Reis Nieuw-Zeeland, wie heeft kostenervaringen ?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Reis Nieuw-Zeeland, wie heeft kostenervaringen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-03 11:55

Richard en ik willen volgend jaar misschien naar Nieuw Zeeland voor 4 weken, rond de kerst, hoogseizoen dus daar.

Ik zit eraan te denken aan wat voor bedrag we moeten denken om daar te vertoeven. Zit zelf rond de 8000-9000 euro te denken voor 2 personen voor 4 weken, dat is dan met vliegreis (terug vanaf andere plaats), autohuur, benzine, overnachtingen, eten/drinken, excursies/trackings/boottochten...........

Wie heeft dat ook gedaan en wat zijn jullie ervaringen ?


Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 12:01

Ik ben er dik twee jaar geleden geweest, februari/maart 2001. De NZD stond toen gelijk aan de gulden (kwam ik bij thuiskomst achter toen ik mijn afschriften bekeek) en ik was toen alles bij elkaar zo'n 5000 gulden kwijt: 2000 voor de reis (ik had een vrij goedkoop ticket) en 3000 voor mijn verblijf van zes weken. Heb wel 'low budget' gereisd en overnacht (in youth hostels), dat scheelt in uitgaven.

Ik heb daar geen auto gehuurd, maar heb met de bus gereisd. Je bent dan wel minder vrij in je route, maar ik was in mijn eentje en dan heb ik een voorkeur voor de bus boven de auto. Met z'n tweeën zou ik inderdaad voor een huurauto kiezen.

Geen idee hoe de prijzen op dit moment liggen, maar voor 8000-9000 euro kun je met z'n tweeën een hoop doen in NZ, lijkt mij. Hoewel het in het hoogseizoen natuurlijk allemaal best wat duurder kan zijn, ik was er net aan het eind van het zomerseizoen.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-03 13:01

bedankt karin, daar heb ik wat aan!!!!
Ik hoop dat het voor 8000 gaat lukken, dan kunnen we volgend jaar al, we zijn namelijk al fijn aan het sparen.......kan nu weer he, nu ik geen paardje meer heb.....dat zijn de positieve zijdes ervan!!!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 13:04

Als ik nu niet zo fanatiek zou rijden en geen eigen paard in het vooruitzicht had (Retje wordt tenslotte van mij), dan zou ik zeker weten ook weer al mijn spaargeld aan reizen besteden.

Hebben jullie al een idee hoe jullie NZ willen gaan bekijken (waar beginnen en waar eindigen en wat onderweg zien) of hebben jullie dat plan nog maar net?

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 13:08

Een zus van een vriend van mij is ook door Nieuw Zeeland gereisd met vriend. Zij hebben daar een camper gehuurd, een goedkoop vliegtuigticket en zijn daar zo'n 3 maanden geweest. Het is een heel mooi land, ik zou er zelf ook wel naar toe willen. Je kan het zo duur maken als je zelf wilt, lijkt mij. Hotels of camper, bus of auto en dat soort dingen. Maar voor 8000 zit je wel goed, hoor.

(mocht je de ervaringen van die zus nog willen weten, stuur me dan ff een pb)

- Offline -

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-03 13:33

Karin schreef:
Als ik nu niet zo fanatiek zou rijden en geen eigen paard in het vooruitzicht had (Retje wordt tenslotte van mij), dan zou ik zeker weten ook weer al mijn spaargeld aan reizen besteden.

Hebben jullie al een idee hoe jullie NZ willen gaan bekijken (waar beginnen en waar eindigen en wat onderweg zien) of hebben jullie dat plan nog maar net?


ja reizen stond bij mij ook altijd al op het lijstje, maar tja.......dan niet nederland en luxemburg enzo.... Schijnheilig dus niet te doen als je een paardje hebt......

Dit idee hebben we al langer, rich laat lekker info zoeken aan mij over, vind ik ook leuk, en de standaard dingen staan dan wel op het programma ja, we willen in ieder geval aanvliegen op auckland, terugvliegen vanaf christchurch (zo zonde om weer terug te MOETEN naar auckland zonde van de tijd) en dan van noord naar zuid zeg maar....
Auto huren, hotelletje of misschien tentje mee voor af en toe.

Eigenlijk...........had ik mexico, quatemala en belize OF costa rica op het programma, maar richard is niet zo'n reiziger, dus laat hem maar even wennen met "westerse" landen, beter gezegd; geciviliseerde landen.....dan komen de apenlanden daarna wel Haha!
Als ik anders begin met iets raars krijg ik hem nooit meer mee Schijnheilig

chanickyo

Berichten: 2050
Geregistreerd: 11-02-02
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 14:41

Ik weet het niet, wij reizen niet zo naar Nieuw Zeeland, heb daar familie enzo wonen, mijn moeder komt daarvandaan Haha! . MAar ik kan je wel zeggen dat het daar leuk is.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-03 11:32

ik zoek nog meer ervaringen.... Schijnheilig

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 11:45

Ik heb ook in Nieuw Zeeland rondgereisd, 3 maanden.
Alleen wel 5 jaar geleden ondertussen (dus voordat iedereen het ging doen Haha! in die tijd was Australië erg in trek ), dus aan mijn prijs-vergelijk onderzoek heb je (vrees ik) niet veel.

Wat ik wel vond: het vliegticket er naar toe is niet goedkoop, ga op tijd een beetje rondkijken, vroeg boeken maakt het vaak goedkoper en er is ook verschil tussen de luchtvaartmaatschappijen.
Ook zijn er van een aantal zaken wel een redelijke inschatting te maken, bijv hoe je daar wilt rondreizen, camperhuur + benzine (diesel?), hotelboekingen, hostels etc. Daarmee hangt ook je eten samen. Kook je zelf of ga je iedere dag uit eten.

Ik heb toen ook met een busorganisatie rondgereisd. Dat is wanneer je alleen bent erg handig, ze rijden een bepaalde route, en je kan op en af stappen op de stopplaatsen waar het jou uitkomt.

Overnachtingen kan je zo duur en goedkoop maken als je zelf wilt, met een camper kan je (toen tenminste) zo ongeveer overal parkeren voor de nacht, geen gedoe met campings en zo. Heb je geen camper, dan zijn hostels ook een prettige manier, die zijn er overal op de gekste plaatsen en niet duur. Voordeel is daar ook dat je zelf kan koken, alleen wel je eigen boodschappen doen. Maar je hoeft dan niet duur uit eten iedere dag.

Vrienden van me hebben een 2e hands auto gekocht, daar en zijn daar mee rond gaan rijden. Zij zaten er wel langer, deden eerst een onderzoek van 4 maanden en zijn daarna nog rond gaan reizen.

Wanneer je van mooie landschappen houdt dan kan je in NZ je hart ophalen. Oude cultuur is er wat minder makkelijk te vinden. Maar absoluut het zoeken waard.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-03 12:24

bedankt jantien
ondertussen hebben we zelf een aardige schatting gemaakt denk ik, veel dingen kun je zo duur maken als je zelf wilt inderdaad, maaar sommige dingen zijn nu eenmaal standaard die je moet hebben; vliegreis, autohuur, overnachtingen etc. We denken er wel voor te kunnen gaan en dan willen we volgend jaar december/januari........ben lekker aan het surfen nu dus om van alles te bekijken, heb ik nu tijd voor

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 12:56

Ik wordt wel jaloers hoor, ik ga absoluut weer een keer terug

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 19:31

Ik ga ook zeker nog een keer terug. NZ staat ergens bovenaan de lijst van 'ver-weg-bestemmingen' van mijn vriendje, dus de volgende keer gaan we samen! Lachen

Ingrid, Maarten hier op Bokt is ook in Nieuw-Zeeland geweest, hij heeft er twee keer een aantal maanden gestudeerd en heeft ook veel rondgereisd. Hij stond er op een gegeven moment om bekend dat hij alle weggetjes van het Noordereiland had gezien Tong uitsteken. Ik zal hem wel even op dit topic wijzen.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-03 20:36

Karin schreef:
:P. Ik zal hem wel even op dit topic wijzen.


graag Van het noordereiland heb ik een klein beetje het idee dat ik dat binnen 1,5 week moet doen, zodat we 2,5 week op het zuidereiland te besteden hebben, is groter en mooier.........

zo heb ik al gehoord dat cape reinga (noordelijkste puntje) erg tegenvalt, maar als we besluiten daar niet naartoe te gaan zien we dus ook de 90 miles road niet (sand dunes) tja, is dat een must of niet......dus zo zijn er nog wel dingen die we natuurlijk nog niet weten.

Maar 1 voordeel; ik heb nog zo'n 14 maanden om het uit te pluizen, ik ga er ook zeker een studie van maken!!! Je moet wat doen in een paardloos leven hahah Haha!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 20:43

Ik heb het gedeelte boven Auckland (dus met Cape Reinga, 90 Mile Beach en the Bay of Islands in mijn eerste week gedaan. Puur voor het vakantiegevoel, want dat heb je daar wel. Vooral the Bay of Islands vond ik prachtig. Ik zou gaan zwemmen met dolfijnen, maar dat ging niet door omdat het 's morgens geen fijn weer was. 's Middags klaarde het op en toen ben ik alsnog op een boottocht meegegaan. De dolfijnen daar kennen het trucje: elke middag komen de toeristen langs, dus dan gaan ze met z'n allen voor de boot uitzwemmen. Ondanks het 'toeristische' tintje ervan heb ik me daar prima vermaakt. Op Cape Reinga was het vooral winderig en de 90 Mile Beach vond ik best indrukwekkend, kilometers en kilometers strand waar je met bus of 4-wheel drive overheen kunt. En we zijn ook nog met zandsleetjes van de duinen af geweest. *LOL*

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 20:46

Jantien schreef:
Ik wordt wel jaloers hoor, ik ga absoluut weer een keer terug


Vreselijk off-topic maar ik kan het even niet laten... ik moet gewoon even weten wat die t daar doet??? Tong uitsteken Helaas weet ik niets van Nieuw Zeeland af, maar als het goed is gaat het zusje van mijn vriend binnenkort (voor haar is het lekker om de hoek Knipoog ) dus ik kan wel even vragen of ze een kleine prijsopgave van het een en het ander wil maken hoor...

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 20:55

Ik ben ook bezig om een reis te gaan maken.
Maar dan ook met Australie erbij.

Kijk eens op deze site:
http://australie.pagina.nl/

En ga dan eens naar Prikbord australie. Daar zitten allerlei backpackers en andere reizigers die je vragen kunnen beantwoorden.
De meeste mensen gaan ook naar NZ omdat het dan lekker dichtbij is.
Ze kunnen je goede tips geven over wat wel en wat niet te bezoeken.

Dan heb je nog de working holiday organisaties.
Toevallig ga ik volgende week naar een bijeenkomst van australian backpackers , Hun hebben ook tickets alleen naar NZ.
De bijeenkomsten zijn ook heel leuk om vast een indruk te krijgen.
Je kan op zulke dagen allerlei info vragen aan mensen die er zijn geweest en hun verhalen aan horen. Een goede tip om daar eens heen te gaan met je vriend.
De dag van Australian Backpackers is super georganiseerd en informatief.

The Lonely Planet site is ook een echte aanrader om eens te gaan neuzen.

En dan nog http://nieuwzeeland.pagina.nl/.

Nou lees voer genoeg dacht ik voor de komende weken. Knipoog
Laatst bijgewerkt door Cowgirl op 16-10-03 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 20:56

Ik bedacht net dat ik nog wat foto's in mijn upload had staan:

Ergens bij de grote geiser van Rotorua (zwaveldampen overal)
Afbeelding

De lucht boven Lake Taupo...
Afbeelding

...en Lake Taupo vanuit de lucht
Afbeelding

River Valley (ook op North Island)
Afbeelding

De Franz Josef-gletsjer (South Island, gedropt met een heli)
Afbeelding
Afbeelding

Bungy-jumpen (ben even kwijt waar ook alweer, heb het niet gedaan trouwens)
Afbeelding

Omgeving Queenstown
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Karin op 16-10-03 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 21:00

Tof die foto's!!!!

Alleen dat Bungee jumpen

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 21:01

Nee idd, daarom ben ik ook gaan parachutespringen... Tong uitsteken

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 21:09

Ik ben 3 jaar geleden in Nieuw Zeeland geweest. Ik was 6 maanden aan het rondreizen in Australie en had kerst en oud en nieuw in Nieuw Zeeland doorgebracht. Mijn vriend kwam voor 3,5 weken over uit Nederland. Lachen
We hadden de plannen als bijna rond om in November weer naar NZ te gaan, maar helaas liet het werk het niet toe. Nu hopen we in februari weer die kant op te gaan.

Begin je voorbereiding in elk geval met het kopen van een Lonely planet. En vraag de BBH gids aan. Kijk maar op www.bbh.co.nz
echt een heel handig gidsje.

We hadden destijds een auto gehuurd. Ideaal. Benzine is erg goedkoop. Was toen minder dan een NZ dollar per liter. (was toen ongeveer gelijk aan de gulden, zoals Karin al zei) Hoewel je in NZ links rijdt, is het erg relaxed rijden daar.

Hostels zijn erg goed in Nieuw Zeeland. Vrijwel alle hostels hebben 2 persoonskamers en soms ook met prive badkamer. Dan heb je dezelfde luxe als in een hotel, voor een leuke prijs. En hostels zijn vaak ook gezellig en je kan altijd beslissen of zelf iets kookt, of uit eten gaat. We waren destijds tussen de 35 en 50 NZ dollar kwijt per kamer per nacht.

Een camper huren is ook een optie. Je kan op veel plaatsen vrij kamperen in NZ.
Wat ook erg leuk is, is een farm stay. In de BBH gids staan een aantal Farm stay's. (Logeren bij de boer, soms kan dat behoorlijk luxe zijn)

In NZ kan je de meest rare dingen doen. Bungee Jumpen is daar inmiddels een van de "gewoonste" van. Wat ik zelf erg gaaf vond was met een Jet boat over een rivier scheuren. Verder wilde ik heel erg graag een heli-hike doen bij de Frans Josef Glacier. Helaas was er zo'n dichte mist toen ik er was, dat er absoluut geen helicpoter kon opstijgen. Zoiets is behoorlijk prijzig. Er zijn verschillende mogelijkheden en prijzen. Afhankelijk van met name de duur van de helicopter vlucht. (prijzen geloof ik tussen de 150 en 400 NZ dollar) Maar wel een super ervaring natuurlijk.

Ik kan nog uren doorgaan over Nieuw Zeeland. Heb ook al een lijst gemaakt wat ik allemaal de volgende keer graag zou willen zien en doen. Als je meer tips en ervaringen wilt horen, kan je me PB-en. Anders word ik wel erg langdradig hier. Knipoog

Een ding wel, het is een super mooi land, alleen een rot eind weg!
Laatst bijgewerkt door Suzan op 16-10-03 21:20, in het totaal 2 keer bewerkt

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-03 21:14

stoere foto's karin!!! parachute-springen......stoer!!!!
en ja, wat je zegt; bay of islands is wel ff lekker om bij te komen van de reis en dat wilde ik dan ook zeker niet overslaan, maar of ik net dat laatste stukje naar boven wil doen naar inderdaad die zandhopen om daar met een sleetje naar beneden te lazeren..........kweet nog niet
Als ik jou er zo over hoor praten lijkt het me wel weer gaaf.......maar ik heb maar 4 weken, en ik kan niet alles zien helaas.........ik geloof dat we er maar 5 weken van moeten maken......hahaha. Helaas kan dat op het werk van m'n vriend niet, ik zou het wel voor elkaar krijgen....

cowgirl; ik heb zowat alle sites al bekeken inderdaad via de nieuw zeeland.pagina.nl, erg handig!!! Heb er giga veel info vandaan gehaald en de lonely planet gaat zeker aangeschaft worden inderdaad. Al denk ik dat de hele wereld de lonely planet volgt.....maar okee, maakt mij het uit.

Zwemmen met dolfijnen MOET ik doen. Wilde ik eerst bewaren voor mexico, ,maar hier heb je meer kans geloof ik......en tuurlijk is het toeristisch, maar ach, zoiets doe je niet dagelijks dus......
Paardrij tochtjes zitten er voor mij niet in hihi, m'n vriendje heeft het niet zo op paarden..........bedankt nogmaals!!!!

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-03 21:16

Suzan, ook jij bedankt voor alle tips. Ik heb al gigantisch veel info opgezocht via internet en weet ondertussen meer van nieuw zeeland dan van holland hahahaha. Leuk wel......heerlijk om me daarin te verdiepen ook!!! Ik heb al een aardig idee wat ik wil hoor, en m'n vriend vindt het allemaal best, die gaat wel mee.....vindt alles leuk en goed....thanks


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Domi_94, dormy, GrapeshotBot, Lalladidoo, Leo, LiDi, Lucia88, MariskaFally, Marleen_L, Nicky1963, Saartjuh_b, shirleyp, StonedRomy, Tigress, Toffeltje, VuurVleugels, xMayo en 202 bezoekers