onderbuikgevoel,relatie moeder

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
problems
Berichten: 71
Geregistreerd: 25-07-08

onderbuikgevoel,relatie moeder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-08 19:11

met dank aan de mods,een SA.

tja,ik wist niet hoe ik het moest omschrijven,vandaar de titel.
het gaat om het volgende:
mijn moeder was sinds een klein jaar weer vrijgezel,en ze had zich op een internet-date-site ingeschreven.
na een "mislukte" date kwam er een man die erg leuk leek.
deze man was net gescheiden,mijn moeder's opzet was een LAT-relatie.
daar was deze man het voorlopig mee eens.
binnen no time vond hij het welletjes,en moest m'n moeder maar bij hem komen wonen(ong 100km van waar wij op dat moment woonden)
dit was erg moeilijk voor m'n moeder,mede omdat ze psychisch niet heel sterk is,zichzelf snel wegcijfert voor de ander.
ik was van plan om dan maar alleen te blijven,je kunt je immers niet heel je leven achter moeder's rokken verschuilen.
de man heeft inmiddels een huis gekocht,groot genoeg zodat ik er eventueel ook zou kunnen wonen.
ik kom moeilijk aan goed,leuk vast werk en ben min of meer nog steeds zoekende.
mijn moeder mistte de paarden en mij natuurlijk ontzettend,en uiteindelijk de knoop doorgehakt,ik ga dan in vredesnaam ook maar daar wonen.
ik blijf liever hier,ik heb hier m'n leven,m'n vrienden en noem maar op,maar financieel kan het(nu) gewoon nog niet.

inmiddels is m'n moeder op vakantie geweest met haar vriend,en ik merk dingen die ikzelf nooit zou accepteren van een man,in mijn ogen word ze gekleineerd,gekneed tot de supervrouw die hij voor ogen heeft.
hij wil ook liever niets van haar verleden weten,maar verteld wel heel veel van zijn verleden.dit maakt dat mijn moeder behoorlijk op haar tenen gaat lopen,dit kan ze nooit volhouden!
hij wil niet dat ze gaat werken,hij brengt genoeg geld binnen,maar ze moet wel haar hand ophouden als ze wat voor zichzelf wil doen(bijv.kunstnagels,kapper)
ik wilde,voordat ik daarheen verhuis,een gesprek met mijn moeder.dit kan niet,want heen en weer rijden met de auto is te duur,terwijl ze wel 3 weken op vakantie kunnen.(we hebben 2 auto's,een grote en een kleintje)
ik heb een aantal paarden beleerd en bezig met wat op te knappen,wilde ik m'n moeder graag bij betrekken...dit kan niet,ook dit is te duur om een dag heen en weer te rijden.

het zijn kleine dingen,maar ik ben zo bang dat het steeds grotere dingen gaan worden.het is gewoon dat onderbuik gevoel,heb het idee dat ze min of meer gekocht word(en ik erbij...)
ik heb er al met mensen in mijn nabije omgeving over gesproken,die hem ook een aantal keer gezien hebben,en die zeiden precies wat ik dacht,en ik vond dat behoorlijk eng.
wat zouden jullie doen in zo'n situatie?toch een gesprek met moeder "eisen"? of toch verhuizen en zien wat ervan komt?

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Re: onderbuikgevoel,relatie moeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 19:26

Misschien zelf verhaal gaan halen, als die man aan het werk is en je moeder alleen thuis zit (of haar meenemen naar een cafe, onder het mom van: moeder-dochter-uitje.)
Ik zou zeker met haar gaan praten, misschien opent het haar ogen.

Maar onthoudt wel: liefde maakt blind. Mijn moeder zit ook al 2 jaar in een relatie, waar iedereen z'n twijfels over heeft (de man is nogsteeds getrouwd!) Maar ondanks alle waarschuwen en twijfels van iedereen, gaat ze er gewoon mee door.

Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Re: onderbuikgevoel,relatie moeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 19:36

Moeilijk verhaal, maar is er geen mogelijkheid dat je nu blijft waar je zit alleen anders gaat leven? Het lijkt mij geen verstandige keuze om daar ook te gaan wonen!! Je kunt nu met je moeder gaan praten maar ik weet niet hoe goed jullie band is? Er bestaat namelijk de kans dat je moeder het voor haar vriend opneemt ze het samen bespreken en jij dan diegene wordt die hun het geluk niet gunt.. Als je moeder er dan zelf voor kiest kun jij weinig doen imo.. Ja er voor kiezen dat je er zelf niet te veel in verwikkeld raakt, oftewel niet verhuizen.
Waar is trouwens je vader in dit verhaal? Kan hij je niet helpen?

problems
Berichten: 71
Geregistreerd: 25-07-08

Re: onderbuikgevoel,relatie moeder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-08 19:43

mijn moeder liet wel doorschemeren dat ze zich gekleineerd voelt,maar omdat het financieel beter gaat en hij "gelukkig" is ben ik bang dat ze zichzelf weer wegcijfert...
mijn band met haar is wel heel erg goed.
mijn vader is wel bekend maar heb ik geen contact mee.
waar ik nu woon staat op mijn moeders naam,en die wil er vanaf(althans,dat was zijn idee...)dus moet hier andere woonruimte en werk zoeken,terwijl alles nu net een beetje rond was.
maar ik heb echt geen zin om dalijk weer te moeten verhuizen,vanwege een man.(is namelijk al meer voor gekomen helaas)
op vakantie mocht mn moeder niet bellen,was te duur,dus heeft ze een keer stiekum gebeld toen ze het echt te kwaad kreeg met de situatie.
hij kan heel lief zijn,maar ook erg grof.(volgens m'n moeder dan)

Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Re: onderbuikgevoel,relatie moeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 19:57

Ik denk dat je moeder misschien ook bang voor hem is? Het klinkt imo als dat het idd geen gezonde relaties is. Het lijkt me heel moeilijk om dat te zien als dochter. Meid trek dan gewoon de stoute schoenen aan als de band met je moeder goed is praat er met haar over. Begin niet met oordelen alleen eerlijk je gevoel zeggen. Zeg haar dat je het moeilijk vind en dat je het idee hebt dat ze niet tot haar recht komt. Dat je je zorgen maakt en haar zoveel meer zou gunnen dat ze het waard is! Ook zou ik vertellen dat je het fijn zou vinden om te blijven wonen waar je nu woont. Als je dat doet kunnen er een paar dingen gebeuren. Of je moeder breekt en verteld in tranen hoe ze alles ervaard. Of je moeder wordt kwaad en vraagt zich af waar je je mee bemoeit. ( Al denk ik dat als je het goed brengt en een goede band hebt met je moeder dat dat niet snel gebeuren zou) Of het laatste dat je moeder het (nog) niet wilt inzien en alles afzwakt. Ik denk dat het het laatste gaat zijn, laat je moeder dan gaan in haar keuze. Maar vertel haar dat ze zich nooit bezwaard hoeft te voelen om op haar keuze/mening terug te vallen. Geef haar het idee dat ze altijd bij je terecht kan wat ze ook wilt. Meer kun je imo niet doen Ach gut

problems
Berichten: 71
Geregistreerd: 25-07-08

Re: onderbuikgevoel,relatie moeder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-08 21:06

ik wilde dus met mijn moeder praten,onder 4 ogen,dat heb ik haar al verteld...dat was goed zei ze,en nu kan het ineens weer niet omdat ze niet heen en weer wil/kan rijden.en ik heb geen geld om met de trein te reizen.dus hoe moet ik dat gaan doen?over de telefoon vind ik niet kunnen.
ze weet dat ik liefst hier blijf,maar ja,ook ik ben in zijn praatjes "getrapt",en het leek allemaal even mooi.
hij heeft ook wel al veel voor ons gedaan,maar ik begin dus het idee te krijgen dat dat allemaal "kopen" is.

Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Re: onderbuikgevoel,relatie moeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 21:12

Je moet je gevoel nooit onderschatten. Je moeder zit er zo te horen al diep in. Jij nog niet! Kun je geen brief aan haar schrijven of zit de kans erin dat hij die te lezen krijgt? En wilt ze niet rijden of mag ze niet rijden? Dat is imo toch een heel verschil.

problems
Berichten: 71
Geregistreerd: 25-07-08

Re: onderbuikgevoel,relatie moeder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-08 21:20

als ik een brief schrijf gegarandeerd dat hij hem ook leest...hij leest afentoe ook mee op msn of zit op haar msn en maakt zich niet gelijk bekend...
ja dat willen of mogen rijden,het is constant: dat kan niet,DENK IK,dat is te duur,DENK IK.
er gaat gewoon niets meer van haar zelf uit.
bij een voorgaande relatie van haar klopte m'n gevoel ook,bij deze man had ik in eerste instantie het idee dat het wel een goede man zou kunnen zijn.maar,waarom al 3x gescheiden.en je hoort alleen zijn kant van de verhalen natuurlijk.

problems
Berichten: 71
Geregistreerd: 25-07-08

Re: onderbuikgevoel,relatie moeder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-08 12:15

er is een kleine kans dat ik vandaag met haar kan praten...ik hoop het zo!!!want dit is voor mij echt geen doen,het vreet me echt op van binnen.

Up_to_Date

Berichten: 3232
Geregistreerd: 18-04-06
Woonplaats: Pannerden(gld.)

Re: onderbuikgevoel,relatie moeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 12:20

Pff wat een ellende meid! Ach gut

Ik zou in ieder geval ook een gesprek aan gaan met je moeder en vertel je gevoel.
Dan ben je dat in ieder geval kwijt en lucht het misschien op.
Als je moeder van die man houdt, is het voor haar des te moeilijker om de waarheid onder ogen te zien denk ik.

Succes!

Anoniem

Re: onderbuikgevoel,relatie moeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 12:36

Als je moeder al stiekem moet bellen, dan weet ze toch zelf al dat ze op de verkeerde weg zit met deze man? Ze wilde misschien aanvankelijk te graag dat het goed zou gaan en dan wordt de wens een beetje de vader van de gedachte en worden verkeerde dingen makkelijk vergoeilijkt. Als deze man jouw moeder echt graag in zijn leven wil, dan wil hij dat ook met jou erbij en ook als jullie nog even blijven wonen waar jullie nu wonen. Ik zou niet verhuizen maar eerst nog maar eens zien waar dit heen gaat.
Sterkte!

Tracy_
Berichten: 203
Geregistreerd: 21-06-08

Re: onderbuikgevoel,relatie moeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 12:43

Is er echt geen optie dat je naar je moeder toe kan????
kun je haar geen smsje sturen dat je erg bezorgt bent over haar?
of leest hij haar smsjes ook?

Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Re: onderbuikgevoel,relatie moeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 20:10

Ik hoop dat je met haar hebt kunnen praten vandaag en dat je je verhaal hebt kunnen doen.
Veel succes!

problems
Berichten: 71
Geregistreerd: 25-07-08

Re: onderbuikgevoel,relatie moeder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-08 20:13

Boos! stoom komt bijna uit m'n oren...
ik heb een paar keer duidelijk gevraagd of m'n moeder mee wilde gaan naar m'n paard,alleen,want ik heb haar al een aantal weken niet gezien en nauwelijks gesproken.
ze overlegde met haar vriend,die gaf weinig reactie maar puntje bij paaltje heb ik mijn moeder dus niet onder 4 ogen kunnen spreken.
ik baal echt heel erg!
ik geloof dat hij van de week moet beginnen met werken,dus dan zal ik haar wel bellen over het hoe en wat.
bah,geen fijn gevoel dit.
wel heb ik even snel gevraagd hoe het ging,super zei ze...later kwam haar figuur weer ter sprake en tikte ze me aan"dit bedoe ik dus,zei ze".ja hallo,ik begin wel een beetje "boos" te worden op haar,kan ze nog voor zichzelf opkomen,zelf nadenken of hoe zit dat?!
degene met wie ik het er al over gehad en die mijn ogen dus geopend had heeft m'n moeder en haar vriend vandaag ook weer gezien,en die zei me dat er behoorlijk dik op ligt..

MamaMiesje
Fotograaf

Berichten: 18043
Geregistreerd: 21-04-04

Re: onderbuikgevoel,relatie moeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 20:18

Ik krijg al helemaal de kriebels van die man, zoals jij hem beschrijft...Brrr...Daar gaan mn haren recht overeind van staan
Maar zoals meerderen hier al zeggen: ik denk ook dat jou moeder er al te diep inzit en ook niet sterk genoeg is om er wat aan te doen, áls ze dat al wil.
Ik zou voor mezelf kiezen en constant, steeds maar weer, heel duidelijk aan je moeder laten weten dat je áltijd, dag en nacht voor haar klaar staat als ze het zat is. Zeg heel duidelijk hoe jij de situatie ziet, accepteer dat zij het waarschijnlijk anders ziet en vertel haar dat je er voor haar bent.
Alleen zijzelf kan beslissen tot hoever ze dit pikt.

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: onderbuikgevoel,relatie moeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 20:19

ik ben ook erg benieuwd of je met haar hebt kunnen spreken en zo ja wat daar uit gekomen is.
het lijkt me erg lastig. voor haar, maar helemaal voor jou!

even een heel realistische (denk ik) en directe opmerking van mij: als jij nu bij hun gaat wonen kunnen jullie minder makkelijk weg omdat je geen woonruimte hebt meer. nu heb jij nog het huis van je moeder, dus kan je moeder bij hem weg wanneer ze wil...

edit: zie dat je dus niet gesproken hebt. raar dat ze zelf niet zoiets heeft dat ze ook wel even met haar dochter wil zijn... :s

problems
Berichten: 71
Geregistreerd: 25-07-08

Re: onderbuikgevoel,relatie moeder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-08 20:29

ja,zo is mijn moeder...ik ben een zekere factor zeg maar,en een man kan altijd weg gaan,dus is hij "belangrijker" om voor te zorgen dat hij bij haar blijft.(dat is dus het psychische "ziektebeeld")

@ ikenindi: die gedachtengang had ik ook al,het is niet verstandig om dit huis op te zeggen mocht het fout gaan tussen die 2.
maar het kostenplaatje is ook iets dat meetelt,en aangezien ik al vrij zeker ben van een baan in die regio en hier nog niet is het dus financieel beter om op te zeggen hier.
maar ik wil er psychisch niet aan onder door gaan,ik heb altijd gezworen een ander,beter leven op te bouwen dan mijn moeder.
dit is verdomd moelijk,maar ooit gaat het me wel lukken.

de man kan ook echt wel vriendelijk zijn,maar meer in de vorm van materialistisch gebeuren,kreeg nu ook zonder morren geld omdat ik het krap heb,terwijl mijn moeder dan weer zegt: kan dat wel?
snap ik ook weer wel van haar,wij hebben het altijd krap gehad en hij heeft het financieel erg goed,dus het is voor haar ook moeilijk om zomaar "zijn" geld uit te geven,aan mij te geven.
pfff,gecompliceerd gedoe altijd,bah!!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: onderbuikgevoel,relatie moeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 20:50

Ik heb in net dezelfde situatie gezeten geloof ik...

Moeder in de put na scheiding, leuke man die haar kwam redden... hij had geld, een huis op de buiten, was vriendelijk, alles.

We verhuisden er snel naar toe. Hij controleerde mijn moeder constant. Ze moest na het werk gelijk naar huis. Ze liep ook echt op haar tenen. Plots was dat heerlijke huis op de buiten net als een cel in the middle of nowhere...

Mijn ma belde op een dag naar haar zus om wat te babbelen en iedere keer ze de deur dacht te horen, gooide ze de hoorn neer...

We zijn de volgende dag hals over kop vertrokken.


Ik kan nog steeds niet zeggen wat er precies zo raar was aan die man, maar ik vond hem echt eng....

problems
Berichten: 71
Geregistreerd: 25-07-08

Re: onderbuikgevoel,relatie moeder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 12:33

poeh poes,dat is niet niks.
mijn moeder en ik hebben helaas in meerdere hachelijke situaties gezeten(tot en met prive-detectives aan toe...)
en keer op keer komt ze een "foute" man tegen.ze kan niet goed alleen zijn en ik baal gewoon dat ik weer geen keus heb eigenlijk.de verhuisdatum komt snel dichtbij nu en ik voel me echt niet goed.ik wil niet weer in een depressie belanden,en ik wil al helemaal niet dat mijn moeder een terugval krijgt!!

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: onderbuikgevoel,relatie moeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 12:43

en een eigen huisje in de buurt dan? dat je niet bij hem thuis zit, maar wel in de buurt van je moeder? aangezien je toch daar een vast baantje kan krijgen kan je mss wel een huurhuisje of wat mijn part kamer ergens huren?

problems
Berichten: 71
Geregistreerd: 25-07-08

Re: onderbuikgevoel,relatie moeder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 12:50

dan moet ik me daar eerst inschrijven voor een huurhuis,en aangezien er overal gebrek aan woningen is...plus dat we dan nog steeds 2 kosten hebben zeg maar.
daarbij wil IK hier niet weg,ik heb hier mijn vrienden,mijn leven.ben 8 jaar geleden al van zuid-holland verhuisd,en ik heb het toen erg zwaar gehad.
maar het gaat nu niet zozeer om mij,als wel om het gevoel dat ik die vriend niet volledig vertrouw,hoe leuk en gul hij ook kan zijn.
ga vandaag nog een keer met die "buitenstaander" praten,ben benieuwd of diegene nog oplossingen kan aandragen.

Anoniem

Re: onderbuikgevoel,relatie moeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 12:56

Deze situatie lijkt best veel op die van mijn moeder en haar laatste ex-vriend.
Gelukkig had dat verder geen (praktisch) effect op mij, aangezien ik niet met m'n moeder woon(de).
Maar ik weet dus wel hoe moeilijk dit voor je moet zijn, dat je moet aanzien hoe je moeder zichzelf totaal afhankelijk maakt van die man.
problems schreef:
en ik baal gewoon dat ik weer geen keus heb eigenlijk.

Je hebt zeker een keus! En als ik jou was, zou ik die ook gewoon maken.
Als ik je een advies mag geven: ga nièt bij hen wonen. Je raakt alles kwijt wat je nu hebt. Deze relatie gaat hoogstwaarschijnlijk toch geen stand houden, en daar staan jullie straks dan met z'n tweeën, geen huis meer en geen eigen plek meer.
Jouw moeder heeft haar keus gemaakt en jij kunt dat ook doen, daar ben je echt helemaal vrij in, hoe moeilijk dat ook lijkt te zijn.

Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: onderbuikgevoel,relatie moeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 13:03

problems schreef:
en keer op keer komt ze een "foute" man tegen.ze kan niet goed alleen zijn en ik baal gewoon dat ik weer geen keus heb eigenlijk


Je hebt wel een keuze! Dat je moeder steeds in ingewikkelde situaties belandt, kun jij niet voorkomen. Maar je kunt wel jezelf beschermen, en dat doe je door te zorgen dat je niet teveel in dat soort situaties wordt meegezogen. Zelfstandig worden dus - en volgens mij is in vrijheid een of ander gammel studentenkamertje vele malen fijner dan in een emotioneel heel ingewikkelde situatie te belanden waar je geen sociaal netwerk hebt, niemand kent, veel afhankelijker bent en veel spanningen gaat tegenkomen.

Daarnaast: juist door voor jezelf te kiezen geef je een voorbeeld aan je moeder, ontneem je de man 1 van de 'machtsmiddelen' over je moeder (omdat hij je moeder niet meer kan chanteren met 'waar moet je dochter nou heen, die is speciaal voor jou hierheen verhuisd... ga maar weg, dan heeft je dochter ook niets meer') en heb jij een plaats die los staat van die man, wat voor haar dus ook een mogelijke manier kan zijn om in de oude omgeving te komen: bij jou op bezoek, of definitief.

Je moeder moet uiteindelijk de keuze zelf maken, jij kunt dat niet voor haar doen. Maar voor jezelf kun je WEL die keuze maken, en ik hoop dat je dat doet Ja

problems
Berichten: 71
Geregistreerd: 25-07-08

Re: onderbuikgevoel,relatie moeder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 13:08

maar is het niet erg om het nu nog terug te draaien?en ik MOET gewoon met mijn moeder praten,anders snapt ze er ook niets van als ik daar niet meer heen wil.heb er overigens nooit 100% achter gestaan,maar dat terzijde.
poeh ey,de tranen zitten behoorlijk hoog nu.jullie hebben zoooo gelijk,en ik weet het,maar ik zie op het moment niet hoe ik minder mee kan gaan in haar situaties.
ja,zelfstandig worden,werk zoeken al is het een flutbaantje,en een ander huisje zoeken.
vrienden willen me niet kwijt,hebben hun logeerkamer al aangeboden als ik hier uit moet en nog niets anders heb.
hoe dan ook,ik moet dit met mijn moeder bespreken,en ik denk dat het haar ontzettend gaat kwetsen.
Verdrietig
en nu komen de waterlanders....

Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: onderbuikgevoel,relatie moeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 13:23

problems schreef:
maar is het niet erg om het nu nog terug te draaien?


Daar is het nooit te laat voor. En ik denk dat het erger is als je langer wacht. Leuk is het niet, dat is waar, maar je kunt beter laat tot inzicht komen dan helemaal niet.

Citaat:
en ik MOET gewoon met mijn moeder praten,anders snapt ze er ook niets van als ik daar niet meer heen wil.


Ik zou je moeder bellen, zo snel mogelijk, en ook als de man thuis is, dat je goed hebt nagedacht en helaas niet zo leuk nieuws hebt, namelijk dat je het toch niet ziet zitten. Vertel in elk geval dat er heel veel redenen zijn die mee hebben gespeeld en dat het geen makkelijke beslissing was, dat je het vreselijk verdrietig vindt en goed begrijpt dat dit heel erg op het laatste nippertje is, en dat dit voor je moeder ook niet leuk is. Maar dat je het toch niet ziet zitten om zoveel op te geven, en dat je hier graag persoonlijk ook over wilt praten met je moeder.

Hou het in het telefoongesprek gewoon zoveel mogelijk bij jezelf - jouw keuze omdat jij toch niet weg wilt - en dat je dit toch wel in een persoonlijk gesprek verder wilt uitleggen, moeder en dochter onder elkaar. Bij jou, of samen met haar ergens in de stad, of halverwege... als het maar echt jullie tweetjes is. Over het wantrouwen t.o.v. de man zou ik in dat gesprek niets zeggen, dat leg je pas persoonlijk uit.

Makkelijk wordt het waarschijnlijk niet, maar ik heb er wel vertrouwen in! Zeker als ook je vrienden achter je staan, scheelt dat al een stuk! En het gaat vroeger of later toch een keer gebeuren dat je zelfstandig wordt, dat is nooit makkelijk maar onvermijdelijk.