Wanneer samenwonen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Talisa

Berichten: 8972
Geregistreerd: 18-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 11:02

Wij zijn 2.5 jaar samen, en wonen nu net sinds 1 mei samen in een studio midden in de stad (eigen keuken, slaap- en woonkamer. Douche en toilet gedeeld met huisgenoten). Hiervoor woonden we beide op een studentenkamertje van ong 18m2, ook maar 10 minuutjes fietsen van elkaar af.
De overgang was dus klein :P

pluche_pluus

Berichten: 2439
Geregistreerd: 18-07-05
Woonplaats: N-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 11:57

Nadat vriend vast contract kreeg zijn we gaan kijken naar leuke huisjes,
Vrij snel met veel geluk een perfect huisje gevonden.

Ik had nogal mijn twijfels, ik had het prima thuis eigenlijk :o net nieuwe studie begonnen dus al druk zat :Y)
Toch heeft mijn vriend maar 1 nachtje alleen geslapen, hierna niet meer weggeweest..... :')

Contact met ouders houden wij door iedere dinsdag bij zijn ouders te eten, en vrijdags bij mijn ouders :D
Toch merk ik dat ik meer contact zou willen mijn mijn ouders dan dat er op dit moment is, maargoed je heb nu ieder je eigen leven dus een stukje zelfstandigheid hoort er wel bij (beetje papamama kindje :o )

edit: we waren 2.5 jaar samen toen wij gingen samenwonen

Talisa

Berichten: 8972
Geregistreerd: 18-06-04

Re: Wanneer samenwonen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 12:15

Helemaal niet gek hoor Pluche_pluus, ik bel ook iets van 4 keer per week met m'n mama, mail vaak met m'n vader en eet er ook elke zondag :P Ben gewoon heel blij met m'n ouders, en zolang het nog kan moet je daar van genieten toch? :D

Maris89

Berichten: 6592
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 12:37

Talisa schreef:
Helemaal niet gek hoor Pluche_pluus, ik bel ook iets van 4 keer per week met m'n mama, mail vaak met m'n vader en eet er ook elke zondag :P Ben gewoon heel blij met m'n ouders, en zolang het nog kan moet je daar van genieten toch? :D


Hier hetzelfde. Ben er elke week minimaal 1/2 x! Van de week zei mn moeder aan de telefoon dat ze me wel miste. Dan word ik zo verdrietig haha!

Martine123

Berichten: 1663
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: Tilburg

Re: Wanneer samenwonen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 12:47

Ik ben ook een groot deel van de week bij hem en de rest bij mijn ouders. maar mijn ouders vinden gewoon; weg = weg.
Zoals ik al zei, het is niet dat twijfel over mij en hem, maar het is toch een flinke stap, als het dan niet werk, dan kan ik nergens heen zegmaar.

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 12:49

Wanneer je er klaar voor bent. Ik ben nu bijna een jaar samen met mijn vriend en we wonen sinds een week samen. Hiervoor heb ik 1,5 jaar alleen gewoond en kwam hij door de week bij mij slapen. Ik zeg dat er geen cijfer op hoeft te plakken.

Talisa

Berichten: 8972
Geregistreerd: 18-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 12:51

Maris89 schreef:
Hier hetzelfde. Ben er elke week minimaal 1/2 x! Van de week zei mn moeder aan de telefoon dat ze me wel miste. Dan word ik zo verdrietig haha!

Ahhh ja herkenbaar! Wat lief! Ik zie m'n moeder ook nog elke donderdagmiddag in de stad na haar werk hihi, altijd even koffie drinken en bij kletsen :D
Vriendje daarin tegen spreekt z'n ouders 1 keer per 2/3 weken ofzo? Zal wel het verschil tussen man en vrouw zijn denk ik!

manzano

Berichten: 23915
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 13:05

Martine123 schreef:
Ik ben ook een groot deel van de week bij hem en de rest bij mijn ouders. maar mijn ouders vinden gewoon; weg = weg.
Zoals ik al zei, het is niet dat twijfel over mij en hem, maar het is toch een flinke stap, als het dan niet werk, dan kan ik nergens heen zegmaar.


Maar je weet nooit of het gaat als je het niet probeert. Dan kan je dus nooit weg.....

Martine123

Berichten: 1663
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: Tilburg

Re: Wanneer samenwonen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 13:44

Dat klopt, maar toch, het is dan nog even een extra grote stap..

manzano

Berichten: 23915
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Wanneer samenwonen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 14:02

Maar als het niet werkt zijn er altijd nog wel andere opties natuurlijk. Zijn zo veel relaties die stuk lopen zonder dat mensen terug gaan naar hun ouders.
Ik vraag me ook altijd af of ouders zich echt zo strikt houden aan hun woord als hun kind echt op straat staat :o (tenzij je geen goede band met ze hebt ofzo, maar dan lijkt de stap om uit huis te gaan me juist weer minder groot).

x_Irisje_x

Berichten: 3700
Geregistreerd: 07-01-04

Re: Wanneer samenwonen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 14:07

Ik ben nu 1,5 jaar samen met mijn vriend. Mijn vriend heeft thuis zijn eigen deel. Eigen woonkamer, slaapkamer en badkamer. Ideaal! Na enkele maanden sben ik daar ook ingetrokken. Eet nog wel elke dag thuis! Maar slaap altijd bij mijn vriend. We zijn momenteel bezig met een nieuwbouwhuis! Bouw start in november en het huis is volgend jaar zomer klaar :D Dan zijn we alweer bijna 3 jaar samen

lindsey

Berichten: 2856
Geregistreerd: 30-04-05

Re: Wanneer samenwonen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 14:16

Ik ben na een half jaar gaan samenwonen met mijn vriend. Achteraf vind ik dat ik te snel ben gaan samenwonen. Ik kom er toch achter dat ik hem nog niet goed genoeg kende toen we gingen samenwonen.

Ik vind het wel verschil maken vanuit welke situatie je gaat samenwonen. Moet je om te gaan samenwonen je eigen huurhuis opgeven in een stad waar je wel 5 a 10 jaar moet wachten om in aanmerking te komen voor een nieuw huis dan kan je dus niet zomaar terug als het niet bevalt. Moet je een koophuis verkopen en hou je een flinke restschuld over dan zou ik ook nog eens heel goed nadenken om te gaan samenwonen.

Kom je vanuit je ouderlijk huis en kan je altijd terug dan is het makkelijker om de gok te wagen of samenwonen bevalt. Je kan veel makkelijker terug.

ik vind het trouwens raar als ouders zeggen dat je niet terug mag komen. Hebben ze dan liever dat hun dochter doodongelukkig is met een partner die toch niet bij haar blijkt te passen of zien ze haar liever dakloos? Ik snap wel dat ze willen dat je er goed over nadenkt en het ouderlijk huis niet beschouwd als een hotel waar je dan weer wel en dan weer niet verblijft.

kritegirl

Berichten: 645
Geregistreerd: 24-02-05
Woonplaats: Boornbergum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 14:27

Samenwonen als je er klaar voor bent. Je gevoel moet er klaar voor zijn, financieel en praktische moet het ook kunnen.
Als je 100% zeker weet dat jullie bij elkaar blijven en het bovenstaande is in orde dan zou ik de stap nemen.
Mijn vriend en ik zijn na een jaar samen gaan wonen. Eerst hebben we particulier gehuurd om al vast even te "" uit te proberen".
Na 7 maanden hebben we een huurhuis gekregen waar we inmiddels ook al 7 maanden wonen, met elkaar wonen we dus al 14 maanden samen en zijn nog erg gelukkig!!
Laatst bijgewerkt door kritegirl op 08-05-12 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Jamiie
Berichten: 461
Geregistreerd: 13-07-06
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Wanneer samenwonen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 14:33

wij krijgen 16 mei de sleutel van ons huis! :D
& 16 juni zijn wij 3 jaar samen.
wel staat het huis op mijn naam, dus mocht het fout gaan gaat hij weer naar zijn ouders evt.

manzano

Berichten: 23915
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Wanneer samenwonen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 14:37

Ik woon vanaf dag 1 samen.
Vriendlief had een huurappartement en zocht huisgenoot. Kende hem verder niet echt, maar zocht een kamer. Daar dus ingetrokken en na 2 weken hadden we wat :))
Tja, je leert elkaar dan meteen goed kennen ;)

jorretje

Berichten: 3992
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Blaricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 14:39

Als het goed voelt..
Bij ons is het vanzelf gegaan. Hij was steeds vaker in mijn studentenkamer (zeecontainer) en bleef ook steeds langer tot ie dr eigenlijk altijd was hahah toen na een half jaar toch maar een 2 persoonsbed gekocht en later een extra kleding kast voor hem hihi.
Daarna samen gaan huren, (dan heb je een stuk meer budget dan in je eentje en kan je uit je studenten kamer en in een écht'appartement :P) en nu samen huis gekocht, waar we nu 1 week wonen.. zijn nu bijna 4 jaar samen.
Als je bijna een jaar lang op met zn 2en op 28m2 hebt geleefd en een bijna een half jaar met zn 2en in een 1p bed hebt geslapen weet je wel wat je aan elkaar hebt.

Jaduuh

Berichten: 9407
Geregistreerd: 03-08-05
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 19:36

Als het niet werkt kun je ook een kamer voor jezelf zoeken. Maar als je nergens heen kunt, laten je ouders je dan op straat staan? :oo

Ik ging samenwonen toen we iets meer dan een jaar samen waren denk ik. Eerst een half jaar op een kamer van 18m² (niet echt een aanrader), mijn vriend zou toen eigenlijk zelf ook een kamer zoeken, maar dat deed die maar niet. Toen zijn we na een half jaar samen in een appartement gaan wonen. Heerlijk. :) Alleen toen besloot ik ergens anders te gaan studeren en nu wonen we weer apart (hij nogsteeds daar) en ik mis het enorm (zijn nu 3 jaar samen).

SdaphneS

Berichten: 11422
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Borger

Re: Wanneer samenwonen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 11:51

Zijn hier niet al tienduizend topics over geweest? via de zoekfunctie kun je hier toch genoeg informatie over vinden of zie ik dit verkeerd? :\

Poiuytrewq
Berichten: 15421
Geregistreerd: 06-09-05

Re: Wanneer samenwonen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 13:34

Dan kun je misschien beter de links hier plaatsen ipv er over te komen zeuren?

Ik woonde na een halfjaartje samen met mijn vriend en ben gister een jaar samen. Het bevalt me prima tot nu toe ^^

pluche_pluus

Berichten: 2439
Geregistreerd: 18-07-05
Woonplaats: N-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 15:04

Talisa schreef:
Helemaal niet gek hoor Pluche_pluus, ik bel ook iets van 4 keer per week met m'n mama, mail vaak met m'n vader en eet er ook elke zondag :P Ben gewoon heel blij met m'n ouders, en zolang het nog kan moet je daar van genieten toch? :D

aaah gelukkig, ik ben niet de enige hihi!
Moeders vind het ook erg kaal in huis zonder mij... ;( #)