Hulde aan de fietser met de donkere jas die op een slechtverlichte weg zelf geen licht nodig heeft!

Hulde aan de voetganger die over dezelfde magische krachten beschikt, en vooral als er ook nog een donkere loslopende hond rond heendwarrelt!

Hulde aan de groep jonge schoolgaande fietsers die zonder achterom te kijken met z'n allen de baan opvliegen om over te steken!

Hulde aan de fietsers die niet moeten opletten voor voorrang van rechts maar menen dat ze altijd voorrang hebben, omdat ze nu eenmaal de zwakke weggebruiker zijn!

Hulde aan de fietsers die liever met hun collega babbelen, en dus in plaats van netjes op het fietspad er naast op een drukke gevaarlijke weg rijden!

Hulde aan de fietsers en voetgangers die dit ook nog eens allemaal doen bij zware regenval of mist!

En last but not least: Hulde aan de jongeman die ik laatst tegenkwam toen ik een scherpe bocht uitkwam. Donker, donkere kleren, geen enkele verlichting, met oortjes in de oren en aan de verkeerde kant van de weg aan het fietsen. Spookfietsen bestaat blijkbaar ook.

En uiteraard ook hulde aan alle automobilisten die geen lichten nodig hebben en niet uit hun doppen moeten kijken als ze de baan op of afvliegen, zeker als het een dag eerder geregend heeft en 's nachts gevroren.

Ik ben ervan overtuigd dat mensen alleen zulke risico's nemen als ze weten dat hun niks kan overkomen. Dat ze na een aanrijding van een auto, die hun net niet goed kan onderscheiden op straat, ongeschonden terug wegwandelen. Mensen die het menselijk ras zo fel verbeterd hebben dat ze gewoon onsterfelijk zijn geworden zeg maar. Het is dat ik ze zelf gelukkig nog altijd op magische wijze op tijd zie (zou ik ook magische krachten hebben?) en daarom op tijd kan reageren zodat er (nog) geen ongevallen zijn gebeurd. Maar in principe zou ik gewoon moeten doorrijden, er kan hun toch niks overkomen. Ik stel voor om een kweekprogramma op te starten met de volgende

ja, die wiel