GIJ KLEPT OE MOND!!

Verward wat moet dat in godsnaam betekenen?! Wahaha ik heb echt zo`n gekke moeder. Gisteren zei ze in de macdonalds mig bac ipv big mac En de dag daarvoor wilde ze soep op een plat bord doen. Gheheh, helemaal geflipt Clown

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 17:43

Meervoud van euro: euri Verward
Zegt mijn vader altijd.

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 19:38

euro is bij ons altijdd arrows
Haha! ook en beetje dialect

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 11:22

Ik heb 2 neven, die tweeling zijn. Toen ik nog heel klein was, noemde ik ze "de dubbele" Knipoog !
Dat zegt sinds 35 jaar de hele familie ook Haha! !

Snozzie

Berichten: 237
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Esch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 21:59

De afstandsbediening noemen wij altijd AB en een schoonmaakster is een "Bep".
Een caravan is een Sleurhut.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 22:41

Waasje glater = glaasje water (is blijven hangen van vroeger)
Mampa = mama en papa allebei (ook van vroeger blijven hangen)
zweefkamer= zolder waar mijn moeder yogales geeft

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 23:33

essie79 schreef:
frotten = iets in elkaar frotten = iets in elkaar draaien.
Brotse kiep = chagrijnig en bot.


Een Brotske Kiep is bij ons dialect voor broedse hen. (je weet wel, een kip op eieren Haha! ) Maar die kunnen ook bijzonder chagerijnig zijn, dus daar zal het bij jullie ook wel vandaan komen *LOL*

Een woord wat bij mij soms wat problemen oplevert is "gemeentehuis".
Het is namelijk wat vervelend als je op je werk zegt:
"u kunt deze informatie opvragen bij het gemeente-tehuis".

pmarena

Berichten: 48112
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 23:39

Mexx2 schreef:
wij zeggen tegen cervelaatworst altijd:"siesies!?" dat hebben we van m'n moeder(die is van origine limburgs,ik weet niet of het daarvandaan komt?)


Bij ons thuis is cervelaat(-worst) altijd sterven-op-straat worst .
witlof = snotjeslof
Komijne-kaas = knijnekaas
aardappels die niet lekker zijn = meelballen
...

zo nog veel en VEEL meer maar dat kan ik niet zo 1-2-3 uit mijn mouw schudden hoor Lachen .

En vroeger zij mijn moeder altijd , als ze naar de WC moest :
"even naar Tante Betje hoor" .
Tot op de dag van vandaag wil ik graag mee , heb die tante Betje nou nog nooit gezien en ik mag nooit mee Boos! Haha!

Hihihi , en de poes is vaak : die trut *LOL* en het is nog een vent ook....maarja we zeggen het wel liefdevol hoor , hihihi.

HAHAHA oja *LOL* dat spul bij de Chinees , Pan Sjiet ofzo Verward
Dat heet bij ons dus Pang - Sjit omdat we een keer met een verjaardag met de hele familie uit eten waren , zeg maar op de zolzer van een Chinees restaurantje. Je zat allemaal met je rug tegen elkaar en als je ergens aan een "gangpad" zat was je stevig de l.ul want dan moest je elke keer opstaan als er iets te eten werd gebracht , zo krap was het Lachen .

Ook lekker wat trappetjes , bochtjes en drempeltjes , dus die obertjes waren allang blij

Afijn , het ging de hele tijd redelijk goed , en komt er een jong ventje met wat borden met dat spul binnen , struikeld , bord valt op de grond *PANG* gevolgd door een hartgrondig : *SJIT !* hihihi.

juval

Berichten: 13208
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 00:12

mijn dochter (3jr) had er vandaag nog een verzonnen: 'mama mag ik een chaggerijntje?"....... ehm, ik zeg dus, ga dan maar naar je vader.... ze bedoelde dus een mandarijntje.... wat een schatje hè

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 12:39

Bij mijn oma was de hagelslag vroeger: pummelen, en dat gebruiken we nog steeds.
Mijn neefje noemde appelmoes vroeger altijd: ampoef.
Komkommersla = kwamkwammersloeg.
freubelen = knutselen.
De vaatwasser heet bij ons "ijzeren Berta"
Kroepoek = poepbroek



En er was een periode dat er bij ons in de familie (jaja grote familie, en evenzoveel aangetrouwde familie en even zoveel kennissen) heel veel mensen overleden. Om het in het bijzijn van de kinderen niet over "dood" te hebben, hebben ze het woord "piem" verzonnen. Dus die-en-die was piem. Duurde niet lang voordat ze er achter kwamen, maar sindsdien is een sterfgeval altijd "piem"

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 13:57

Oh ja, wij hebben ook altijd overal vloegepiepjes opzitten in de zomer (vliegenpoepjes). Spiegiater, niet nodig, maar wel grappig om te zeggen. En een stopcontact wordt vaak een Stop! Ton Kakt!
En dan hebben we nog hemelse blubber (chocolade mousse), woerds ijs (een speciaal toetje met yoghurt etc, wat we in ons vorige huis 'De Woerd' aten). Verder kan ik er nu even geen bedenken. Wel dat mijn zusje altijd zei 'daar heb ik zin in in', die hou ik er ook maar in. Net zoals 'hier moet je de hoek om om', dat zei een vriendin van mij altijd.
En mijn zusje is een Guinnessboekje of Records natuurlijk Tong uitsteken

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 14:24

Wij kijken altijd naar de Televee.
En de vaalniswagen komt het afval ophalen.

En dat zaanse accent Daar komt de familie van Harmen vandaan en soms kan ik me er echt aan ergeren.
Ik zien het idd

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 18:27

De Sandwichspread het bij ons Heinz.
Smeerleverworst wordt bij ons meestal smeerweverworst genoemd (door mijn zusje bedacht).
En Cervelaatworst heet bij ons ook gewoon spikkeltjesworst.

De dieren bij ons thuis hebben ook gekke namen en dan natuurlijk ook weer gekke bijnamen.
Kat 1: Heet eigenlijk Coco Flanel maar heet nu eigenlijk altijd Jipse of Jippie.
Kat 2: Heet eigenlijk Poesco, maar wordt meestal Manders of Mandertje genoemd.
Kat 3: Heet eigenlijk Bambam, wordt zo ook eigelijk altijd genoemd, behalve bij de dierenarts, want toen mijn vader er voor de eerste keer met hem naar toe ging heeft mijn vader gezegd dat hij Fonds heette, want dan was het Ziekefonds.
De Honden hebben ook aparte namen. De ene heet eigenlijk Riska, maar die heet nu dus Kip. En de andere hond heet Kira en die wordt Kaat genoemd.
Ik probeer te bedenken hoe we erbij zijn gekomen, maar ik kan het me niet herinneren.

Ohjah... De Timco (die ene winkel) wordt hier de Timpie genoemd, sinds de dag dat mama vroeg of we naar de Timpie gingen... De wat???
De sinaasappelsap wordt ook nog wel eens de Snapsnap genoemd.

En een zakdoek wordt bij ons snotlap genoemd.

En mijn zusje vond Kroepoek ook een heel moeilijk woord en dat werd dus Kroetjoet.

En nu we het toch over gekke woorden hebben. Ik ben net aangereden. Dat wordt hier in het zuiden gezien als: Ik ben net weggegaan, ik ben onderweg. Maar ik heb ooit gehoord dat ze daar in het noorden anders over denken. Daar dachten ze namenlijk dat ik net een ongeluk had gehad als ik net was aangereden. Meer commentaar hierover graag!

pmarena

Berichten: 48112
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 19:48

Oja , een lilliputter is een pieli-lutter , en om 1 of andere reden noemen we een mongooltje altijd een Bassie , hihi.

Maarja , ik heb nu een klein neefje dat ze Bas genoemd hebben....
dus die is er wel een beetje uit nu Lachen .

En buitenlanders (bergen enzo) over ons vlakke Nederland :

Als je hier visite krijgt zie je ze 2 dagen vantevoren al aankomen ...

Verder hebben we nog de Plattelandsvrouwen hierzo ,
tegenwoordig "vrouwen van nu" .

Maar vanwege een soortemet van tante a-la 2 erwten op een plank Haha!
noemen wij het altijd De Platte Vrouwen , hihihi *LOL* .

Flower

Berichten: 9277
Geregistreerd: 05-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 19:52

Bobo = Boterham


Dat zei ik vroeger altijd, en nu wil ik nog steeds een bobo Haha!!

pmarena

Berichten: 48112
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 19:58

Oja ! Een bobo met Pindakees !!

Of een b'ammetje Lachen

Alja

Berichten: 25595
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 20:28

borstel, zo noemen we elkaar altijd als lief kozing......
en geen truus, als mijn vriend scheld op mij en dan zegt hij truus dan zeg ik nee dat ben ik niet en dan noemt hij me dus geen truus

Tamara

Berichten: 10444
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-03 21:39

Emeraldo schreef:
En nu we het toch over gekke woorden hebben. Ik ben net aangereden. Dat wordt hier in het zuiden gezien als: Ik ben net weggegaan, ik ben onderweg. Maar ik heb ooit gehoord dat ze daar in het noorden anders over denken. Daar dachten ze namenlijk dat ik net een ongeluk had gehad als ik net was aangereden. Meer commentaar hierover graag!


Heel bekend! Ik heb een stiefvader die uit Brabant komt, en 1 van de 1e keren dat ie langskwam, vertelde ie dat ie om 3 uur was aangereden. Kom zelf uit het midden en had daar nog nooit in een andere betekenis van gehoord dan dat ie een ongeluk had gehad, dus schrok me dood! Dus hij gauw uitleggen dat het toch ietsje anders bedoeld was.... *LOL*

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 21:52

Ja! Dit zegt mijn vriendje uit Nuenen dus ook altijd....: "ik ben om 11 uur aangereden"....

Ook zeggen ze daar pakkendrager in plaats van bagagedrager....niemand die ik ken verder heeft ooit van pakkendrager gehoord. *LOL*

Wij zeggen alleen ijskast tegen de koelkast (een ijskast is bij ons dan een diepvries)

linielin

Berichten: 858
Geregistreerd: 10-06-02
Woonplaats: gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 21:57

haha mijn vriend zegt altijd tegen een bed = wipstal

Charlotte

Berichten: 2720
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 22:46

De afstandsbediening heet bij ons thuis de schakel, en mijn broertje vond mijn vader, toen ie nog klein was, een koppeling (stommeling)

jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 08:57

een koffiezetapparaat wordt een koffiezaatapparet.
ik amzeteer het niet = ik accepteer het niet
verzicht = gezicht
en verder kan ik er even geen verzinnen maar ik kom hier later nog wel op terug

Sparrow

Berichten: 194
Geregistreerd: 29-10-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 13:01

Je kent het wel, van dat.. Stoofvlees ofzo? Wat in de hasjee (hoe schrijf je dat??) gaat? Ons gekke woord was "draadjesvlees" maar aangezien mijn gehoor niet alles is noem(de) ik het altijd "drakenvlees" Haha!