Voor- en nadelen van verhuizen van België naar Nederland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

giotto

Voor- en nadelen van verhuizen van België naar Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 16:02

Gisteren bekeken mijn vriend en ik een programma dat we hadden opgenomen over belgen die meer en meer verhuizen naar Zeeuws-Vlaanderen omdat de huizen daar in aankoop veel goedkoper zijn dan hier in België.
Ze verhuizen dan wel naar daar maar blijven in België werken.
Onze interesse was natuurlijk direct aangewakkerd en we zijn gaan neuzen op verschillende immo websites.

Nu, de huizen zijn idd goedkoper dan hier. En vanuit Zeeuws-Vlaanderen kunnen we inderdaad perfect pendelen naar ons werk in België maar nu hebben verschillende mensen ons al gezegd dat het leven in NL veel duurder is dan hier.
Meer belastingen, duurder om een auto in te schrijven en te verzekeren, dure ziekteverzekering (alhoewel ik ook al heb gehoord dat we in B verzekerd kunnen blijven)
En worden we aanzien als grensarbeider?

Wie kan me vertellen hoe het juist is. En of het aangenaam leven in in Z-V ?

purny

Re: Voor- en nadelen van verhuizen van België naar Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 16:04

Ik kan je niet veel zeggen over de belastingen enzo maar wel het leven in ZV is aangenaam. Je hebt lekker de ruimte, veel polders en groen en natuurlijk het strand. En als je soms je ogen sluit hoor je alleen de vogels en niks meer. Ik ben er opgegroeid maar zou er zo weer willen wonen.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 16:15

Wij hebben het ook al overwogen (zou echt perfect gelegen zijn voor ons om over de grens te gaan wonen) maar ik vind dat er veel haken en ogen aan zitten ivm belastingen, zorg(verzekering) enzovoort. Schijnt ook een gigantische papierhandel aan vast te zitten en dat er probloemen kunnen zijn met bevoorbeeld pensioen en zulke als je later besluit terug te verhuizen.

Ik lees geintereseerd mee dus.
Wij hebben zelf al stiekem een oogje op een huis, die aan deze kant van de grens onbetaalbaar zou zijn.

Deze site vind ik wel handig: http://www.grensinfopunt.nl
Laatst bijgewerkt door BraveSpots op 09-04-12 16:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 16:17

Apart dat je juist andersom tegenkomt..

Ik hoor in mijn omgeving juist veel meer mensen die naar België verhuizen i.v.m. goedkoper..

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 16:34

BraveSpots schreef:
Wij hebben het ook al overwogen (zou echt perfect gelegen zijn voor ons om over de grens te gaan wonen) maar ik vind dat er veel haken en ogen aan zitten ivm belastingen, zorg(verzekering) enzovoort. Schijnt ook een gigantische papierhandel aan vast te zitten en dat er probloemen kunnen zijn met bevoorbeeld pensioen en zulke als je later besluit terug te verhuizen.

Ik lees geintereseerd mee dus.
Wij hebben zelf al stiekem een oogje op een huis, die aan deze kant van de grens onbetaalbaar zou zijn.

Deze site vind ik wel handig: http://www.grensinfopunt.nl

Welke problemen zouden er dan zijn met pensioenen en zo als je terug naar België zou verhuizen?

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 16:48

Geen idee ;). Was iets wat ik ooit heb gelezen, geen idee als het klopt. Heb me nog niet zover ingelezen in die materie.

Maar algemeen ben ik wel wat bang voor zulke problemen die pas na jaren boven water komen en die je van vooraf niet kunt inschatten.

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 16:54

purny schreef:
Ik kan je niet veel zeggen over de belastingen enzo maar wel het leven in ZV is aangenaam. Je hebt lekker de ruimte, veel polders en groen en natuurlijk het strand. En als je soms je ogen sluit hoor je alleen de vogels en niks meer. Ik ben er opgegroeid maar zou er zo weer willen wonen.

Hoe is het daar in de winter? Veel kouder dan elders? En hoe zit het met de wind? Vriendin van me vertelde dat de wind daar echt een ellende is, klopt dat?

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 19:11

Over de overstap kan ik je niets vertellen, maar ZV is wel heel mooi wonen inderdaad. Mits je van rust houdt. Ik vond het altijd heerlijk om daar bij mijn opa en oma te zijn, maar voor mij zou het bijvoorbeeld alleen geschikt zijn als ik een druk leven zou hebben met mijn werk en dan een fijne thuishaven zou hebben, als ik huismoeder zou zijn zou ik het niets vinden denk ik.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 19:44

Pfoe... dat weet ik echt niet meer. Ik denk dat het anders is als in Limburg aangezien je direct aan de kust zit.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 20:20

Ik heb als NL-er in Belgie gewoond en ik moet zeggen het is moeilijk vergelijken....maar:
- auto's zijn duurder in NL dan BE (tenzij je een terreinauto die je nodig hebt voor paarden, op de zaak kan zetten :-) )
- Belasting op loon en inkomsten is in Nl lager dan in BE
- verzekeringen, of het nu huis, auto of maakt niet uit wat is, zijn in BE veel duurder dan in NL
- gas (als je een propaantank vergelijkt die ik in BE had) is in BE veel duurder dan in NL waar alles aardgas is zowat.
- winter in ZV ...je zit aan de kust dus het is minder koud dan landinwaards en wind...tja, ga je in een dorp wonen ? dan zul je daar geen last van hebben. Ik woon buitenaf en heb aardig wat aangeplant wat wintergroen blijft voor die reden.
- papierhandel...ja, dat is andersom ook ! geloof me !

Cowgirltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 23:47

Mijn moeder is pas van Be naar NL verhuisd en die zegt dat de gewone ziekteverzekering veel duurder is als in Belgie.. En qua auto's ook.. Gas is idd wel een stuk goedkoper :)