Rijbewijs halen? ga nooit bij de anwb lessen!!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 21:00

Na de eerste keer zakken had ik het ook helemaal gehad bij de ANWB, maar dat kwam eigenlijk alleen maar door mijn rij-instructeur. Zo'n ADHD mannetje waar ik helemaal gek van werd en die tijdens mijn examen in mijn rug zat te schoppen. Dat betekende dat ik sneller moest rijden, vertelde hij me na het gesprek met de examinator.....

Ik wilde echt niet meer.... na dat examen had ik zoiets van bekijk het maar.

Toch maar weer gaan lessen en het gelukkig de 2e keer wel gehaald

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 07:26

Vonnie84 schreef:
Volgens mij is VOC iets anders dan de ANWB, maar werken ze wel samen.

Btw. als jullie over lessen praten, praten jullie dan ook echt over UREN of gewoon b.v. 1 keer 3 uur of zo.


1 dag is 4 uur les, samen met een andere kandidaat wissel je om het uur van plekje achter het stuur. Zo leer je van elkaars fouten en wordt autorijden meteen soort van automatisme. I moet wel zeggen dat je wel feeling voor autorijden moet hebben en niet bang moet zijn in het verkeer om aan zo'n cursus te beginnen want je wordt wel meteen in het diepe gegooid.

boerinnetje

Berichten: 656
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: In de driehoek, Zwolle, Deventer, Apeldoorn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 07:42

Toen ik mijn rijbewijs wou gaan halen heb ik de ANWB gebeld. Dit leek mij wel betrouwbaar, maar toen ik opbelde kreeg ik een antwoordapparaat. Daar moest je je gegevens inspreken en dan zou je vanzelf informatie toegestuurd krijgen. Dus dat heb ik gedaan maar waar die informatie gebleven is? Ik weet het niet. Ik heb het in iedergeval nooit gehad. Ben toen bij de plaatsenlijke rijschool gaan lessen en had mijn rijbewijs in 24 lessen.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 07:50

Is het niet zo als "vroegah" dat je eerst mbv een soort parcours die je moet afleggen, er vastgesteld wordt hoeveel dagen je er over zou doen?

In mijn geval was het 10 gewone dagen met nog iemand anders en 2 dagen privé. Het was even aanpoten (ik begon in hartje Rotterdam al meteen met schakelen etc.) en was elke dag dan ook wel kapot.

Maar ik had het wel in 1 keer gehaald. 2 augustus werd ik 18, 14 augustus mijn rijbewijs.

In mijn geval vond ik persoonlijk dat je er wel aanleg voor moest hebben, zeker omdat je echt gedrilt werd. Maar ik was er wel tevreden over, moet ik zeggen...

Cathelijne

Berichten: 2411
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Vieux Village sur Mer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 12:05

Ik heb destijds (is inmiddels dik 5 jaar geleden) wekelijks 1 of 2 uur les gehad. Ben begonnen met 1 uur en naarmate het examen naderde 2 uur per week. Heb daarvan 2 keer een "blokuur" gereden maar dat ging bij mij niet zo best. Maakte in het 2de uur vaak vreemde fouten die ik anders nooit maakte. Dus die hebben we toen gesplitst in 2 keer 1 uur per week. Heb 't de eerste keer gehaald, na 38 lesuren. Geloof dat er in totaal 1 les niet doorgegaan is omdat de auto kuren had. Had geen wisseling van instructeur.

De gegevens van "mijn" rijschool:
Verkeersschool Freddy Wolf
Vlissingen
aantal eerste examens: 200
slagings-percentage eerste examens: 31 - 35
slagings-percentage herexamens: 46 - 50

Het slagingspercentage is niet heel erg hoog, maar ze doen er ook ontzettend veel. Dan zit je wat sneller op een "normaal" gemiddelde. Kleinere rijscholen nemen soms bij bv spoedcursussen alleen de mensen met aanleg aan (doen een soort screening), zodat het percentage al snel hoger komt.

Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 12:28

ik zou eerst ook bij de ANWB gaan lessen want ik wou natuurlijk ook zo snel mogelijk mijn rijbewijs halen ... maar heb ook een aantal andere rijscholen gevraagd en info gehaald .... en echt alle rijscholen vonden het prima dat ik ergens anders ging lessen maar niemand vond het verstandig om bij de anwb te gaan lessen omdat het slagings percentage te laag was en je vaak helemaal dood was na 6 uren in een auto gezeten te hebben je leert de eerste 3 uur wel wat maar de laatste 3 uur gaat alles het ene oor in en het andere oor uit... daar kon ik toen ook wel in komen
heb toen mijn rijbewijs gehaald bij Tilstra hier in leeuwarden die boden ook een spoedcurses aan... mocht dan zelf weten hoeveel uur in de week ik reed en op welke dagen (werd allemaal van te voren gepland dus kon uit ontzettend veel uren kiezen) ik reed altijd 2 keer 2 uur in de week ... en heb mijn rijbewijs in 1x gehaald met 33 lessen ... (33 uur dus) binnen 16 weken dus ... vond het snel genoeg gaan en ben in 1x geslaagd zowel theorie (waar ook veel aan besteed werd als mijn rijexamen)

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 19:35

Vippie"]
[quote="Vonnie84"]Volgens mij is VOC iets anders dan de ANWB, maar werken ze wel samen.

Btw. als jullie over lessen praten, praten jullie dan ook echt over UREN of gewoon b.v. 1 keer 3 uur of zo.
[/quote]

1 dag is 4 uur les, samen met een andere kandidaat wissel je om het uur van plekje achter het stuur. Zo leer je van elkaars fouten en wordt autorijden meteen soort van automatisme. I moet wel zeggen dat je wel feeling voor autorijden moet hebben en niet bang moet zijn in het verkeer om aan zo'n cursus te beginnen want je wordt wel meteen in het diepe gegooid.
[/quote]
Ik heb bij de ANWB gelest, dus ik weet wat zo'n dagen inhouden. Maar ik wist niet of hun bedoelde of ze gewoon losse lessen hadden van een paar uur.
Maar je zit niet altijd 4 uur per dag te rijden hoor. Ik zat samen met iemand die al bij een andere, gewone, rijschool had gelest. Dan was het vaak dat zij 3 uur reed en ik 5 uur.

Maar het is wel zo dat je er feeling voor moet hebben. Maar zoals ik al eerder aan had gegeven: je weet zelf hoe je bent. Ik ken een meiske en daarvan wist je al van te voren dat ze heeeeel veel uren nodig zou hebben. Zij zou dus zelf al nooit aan zo'n snelcursus beginnen. De laatste keer dat ik haar heb gesproken had ze al 180 lessen (of uren Verward) gehad, was ze 4 keer opgegaan, maar ze had nog steeds moeite met schakelen.
Dat is natuurlijk een uitzondering, maar je begrijpt wat ik bedoel.

[quote="BeNGeL schreef:
niemand vond het verstandig om bij de anwb te gaan lessen omdat het slagings percentage te laag was en je vaak helemaal dood was na 6 uren in een auto gezeten te hebben je leert de eerste 3 uur wel wat maar de laatste 3 uur gaat alles het ene oor in en het andere oor uit... daar kon ik toen ook wel in komen

Idem met hierboven. Je zit 8 uur in de auto. In mijn geval reed ik 5 uur en de ander 3. Soms ieder 4. Maar nooit 6.
Het is ook maar net hoe je zelf bent. Ik had de laatste 2 uur aan 1 stuk rijden (met rook- en drinkpauze) en dan gaat inderdaad het laatste half uur veel minder goed. Maar dat hoeft niet bij iedereen zo te zijn.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 21:20

Mijn buurjongen is ook begonnen bij de ANWB en ook een 10 daagse opleiding.

Ook hij had elke keer een andere instructeur , zakte op hele rare fouten.

was ze dus ook slecht bevallen.

Uiteindelijk zijn rijbewijs gehaald bij een andere rijschool.