Euthanasie erg raar en vaag... maar heel dapperpit

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Euthanasie erg raar en vaag... maar heel dapperpit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-03 00:08

Hay,

Jeetje wat is dat raar euthanasie... Zondag was ik met mijn vriend mee met de vrachtwagen en we werden gebelt dat het niet zo goed ging met zijn oma maar hoe en wat dat werd niet gelijk gezegd. Maandag hadden we gebelt met de vraag hoe ernstig het nou was... Het was dus behoorlijk ernstg ze had al een paar dagen niet gegeten en haar lichaam wilde niet meer. En er zou euthanasie worden gepleegt. Wij waren dinsdag morgen weer in Nederland en toen zijn we gelijk naar oma toegegaan. We hebben een tijdje met haar zitten praten en we hebben heel erg gelachen en ook wel gehuild ze was zo helder van geest enzo.

Maar ze werd moe en wij moesten weg en mijn vriend moest 's avonds weer op pad en toen zei ze 'goede reis' Jeetje wat zink je dan door de grond. En die twee worden zeg ik ook zo vaak tegen de chauffeurs van het bedrijf waar ik werk en ook tegen mijn vriend het afscheid was heel heftig. Je neemt afscheid van een persoon die zo helder van geest is en die er de volgende dag om 16.00 zou overlijden...

En dan ga je weg... dat is zo moeilijk het liefst zouden we willen blijven en nog wat met haar praten maar het ging niet meer ze was te moe.

Het is zo raar, het tijdstip van je overlijden al weten... Kijk er is een hoop waar je van weet dat er een tijd is maar niet voor de dood. Normaal hoor je dan dat iemand stervende is maar dan komt de dood van zelf. En mensen die 'zomaar'omkomen daar zit ook geen tijd aan vast maar dat je in de agenda hebt staan van op die datum en zo laat.

We hebben het met het overlijden opzich niet zo heel moeilijk, We zijn verdrietig maar wij zitten met vragen en ideeën. Morgen gaan we naar mijn vriend z'n ouders en naar oma.

Het moet een heel erg moeilijke beslissing zijn geweest maar ik vind het ook een heel dapper besluit en gelukkig is haar veel lijden bespaart gebleven

Ze was tot op het laatst heel erg helder en ze heeft zelf aangegeven dat ze het wilde en er klaar voor was. Ze was bij de eerste injectie al weg. Ze is vredig en rustig ingeslapen, dinsdag is de uitvaart... Maar het is en blijft vaag...


Wmijn

Berichten: 3654
Geregistreerd: 11-08-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 00:15

Allereerst gecondolleerd voor jou en je vriend en alle anderen.

Verder, ik weet hoe raar het is. De moeder van een (destijds) goede vriendin had kanker en ook bij haar is euthanasie gepleegd. Ik weet nog goed dat ik op woensdag werd gebeld dat het vrijdag zou gebeuren en dat ik donderdags nog langs ben geweest. Bij mijn weggaan kreeg ik "tot ziens" te horen. Ik wist niet wat ik moest zeggen, maar nog steeds vind ik dat fantastisch! Wat een sterkte sprak daaruit en een rotsvast vertrouwen in wat zij geloofde. Wat overigens voor mij niet het geval is, maar dat terzijde. Het is een vreemde zaak om precies te bepalen wanneer iemand overlijdt, maar voor haar was het gelukkig op die manier een menswaardig einde ipv een (nog) lang(ere) lijdensweg.

Dance your cares away - Worries for another day - Let the music play - De Freggles

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-03 00:18

idd die laatste woorden die maken zo veel indruk en het is idd mooi dat het kan maar moet het nog wel verwerken want het is raar

...Dreaming with my eye's wide open...

Sitie

Berichten: 2946
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 00:19

je kunt nu wel heel mooi afscheid nemen... als iemand een ongeluk krijgt, heb je geen kans om afscheid te nemen... als iemand in zijn slaap overlijd (onverwachts) ook....

---->>> e_l_m_o is nu Sitie <<<----

Learn from the mistakes of others.You can’t live long enough to make them all yourself.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 00:30

Ik ben blij dat het kan, mijn oma heeft het ook gedaan.
En ze was idd helder van geest, maar haar lichaam was er niet meer.
Deze manier bespaart mensen veel pijn.

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-03 21:02

Het bespaart veel pijn en lijden maar nu na een paar dagen maalt het nog steeds in mijn hoofd het afscheidgesprek morgen is de uitvaart en dat zal zwaar worden ze had alles al geregeld maar das wel fijn ze had er zelf vrede mee

...Dreaming with my eye's wide open...

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 21:19

ik ben bij het overlijden van mijn schoonmoeder geweest die ook geëuthanaseerd is.

Ik kan niets meer zeggen dan dat ik het een geweldig moment vond! Mijn schoonmoeder had longkanker en wilde graag heen gaan voordat de pijn te erg zou worden. Dus alles was aangevraagd en het moment is zelfs nog 2 dagen vervroegd omdat ze het niet meer trok. Ze heeft van iedereen die haar dierbaar was afscheid kunnen nemen en al deze mensen waren er ook bij; een zus, een een paar nichtjes, een neef, vrienden en wij de kinderen en kleinkinderen zelfs.

Het is erg raar om te zien hoe de dokter alles klaarlegt en dan de eerste naald gebruikt om haar in slaap te brengen en dan met de tweede naald het hart laat stoppen. Dat duurde erg lang overigens... ze was al overleden maar toch zag ik het bloed nog in d'r aderen pompen. Pas toen dat stopte was ze voor mij overleden.

Ik vond het een erg mooi en leerzaam moment, wat voor gevoel er in mij omging kan ik nu nog niet beschrijven. Ik wens iedereen zo'n mooie, zachte dood toe.

OK dan!

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 21:28

tja, ik werk in een verzorgingstehuis en heb veel met overlijden te maken, maar euthanasie is en blijft moeilijk.

Als tranen een trap konden bouwen,
en herinneringen een brug,
dan klom ik nu de hemel in,
en nam je weer mee terug...

Essie

Berichten: 1785
Geregistreerd: 25-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 23:01

Anique_Vaandrig schreef:
Als tranen een trap konden bouwen,
en herinneringen een brug,
dan klom ik nu de hemel in,
en nam je weer mee terug...



wow... percies wat een hele hoop mensen voelen en denken...
Ik krijg kippenvel van jullie verhalen. En kan me goed voorstellen dat het heel erg raar is om op die manier afscheid te nemen van iemand.
Tot ziens vind ik wel heel erg mooi gezged en ik denk dat als mensen die stervende zijn zoiets zeggen tegen de achterblijvers ze iets heel moois achter laten. (tenminste dat lijkt mij zo)

The future is nothing more than another today. It's just that when you get there, you have more yesterday's behind you and a fewer tomorrows to look forward to.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 23:32

Veel sterkte toegewenst. Fijn dat alles "volgens plan" is gegaan en ze er zelf ook achter stond. Als ik er aan denk wat voor gemartel het was bij mijn opa... dat wens ik echt niemand toe.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 07:18

Mijn schoonmoeder heeft voor euthanasie gekozen, alles was al geregeld en op het laatste moment draaide ze het terug. Dat is pas wreed.....
2 weken later overleed ze alsnog dmv soort passive euthanasie, dan wordt de dosis morfine opgevoerd. Maar toen hadden wij het ergste verdriet al achter de rug. Gelukkig waren we er wel allemaal bij.

Tessebes schreef:
Veel sterkte toegewenst. Fijn dat alles "volgens plan" is gegaan en ze er zelf ook achter stond. Als ik er aan denk wat voor gemartel het was bij mijn opa... dat wens ik echt niemand toe.


Degene waar de euthanasie op toegepast wordt moet er altijd zelf achter staan, anders wordt het niet gedaan, euthansie is iets wat je zelf aanvraagt en dat kun je dus tot op de minuut voor het moment ook weer intrekken....

Chronos veel sterkte vandaag en geniet van het feestje wat oma georganiseerd heeft ondanks het verdriet.
Dikke knuf Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 07:51

Je hebt het iig wel mee kunnen maken, nog met haar kunnen praten, afscheid houden enz...
Als iemand een ongeluk heeft, kan je niks meer tegen diegene zeggen (tenzij hij niet gelijk dood is)...

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 12:17

Vippie"]
[quote="Tessebes schreef:
Veel sterkte toegewenst. Fijn dat alles "volgens plan" is gegaan en ze er zelf ook achter stond. Als ik er aan denk wat voor gemartel het was bij mijn opa... dat wens ik echt niemand toe.


Degene waar de euthanasie op toegepast wordt moet er altijd zelf achter staan, anders wordt het niet gedaan, euthansie is iets wat je zelf aanvraagt en dat kun je dus tot op de minuut voor het moment ook weer intrekken....
[/quote]

Mijn opa was niet meer in staat om daar zelf over te beslissen. Er is passieve euthanasie toegepast. Helaas hadden ze hem, zoals afgesproken was, geen slaapmiddel gegeven, maar een pijnstiller. Hij was daardoor hardstikke bij en heeft het meer dan een dag geduurd voordat hij uiteindelijk overleden is.

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-03 23:33

Bedankt voor de reacties het was een mooi afscheid heel indruk wekkend precies alles hoe ze het had gewild...

...Dreaming with my eye's wide open...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Hinneke, _JTM, Amazonbot, Ann, BarbaraNova, Bo_Y, Emmaa_92, Kirsha, PotjeMayo, Sabbientje, Vitas en 89 bezoekers